MSI KT880 icm. Athlon XP-M 2600+ geen ACPI ?

Pagina: 1
Acties:

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb sinds gisteren de beschikking over een Athlon XP-M 2600+ ter vervanging van mijn T-Bird 1400.

In eerste instantie dacht ik dat een CPU swap voldoende zou zijn om het geheel draaiende te krijgen maar jammergenoeg bleek dit dus niet zo te zijn.

Het geheel draait nu zonder problemen op 13 x 166 op 1,45Vcore met een temp van 45 graden.

Echter heb ik hiervoor ACPI om zeep moeten helpen :p (Apparaatbeheer -> Computer -> standaard PC ipv. ACPI Uniprocessor PC) Echter heb ik nu wel 2 keer Standaard PC erin staan.

Ook een nieuwe install wilt niet draaien met ACPI dus dit kunnen omzeilen m.b.v. F7 wanneer XP install vraagt om stuurprogramma's voor massaopslag te installeren. Windows Xp installeert dan netjes.

Moederbord is een MSI-KT880 Delta FSR (MS-7047) met de laatste bios erop.
Processor is een Athlon XP-M 2600+ (AXMG2600FQQ4C)
De Athlon XP-M processoren worden officieel niet ondersteund. Maar er zijn hier meerdere mensen die zonder problemen een Mobile op een S-A moederbord hebben geprikt.

Ligt het aan mijn BIOS dat ACPI niet netjes ondersteund wordt (terwijl deze met mijn T-Bird 1400 zonder problemen ging)
Of komt het omdat ik een 45W Mobile heb en geen DTR ?

Tevens heb ik als test een Knoppix CD gedraait. En dat gaat zonder problemen met alle ACPI instellingen in het bios aan. Ook shutdown gaat netjes met Knoppix.
Onder Windows XP zonder ACPI (dus als standaard PC) gaat na de shutdown het systeem wel down. Echter blijft de ventilator van mijn voeding gewoon lopen ???

[ Voor 13% gewijzigd door o0SmOkE0o op 12-02-2006 20:51 ]

• Rocadi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Denk niet dat het komt omdat je een 45W versie heb ipv een DTR. Heb zelf een 2200+ Mobile in een Epox 8RDA3+ gehad zonder problemen. Denk dat het meer ligt aan de BIOS instellingen en/of BIOS versie. Nieuwste BIOS hoeft niet altijd het beste te zijn!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Rocadi schreef op zondag 12 februari 2006 @ 21:01:
Denk niet dat het komt omdat je een 45W versie heb ipv een DTR. Heb zelf een 2200+ Mobile in een Epox 8RDA3+ gehad zonder problemen. Denk dat het meer ligt aan de BIOS instellingen en/of BIOS versie. Nieuwste BIOS hoeft niet altijd het beste te zijn!
Aha, okay. Was even aan het twijfelen of het nu lag aan het wel of niet zijn van een DTR. (Kan ik weer een optie van de lijst strepen).
Bios instelling zat ik zelf ook nog aan te twijfelen maar ben systematisch door alle ACPI instellingen heen gelopen en ook dit gaf geen verbetering. (Lees bij opstarten Windows of een ACPI error dat mijn BIOS niet ACPI compatible is, of geen melding en gelijk een reboot, of dat hij blijft hangen bij het opstarten van Windows.

Het mooiste is dat er vanuit Microsoft een update gekomen is ivm. de Power Now! capaciteiten van deze processor. Wat eigenlijk inhoudt dat wanneer je een ACPI Uniprocessor installatie hebt, je de "drivers" voor de processor (die je dan kunt vinden in de apparaatbeheer) kunt wijzigen naar een specifiek voor de Mobile Athlon. Maar dan moet je natuurlijk wel in Windows komen (en dat lukt niet ook niet in veilige mode).
En als je hem geinstalleerd hebt als zijnde Standaard PC of MPS Uniprocessor. Je geen processor vindt in apparaatbeheer.

Heb natuurlijk zelf het WWW en GOT afgezocht. Maar weinig kunnen vinden.

• Rocadi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Sorry dat ik hier niet eerder op was gekomen. Denk dat jouw probleem misschien komt doordat jouw mobo is voorzien van een VIA chipset. Voor zover ik weet werden alle goed werkende XP Mobile CPU's gebruikt icm mobo's voorzien van een Nvidia Nforce2 chipset als we spreken over de socket A. Dat was ook bij mij het geval(XP 2200+ Mobile icm Epox 8RDA op MP11 en FSB van 200Mhz)

Jouw ACPI probleem laat zich helaas niet anders oplossen dan door Windows opnieuw te installeren.
Mijn voorstel is, als je dit eventueel wilt doen, om eerst je BIOS handmatig te resetten waardoor
alle standaard instellingen weer zijn geladen. Mijn ervaring is dat om ACPI goed te laten werken je meestal in de BIOS niets hoeft aan te passen. Ws zal je computer opstarten en misschien zal tijdens POST de snelheid van je CPU wel of niet correct worden aangegeven (afhankelijk op welke FSB de standaard BIOS jouw CPU herkent). Installeer dan Windows. Als alles goed gaat moet je bij apparaatbeheer=>computer=>ACPI Uniprocessor-PC zien staan.

Zo niet, dan ben ik bang dat je een mobo met een Nvidia nForce2 chipset nodig hebt.
Suc6 verder!