Toon posts:

raid0 array verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raid-0 array met 2 Maxtor Diamondmax 10 (160 GB) schijven aangesloten op de nvidia-controller op een asus a8n sli-moederbord. Deze array wil ik echter gaan verwijderen. Is het mogelijk om de array weer te splitsen in de afzonderlijke schijven, zonder dat de gegevens zelf verwijderd worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2006 19:15 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Neen, je zal moeten gaan backuppen naar een andere schijf, anders geraak je alles kwijt

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

snake903 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 19:18:
Neen, je zal moeten gaan backuppen naar een andere schijf, anders geraak je alles kwijt
En kopieren (CTRL+C en CTRL+V) is niet genoeg want je raakt ook je MBR en dergelijke kwijt. Probeer eens de trial-versie van Veritas NetBackup ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik vroeg het eigenlijk omdat één van de twee harde schijven (of in het ergste geval allebei) slechte sectoren heeft. Ik moet de array wel 'loskoppelen' om te kunnen achterhalen welke schijf de slechte sectoren heeft. Op zich wel vreemd, aangezien hoe raid0 is opgebouwd, zou het mogelijk moeten zijn om de schijven te kunnen splitsen in de afzonderlijke schijven zonder dataverlies. Of zeg ik nu iets geks?

Verwijderd

Ja je zegt iets geks. Bij raid0 wordt de helft van de data op de ene schijf gezet en de andere helft op de andere. Je kan hem wel ontkoppelen en testen welke de fouten heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar dat zal toch inhouden dat de array verwijderd wordt? En één harde schijf, die ervoor in raid0 zat, zal zonder format niet gelezen kunnen worden. Een foutenanalyse is dan toch onmogelijk?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 21:37:
Ja, maar dat zal toch inhouden dat de array verwijderd wordt? En één harde schijf, die ervoor in raid0 zat, zal zonder format niet gelezen kunnen worden. Een foutenanalyse is dan toch onmogelijk?
Goed opgemerkt; dat is het voordeel en nadeel van RAID0; snel maar oh zo gevoelig voor data-verlies in geval van crash, bad sectors etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w Welkom op GoT.

De RAID FAQ legt het je haarfijn uit.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de faq al doorgelezen voordat ik dit topic maakte. Mijn punt was dat het op zich mogelijk moet zijn om de data te redden door de gesplitste data in de array zelf naar één van de twee schijven te transporteren. Hierna gevolgd door ontkoppeling, kan ik bepalen welke schijf nu slechte sectoren heeft. Vooral op de manier hoe raid0 werkt, zou het niet onmogelijk moeten zijn. Hoewel waarschijnlijk één van de twee schijven slechte clusters heeft, is het data-verlies beperkt gebleven tot enkele kB's en wel in de vorm van één afbeelding en enkele cookies. Verder heb ik de slechte sectoren kunnen uitsluiten dmv chkdsk. Nu heb ik dus weer normaal toegang tot de array.

Mijn vraag is nu eigenlijk of ik de array moet verwijderen voordat ik daadwerkelijk kan bepalen welke schijf dus slechte clusters heeft. Als ik HDtune laat scannen op slechte clusters/sectoren krijg ik als resultaat dat één blokje als beschadigd wordt gezien. Bij de 'legenda' staat dat elk blokje 125 MB voorstelt. Nu is mijn tweede vraag dus, of iemand weet wat één blokje nou in raid0-verband voorstelt. Is een blokje nu toegewezen aan één schijf of aan twee schijven? Als het eerste waar is, kan ik met zekerheid zeggen dat gelukkig maar één Maxtor binnenkort zal overlijden.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Je data word aan de hand van de stripe size verdeeld over de 2 schijven, als je clusters groter zijn dan 1*stripesize staat 1 cluster dus over 2 schijven verdeeld. Dus zelfs als je weet waar het cluster is weet je niet op welke schijf het defecte gedeelte is.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 23:55:
Ik heb de faq al doorgelezen voordat ik dit topic maakte.
Graag dan wél even melden. Scheelt weer wat. :)

Toch geeft de FAQ uitsluitsel. De data wordt fysiek weggeschreven naar twee schijven. Wat op welke HD staat is daarom niet te achterhalen.

Hoe kun je nu 50% van de data bij de andere 50% van de data voegen én deze laten samenvoegen tot een werkend geheel? Dat kan dus niet!

Of toch wel, door de data van beide schijven te lezen en te kopiëren naar een geheel andere schijf. Theoretisch zou je ook nog elk van de HD's kunnen clonen naar 2 nieuwe HD's maar ik verwacht eigenlijk dat dit ook weer problemen met zich mee gaat brengen.

Zolang het nog kan zou ik een backup maken van belangrijke data en de HD's daarna verwijderen uit de array en testen.

Oh.... :w Welkom op GoT. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 13-02-2006 00:13 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan, bedankt voor het warme welkom en de hulp. Ik denk dat ik met deze informatie wel verder kan _/-\o_
Pagina: 1