Toon posts:

X2 3800+ of Amd64 3800+?

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik ben van plan een nieuwe computer te kopen, maar nu sta ik voor de keuze: een x2 3800+ of een amd64 3800+.. Ik heb al veel benchmarks etc. gelezen, en ik kom tot de conclusie dat de x2 60% tot 80% sneller is (tov een gewone 3800+) bij videobewerking, 3d etc. maar 20 tot 30% langzamer bij gamen! Nu game ik veel, maar doe ik ook veel videobewerking, 3d etc. dus nu is mijn vraag: welke zouden jullie nemen? Ik moet er wel bij zeggen dat de x2 3800+ even duur is (2ehands) waardoor het normale prijs verschil van ong. 80 euro niet opgaat.. Ik doe ongeveer 50/50 gamen/grafisch, maar dat verschilt.. soms game ik veel meer, en soms andersom.. Ik zou een goede onderbouwing zeer op prijs stellen.

Alvast bedankt :Y)

Verwijderd

Gezien de game's in de toekomst alleen maar meer en meer gebruik zullen gaan maken van meerdere cores, zou ik toch voor de X2 gaan. Ben je een stukje meer toekomst gericht..

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
Als je 50% gamed en 50% videobewerkt dan kan je, in mijn ogen, het beste voor de X2 3800+ gaan, want 60-80% sneller in videobewerking weegt dan meer op tegen die 20-30% langzamer in spellen.

Overigens gaat jouw prijsopmerking niet helemaal op, een Athlon 64 3800+ is tweedehands natuurlijk ook weer een stukje goedkoper, dus die €80-prijsverschil blijf je bijhouden. Maar als de prijs weinig uitmaakt is de X2 3800+ geen slechte keuze.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan ga ik daar dus voor.. Maar stel dat ik alleen zou gamen, dan zou ik toch wel beter voor de gewone 3700+ (was vergissing in vorige post) kunnen gaan? Of zullen de games in de toekomst ook beter van 2 cores gebruik gaan maken waardoor de x2 het toch wint?

Bedankt :)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou zeker voor de x2 3800+ gaan. Het is gewoon een stuk veelzijdiger. Lijkt me heerlijk gewoon niet meer wachten als een process 100% van je cpu gebruikt. :P
En inderdaad worden de games langzamerhand steeds meer multithreaded. :)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Heb je wat linkjes van reviews?
Ik ben ook op zoek naar informatie over het verschil tussen de single-core en dual-core cpu's

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Games zullen in de toekomst allemaal dual core gaan gebruiken dus zal ik toch voor de x2 gaan....
die 3800+x2 heeft toch 2x512kb cache? en die 3700+ heeft 1x 1024kb cache, miischien zal het niet veel uitmaken, maar ik zal voor de X2 gaan!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 15:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

met Eagle1980, de x2 is in games nu trager, maar nieuwe game-engines gaan steeds meer gebruik maken van een 2e core voor dingen als ai en physics. als je van plan ben om over een jaar weer te upgraden en prestaties in games heel belangrijk vind, kan je denk ik beter voor de 3700+ gaan. maar ik neem aan dat de pc wel wat langer mee moet, dus zou ik zeker voor de x2 hebben gekozen.
(die extra cache van de 3700+ maakt overigens nauwelijks iets uit in de prestaties)

[ Voor 11% gewijzigd door LordofWhatever op 12-02-2006 12:19 ]

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Verwijderd

Kijk een in dit topic, dan zie je dat er al vrij veel games zijn die gebruik maken / kunnen maken van meerdere cores! Dat maakt de keuze toch vrij eenvoudig, gezien dit alleen maar toe zal nemen naar alle waarscheinlijkheid!

En daar staat ook quake uit 1999 bij :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2006 12:18 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 12:11:
Ok, dan ga ik daar dus voor.. Maar stel dat ik alleen zou gamen, dan zou ik toch wel beter voor de gewone 3700+ (was vergissing in vorige post) kunnen gaan? Of zullen de games in de toekomst ook beter van 2 cores gebruik gaan maken waardoor de x2 het toch wint?

