[SATA] Goede controller(pci) gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 22:11
Naar aanleiding van [rml][ SATA] Vastlopers[/rml] ben ik opzoek naar een fatsoenlijk SATA controller die aan de volgende eisen voldoet:
• fatsoenlijk onder Linux (2.6) werkt
• minstens 4, liefst 8 poorten
• pci, helaas past er geen pci-x of pci-express in mijn server
• moet fatsoenlijk werken met zowel Seagate als Western Digital schijven
• het liefst geen RAID, gezien ik allerlei verschillende schijven heb zal ik daar weinig aan hebben. Geld voor een mooie serie nieuwe schijven is er helaas niet.

Ik had hiervoor een Promise S150 TX4, maar deze geeft de nodige problemen. Ik vraag me af of het hardware matig gezien aan de controller ligt of dat de controller Linux niet zo leuk vind.

Ik zat net in de pricewatch te kijken en bij Serial ATA controllers staat helemaal niks, behalve die Promise die ik al heb.
Bij Serial ATA RAID controllers staan natuurlijk alleen RAID controllers waarvan het grote merendeel ook nog eens pci-x of pci-express is.

Kortom het lijkt er wel op dat een controller die ik wil helemaal niet bestaat. Iemand toevallig wat tips. Zo heel bijzonder lijken mijn eisen namelijk ook weer niet....

[ Voor 7% gewijzigd door robbert op 12-02-2006 15:56 ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:03

oshiro

Chill, dude.

robbertkrebbers schreef op zondag 12 februari 2006 @ 15:54:
• pci, helaas past er geen pci-x of pci-express in mijn server
PCI-X-kaarten zijn backwards compatible met PCI, je kunt hem er dus gewoon in stoppen maar je zult wat performance loss hebben.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• robbert
oshiro schreef op zondag 12 februari 2006 @ 16:19:
[...]
PCI-X-kaarten zijn backwards compatible met PCI, je kunt hem er dus gewoon in stoppen maar je zult wat performance loss hebben.
zijn alle pci-x kaarten dit? of geld dit voor enkele?
Zal bijvoorbeeld dit kaartje: http://www.supermicro.com...es/addon/AoC-SAT2-MV8.cfm gaan werken?

Performance loss boeit me niet zo heel erg veel, zolang die maar niet veel slechter presteerd als een 'echte' pci kaart.

[ Voor 30% gewijzigd door robbert op 12-02-2006 16:28 ]

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:58
robbertkrebbers schreef op zondag 12 februari 2006 @ 16:24:
[...]

zijn alle pci-x kaarten dit? of geld dit voor enkele?
Zal bijvoorbeeld dit kaartje: http://www.supermicro.com...es/addon/AoC-SAT2-MV8.cfm gaan werken?
Niet alle pci-x kaarten zijn backwards compatible, bovenstaande echter wel, deze heb ik zelf namelijk ook in een pci slot zitten hier.

• robbert
IcE_364 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 16:27:
[...]

Niet alle pci-x kaarten zijn backwards compatible, bovenstaande echter wel, deze heb ik zelf namelijk ook in een pci slot zitten hier.
Mooi ;)
hoe bevalt die? Welk os draai je en met wat voor een schijven?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27
Zie de PCI FAQ voor details maar in principe moet dat gewoon kunnen. Check ook even of er geen fysieke obstakels op je mobo zitten want de extra data pinnen van PCI-X zullen uitsteken. Overigens zou ik ook die Supermicro nemen, hoewel de laatste keer dat ik keek de Linux support niet optimaal was. Moet je even uitzoeken, maar verder is die helemaal perfect, zeker voor die prijs.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• IcE_364
robbertkrebbers schreef op zondag 12 februari 2006 @ 16:28:
[...]

Mooi ;)
hoe bevalt die? Welk os draai je en met wat voor een schijven?
Hij bevalt mij heel goed, zie ook IcE_364 in "Controller voor SoftRAID6 array met 16 S..."

De support in de kernel is dus nog redelijk matig maar met 2.6.9 heb ik de driver van supermicro wel goed werkend.

2.6.14 heeft al wel support erin zitten maar die geeft bij mij een kernelpanic. 2.6.15 heb ik nog niet geprobeert.

Aan schijven gebruik ik
5x Maxtor 6Y120M0 120GB in software raid5
2x Maxtor 7L250S0 250GB in software raid1

[ Voor 25% gewijzigd door IcE_364 op 13-02-2006 14:09 ]

• robbert
IcE_364 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:59:
De support in de kernel is dus nog redelijk matig maar met 2.6.9 heb ik de driver van supermicro wel goed werkend.
Wat bedoel je met redelijk matig, het werkt niet, datacorruptie of iets anders?

