MSI K8n Neo2 -> maandagochtend

Pagina: 1
Acties:

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
Leuke titel, maar ik kan nu elke maandag weer opnieuw windows gaan installeren.
Ik zal ff uitleggen wat er tot nu toe gebeurd is.

2 weken geleden had ik het plan om een athlon 64 x2 3800+ te kopen, maar dat werkte niet bij mijn huidige BIOS. Dus ik heb toen mijn BIOS geupdate van versie 1.4 naar versie 1.9 (de nieuwste, 1.b, werd op GoT beschreven als onstabiel, en er waren nogal wat problemen mee).
Windows opnieuw erop en klaar was ik.
Halverwege de week werd de PC steeds onstabieler. En vorige week kreeg ik 2 seconden nadat windows wilde laden een BSOD. Niks werkte, dus windows er opnieuw opgezet. Ik had ondertussen gelezen dat v1.9 niet zo stabiel was, dus heb ik em geupdate naar 1.8. Maar ook die was niet stabiel, dus toen weer terugveranderd naar 1.4.

Sindsdien was mijn pc redelijk stabiel, maar ook toen begonnen de problemen weer.
Vanmorgen was het dus weer tijd om windows opnieuw erop te zetten.

Specs:
- Athlon64 3000+ s939
- MSI k8n neo2 platinum
- 512mb Twinmost ddr 3200
- 512mb Transcend Jetram ddr 3200
- Hitachi deskstar 7k250 160gb
- Hitachi deskstar 7k250 250gb
- Maxtor diamondmax 9 80 gb
- Tagan 380w

Mijn vraag:
Hoe kan ik dit oplossen?
- Is mijn moederbord gesloopt door de BIOS-updates?
- Kan mijn geheugen kapot zijn? (zometeen draai ik memtest86, al denk ik niet dat hier iets uit zal komen. Quickpar draaide altijd stabiel de laatste 2 weken.)
- Is eriets anders aan de hand?

PS: voor de update werkte alles prima.

PSN: djmurcielago

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je geen virus/trojan? Een onbeschermde computer op Internet die slecht geconfigureert is loopt er al snel een op.

Heb je Windows updates al gedaan? Die helpen bij beveiliging

Heb je de flash instructies opgevolgt of alleen geflashed? http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=59711.0 tegen einde van de 1e post

Welke nForce drivers heb je ge-installeert? Kijk bijvoorbeeld eens op Downloads corrupt en dan zie je dat er veel problemen zijn met de nForce drivers. In de laatste post in dat topic zegt iwp dat de nVidia unified drivers package voor hem ook beter werkt.

[ Voor 76% gewijzigd door TweakerNummer op 13-02-2006 12:16 ]

• Murcielago
virusscanner zei niks de vorige keren, dus een virus/trojan sluit ik uit
windowsupdates stonden er allemaal op

flashen: de flash-instructies bij alle biossen die ik heb gedaan, zeiden dat je niet vanaf diskette moest flashen, ik heb het zelf gedaan met winflash
edit:
ik heb alleen het mainblock geupdate, bootblock en dmi block heb ik niet veranderd omdat dit volgens de instructies niet nodig was

ik zal ff dat nForce stukje doorlezen
edit:
ik ben die nu aan het installeren

edit:
2: het installeren ervan lost niks op, windows loopt zelfs vast bij het opstarten, dus ik heb ze verwijderd

ik heb verder geen problemen bij het downloaden, ik gebruik de realtek-drivers, en verder geen nvidia-software

[ Voor 46% gewijzigd door Murcielago op 13-02-2006 13:30 ]

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 14:20
Het probleem van BIOS 1.4 is dat hij de nieuwe E6 CPU's niet support. Hieronder zal jouw CPU ook wel vallen. Nu is er ook al een bios 1C0 uit (gebruik ik zelf thuis). Misschien dat deze jou problemen op lost. Zelf heb ik thuis ook alle normale dirvers geinstalleerd die op de cd erbij zaten en dit allemaal zonder problemen. Als je wilt kan ik je die wel even toemailen. Stuur maar een mailtje met daarin je gegevens en dan komt ie je kan op!

