Schijf vervangen en besturingssysteem

Pagina: 1
Acties:

• Neutronize
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-12-2025
In mijn PC zit één IDE-schijf en 2*SATA-schijven. Op de IDE-schijf is Win XP Pro NL geïnstalleerd, deze schijf wil ik vervangen voor een derde SATA-schijf. Enkele vragen hierover;
- is een derde SATA-schijf wel mogelijk op mijn mobo (Asus K8V Deluxe)?
- kan ik na vervanging van de IDE-schijf gewoon de image (Norton Ghost) terugzetten en functioneert alles dan weer normaal of moeten er nog wat extra aanpassingen gedaan worden?

Alvast dank voor reacties

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Je kan volgens mij wel problemen krijgen, omdat er in je image geen s-ata drivers aanwezig zijn. Hoe je dit kan oplossen weet ik ook niet, vandaar dat ik dit topic even inde gaten houd

en/of je nog een derde s-ata hd kan aansluiten is een kwestie van je moederbord boekje open doen en kijken hoeveel connectors je hebt voor s-ata.

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

nadat je met norton de image terugezet hebt, zal je pc misschien niet booten van de disk..

je moet dus in je bios de boot device op SCSI (stiekem toch SATA) zetten en dan een herstel installatie van XP draaien, als dan gevraagd wordt om een extra driver (F6) doe dan een flop met drivers voor je SATA chipset er in.

Nu zal die driver toegevoegd worden en je boot gebeuren bijgewerkt worden naar de nieuwe situatie.

omslachtig proces maar ik heb het zo gedaan en het werkt...

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

Of een 3e ata schijf past zie je op je mobo of je um aan kan sluiten

Ik had ook 1 IDE met XP en wilde die overzetten naar een SATA schijf. Zo heb ik het gedaan...
SATA schijf inbouwen.herstart,Clonen met acronis,herstart, boot sequence in bios veranderen klaar.

Als ik mijn oude install weer wilde hebben weer de boot sequence veranderen naar de IDE schijf.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:48

sapphire

Die-hard pruts0r

andreict schreef op maandag 13 februari 2006 @ 09:35:
Je kan volgens mij wel problemen krijgen, omdat er in je image geen s-ata drivers aanwezig zijn.
Hij gebruikt toch al 2 SATA drives, dus de drivers zijn al geinstaleerd lijkt me :?

Gabriël AM5

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:15
Die s-ata controller is momenteel al aanwezig op de pc, dus die kan je alvast installeren / is al geinstalleerd.

Niet vergeten je bios te veranderen. Evt kan je tijdelijk alleen niet nieuwe sata schijf aankoppelen, dan weet je dat het evt. probleem niet bij de andere schijven hangt.

Probleem wat ik wel eens gehad hebt met ghost, is dat hij niet wilde booten. Als ik dan eerst een zinloze winxp instal deed, en daarna de ghost er over, deed hij het wel. Zal wel iets met mbr te maken hebben ofzo.

Werkt het dan nog niet, dan kan je het volgende proberen:
orca schreef op maandag 13 februari 2006 @ 09:42:
nadat je met norton de image terugezet hebt, zal je pc misschien niet booten van de disk..

je moet dus in je bios de boot device op SCSI (stiekem toch SATA) zetten en dan een herstel installatie van XP draaien, als dan gevraagd wordt om een extra driver (F6) doe dan een flop met drivers voor je SATA chipset er in.

Nu zal die driver toegevoegd worden en je boot gebeuren bijgewerkt worden naar de nieuwe situatie.

omslachtig proces maar ik heb het zo gedaan en het werkt...

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:54

ralpje

Deugpopje

sapphire schreef op maandag 13 februari 2006 @ 10:10:
[...]

Hij gebruikt toch al 2 SATA drives, dus de drivers zijn al geinstaleerd lijkt me :?
Maar wellicht dat dat drivers zijn die pas ná het booten van XP geladen worden. Dan kan hij dus niet zomaar van een SATA schijf booten, omdat tijdens de boot de drivers nog niet beschikbaar zijn.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Neutronize
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-12-2025
Dank voor alle reacties; zal ff stoeien worden.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er kunnen totaal 4 S-ATA HD's op dat MB. 2 x op de VIA- en 2 x op de Promise controller.

Je zou kunnen proberen de S-ATA drivers vóór het overzetten alvast te installeren op de 'oude' HD en dan een image maken en die op de S-ATA terugzetten. Heb ik zelf niet geprobeerd maar het zou best kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 13-02-2006 12:39 ]

ARME AOW’er

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-02 23:17

MrDrako

nep ict'er

Ik heb voor mijn maxtor en seagate sata schijven nooit drivers hoeven installeren voor een sata controller tenzij ik een raid array opzet. Dit werkt iig zo met DFI borden voor p4's toendertijd op socket 478 en MSI borden voor socket 754.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

MrDrako schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:43:
Ik heb voor mijn maxtor en seagate sata schijven nooit drivers hoeven installeren voor een sata controller tenzij ik een raid array opzet. Dit werkt iig zo met DFI borden voor p4's toendertijd op socket 478 en MSI borden voor socket 754.
Maar bij de ASUS K8V Deluxe moeten er wel S-ATA drivers worden geïnstalleerd.

Bron: Ikzelf als eigenaar van dit MB. :)

ARME AOW’er

Pagina: 1