Toon posts:

Gigabyte 7vrxp-rev2 start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende configuratie:

Win XP Pro
GB 7vrxp rev2
AMD 1800+
GF 4200 Ti Leadtek 128 Mb 3d
1 gig Samsung DDR geheugen
2 x 100 gig Maxtor
en dit alles in een Aopen kast (HQ serie) met bijbehorende 350 Watt voeding & diverse extra koeling dmv een Digidoc

Nu draait dit setje al 3 jaar zonder problemen, nog nooit een blauw scherm gehad (en ja, het loopt Windows), doet het altijd; kortom ... niks aan de hand.
Totdat hij vorige week opstart en na de bios, vlak voor het windowsscherm zichzelf reboot ... daarna komt hij tot bij het windowsscherm en reboot weer & de 3e keer starte hij helemaal door en kon ik de pc gewoon gebruiken.

Ik heb vervolgens de tempraturen nagekeken maar die zijn normaal (51 graden voor de Proc) en de fan doet het ook gewoon. Toen ff mijn stroom nagekeken en alle lijnen zijn stabiel behalve de 3,3 staat op 3 / 3,1 ...

En de verdere week start hij dus zo op, in 3 keer. Alles einde van de week heeft hij steeds vaker nodig om op te starten.. 5x, 6x, 7x maar goed, zodra die in windows zit is er niks aan de hand, gamen & gewoon uren werken zonder problemen. Alleen vandaag is het anders, hij was na 7x opgestart en kreeg nadat ik winamp aandeed een blauw scherm. Vervolgens gereboot en krijg na de bios de melding:

CMOS/GPNV Checksum bad

Wat moet ik nou doen? Ligt het aan de voeding of speelt hier een ander probleem :? ?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 21:50

Piggen

Lekker bakkie

Het lijkt mij een voedingsprobleem. Die 3.3V-lijn is aan de lage kant. Kun je niet van iemand een voeding lenen en het daarmee proberen om de voeding te bevestigen of uit te sluiten?

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
M'n broer heeft hetzelfde probleem voorgehad met dat moederbord. Het lag aan lekkende condensatoren op het moederbord. Kijk die dus ook even na.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga hem van het weekend wel even uit elkaar halen, heb ik nu geen tijd voor en dan zal ik kijken of er wat lekt. He, zou wel echt onwijs balen zijn want ding liep altijd goed :'(

Verwijderd

Topicstarter
Nou, late update maar ik ben er niet eerder aan toe gekomen om aan mijn pc te werken.

De schijf was dus echt dood, dus die heb ik vervangen. Nadien de hele pc uit elkaar gehaald en weer helemaal fris in elkaar gezet. Toen opstarten en jahoor, net na de bios opstart tak en weer opnieuwe opstarten en weer opnieuw en weer opnieuw etc.

Dus ik dacht direct, de voeding. De voeding van de pc van broertje gepakt, hetzelfde probleem! Dus dan zal het geheugen wel problemen geven dacht ik bij mezelf ... Maar ja, hoe die op flop op te starten zonder dat dat ding doorstart ... ik telkens opnieuw opstarten tot ik weer die melding krijg uit mijn bovenstaande post ... CMOS probleem. Press F2 to resum ... dus ik doe dat en jahoor, start netjes op, geen kick ... Ik ben dus in totale verwarring maar het gaat verder haha

Ik kon dus weer mijn bios in en die was dus volledig gereset naar alles standaard. Ik heb vervolgens nog memtest86 gedaan maar na 4,5 uur uit gezet, alles passed en 0 errors. Ik weet dus dat mijn moederbord een dual bios heeft en ik dus naar die manager in de bios toe en krijg nou wat ... hij start dus sindsdien van zijn back-up bios op, en omdat er een optie disabled stond starte hij dus niet direct vanuit main door naar backup, pas na al die keren. Dus ik de bios op flop gezet, opnieuw in main geladen en hopsakee, klaar. Hele dag aangestaan, herstarten voor installatie dingen en werkt perfect.

