Help!!! Kan XP niet opnieuw installeren en ben wanhopig

Pagina: 1
Acties:
  • 1.463 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Truusje26
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-03 10:49
Omdat m'n computer een grote bende is en vreselijk traag wilde ik net de boel gaan formatteren en opnieuw installeren. Appeltje eitje dacht ik, want ik heb dit al eerder gedaan (zelfde pc, zelfde hardware), mooi niet dus! Ik kan met geen mogelijkheid booten vanaf de XP cd en ben zowat een zenuwinzinking nabij.

In de bios staat het volgende:

1st boot device: cdrom
2nd boot device: hdd-o

Wat volgens mij goed is.

Doe de cd erin, start de computer opnieuw op, en als ik de melding krijg dat ik op een toets moet drukken om vanaf cd op te starten doe ik dat ook. Vervolgens krijg ik doodleuk het Windows opstartscherm en start m'n computer gewoon in Windows op. Heb twee branders en een speler in m'n computer, en vanaf geen van die drie wil 'ie opstarten van cd. Heb ook nog geprobeerd om op pauze te drukken zodra íe bezig is met opstarten om vervolgens weer door te gaan zodra de XP cd begint te laden, maar ook dit werkt niet.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Word toch wel heel wanhopig nu en ben echt een zenuwinzinking nabij :X

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

HULP!!!!

Haal twee spelers/branders eruit en probeer het nog eens.

LinkedIn WoT Cash Converter

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

als windows gestart is je XP cd erin en de installer starten vanuit Windows zelf?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Wellicht dat het helpt als je 2 van de 3 cd-roms loskoppeld. Wat je daarnaast ook nog kunt doen tijdens het opstarten is op F8 drukken. Dan krijg je als het goed is een menu waar je de boot device kunt selecteren.

Wat ook nog kan is dat jouw computer geen USB toetsenborden ondersteunt in DOS. Zorg ervoor dat je een PS/2 toetsenbord of een PS/2 adapter gebruikt. Dit kan ook nog wel eens helpen.

Goud is geen geld

• Truusje26
Bedant voor jullie snelle reacties!

In Windows de installer starten vanaf de cd doet 'ie wel gewoon, kan ik van daaruit ook gewoon de boel formatteren en opnieuw installeren (dacht dat dat niet aan te raden was)? En is het niet beter om het vanaf het boot-gebeuren te doen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
tijdens de herinstallatie vanuit windows kan je niet formateren.. je zit immers in het OS welke is opgestart vanaf die disk

beter is booten van cdrom ja, haal ook eens alle insteekkaarten uit je pc en probeer het nog eens vanaf cdrom
* Zwelgje heeft een scsi kaart welke het gewoon vertikt om de pc te laten booten vanaf sommige bootable cdroms

A wise man's life is based around fuck you

• Truusje26
Vanuit Windows gaat het dan niet opschieten, omdat de boel echt nodig geformatteerd moet worden.

Ga dan maar 2 van de 3 spelers / branders loshalen en het dan proberen, maar het eerst proberen via F8 tijdens het opstarten. Heb al een stukje van USB naar PS2 aan m'n toetsenbord gehangen, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Heb verder geen scsi-kaarten of andere kaarten behalve m'n videokaart (maar die zal ik er maar niet uithalen :), netwerkkaart en geluidskaart.

Hoop dat het gaat lukken!

• Truusje26
Ben ik weer :)

Bleek toch aan dat stukje van m'n toetsenbord te liggen, dacht dat 'ie er nog aan hing maar dat bleek dus niet zo te zijn (handig he?). Stukje er weer tussen gehangen en toen, wonder boven wonder, werkte het wel.

Maaarrr... heb nu weer een ander probleem (word er echt niet goed van!): Computer start nu wel netjes van cd-rom op, krijg ook keurig het blauwe beginscherm van de Windows-installatie, hij gaat zoeken naar de hardware enzo, allemaal prima. Maar zodra ik in het scherm kom waar de partities staan (in mijn geval alleen C) en waar je aan moet geven waarop Windows geinstalleerd moet worden, begint m'n computer als een achterlijke te piepen (lijkt op een ambulance, tuuduu, tuuduu, enz.) en houdt daar niet meer mee op. Klinkt wel erg eng allemaal, lijkt me dat ik dit niet zomaar kan negeren. Heeft iemand enig idee waarom m'n computer op een ambulance lijkt en niet meer op wil houden?

• cowgirl
  • Laatst online: 18-12-2025
Klinkt mij als een warmteprobleem. Lopen alle ventilatoren, met name die van je processor, nog goed?

• Truusje26
Volgens mij wel, draait allemaal soepel en zonde rare of aanlopende geluiden. Maar hoe krijg ik XP nu opnieuw geinstalleerd met dat rare gepiep? Kan ik dat gewoon negeren (lijkt mij eerlijk gezegd niet, dat gepiep zou wel niet voor niets zijn), of heb ik dan kans dat m'n computer affikt?

• cowgirl
  • Laatst online: 18-12-2025
Affikken zal niet zo snel gebeuren ;) Maar zoek even in het boekje van je moederbord wat het betekent. Heb je de kast ook open gehad om te controleren of de ventilator draait? Of kijk in je bios, daar kan je meestal ook de temperatuur van je processor wel opvragen.

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
zet je Antivirus bescherming in je bios eens uit.. die zorgt ervoor dat je niks kan veranderen aan je MBR.. (wat de windows install dus wel wil doen)

A wise man's life is based around fuck you

• Truusje26
Blijkt inderdaad de temperatuur te zijn volgens de site van MSI, het merk van mij mobo. Ventilatortje draait wel gewoon heb ik net gezien.

In de bios geeft 'ie het volgende aan:

System temperature 40 graden
CPU temperature 52 graden

Bij 66 graden gaat 'ie waarschuwen en bij 70 zet 'ie zichzelf uit volgens de bios.

Zal van de week voor de zekerheid maar een nieuw ventilatortje halen en hopen dat het probleem dan is opgelost.

Maar daar schiet ik nu ff niets mee op, kan Windows nu ook niet opnieuw installeren. Of kan dat wel zonder dat het gigantisch fout loopt? En wat als 'ie zichzelf uitzet midden in de Windows-installatie, krijg ik m'n pc dan nog wel opgestart?

Verwijderd

Maar het kan ook de Antivirus in die BIOS zijn zoals Zwelgje zegt. Misschien is het handig dat eerst te proberen dan gelijk van alles te kopen.

• Truusje26
Ga ik zo zeker proberen, maarre, waar vind ik dat Antivirus gebeuren in de Bios?

Verwijderd

Dat is bij iedere BIOS verschillend het staat in de handleiding van de moederbord.

• Truusje26
Ga gelijk ff speuren in het boekje. Bedankt voor de info!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Waarom heb je een nieuw tweakers account aangemaakt voor deze vraag?

• Truusje26
Waarom ik een nieuw account heb gemaakt? Omdat ik anders m'n vraag toch niet kan stellen?

• Truusje26
Ben ik weer :-)

Antivirus stond op disabled in de bios, dus dat is het ook niet.

Ga van de week toch maar een nieuwe koeling halen voor m'n processor en hopen dat 'ie het dan beter doet.

Iedereen bedankt voor zijn / haar hulp!
Pagina: 1