Berlingo, Kangoo, Combo, Doblo... bomen en bos

Pagina: 1
Acties:
  • 3.559 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:51
Onze ouwe getrouwe Peugeut 309 begint na 410.000 km toch tekenen te vertonen van ouderdomsverschijnselen, zodat we besloten hebben om nog snel te profiteren van de saloncondities die hier nog overal gelden.

Als jong gezin zijn we vooral op zoek naar ruimte, véél ruimte, en het moet ook nog een beetje betaalbaar blijven. Al snel kom je dan uit in het marktsegment van de Citroën Berlingo, Renault Kangoo, Fiat Doblo, Opel Combo, ... en ander gelijjkwaardige gerestylede bestelbusjes, die een balzaal aan ruimte leveren voor een fractie van de prijs een break. Het comfort is natuurlijk wat minder, maar je kunt natuurlijk niet alles hebben.

Maar welke moeten we nu nemen, mijn vrouw en ik hebben hebben in principe geen voorkeur, maar de fiat spreekt me het minste aan. (Sinds ze daar de Multipla hebben uitgebracht, kan ik dat merk niet meer serieus nemen.)

Citroën Berlingo
Afbeeldingslocatie: http://www.citroen.be/Files/descriptifs_vehicules/fiches/Berlingo.jpg

Renault Kangoo
Afbeeldingslocatie: http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8681/kangoo-2006-01.jpg

Opel Combo
Afbeeldingslocatie: http://www.opel.be/showroom/files/imagegallery/combotour/300/10.jpg

Fiat Doblo
Afbeeldingslocatie: http://www.fiat.be/images/newdoblo/02.jpg

Alle merken bieden nu uitstekende salonvoorwaarden aan (zouden ze bereid zijn nog verder te gaan, of zijn salonvoorwaarden het absolute uiterste? ) De prijzen en standaarduitrustingen komen zo enorm dicht bij elkaar dat het kiezen echt moelijk wordt. Heeft er hier iemand ervaring met bovenvermelde wagens? Hoe zit het met onderhoudskosten op lange termijn, verbruik, rijcomfort?,...

Heb me het hele weekend suf gelezen aan tests van al deze wagens, maar erg véél recente tests heb ik jammer genoeg niet kunnen vinden.

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb alleen ervaring met de Doblo in bestel uitvoering en een diesel in 't vooronder (1.9JTD meen ik uit m'n achterhoofd). Waarschijnlijk zal deze nog iets harder geveerd zijn dan een personen versie, maar de algemene indruk was prima. Een nette afwerking en de diesel maakte geen storend geluid.

De stoelen gaven mij (1.87m lang) een prima zit ook op de langere afstanden.

Wat de multipla betreft, tjsah, foutje? :)

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:13

André

Analytics dude

Tja, ze lijken allemaal heel erg veel op elkaar, ik denk dat het niet zoveel uitmaakt welke van deze je gaat nemen. Persoonlijk vind ik de Doblo de stoerste uitstraling hebben, die ziet er wat 'breder' uit.

En een MPV is ook niets? Er zijn bepaalde modellen die heel erg betaalbaar zijn: Toyota Picnic, Renault Scenic, Mitsubishi Spacestar, Chrysler Voyager. Ik was onlangs ook op zoek naar ruimte en heb een Scenic aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:30

SeatRider

Hips don't lie

-Klimaks- schreef op maandag 13 februari 2006 @ 10:23:
De prijzen en standaarduitrustingen komen zo enorm dicht bij elkaar dat het kiezen echt moelijk wordt. Heeft er hier iemand ervaring met bovenvermelde wagens? Hoe zit het met onderhoudskosten op lange termijn, verbruik, rijcomfort?,...

Heb me het hele weekend suf gelezen aan tests van al deze wagens, maar erg véél recente tests heb ik jammer genoeg niet kunnen vinden.
Ik snap je vraag, maar waarom ga je niet eens in alle vier de auto's een proefritje maken? Ze hebben elk hun eigen rijeigenschappen, en niets zo persoonlijk als dat. Ik kan je wel vertellen dat ik de Berlingo lekker vond rijden, maar dat hoeft niet voor jou te gelden!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Klimaks-
André schreef op maandag 13 februari 2006 @ 10:34:
En een MPV is ook niets? Er zijn bepaalde modellen die heel erg betaalbaar zijn: Toyota Picnic, Renault Scenic, Mitsubishi Spacestar, Chrysler Voyager. Ik was onlangs ook op zoek naar ruimte en heb een Scenic aangeschaft.
Deze modellen lijken me allemaal toch direct weer wat duurder. Picnic en Spacestar lijken me nieuw ook niet meer te verkrijgen. En nu met de salonvoorwaarden lijkt een nieuwe wagen toch de beste keus (oa overnamepremie van € 1500 voor onze 309 (zelf 500 voor betaald :P )
VisaRider schreef op maandag 13 februari 2006 @ 10:35:
[...]

