Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bestaat dit relais?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.665 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-11 20:52
Dit is niet helemaal PC gerelateerd, maar GOT leek mij de juiste plaats om mijn vraag te stellen.

Ik ben bezig met een schakeling, en nu vroeg ik mij af of er een relais bestaat die in 2standen te schakelen is.
Hier mee bedoel ik dat er in "Rust" stand geen contact word gemaakt, "Stand1" + schakelt en "Stand2" -(Massa) schakelt.
Ik heb ook een tekeningetje gemaakt met wat mijn bedoeling is:
Afbeeldingslocatie: http://img230.imageshack.us/img230/9462/elschema24eo.jpg
Het motortje moet dus linksom en rechtsom kunnen draaien, als iemand hier een andere schakeling voor weet hoor ik het graag ;) (Het geheel komt in een auto)

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Ben ik nu dom of kan je dit ook met 2 relais naast elkaar :?

deze relais bestaan wel though, hoewel je dan uitkomt denk ik op 2 relais in 1 doosje

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• ApOE
Heb je hier een schema van? Ik zie het even niet (het is maandag ochtend he ;) )

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Klinkt als een dubbel bistabiel relais.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10 13:18
Sprite_tm schreef op maandag 13 februari 2006 @ 11:01:
Klinkt als een dubbel bistabiel relais.
Een bistabiel relais blijft toch hangen in de positie waar het in gezet wordt? volgens mij is de bedoeling hier om het contact te verbreken wanneer er geen spanning op het relais gezet wordt..

Dit is op te lossen dmv 2 relais achter elkaar idd.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Ik kan bovenstaande bevestigen, tenzij je erg veel geld moet spenderen om een 3e relais bij te kunnen zetten, komen 3 gewone relais goedkoper uit.
Zet gewoon in de toevoerdraden je 3e relais, die de voedingsdraden onderbreekt. Dan kan je bij het omkeren van de motor spanningsloos laten uitlopen, dat lijkt me je bedoeling. (je zou met je 3e relais ook de motor kunnen remmen, door een weerstand op zijn voedingsdraden te zetten.)

Trouwens, nu ik nog eens kijk, je kan je 2 relais die je nu gebruikt vervangen door 1 relais, met 2 wisselcontacten. Door met je "3e" relais telkens de voeding te onderbreken, voorkom je problemen (want die motor zal idd generator spelen als je de voeding onderbreekt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Er bestaan hele mooie IC's voor dit soort dingen. Waarmee je b.v. ook nog de snelheid kan regelen. Ze worden vaak gemaakt voor een stappenmoter, maar je kan er ook gewoon 2 aparte motertjes op aansluiten. Ik weet alleen niet of die 20 A wel heel prettig gaan vinden. Wat ben je trouwens van plan met zo'n zware moter?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 15:46 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Je kan het ook gewoon met een 2-pol. (aan)/uit/(aan) schakelaar doen: goede schakelaar= geen relais nodig... of wil je het elektronisch schakelen?...

edit: ok... 20A is wel veel... }:O ik heb nog geen 20A (aan)/uit/(aan) autoschakelaar gevonden...

[ Voor 26% gewijzigd door MeMoRy op 13-02-2006 16:16 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Een relais lijkt me sowieso wat problemen op te leveren. Als je de motor uitschakelt, krijg je net als bij alle inductieve belastingen een terugloopstroom (heet dat zo?). Als het contact van het relais dus open gaat, zal er een vonk overpsringen. Net als soms bij een lichtschakelaar. Die vonk gaat de contactjes langzaam opvreten. Als je veel schakelt, dan ben je vaak de relais aan het vervangen. Daarbij schakelen relais nogal langzaam, en heb je ook nog vrijloopdiodes nodig omdat je wel wil dat de relais gelijk afvallen als je de spanning er vanaf haalt.

Wat je beter kan doen is met transistoren of mosfets een H-burg te bouwen. Eigenlijk hetzelfde als wat jij hier met relais probeert, maar dan met transistoren.

Afbeeldingslocatie: http://www.dprg.org/tutorials/1998-04a/hb7.png

Check ook de diodes, die zorgen er voor dat je transistoren niet kapot gaan door de terugloopstroom. Eigenlijk kun je dat soort diodes ook toepassen op je relais-schakelingetje om de terugloopstroom op te vangen.

Check het hele verhaal hier. Het begint met relais en gaat dan over naar een transistor h-brug. Volgens mij moet jij het wel kunnen snappen :).

http://www.dprg.org/tutorials/1998-04a/

20A kun je prima met een paar power-mosfets schakelen. Wel goed koelen, waarschijnlijk.