Bedankt :)
Misschien wel maar niemand kan in de toekomst kijken dus het wordt gewoon afwachten. :Y)

Verwijderd

http://www.xbitlabs.com/a.../display/28cpu-games.html
mooie review, kijk eens voor de gein naar serious sam 2 die ondersteund dual core al een beetje
niet helemaal dus maar wel goed genoeg om te laten zien dat de x2 sneller is.
daarom zou ik ook gaan voor de x2 :)

Verwijderd

Ten eerste zullen games in de toekomst meer gebruik gaan maken van multi-cores maar nu is ook de X2 3800+ zeker goed genoeg om een spel met (zeer) hoge settings te spelen. Het feit dat een ander beter is maakt jou CPU niet slecht he ;) Daarnaast zou ik inderdaad met oog op de toekomst gewoon lekker dual-core nemen, helemaal omdat je ook aan videobewerking doet

Verwijderd

ik sta ook voor de zelfde keuze.

Ik kan mijn AMd athlon 64 3000 inruilen voor een AMD athlon X2 3800 en 125 euro bijbetalen.
Maar ik kan ook voor een AMD athlon 3700 gaan...

Ik doe niet aan videobewerking, speel vooral battlefield 2/CoD2/Counter Strike Source

Verwijderd

Ik zou voor de X2 gaan.
Tenzij je echt een frames per second freak bent, maakt het verschil tussen een 3800+ en bijvoorbeeld een 3200+ niet zoveel meer uit in games, grafische kaart wel (elke cpu vanaf de 3000+ kan wel een perfect speelbare 50fps halen). De single core 3800+ zal in toekomstige games een bottleneck gaan vormen. De X2 niet met zijn 2de core.

Ook het volgende argument: een X2 kan je overklokken tot de snelheid van een single core 3800+. Een single core kan je echter niet unlocken tot een dual core ...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2006 18:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 18:51:
Ook het volgende argument: een X2 kan je overklokken tot de snelheid van een single core 3800+. Een single core kan je echter niet unlocken tot een dual core ...
Je zou kunnen proberen om de single-core over te klokken tot dubbele snelheid... >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ohk, dan is mijn keuze zoiezo gemaakt :) Ik had ook gelezen dat best veel mensen hem hebben kunnen overclocken dus dat zou nog een extra plupuntje zijn, want dan haal ik het verschil weer in :9 Ik heb trouwens ook gelezen dat er nog wel 'bugs' in windows xp zitten, waardoor het misschien niet helemaal lekker loopt, of dat je in ieder geval wat optimalisatie in xp en drivers moet doen om het goed te laten lopen. Klopt dit? En zoja, wat moet je dan doen? :+

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
ik zou sowieso nog even wachten met de aanschaf van een nieuw systeem.
gezien de nieuwe technieken die nog uitkomen:

amd socket am2 en de nieuwe videokaarten. Ik kies zelf voor een am2 systeem want dat is een verbeterde versie van het 939 socket en deze processoren hebben een nieuwe visualisatie techniek aan boord (pacifica dacht ik ).
en ook belangrijk is dat am2 ddr 2 ondersteunt.
En de am2 processoren zouden beter over te klokken zijn door de grotere oppervlakte (ofzo) die een betere warmte spreiding veroorzaakt.

hierdoor zullen de prijzen van socket 939 processoren en moederborden waarschijnlijk sterk dalen.

[ Voor 15% gewijzigd door dutch_warrior op 12-02-2006 20:53 . Reden: typo's ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Zelfde vraag, zelfde antwoord: Amd 64 3800 vs. x2 3800

Veel succes met je keuze want schijnbaar heb je jezelf er wel in verdiept maar vraag je ons nu een besluit voor je te nemen, dat is iets wat 'helaas' zelf moet doen.

Stel jezelf ook de vraag of ja naast gamen en videobewerken veel aan multitasken doet en/of andere SMP aware software draait, zo ja, neem dan sowieso de X2. Vergeet niet dat een X2 3800+ gelijk staat aan twee 3200+ cpu's of twee Opteron 246'en, voorwaar geen kinderachtige cpu's.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.