Ik snap je vraag, maar waarom ga je niet eens in alle vier de auto's een proefritje maken? Ze hebben elk hun eigen rijeigenschappen, en niets zo persoonlijk als dat. Ik kan je wel vertellen dat ik de Berlingo lekker vond rijden, maar dat hoeft niet voor jou te gelden!
Proefritjes zijn uiteraard gepland, maar die zeggen uiteraard niet alles. Van oudere modellen Kangoo heb ik al véél gelezen dat ze bij 100.000 km allerlei gebreken beginnen te vertonen. Uiteraard denk ik hier ook aan het hoge bomen veel wind-verhaal.

[ Voor 35% gewijzigd door -Klimaks- op 13-02-2006 10:43 ]

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Ah, je wil sowieso een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Klimaks-
Dacht het wel, met de huidige condities lijkt het me niet opportuun om een tweedehandswagen te kopen. Met hetzelfde budget kom je uit op een wagen met tussen de 80.000 en 120.000 km, met de toch altijd aanwezige onzekerheid betreffende de geschiedenis van de wagen en een amper gelijkwaardig uitrustingsniveau. Dankzij de kortingen kunnen we nu een wagen aanschaffen van € 16.000 tot 18.000 €, wat tweedehands uiteraard niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 15:38

ralpje

Deugpopje

Ik vond die multipla altijd een prima wagen trouwens hoor, alleen vind ik die nieuwe versie minder mooi dan de oude :)
Voor wat betreft de Doblo: ik heb ook wel eens in de 'Cargo' uitvoering mogen rijden, en ik moet zeggen dat dat niet verkeerd was. Nu was dat inderdaad wel met een 1.9 JTD, en dat geeft toch wat extra's.
De Kangoo en de Combo ben ik niet zo heel erg over te spreken, die geven naar mijn mening net even te weinig steun in de stoelen om comfortabel mee te kunnen rijden. Maar zoals eerder gezegd: het is een kwestie van smaak, dus ik denk dat de proefritjes je meer bruikbare info opleveren dan een stelletje tweakers :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50
Hier op het werk hadden ze vroeger de Berlingo's (personenuitvoering, dus geen "camionnetekes" :) ), maar ze zijn nu overgeschakeld naar de Opel Combo's.
Da's dus een wereld van verschil!! Betere afwerking, vlottere (maar lichtere!) dieselmotor, betere zetels, ...
Ik zou je de Berlingo dus niet aanraden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
Oud type berlingo versus nieuwe type combo's ?

Da's ook een beetje een scheef vergelijk...

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Waar in mijn post staat oude type Berlingo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
Het lijkt me toch niet dat je als bedrijf zijnde een nieuwe uitvoering berlingo aanschaft en deze kort daarop vervangt voor een andere nieuwe wagen.

Maargoed, 't is ook een stukje interpertatie ;) foutje mijnerzijds in dat geval :)
(en ik heb weer hele andere berlingo - combo ervaringen trouwens)

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ze zijn niet vervangen, ze kochten eerst Berlingo's, en dan zijn ze beginnen Combo's kopen.
Ze hadden ook oude Berlingo's, maar die waren helemaal brak. :P

Maar voor de TS: zoals je ziet is het dus heel subjectief. Proefrit is de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb zelf geen rijbewijs maar me ouders hebben een kangoo gehad en waren daar echt uitermate tevreden over. Veel ruimte, rijd ontzettend goed, zit ook goed de stoelen (volgens me pa dan ;) ). Maar goed kan zelf geen oordeel geven over het rijden alleen over het meerijden en vond het een prettige auto. Ze hebben nu een volkswagen golf station maar ze missen de kangoo soms nog steeds :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Ik snap nog steeds niet dat mensen Franse autostoelen lekker vinden zitten, je zakt er een halve meter in weg. Geef mij maar goede Recaro's, daar kan geen Franse stoel tegenop, ook niet op de lange afstand!

