Toon posts:

Externe Hostname hetzelfde als Localhost ? (Linux)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit alleen Linux gerelateerd is, het lijkt me niet, vandaar de () achter de Titel.

Wanneer je MySQL connect lokaal via de "hostname van de machine" in plaats van "localhost" zal MySQL dan eerst de DNS raadplegen om de server uiteindelijk weer terug te sturen naar zichzelf, of ziet een machine zichzelf opzijn eigen hostname als "localhost" ?

Het is wat verwarrend wellicht maar ik kan alleen maar connecten op hostname bij een dergelijke MySQL applicatie (lang verhaal, niet uit te leggen, kan getweaked worden maar dat is tricky denk ik) en wil de MySQL hostname niet in de DNS hebben. En wanneer een hostname connectie van de machine zelf eerst naar een DNS moet resolven en daarna weer terug naar de machine moet ik de hostname in de DNS zetten en tevens MySQL voor de buitenwereld open zetten, iets dat ik niet wil.

Dus ik wil graag:
code:
1
2
3
4
localhost = host.domein.tld =======
       ^                         ||
       ||                        ||
       =============================

in plaats van
code:
1
2
3
4
localhost = host.domein.tld ===> DNS ===
       ^                              ||
       ||                             ||
       ==================================

Ik denk zelf dat het wel werkt, maar ben niet zeker van mijn zaak.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Pik een hostname uit die resolved naar 127.0.0.1? Volgens de RFC's moet eigenlijk elk domein een A record voor localhost hebben:
code:
1
2
marco@websrv03:/var/log/apache2/rotated$ host localhost.cyberhq.nl
localhost.cyberhq.nl has address 127.0.0.1

Kun je niet gewoon 'localhost' ingeven of wil je app persee een punt in de naam ofzo?

Heb je al aan de /etc/hosts file gedacht btw?

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 13-02-2006 04:34 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 04:18:Wanneer je MySQL connect lokaal via de "hostname van de machine" in plaats van "localhost" zal MySQL dan eerst de DNS raadplegen om de server uiteindelijk weer terug te sturen naar zichzelf, of ziet een machine zichzelf opzijn eigen hostname als "localhost" ?
MySQL volgt gewoon de standaard DNS-omzettingsvolgorde, dus eerst kijkt 'ie lokaal, en wanneer er niet geresolved kan worden gaat 'ie verder kijken.

Met andere woorden, als jij lokaal - dus in je /etc/hosts - hebt staan dat 'mysql.domein.nl' naar 127.0.0.1 resolved worden er geen externe DNS-server geraadpleegd. Bij localhost ook niet dus.

Verwijderd

Move PNS > NT