[XP] Execute Protection Bit blokkeert explorer.exe

Pagina: 1
Acties:

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-03 08:35
offtopic:
Ik hoop dat de titel enigszins duidelijk is en dat dit topic op de juiste plek staat. Zo niet, wijzigingen zijn welkom en alvast mijn excuses.

Sinds een paar uur blokkeert de XD-bit functionaliteit van m'n processor (Pentium M 740 1.73GHZ) explorer.exe. In het BIOS kan ik de XD-bit functionaliteit inschakelen, en heb dit meteen gedaan. Met andere woorden, de laptop heeft wel normaal gewerkt met deze functionaliteit ingeschakeld. Het probleem treedt meteen op zodra de laptop is ingelogd, alles geladen is en dus klaar voor gebruik.

Toen ik vanavond de spanning van m'n laptop haalde (niet voor het eerst) en 3DMark wilde opstarten (ook niet voor het eerst), kreeg ik voor de melding dat explorer.exe geblokkeerd werd. Je krijgt de mogelijkheid om explorer.exe af te sluiten, vervolgens wil de laptop een error report versturen en daarna sluit explorer.exe ook daadwerkelijk af (bureaublad wordt opnieuw opgebouwd). Wat ik ook doe, elke keer wordt explorer.exe weer gepakt en begint het verhaal van voren af aan.

Het gaat om een legitieme Windows XP Professional SP2 met alle updates. De laptop is een Toshiba Tecra A4-234. Als ik de XD-bit functionaliteit uitschakel in het BIOS is er niks aan de hand.

Ik heb gezocht op GoT, Google en bij Microsoft zelf maar ben niet tot een oplossing gekomen. Wellicht dat iemand hier ervaring heeft én een oplossing? _/-\o_

Ondertussen blijf ik verder zoeken. Mocht er meer informatie nodig zijn, dan hoor ik dat graag.

[ Voor 8% gewijzigd door _Brake_ op 13-02-2006 01:30 ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nieuws: Data Execution Prevention ziet Skype 2.0 als overtreder is misschien interessant

Spyware/Virusscanner al gedraaid?

• _Brake_
Skype 2.0 heb ik niet. Bovendien heeft dit met de DEP functionaliteit van Windows XP SP2 te maken volgens mij, niet de hardwarematige fuctionaliteit van sommige processoren (toch?)

Ik heb AVG Free geïnstalleerd en Hitman Pro 2.3.3 heeft net gedraaid (vandaag nog).

Zal ze beide nog eens een complete scan laten doen...

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
_Brake_ schreef op maandag 13 februari 2006 @ 01:37:
[...]

Skype 2.0 heb ik niet. Bovendien heeft dit met de DEP functionaliteit van Windows XP SP2 te maken volgens mij, niet de hardwarematige fuctionaliteit van sommige processoren (toch?)

Ik heb AVG Free geïnstalleerd en Hitman Pro 2.3.3 heeft net gedraaid (vandaag nog).

Zal ze beide nog eens een complete scan laten doen...
het XD/NX-bit gebeuren is een onderdeel van de Microsoft Hardware-enforced DEP (DEP omvat ook Software-enforced DEP). http://support.microsoft....LTH3148121123120121120120

Voor de rest kan ik alleen nog maar voorstellen dat je een nieuwe installatie van Windows maakt en dan 1 voor 1 programma's installeren totdat explorer.exe problemen geeft. Of je kan zoeken op Google naar DEP en programma's die je ge-installeerd hebt, om te kijken of die problemen geven.

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb dit probleem gehad. Heeft te maken met een component welke voor Windows Explorer wordt geladen welke corrupt is of slecht geschreven. Bij mij trad/treed het op wanneer er foto's zijn of .avi files in een folder welke corrupt zijn of Explorer niet lekker vindt. Bij nader onderzoek bleek de preview van Explorer te crashen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• _Brake_
TweakerNummer schreef op maandag 13 februari 2006 @ 01:43:
[...]

het XD/NX-bit gebeuren is een onderdeel van de Microsoft Hardware-enforced DEP (DEP omvat ook Software-enforced DEP). http://support.microsoft....LTH3148121123120121120120

Voor de rest kan ik alleen nog maar voorstellen dat je een nieuwe installatie van Windows maakt en dan 1 voor 1 programma's installeren totdat explorer.exe problemen geeft. Of je kan zoeken op Google naar DEP en programma's die je ge-installeerd hebt, om te kijken of die problemen geven.
Heb er al zoveel over gelezen (met alle verschillende termen) dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Opnieuw Windows installeren... Laptop is nu nét 2 dagen oud en volledig ingericht naar mijn wensen :(
wim-bart schreef op maandag 13 februari 2006 @ 01:47:
Ik heb dit probleem gehad. Heeft te maken met een component welke voor Windows Explorer wordt geladen welke corrupt is of slecht geschreven. Bij mij trad/treed het op wanneer er foto's zijn of .avi files in een folder welke corrupt zijn of Explorer niet lekker vindt. Bij nader onderzoek bleek de preview van Explorer te crashen.
Ik heb vanavond via de mail een Word doc gekregen die niet helemaal lekker was... Is nu verwijderd (ook uit de mailbox) en zal nu de virusscanner + Hitman onderdelen gaan draaien.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 15:57
systeemherstel ?

Systeem Specs

• _Brake_
Dat is altijd 1 van de eerste dingen die ik uitschakel... :X

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 15:57
_Brake_ schreef op maandag 13 februari 2006 @ 02:09:
[...]

Dat is altijd 1 van de eerste dingen die ik uitschakel... :X
Volgende keer niet doen dus maar gewoon aanpassen naar wens.. bv alleen systemrestore op je systeem-partitie en de grootte beperken..