Vanochtend doe ik hem aan, weer hetzelfde ... tak, tak tak tak, constant opnieuw het stroom erop en ik blijf dus maar del drukken, kom weer in bios, alles weer gereset, start opnieuw op en jahoor, daar is die weer up and running ...

Kortom, ik kan niet anders concluderen dat die CMOS naar de knoppen is, kortom het geheugen daarvan. Mijn vraag is dus, is daar wat aan te doen of kan ik wachten tot mijn back-up bios ook naar de klote is en dat hele moederbord kan afschrijven :'(

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
dat hangt er vanaf, ik heb mobo's gehad met corrupte biossen waarvan de bios op het moederbord gesoldeerd is en dus je niet makkelijk die chip er uit krijgt, ook bij dual bios mobo's

als je een bios die niet op het moederbord gesoldeerd is dan kan je in pricipe een bios chip halen die hetzelfde voltage heeft en dezelfde grootte en die gewoon in je moederbord steken in plaats van de eerste kapotte bios en dan gewoon die eerste bios flashen met een floppy.

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan er geen peil meer op trekken, nu als die in het opstartscherm van windows is hoor je ook die 'TAK' en start 'ie weer opnieuw op ... ik word er zo langzamerhand behoorlijk gek van |:(

Verwijderd

Ik denk dat je een probleem hebt met je CMOS chip op het moederbord, en dat is redelijk slecht nieuws.

hier is een quote die aangeeft wat een cmoschip doet:

CMOS chips pass information to the BIOS (Basic Input/Output System) when the computer is turned on (called bootup). CMOS stores information such as boot order (the order the computer looks for information, such as A drive first, C drive second, and so on), real-time system clock, calendar settings, hardware passwords, hard drive configuration settings, and the installed memory (RAM). Essentially the CMOS chip stores data for the BIOS so that a computer can boot up properly.

van http://www.computorcompanion.com/LPMArticle.asp?ID=76

je problemen en de error message die je krijgt doen mij vermoeden dat je cmos chip op een of andere manier gecorrumpeerd is.

wat er aan gedaan kan worden: geen flauw idee. misschien dat iemand anders op de forums je daarmee kan helpen

Verwijderd

even voor de duidelijkheid, je probleem is dus niet het bios, bios flashen en zo gaat niet helpen, omdat cmos de informatie doorstuurt die het bios nodig heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 10:10:
Ik denk dat je een probleem hebt met je CMOS chip op het moederbord, en dat is redelijk slecht nieuws.

hier is een quote die aangeeft wat een cmoschip doet:

CMOS chips pass information to the BIOS (Basic Input/Output System) when the computer is turned on (called bootup). CMOS stores information such as boot order (the order the computer looks for information, such as A drive first, C drive second, and so on), real-time system clock, calendar settings, hardware passwords, hard drive configuration settings, and the installed memory (RAM). Essentially the CMOS chip stores data for the BIOS so that a computer can boot up properly.

van http://www.computorcompanion.com/LPMArticle.asp?ID=76

je problemen en de error message die je krijgt doen mij vermoeden dat je cmos chip op een of andere manier gecorrumpeerd is.

wat er aan gedaan kan worden: geen flauw idee. misschien dat iemand anders op de forums je daarmee kan helpen
Ja, ben bang dat je gelijk hebt want iedere keer als ik de PC opnieuw opstart ''vergeet'' ie alles, ook dat ik hem op de back-up bios heb gezet & andere instellingen ... Dat wijzigen, opnieuw opstarten en ding loopt als een trein, eenmaal in windows is er geen vuiltje aan de lucht ...

Ja, hoe is dat en of is dat op te lossen ... Ik heb opzich niet zoveel zin in een nieuw moederbord want dan hang ik ook meteen weer voor een nieuwe processor & moet dan een betaalbaar moederbord vinden dat ook nog eens AGP ondersteund want een 3d upgrade heb ik, voor wat ik doe, allerminst nodig!

Balen dat dit zomaar kan gebeuren ... iemand een idee of ingeving?
Pagina: 1