Als je een drie-standen schakelaar gebruikt waar meer dan één contact op zit, kun je hem zo bedraden dat je alleen linksom, rechtsom en vrijloop hebt, zodat je geen kans loopt op kortsluiting. Als je wil kunnen remmen zul je een iets slimmer schakelcircuit moeten bedenken.

[ Voor 47% gewijzigd door RetepV op 13-02-2006 17:26 ]

Macbook Pro

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 22:55
zoals al gezegd: twee relais achter elkaar. 1 inschakelrelais, 1 ompoolrelais. In de pneumatiek bestaat dit soort schakeling zeker, maar een soort driestandenrelaismetneutralemiddenstand :? heb ik nog nooit gezien.
MeMoRy schreef op maandag 13 februari 2006 @ 16:13:
Je kan het ook gewoon met een 2-pol. (aan)/uit/(aan) schakelaar doen: goede schakelaar= geen relais nodig... of wil je het elektronisch schakelen?...

edit: ok... 20A is wel veel... }:O ik heb nog geen 20A (aan)/uit/(aan) autoschakelaar gevonden...
Het is vaak ook niet wenselijk om 20A onder je dashboard door te trekken. Pas heb ik een soort elektrische voorverwarming in mn blower gemaakt zodat er al enigszins warme lucht gemaakt kan worden voordat de motor warm is. Dit zooitje trekt ook makkelijk 15A. Klein schakelaartje in dashboard, voertuigrelais aan de ventilator, zekering erbij, presto!!

• ApOE
Die 20a is max, afhankelijk van hoeveel moeite het motortje moet doen..
Het is de bedoeling om mijn ramen elektrisch bedienbaar te maken, vandaar de twee schakelaars/wissel schakelaar.
Er komen dus 2draden uit het motortje, de bedoeling is dat ik doormiddel van bijv. 2drukknopjes het raampje omhoog en naar beneden kan laten gaan.
De rede dat ik in eerste instantie heb gekozen voor een relais schakeling is omdat ik Design knopjes heb gevonden die niet echt geschikt zijn voor 10+Ampère

Heeft iemand een tekening van die “2relais” opstelling?

Verwijderd

als je toch de schakeling met contacten wilt zoals je eerst getekend hebt moet je eens zoeken naar een teleruptor (impulsrelais) met wisselcontact en met centrale bediening.

• ApOE
Jeejte dit word echt hardcore elektronica talk :)
Misschien moet ik mn vraag anders stellen, want ik ben er van overtuigt dat het aansturen van de raam motortjes makkelijker kan ;)

Hoe stuur ik doormiddel van een schakelaar, of doormiddel van een relais schakeling de motortjes het beste aan.
Het gaat om 2motortjes (1links en 1rechts) die volgens het labeltje 20aMAX trekken.
In mn startpost heb ik zelf relais gebruikt omdat het (Mits dat type relais bestaat) in mijn ogen een goede en redelijk simpele schakeling leek.
Nu lees ik dat ik het zelfde bereik door 2 relais samen te gebruiken, alleen vraag ik me even af wat voor relais jullie dan gebruiken? Maak, verbreek, wissel? En of er eventueel na het lezen van mijn doel einden voor deze schakeling er een tekeningetje gepost kan worden van een schakeling met 2relais :Y)

• naftebakje
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bartenkaat/_Tweakers/updown.gif
Met relais K1 kan je kiezen tussen op/neer, met K2 leg je het geheel aan of uit.
Voor K2 kan je ook gewone maakcontacten gebruiken (ipv de wisselcontacten nu). Ik heb het zo getekend dat je er eventueel nog een remweestand aan kan zetten. De 2 onderste ongebruikte pinnen van K2 kan je gewoon aan elkaar verbinden met een weerstand, om de motor te remmen (als je dat wil natuurlijk).

Als je trouwens altijd eerst K1 schakelt, en dan pas K2 inschakelt, kan je K1 erg licht kiezen, want dan moet K1 nooit met spanning erop schakelen (K2 schakelt deze uit).