[ Voor 11% gewijzigd door EquiNox op 13-02-2006 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Me vader is rug patient tis een te lang verhaal om uit te leggen maar misschien dat hij het daarom lekker vind zitten. Hij kon in iedergeval ver rijden zonder echt pijn te hebben. Pijn in ze rug heeft ie toch wel maar het maakt het wel iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeNGuiN
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 16:07

PeNGuiN

't Is Wat...

De Peugeot Partner heb je ook nog in twee uitvoeringen; eentje voor 'grijs' kenteken en eentje als 'MPV' met ramen rondom. Er zitten schuifdeuren in voor de achterpassagiers, je kunt er uiteraard de halve wereld in meenemen en het verbruik op afstand is redelijk (1:13-1:14 voor de 1.6 16V). Goodies als cruise control etc. zijn ook nooit weg ;)

Overigens is de Partner die ik bedoel hetzelfde als de Berlingo. Met het verschil dat de Peugeot zoals gewoonlijk goedkoper is in aanschaf en onderhoud 8)

[ Voor 22% gewijzigd door PeNGuiN op 13-02-2006 12:15 ]

Dr. Phil himself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
EquiNox schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:03:
Ik snap nog steeds niet dat mensen Franse autostoelen lekker vinden zitten, je zakt er een halve meter in weg. Geef mij maar goede Recaro's, daar kan geen Franse stoel tegenop, ook niet op de lange afstand!
Idd, net of je op een spons gaat zitten. :P
Maar Recaro's heb ik wel nog niet in zo'n bestelwagentjes gezien hoor (iig niet standaard :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik geloof dat de TS nogal een miskleun pleegt als hij bijvoorbaat Fiat afschijft... de Multipla is een prima auto, en de Doblo eveneens. Sowieso motorisch erg goed (dieselversies) en dan ook nogeens erg ruim. Fiat heeft vreemd genoeg nog altijd tegen een slechte naam te knokken...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

EquiNox schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:03:
Dit soort stoelen zie ik eigenlijk alleen maar bij Citroën, de stoelen in een Peugeot of Renault vind ik helemaal niet zacht. Als ik mijn Golf vergelijk met met Scenic zit er nagenoeg geen verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Idd, Scenic's hebben wel redelijke zetels (weet wel niet of dat in de basisversie ook zo is, heb alleen de duurdere uitvoering gereden), maar als je veel plaats wil, is dit niet de goeie auto.
1 kinderwagen in de koffer en je kan het wel vergeten voor de rest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

en een VW Caddy personenuitvoering? Of gaat dat boven budget? Je hebt denk ik wel direct de meeste ruimte die je kan krijgen, echt een ontzettende bal. Als je prestaties je niet zoheel veel waard zijn kan je ook voor de 1.9SDI gaan of een 1.6 op LPG.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-03 21:51

Specht

Il Cuore Sportivo

Ramzzz schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:13:
Ik geloof dat de TS nogal een miskleun pleegt als hij bijvoorbaat Fiat afschijft... de Multipla is een prima auto, en de Doblo eveneens. Sowieso motorisch erg goed (dieselversies) en dan ook nogeens erg ruim. Fiat heeft vreemd genoeg nog altijd tegen een slechte naam te knokken...
Helemaal mee eens... Ik heb ook ervaring met beide auto's en een multipla rijd 100x beter dan een Opel Zafira om maar even een voorbeeld te noemen, en verder is die Doblo met de Jtd diesel een fijn wagentje die de concurentie qua rijeigenschappen makkelijk verslaat of op zijn minst gelijkwaardig is.

Enne Fiat heeft geen slechte naam, er lopen gewoon veel mensen rond die maar wat blaten en geen verstand van auto's hebben, en die hebben feitelijk dus geen recht van spreken. :+

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Mijn vader heeft sinds een tijdje een berlingo, afgezien van de ongeblazen diesel (traaaaag) vind ik het een prima auto. Al vind ik persoonlijke de stoelen niet echt fijn zitten, maar dat moet je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Klimaks-
Eerste proefritje achter de rug. Een Opel Combo Tour 1.3 CDTI. Ik had wat schrik voor de kleine motor, maar Opel weet hier wel erg veel kracht uit te halen. Je hebt ook nooit de indruk dat je met een bestelwagen rijdt, maar uiteindelijk is het ook een omgebouwde Corsa. Het dashboard was ook erg :9 . De opel-designer hebben hier bij alle nieuwe modellen knap werk geleverd imho.

