Toon posts:

compaq cdrom tower, harddisk tower van maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik hier wel goed zit,
Ik heb al veel gezocht in de search, maar het was het allemaal Net niet.
Ik ben dus van plan om van iemand een cdrom tower te kopen, de compaq 4130 Serie.
deze tower heeft plaats voor 7 IDE cdrom spelers.
Mijn vraag was dus nu of ik er zonder moeite 7 IDE harddisks in kan hangen?
Gaat dit lukken ivm de controller die in deze tower zit?
Ik wil de tower enkel gebruiken voor storage.
Hoe zit het dan ook met de doorvoer snelheid enzo.?

Alvast bedankt! :)
Hier onder een foto van de cdrom tower.

Afbeeldingslocatie: http://img122.imageshack.us/img122/5235/cdromtower1sf.jpg

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Wel, ik weet niet precies hoe oud dat ding is, maar het lijkt me dat daar gewoon een ATA/33 controller inzit. Niet echt ideaal voor harde schijven dus. Daarnaast vraag ik me af of die controller überhaupt in staat is om harde schijven aan te spreken, zeker wanneer je grote schijven wil gaan gebruiken.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Al bij HP / Compaq support gekeken naar handleidingen/specificaties? Dan kun je dat zo uitzoeken natuurlijk :)

Btw, zeker weten dat het IDE CD-ROM drives zijn en geen SCSI ?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat het er 7 zijn is wel erg toevallig, als je bedenkt dat een narrow SCSI controller precies 7 apparaten aan kan sturen. Ik zou dat toch nog eens even checken. Het kan trouwens goed zijn dat de software van dat ding alleen met CD-ROMs om kan gaan.

Verwijderd

Topicstarter
@ACID-dude ik weet niet hoe oud hij is, en ik ben van plan om er schijven in te doen, tot en met 20GB.
@limoentje heb ik wel al gekeken maar niets kunnen vinden.
ja het zijn IDE cdrom drives, ik had dat meteen al gevraagt aan diegene.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je misschien een typenr van het geval ofzo. Dan kun je adhv dat typenr vaak wel eea vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 12 februari 2006 @ 15:12:
Heb je misschien een typenr van het geval ofzo. Dan kun je adhv dat typenr vaak wel eea vinden.
Ik heb geen typenummer bij de hand, maar ik heb diegene een mailtje gestuurd.
dus ik hoop op een snelle reactie van zijn kant.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat ik me ook afvraag, hoe sluit je zo'n ding aan? Want IDE extern kan niet echt op een praktische manier worden gerealiseerd :P. LPT is nogal traag voor 7 devices dus wat dat betreft zou ik echt denken dat het SCSI is (dat is makkelijk extern aan te sluiten, en verder heb je daarmee zat snelheid).

Verwijderd

Lijkt veel op een oude CD-ROM tower die we vroeger bij ons op de zaak gebruikten. Zonder Compaq part-number wordt het trouwens lastig zoeken naar gedetailleerde informatie. Meestal zitten er in zo'n tower SCSI drives en sluit je de tower via SCSI aan op je server.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 12 februari 2006 @ 15:21:
Wat ik me ook afvraag, hoe sluit je zo'n ding aan? Want IDE extern kan niet echt op een praktische manier worden gerealiseerd :P. LPT is nogal traag voor 7 devices dus wat dat betreft zou ik echt denken dat het SCSI is (dat is makkelijk extern aan te sluiten, en verder heb je daarmee zat snelheid).
aan de achterkant zitten 2 scsi aansluitingen en 2 220volt aansluitingen.
dus hij word in principe via een scsi kabel aan een scsi kaart aangesloten.

Verwijderd

waarom denk je dan dat het ide drives zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 15:40:
Lijkt veel op een oude CD-ROM tower die we vroeger bij ons op de zaak gebruikten. Zonder Compaq part-number wordt het trouwens lastig zoeken naar gedetailleerde informatie. Meestal zitten er in zo'n tower SCSI drives en sluit je de tower via SCSI aan op je server.
oke, maar volgens de info van diegene..zitten er 7 IDE drives in.
dus ik weet het zo net nog niet.
Ik kan dat apparaat wel kopen {25 euro} wil hij ervoor hebben.
is dit een goede prijs of..
Als ik hem koop ga ik er wel wat aan knutselen, totdat het hopelijk lukt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 15:50:
[...]

Dan zijn het dus SCSI drives die je niet door IDE hdds kunt vervangen. Je zou er evt wel SCSI hdds in kunnen hangen :)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-02 21:23

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 15:50:
[...]