[ Voor 107% gewijzigd door naftebakje op 13-02-2006 20:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:40

AJK

...

of mischien?
Afbeeldingslocatie: http://www.anthonykok.nl/relais.JPG
deze gaat altijd "vooruit" behalve als er een sinaal komt dan: achteruit.
met dan nog een onder breker bij de + toevoer kun je het geheel stop zetten

[ Voor 79% gewijzigd door AJK op 13-02-2006 21:40 . Reden: nederlands ]

• naftebakje
@AJK: Voor zover ik kan zien, is jou schema hetzelfde als het mijne, alleen is het joue onduidelijk en slordig, een absolute dradenwirwar, ontbreekt de onderbreker (met mogelijkheid tot remmen), gebruik je 2 relais waar er maar 1 nodig is,...
Het is erg goed dat je probeert te helpen (dit is opbouwende kritiek, nofi), maar je ziet denk ik zelf dat jou schema een heel andere taal spreekt dan mijn schema. Dat je geen specifiek tekenprogramma hebt is normaal, maar een relais kan je ook in paint tekenen zoals 99.9% van de relaiskennende wereldbevolking het tekent, inplaats van je wirwar.
Nogmaals, dit is niet negatief bedoeld, maar als je hier een chinese lap tekst post kunnen we er niets mee, probeer ook de elektronische taal (de schema's en symbolen) enigzinds te volgen. Zo verstaan we elkaar veel beter.

• ApOE
@naftebakje

Super tekening! Gelijk duidelijk, dit had ik zelf kunnen verzinnen.... :P
Dan sluit ik de schakelaars verder dus zo aan:
Knopje 1 (Up) bekrachtigt relais K2
Knopje 2 (Down) bekrachtigt relais K1 & K2

Verwijderd

Komen er ook nog eindschakelaars in het circuit om te voorkomen dat je per ongeluk het raam verder omhoog/omlaag laat komen dan kan?

Die eindschakelaars zou je dan in serie moeten zetten met de knopjes.
eindschakelaar raam dicht met knopje 1 (up)
eindschakelaar raam open met knopje 2 (down)

• naftebakje
ApOE schreef op maandag 13 februari 2006 @ 23:33:
@naftebakje

Super tekening! Gelijk duidelijk, dit had ik zelf kunnen verzinnen.... :P
Dan sluit ik de schakelaars verder dus zo aan:
Knopje 1 (Up) bekrachtigt relais K2
Knopje 2 (Down) bekrachtigt relais K1 & K2
Inderdaad, zo werkt het.

@LPC-JP: good question (& good answer :+ ), daar had ik nog niet aan gedacht.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 13-02-2006 23:53 ]

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 22:55
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 23:50:
Komen er ook nog eindschakelaars in het circuit om te voorkomen dat je per ongeluk het raam verder omhoog/omlaag laat komen dan kan?

Die eindschakelaars zou je dan in serie moeten zetten met de knopjes.
eindschakelaar raam dicht met knopje 1 (up)
eindschakelaar raam open met knopje 2 (down)
In de auto waar ik mn rondjes mee doe zitten geen eindschakelaars. Hoeft ook niet nodig te zijn zolang je relais niet blijft hangen.
Feit is wel dat ik kan seinen (met normaal licht) door beide voorramen nog verder dicht te sturen als ze al dicht zijn. Stall current is blijkbaar zo hoog dat de rest van het systeem minder porrie krijgt.

Je moet je afvragen of het nodig is. Je systeem gaat dan nodeloos complex worden. (zo'n motortje brand echt niet binnen vijf seconden door) Onthoud ten alle tijden: KISS
Keep It Simple, Stupid
Keep It Simple and Stupid
en alle andere varianten.

• ApOE
Het is nog knap lastig om een dubbelpolig wissel relais te scoren die meer dan 8Ampére kan schakelen :X

• naftebakje
ApOE schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:32:
Het is nog knap lastig om een dubbelpolig wissel relais te scoren die meer dan 8Ampére kan schakelen :X
Dan kan je (om geld te besparen) voor K2 een enkelpolig relais gebruiken (http://be.farnell.com/jsp...ail.jsp?SKU=9659013&N=401), voor de schakeling maakt dat geen verschil.
K1 mag voor veel minder stroom gemaakt zijn dan de 20A, als je deze nooit de stroom laat in/uitschakelen. Een 20A relais is erop gemaakt om de vonken die overspringen bij in/uitschakelen lang genoeg te overleven. Als K1 nooit met spanning erop schakelt, dan heeft deze nooit vonken, en mag deze dus veel zwakker zijn. Dus bij inschakelen moet K1 goed staan, voor K2 bekrachtigd wordt, en K2 moet dan weer bij het uitschakelen eerst bekrachtigd worden, en dan pas K1 (met een RC netwerkje en een diode op te lossen).

• ApOE
naftebakje schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:52:
[...]