En ruimte, ruimte, ruimte. Ik had de indruk dat ik mijn huidge wagen zo in de koffer kon rijden ;)

De prijs was ook erg gunstig tegenover andere modellen. In ieder geval een goede kennismaking met de ludospaces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 14:21

Barrycade

Through the...

Is de VW Caddy Live 1.9 TDI niet iets? Of is die te groot?

Ik weet niet of prijzen in België incl of excl BTW zijn maar voor rond de 16.000 euri (volgens VW.be) heb je echt een balzaal of wielen. En een lekker rijdende auto weet ik uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Klimaks-
littlejoannes schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 08:27:
Is de VW Caddy Live 1.9 TDI niet iets? Of is die te groot?

Ik weet niet of prijzen in België incl of excl BTW zijn maar voor rond de 16.000 euri (volgens VW.be) heb je echt een balzaal of wielen. En een lekker rijdende auto weet ik uit ervaring.
Wel naar gekeken, maar de korting die VW geeft is wel een pak kleiner dan andere merken (€ 700 bij VW, 2500 € Opel, Renault of Citroën). Ook vind ik bij VW niets van een recyclagepremie oid, terwijl me dit bij de andere merken nog eens minstens 1000 € oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-03 21:51

Specht

Il Cuore Sportivo

-Klimaks- schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 08:10:
Eerste proefritje achter de rug. Een Opel Combo Tour 1.3 CDTI. Ik had wat schrik voor de kleine motor, maar Opel weet hier wel erg veel kracht uit te halen. Je hebt ook nooit de indruk dat je met een bestelwagen rijdt, maar uiteindelijk is het ook een omgebouwde Corsa. Het dashboard was ook erg :9 . De opel-designer hebben hier bij alle nieuwe modellen knap werk geleverd imho.

En ruimte, ruimte, ruimte. Ik had de indruk dat ik mijn huidge wagen zo in de koffer kon rijden ;)

De prijs was ook erg gunstig tegenover andere modellen. In ieder geval een goede kennismaking met de ludospaces.
Die opel mag je helemaal niet kiezen, die heeft namelijk een Fiat diesel. Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/bye.gif :+

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Ik heb wel redelijk wat ervaring met een Kangoo (model 2002), m'n ouders hebben er op dit moment nog een.

Ding is opzich technisch en qua rijstijl prima. Wij hebben er nooit technische problemen mee gehad (is natuurlijk altijd lastig, sommigen wel sommigen niet), naast normaal onderhoud. Het rijdt verbazend lekker voor een 'bestelbus' (hoor ik van meer mensen) en de 1.6 benzinemotor die er bij ons in ligt kan het ding aardig trekken. Zeker vanaf de 3000 toeren heb je, zelfs in de 5e versnelling, best wat koppel. Je moet wel houden van/wennen aan Renault koppeling, maargoed dat houd je altijd (hij is bij ons ook erg strak afgesteld, dat kan eventueel veranderd worden).
Daarnaast rijdt het ding, als je netjes rijdt, voor zo'n hoge wagen vrij zuinig. Als je op het optimale punt (3000-3250 toeren ongeveer, bij ons) rijdt is er prima 1:16 uit te krijgen en ook in de stad hoeft het niet dramatisch laag te worden.. en dat voor zo'n hoge auto.

Interieur is vooral functioneel. Inderdaad een jezusbak aan ruimte, zowel laadruimte als hoofdruimte. Ik ben 1.80 en ik heb nog zo'n 40 cm ruimte boven m'n hoofd als ik achter het stuur zit. Qua afwerking moet je er niet teveel van verwachten, deurstijlen zijn bijvoorbeeld deels metaal in carrosseriekleur en 't dashboard is allemaal (lelijk) kunststof. Design hoef je niet echt te verwachten, 't is functioneel en sober-comfortabel zeg maar.

Maargoed, met de diesel heb ik geen ervaring en volgens mij is model 2005 best wel een stukje verbeterd, ook qua interieur (van buiten ziet hij er ook nog eens 10x beter uit). Proefritje in de Kangoo zou ik sowieso maken, hij rijdt echt best goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wil je dat ding nog verkopen? Berlingo nemen, die dingen hebben in België nagenoeg geen afschrijving. Blijven zeer geliefd die dingen op de tweedehandsmarkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 17-02-2006 22:15 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:04
Rij zelf een Combo diesel, alleen in de bochten zijn ze kut, onderstuur niet normaal. Het zijn ook best zware auto's, 1300 kg uit m'n hoofd (die van mij dan).
Pagina: 1