Dan is ie dus gewoon SCSI. Is 't gewoon die SCSI-versie die een iets bredere kabel als IDE gebruikt. Daar kun je gewoon 'tzelfde soort schijven aanhangen idd, evt. met 3,5inch naar 5,25inch brackets. voor de SCSI-controller maakt dat niets uit, die ziet gewoon schijven ipv. CD-roms. Maat van me heeft laatst nog 'tzelfde gedaan.

I see dead pixels...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 15:53:
[...]

oke, maar volgens de info van diegene..zitten er 7 IDE drives in.
dus ik weet het zo net nog niet.
Ik kan dat apparaat wel kopen {25 euro} wil hij ervoor hebben.
is dit een goede prijs of..
Als ik hem koop ga ik er wel wat aan knutselen, totdat het hopelijk lukt.
Dan denk ik dat die persoon niet in staat is het verschil tussen 40pins IDE en 50pins SCSI te herkennen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zit ook erg te twijfelen. volgens mij ziet hij inderdaad geen verschil tussen ide en scsi
Maar zou het kunnen dat hij wel gelijk heeft, en dat er dus wel IDE drives in zitten, die weer aan een controller in die kast vast zitten? en dat die controller dus als uitgang een Scsi aansluiting heeft?
die je weer aan je pc vast maakt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 15:59:
Ja ik zit ook erg te twijfelen. volgens mij ziet hij inderdaad geen verschil tussen ide en scsi
Maar zou het kunnen dat hij wel gelijk heeft, en dat er dus wel IDE drives in zitten, die weer aan een controller in die kast vast zitten? en dat die controller dus als uitgang een Scsi aansluiting heeft?
die je weer aan je pc vast maakt.
Dat zou theoretisch gezien kunnen, maar is extreem onwaarschijnlijk. Je gaat geen dure converters erin hangen als je gewoon over SCSI spelers beschikt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ehm, waarom zoveel hypothetische discussie :?

Laat de verkoper een van die drives eruit schroeven. De drive zal via een flatcable aangesloten zijn. Is dat een 50p cable, dan is het (narrow) SCSI, is het een 40p cable, dan is het IDE. En die binnen hoef je niet eens te tellen, achterop de drive zit aan de ene kant van de connector "1 2" en op de andere kant ofwel "39 40" danwel "49 50". De drives zelf zien eruit als standaard Toshiba OEM schijven, die zijn er in SCSI en IDE uitvoering, dus daar kun je weinig aan aflezen...

7 stuks IDE naar SCSI converter zou mij weer niet zo verbazen, IDE drives zijn soms de helft van de priijs van SCSI equivalenten, dus de meerprijs van de converter kan daardoor gedekt zijn.

Overigens een ander punt:

*Welke* externe SCSI interface heeft deze tower :?

Of het zinnig is als HDD tower hangt af van de overdrachtssnelheid. Die is bij SCSI in erg veel smaken te vinden, maar meestal heb je 'Fast'-SCSI (10MB/s), UltraSCSI (20MB/s), Wide SCSI (20MB/s), UltraWide SCSI (40MB/s) en U2W (80MB/s) (U160 en U320 laat ik buiten beschouwing, dat is het duidelijk niet). Met UW-SCSI kom je op snelheden die voor algemeen gebruik goed genoeg zijn (al zou RAID onzinnig zijn), U-SCSI danwel W-SCSI is voor pure opslag (waar performance niet zo relevant is) geschikt, simpele Fast-SCSI zal zelfs daarvoor hemeltergend traag zijn :o

Nu klinkt het alsof de verkoper dit soort specs niet paraat heeft. Dan is een vraag die een aanwijzing kan geven wat voor connector er achterop de tower zit:

50p 'Centronics' (printer-achtig) of DB25: waarschijnlijk SCSI-1, eerder 5MB/s dan 10MB/s, vrijwel zeker niet sneller :o
50p HD SCSI: waarschijnlijk SCSI-2, 10MB/s of 20MB/s
Maar let op, alle bovenstaande connectoren zijn uitwisselbaar, dus zelfs een DB25 *kan* op 20MB/s, het is alleen erg onwaarschijnlijk dat voor die uitvoering gekozen is
68p HD SCSI: In ieder geval Wide-SCSI, dus minstens 20MB/s

Het moge duidelijk zijn dat 68p een goede teken is ;)

Verder gaat dit niet over Overige Hardware maar duidelijk over Opslagmedia :o

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle info, nu weet ik zeker meer dan tevoren :P
Ik zou niet weten welke interfase deze case heeft. ik mag hopen dat alles gaat werken zoals ik wilde.
Ik ga die kast gewoon halen, { het is ten slotte niet de hoofdprijs die hij ervoor wilt hebben }
en dan kijk ik er wel op me gemak na, met dion_b zijn reactie op mijn beeldscherm ;)
Ik laat jullie het wel eventjes weten of het gelukt is, en wat voor interfase erin zit, en verdere specificaties.
Pagina: 1