Dan kan je (om geld te besparen) voor K2 een enkelpolig relais gebruiken (http://be.farnell.com/jsp...ail.jsp?SKU=9659013&N=401), voor de schakeling maakt dat geen verschil.
K1 mag voor veel minder stroom gemaakt zijn dan de 20A, als je deze nooit de stroom laat in/uitschakelen. Een 20A relais is erop gemaakt om de vonken die overspringen bij in/uitschakelen lang genoeg te overleven. Als K1 nooit met spanning erop schakelt, dan heeft deze nooit vonken, en mag deze dus veel zwakker zijn. Dus bij inschakelen moet K1 goed staan, voor K2 bekrachtigd wordt, en K2 moet dan weer bij het uitschakelen eerst bekrachtigd worden, en dan pas K1 (met een RC netwerkje en een diode op te lossen).
Dit volg ik even niet, het relais dat ik heb gevonden trekt max 8A.
Volgens de verkoper bij mijn lokale elektro-winkel is de kans dat de contact punten vast smelten bij 8A+ groot.

Nu zeg jij dat als er pas spanning op gaat het relais geschakeld is, er wel meer dan 8A doorheen kan? En ik ben bekend met diodes, maar wat is een RC-Netwerkje?

(Btw, bedankt voor je hulp! ;) )

• naftebakje
Even kijken op conrad, bestelnummer 840629 - 89 is een 12V DC relais met wisselcontact, dat tot 30A kan sturen, en kost 3,05€ / stuk. Bij de lokale auto (tune) zaak moet je die relais wel vinden.

En inderdaad, als je relais pas spanning/stroom krijgt wanneer het in de juiste stand staat, kan het veel meer stroom aan dan wanneer het moet schakelen met spanning/stroom. Dit omdat er vonken optreden bij het in, maar vooral bij het uitschakelen van het relais, en die vonken maken de contacten van het relais kapot. Als die vonken er niet zijn, slijt het relais veel minder. Het andere relais, K2, zal alle vonken voor zich nemen, en zo K1 beschermen.

Ik post straks wel een schema met die RC netwerkjes.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 16-02-2006 11:25 ]

• naftebakje
Daar issie dan hé:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bartenkaat/_Tweakers/relais.gif
Kan er wel nog iemand checken of het klopt, ik kan altijd fouten maken.
Door het RC netwerkje bij K2 duurt het even voor K2 aantrekt (zodat K1 juist staat, voor er stroom begint te vloeien), de waarden voor R en C moeten bepaald worden volgens het relais dat je gebruikt (stroom dat de spoel van het relais trekt).
Door de vrijloopdiode bij K2 zal deze sneller uitschakelen dan K1, waardoor K1 geen stroom moet onderbreken.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

Part

Helemaal niets.....

@AJK: Voor zover ik kan zien, is jou schema hetzelfde als het mijne, alleen is het joue onduidelijk en slordig, een absolute dradenwirwar, ontbreekt de onderbreker (met mogelijkheid tot remmen), gebruik je 2 relais waar er maar 1 nodig is,...
Het is erg goed dat je probeert te helpen (dit is opbouwende kritiek, nofi), maar je ziet denk ik zelf dat jou schema een heel andere taal spreekt dan mijn schema. Dat je geen specifiek tekenprogramma hebt is normaal, maar een relais kan je ook in paint tekenen zoals 99.9% van de relaiskennende wereldbevolking het tekent, inplaats van je wirwar.
Nogmaals, dit is niet negatief bedoeld, maar als je hier een chinese lap tekst post kunnen we er niets mee, probeer ook de elektronische taal (de schema's en symbolen) enigzinds te volgen. Zo verstaan we elkaar veel beter.
Ik zou nog maar eens goed kijken naar het schema van AJK. Het is dan misschien wel onduidelijk getekend maar wel beter.
Het probleem met jou schema is dat bij het vast branden van 1 van de contacten kortsluiting ontstaat, vervolgens de kabels verbranden en als het niet mee zit de rest van de auto.
Bij het schema van AJK kan er niets mis gaan.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 17:05
Waarom gebruik je geen solid-state relais in de vorm van een triac met eventueel een optotriac-driver (google maar eens op MOC3063)? Ik gebruik dat ook, en die triacs kunnen gemakkelijk 20A of meer schakelen (hangt er maar net vanaf welke je gebruikt) aan en uitschakelen :)

• naftebakje
MisterData schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:35:
Waarom gebruik je geen solid-state relais in de vorm van een triac met eventueel een optotriac-driver (google maar eens op MOC3063)? Ik gebruik dat ook, en die triacs kunnen gemakkelijk 20A of meer schakelen (hangt er maar net vanaf welke je gebruikt) aan en uitschakelen :)
Aangezien hij met gelijkspanning werkt, lijkt me. Triacs zijn moeilijk uit te schakelen als er 20A DC door loopt.

Pagina: 1