• IcE_364
robbertkrebbers schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:45:
[...]

Wat bedoel je met redelijk matig, het werkt niet, datacorruptie of iets anders?
De in-kernel driver (Device Drivers -> SCSI device support -> SCSI low-level drivers -> Marvell SATA support (HIGHLY EXPERIMENTAL)) sinds 2.6.13 (geloof ik) veroorzaakt lockups bij mij, maar mogelijk ook datacorruptie en dergelijken, zo ver heb ik het maar niet getest. Waarschijnlijk zal deze binnenkort wel goed werken maar voorlopig zou ik hem nog niet gebruiken.

De supermicro driver zelf werkt wel perfect.

• robbert
Ik heb het kaartje toch maar besteld en vandaag kwam die binnen. De module in de 2.6.15 kernel werkt niet, hij herkent de schijven wel, maar ik krijg telkens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
root@server:/usr/src/Marvell/LinuxIAL# dmesg | grep sda
SCSI device sda: 390721968 512-byte hdwr sectors (200050 MB)
SCSI device sda: drive cache: write back
SCSI device sda: 390721968 512-byte hdwr sectors (200050 MB)
SCSI device sda: drive cache: write back
 sda:<6>Adding 1951888k swap on /dev/hda2.  Priority:-1 extents:1 across:1951888k
sda: Current: sense key: No Sense
 sda1
sd 1:0:0:0: Attached scsi disk sda

Ik ben maar aan het proberen de module van de cd te compileren, maar dit wil ook niet echt lukken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
root@server:/usr/src/Marvell/LinuxIAL# bash build.sh

.....

/usr/src/linux-2.6/include/linux/ide.h:985: warning: type defaults to 'int' in declaration of 'ide_driver_t'
/usr/src/linux-2.6/include/linux/ide.h:985: warning: data definition has no type or storage class
/usr/src/linux-2.6/include/linux/ide.h:1193: error: syntax error before 'ide_driver_t'
/usr/src/linux-2.6/include/linux/ide.h:1194: error: syntax error before 'ide_driver_t'
make[1]: *** [mvSata.o] Error 1
make[1]: Leaving directory `/usr/src/Marvell/LinuxIAL'
make: *** [all] Error 2
make failed

Het zijn teveel fouten om zelf even te gaan zoeken in de source.... er lijkt me iets anders misgaan

* Update *
Ik krijg het nu al wel gecompileert, het bleek gewoon dat ik eerst de kernel moest bakken. Anyway, natuurlijk werkt het nog steeds niet helemaal..... Tijdens het compileren krijg ik deze fouten:
code:
1
/usr/src/mvsata-3.4.2-1.0_fc4/LinuxIAL/mvLinuxIalHt.c:516: warning: implicit declaration of function 'scsi_set_device'

Hij gaat wel door en er komt wel een module bestandje uit, maar door modprobe te doen gooit die dit in de dmesg
code:
1
mv_sata: Unknown symbol scsi_set_device

Nu blijft het dus te zijn dat scsi_set_device uit de kernel is gegooit sinds 2.6.13. Iemand hier een oplossing voor. Om nou commentaar voor die regel te zetten lijkt me niet zo'n goed plan.....

[ Voor 39% gewijzigd door robbert op 24-02-2006 18:20 ]

• robbert
Helaas, dit kaartje gaat morgen weer terug. Ben het volledig zat met het ding. De drivers in de nieuwe kernel (2.6.16) werken niet en de kernel module krijg ik ook niet werkend.......

Echt helemaal niemand een idee wat een geschikte controller is, of ben ik hier nou de enige tweaker die een hoop sata schijven heeft in een linux server?

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 26-02-2006 20:39 ]

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
heb zelf nu een xfx revo64 5port raid kaart
deze bevalt me verder goed het enige nadeel is dat deze
niet alle schijven los kan hebben (kan max 2 array's aanmaken)
verder is hij best snel

gr bastian hoen

• robbert
bastian.hoen schreef op maandag 27 februari 2006 @ 12:28:
heb zelf nu een xfx revo64 5port raid kaart
deze bevalt me verder goed het enige nadeel is dat deze
niet alle schijven los kan hebben (kan max 2 array's aanmaken)
verder is hij best snel

gr bastian hoen
Gebruik je deze kaart onder Linux? Zo ja, werk hij standaard met de 2.6.* kernel of heb je weer het geklungel dat je er zelf modules voor moet gaan bakken?

Is het ook mogelijk om gewoon alle schijven los te benaderen en dus helemaal geen gebruik te maken van de raid functionaliteit van de kaart zelf? (of bedoel je dat met kan schijven niet los hebben).

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 27-02-2006 12:51 ]

Pagina: 1