Geen informatie beschikbaar

• Murcielago
ik heb die nieuwe cpu dus nog niet, ik zal erover nadenken om die nieuwe bios te proberen, maar na de vorige updates ben ik een beetje huiverig ervoor

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:15

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
watvoor problemen zijn er dan met de 1.b bios versie? ik draai die al sinds het begin en nog 0x problemen mee gehad. enige wat ik vervelend vind, is dat de USB/PS2 poort stroom blijven krijgen terwijl de pc uitstaat.. het gaat om PC2 van sig.

Home Assistant Configuratie V&A

• Murcielago
Na de nieuwe installatie, begon vannacht weer een spontane reboot.
Iemand anders nog ideeen?
Moet ik op zoek naar een ander moederbord?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Schakel eens in Windows het automatisch rebooten bij een crash uit, dan krijg je een mooie bluescreen waarop een hoop nuttige informatie staat. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor het hoe en wat :)

Aangezien deze problemen pas optraden sinds je de BIOS hebt geflasht, dan zou ik maar eens goed door de BIOS heen bladeren of er niet iets geks is ingesteld. Speel ook eens met de FSB en de geheugentimings. Zie aldus de troubleshooter voor achtergrondinformatie en tips :Y)

• Murcielago
thanx, ik zal het ff doorlezen
de bios staat nu gewoon op de standaard-instellingen, dus daar zit hopelijk niks raars aan
de opties "spread spectrum" heb ik uitgezet, die kon ook instabiliteit veroorzaken

hoe groot is trouwens de kans dat m'n moederbord beschadigd is door de bios-updates?
uptime is nu: 1d7u10m

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
ik zou zeggen, update eens naar 1.C rev 3, die gebruik ik. ik heb wel geen E stepping cpu, maar de problemen van 1.B zijn grotendeels van de kaart, op het feit na dat het 'quick post' niet meer gebeur bij mij, maw hij checkt altijd de volledige 1,5 gig ram die ik heb.

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:13
Zet in het BIOS de Command rate op "2T" als deze op "1T" staat.

Twee verschillende merken naast elkaar kan ook wel eens lastig zijn. Heb je al een memtest gedraaid (www.memtest.org)?

• BiG-GuY

BiG-GuY

waar haal je 1.C vandaan dan :?? ik kan hem voor mijne niet vinden... nieuwste volgens MSI site is 1.B...

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wat wouterhelm zegt en:

1 van de harde schijven en 1 van de reepjes geheugen gebruiken, als het werkt net zolang de andere onderdelen erbij plaatsen tot de ellende weer begint. (8>

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

efgeha

trial and error

Misschien overbodig, maar heb je na het flashen de bios op default settings gezet?
Dit nalaten wil ook weleens problemen geven.

En @ Balusc: problemen traden op na bios-flash EN windows re-install, dus mogelijk ligt de oorzaak bij windows.

@ TS: heb je misschien een image van je windows-install van voor de flash? zo ja, probeer die dan eens, daarvan weet je dat die goed was, kun je weer iets uitsluiten.

Verder zag ik dat je twee verschillende geheugenreepjes gebruikt, als je die in dualchannel draait kan het ook fout gaan.

Succes!

• efgeha

efgeha

trial and error

BiG-GuY schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 13:48:
waar haal je 1.C vandaan dan :?? ik kan hem voor mijne niet vinden... nieuwste volgens MSI site is 1.B...
1C is beta, even Googelen levert dit op.

EDIT: bij de officiële biossen (hoe spel je dat eigenlijk?) op deze site zit in het Zip-bestand ook een Word-document over hoe te flashen, belangrijk te vermelden hierbij is dat flashen vanuit windows vanuit een non-fat, dus ntfs, omgeving niet goed schijnt te gaan. Onderaan het document doet Assaf een methode uit de doeken waarbij gebruik wordt gemaakt van twee floppies, een w98 bootflop (maakt een ramdisk aan) en een flop met de flasher en de nieuwe bios.

Ik wil het evt. wel even knippen en plakken.