Systeemherstel kan handig zijn in "sommige" situaties ;)

Systeem Specs

• _Brake_
Goed, Hitman Pro volledig laten draaien, AVG heeft een full system scan gedaan > weinig resultaat.

Ik krijg de volgende melding:
Data Execution Prevention
To help protect your computer, Windows closed this program
Name: Windows Explorer
Publisher: Microsoft Corporation

[close message]
Vervolgens komt een error report venster van Windows Explorer. Na de error report wordt het bureaublad opnieuw opgebouwd. De foutmelding komt voor bij alles wat je doet (bijv. een map openen of paint). Kan geen screenshot maken dus :(

Wat mij ook opvalt is dat de Security Center alert settings veranderd zijn. Alle 3 alert opties heb ik afgevinkt, maar zodra ik de Execute-Disable Bit Capability op Available zet in het BIOS, staan ze weer aan!

Wie o wie?

• fulgore
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 08:54

fulgore

goud

- Deze computer, Eigenschappen
- Geavanceerd
- Prestaties, Instellingen
- Preventie van gegevensuitvoering (DEP)
- Toevoegen "C:\WINDOWS\explorer.exe"

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het punt is geloof ik vooral dat het ueberhaubt de explorer pakt :P

Stuur je explorer.exe even op naar bijvoorbeeld newvirus {apeding} kaspersky [punt] com

Een mail of .doc verwijderen zal nooit helpen trouwens :P

[rml]wim-bart in "[ XP] Execute Protection Bit blokkeert ex..."[/rml] heeft wel een punt: schakel even dat soort dingen uit. Zie ook bijv. ShellExViewer in Windows Operating Systems - FAQ

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• _Brake_
F_J_K schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 23:43:
Het punt is geloof ik vooral dat het ueberhaubt de explorer pakt :P

Stuur je explorer.exe even op naar bijvoorbeeld newvirus {apeding} kaspersky [punt] com

Een mail of .doc verwijderen zal nooit helpen trouwens :P

[rml]wim-bart in "[ XP] Execute Protection Bit blokkeert ex..."[/rml] heeft wel een punt: schakel even dat soort dingen uit. Zie ook bijv. ShellExViewer in Windows Operating Systems - FAQ
Explorer.exe is gemaild. Waarom heb ik dat gedaan? :D

En hoe kom ik erachter of er ergens op m'n laptop een corrupt bestand staat???

Ik zal die ShellExViewer eens installeren, al denk ik dat deze oplossing mijn probleem niet dekt?

[ Voor 6% gewijzigd door _Brake_ op 16-02-2006 06:18 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ah. Mailen: om er achter te komen of het malware is of niet.
offtopic:
Ik ben redelijk te vertrouwen (al zeg ik het zelf O-) ), maar dingen alleen doen omdat iemand anders het zegt terwijl je het niet begrijpt is een beetje eng trouwens ;)

Met ShellExView kan je zien of en welke extenties er op zitten. Een van die kan zoals gezegd best het probleem zijn. Als er namelijk een slecht gebouwde extentie is die gebruik probeert te maken van een geheugen pagina die niet mag worden uitgevoerd. En dan kan (blijkbaar) de explorer.exe er op worden gestopt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• _Brake_
F_J_K schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 09:42:
Ah. Mailen: om er achter te komen of het malware is of niet.
offtopic:
Ik ben redelijk te vertrouwen (al zeg ik het zelf O-) ), maar dingen alleen doen omdat iemand anders het zegt terwijl je het niet begrijpt is een beetje eng trouwens ;)

Met ShellExView kan je zien of en welke extenties er op zitten. Een van die kan zoals gezegd best het probleem zijn. Als er namelijk een slecht gebouwde extentie is die gebruik probeert te maken van een geheugen pagina die niet mag worden uitgevoerd. En dan kan (blijkbaar) de explorer.exe er op worden gestopt.
Dude, je bent moderator en je loopt op GoT rond, dan mag ik toch enigszins aannemen dat je weet wat je zegt toch? Bovendien... Een bestandje versturen, wat voor kwaad kan dat nou :)

Anyway:
Hello, no malicious code was found in this file.

--
Best regards, Shvetsov Dmitry
Virus analyst, Kaspersky Lab.

e-mail: newvirus@kaspersky.com
http://www.kaspersky.com/
Dus ben ik aangewezen op die ShellExView, ik hoop dat ik er vandaag nog tijd voor heb!

Ondertussen blijven meer tips natuurlijk welkom :)

Edit:
Is die mail door een bot gescand of moet ik nog ff een bedankje sturen :o

[ Voor 4% gewijzigd door _Brake_ op 16-02-2006 10:16 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je hebt gelijk hoor, ik verwacht niet dat ik of een collega (hier :+ ) rare dingen zou roepen. Wilde het gewoon even kwijt. Ik had trouwens ook gewoon meteen meer uitleg kunnen geven natuurlijk :P

Bot: geen idee :X Bedankje kan nooit kwaad, kleine moeite ook. Naast ShellExView (en het "laffe" gewoon uitschakelen van DEP) houd ik het verder voor gezien qua tips. Hardware zou in theorie kunnen, maar dan zou het niet steeds precies explorer.exe zijn lijkt me. Of pakt die altijd dezelfde egheugenbereiken? (Wat trouwens een veiligheidsgat zou kunnen zijn). Je zou je geheugen kunnen testen, al verwacht ik er weinig van voor de paar uur die dat kost met bijv. www.memtest.org

[ Voor 2% gewijzigd door F_J_K op 16-02-2006 10:49 . Reden: aaargh, verkeerde url ]

Pagina: 1