[ Voor 45% gewijzigd door efgeha op 16-02-2006 14:15 ]

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10
Ik draai al enkele dagen met 1.c final (dus geen beta).
http://www.msi-forum.de/attachment.php?attachmentid=3763

• efgeha

efgeha

trial and error

Ok, I stand corrected O-)

• BiG-GuY

BiG-GuY

Worden bij 1.C wel de USB en PS/2 poorten uitgeschakeld wanneer de pc uitstaat? en kan je dan eindelijk de RAID bios ook uitzetten (in de bios staat die op disabled :?)? want daar 'hangt' mn pc steeds op tijdens booten(is maar paar seconden, maarja toch die paar seconden :P)

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 16-02-2006 20:30 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Klinkt als een memory probleem. Heb je inmiddels Memtest al gedraaid?

offtopic:
Het is instabiel, niet onstabiel ;)

Instagram / YouTube

• Murcielago
memtest gaf niks raars aan

mijn pc is nu al weer een tijdje up: 3d7u3m
en hij is weer erg stabiel
ik denk dat de laatste bios-update die ik deed (terug naar 1.4) en de CMOS-reset en de schone install het goed heeft gedaan ;)

het was trouwens niet dat ie op een bepaald onderdeel onstabiel werd, hij ging gewoon steeds slechter lopen, ik denk dat het meer in de richting van drivers en een nieuwe bios zat

ik denk dat voor de aanschaf van de x2 3800+ een nieuw bordje gekocht gaat worden, en dan ook gelijk nieuw geheugen

bedankt allemaal

• Murcielago
Vanmorgen m'n pc voor het eerst deze week weer opnieuw aan gezet.
En hij bleef hangen, gelijk ff aan de achterkant gekeken wat het kon zijn, de d-led gaf aan dat het geheugen kapot was, maar memtest gaf dinsdag nog aan dat alles goed was.
Straks weer ff testen het geheugen testen. Blijkbaar is er toch iets mis.

• Murcielago
Het is nu woensdag, en gelijk drie keer wezen rebooten binnen kwartier.
Heb nog net ff memtest opnieuw kunnen branden, en die is nu bezig. Hij is nu 20 minuten onderweg, maar heeft nog geen error kunnen vinden.

Ik denk dat de BIOS-updates-reeks het moederbord enigszins beschadigd heeft, al is dat volgens mij niet mogelijk.
Wat ik trouwens wel wil weten: ik heb telkens alleen maar het mainblock ge-update met winflash. De andere twee waren niet nodig, maar zou hier dan toch de instabiliteit (na een week dan) vandaan kunnen komen?

Na de vorige twee updates had ik telkens norton 2006 erop gezet, maar nu dus niet, en nu werkte het geheel ook een stuk langer. Ik ga dus ook terug naar norton 2005.

update: memtest86 v3.2 is nu een keer doorlopen: geen fouten

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04 17:14
Als dat nog steeds niet werkt zou je kunnen proberen om Norton compleet achterwege te laten.

Ik ben jaren geleden gestopt met Norton producten gebruiken omdat ze voor mijn gevoel nogal intrusive waren voor het systeem en nogal hardnekkig waren.

• Murcielago
walterg schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 12:03:
Als dat nog steeds niet werkt zou je kunnen proberen om Norton compleet achterwege te laten.

Ik ben jaren geleden gestopt met Norton producten gebruiken omdat ze voor mijn gevoel nogal intrusive waren voor het systeem en nogal hardnekkig waren.
ik zit nu anderhalve week zonder
en op zich denk ik niet dat het norton zelf is, maar meer norton i.c.m. de bios-updates die voor dit gedoe zorgen

• efgeha

efgeha

trial and error

Kun je misschien aangeven of je je geheugen in dualchannel draait?
Probeer anders eens met één reep geheugen te draaien.

En probeer een keer met floppies te flashen, volgens de methode beschreven in de bios zip-bestanden van de MSI site.
Dan wordt in ieder geval de gehele bios geflashed.

[ Voor 11% gewijzigd door efgeha op 22-02-2006 15:21 ]

Pagina: 1