[ASUS] mijn bestelde 1600XT = afscheid ASUS?

Pagina: 1
Acties:

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-05 11:51
Hey,

Ik had mijn 1600XT vanmiddag besteld, en nu dat ik net thuis kom wou ik nog even kijken wat voor mobo ik zou gaan aanschaffen voor hierbij. Ben al jaren lang trouwe ASUS gebruiker en heb echt nog nooit problemen met deze borden gehad. Echter, de enige waardevolle ASUS NForce borden die ik op dit moment kan vinden zijn allemaal SLI borden, waar ik uiteraard (toch?) niets aan heb met mijn ATI kaart.

Weet iemand of dit klopt? Dat het dan toch tijd word te gaan kijken voor een ander merk? Alvast bedankt.

ps. ik heb ook een AMD 64 3200+ besteld dus het moet wel een 939 socket mobo zijn

[ Voor 9% gewijzigd door DJMurtz op 12-02-2006 02:38 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Een ATi kaart werkt ook perfect op een SLI moederbord hoor. Ik ben trouwens redelijk zeker dat Asus ook S939 moederborden maakt zonder SLI ondersteuning.

[ Voor 117% gewijzigd door D-Three op 12-02-2006 02:45 ]

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
A8N-E is een non-SLI bord.

En de Ati 1600 kan gewoon op ieder moederbord dat PCI-e ondersteund volgens mij.

• DJMurtz
Laagvliegerke schreef op zondag 12 februari 2006 @ 02:41:
Een ATi kaart werkt ook perfect op een SLI moederbord hoor. Ik ben trouwens redelijk zeker dat Asus ook S939 moederborden maakt zonder SLI ondersteuning.
Ik begrijp dat een ATI kaart gewoon zal werken, maar je betaald dan wel (veel?) meer voor iets dat je niet zal gebruiken, want ik begrijp dat mocht ik ooit 2 ati kaarten willen linken ik een crossfire mobo moet gebruiken? En ASUS maakt inderdaad nog moederborden zonder SLI maar dan wel met de via chipset en heb eigenlijk al sinds NForce 1 een AxN moederbord en nooit problemen mee gehad dus wou het graag zo houden :)

edit: excuses, the snel geoordeeld over de A8N-E. Ik dacht dat deze namelijk geen PCI-e ondersteunde. Dit ziet er uit als een prima mobo als opvolger voor mijn huidige mobo :)

[ Voor 12% gewijzigd door DJMurtz op 12-02-2006 02:46 ]

• D-Three
Ik ben het er volledig mee eens dat je teveel betaald indien je een SLI mobo zou kopen maar toch geen SLI wil. Gewoon eens surfen naar de site van voor een lijstje van S939 moederborden:
http://nl.asus.com/products2.aspx?l1=3&l2=15
En dan zal je zien dat er best moederborden met nForce chipset bestaan zonder SLI. De A8N-E is er één van, zoals endless al zei.
Indien je crossfire wil, zal je een moederbord moeten nemen met ATi chipset zoals de A8R-MVP. Best een goed moederbord omdat deze gebruikt maakt van de ATi northbridge en de ULi southbridge. De ATi southbridge heeft namelijk zeer slechte SATA en USB prestaties.

[ Voor 60% gewijzigd door D-Three op 12-02-2006 02:49 ]

• DJMurtz
Als ik voorlopig (het komende half jaar tot jaar) geen tweede 1600XT erbij zal kopen (maar misschien wel in de toekomst) zou je me dan de A8N-E aanraden of kan de Asus A8R-MVP hier goed mee concureren met maar 1 ATI kaart?

• D-Three
Om eerlijk te zijn, ken ik beide bordjes niet zo goed. Ik heb enkel maar ervaring met Abit, DFI en Gigabyte. Persoonlijk ben ik een fan van de nForce chipsets omdat ik er altijd al goede ervaringen mee heb gehad.
Maar indien ik zou moeten kiezen, zou ik de Asus A8R-MVP zeker overwegen. Het bordje presteert zeker even goed! En hoewel ik niet onmiddellijk het nut inzie van SLI of Crossfire voor de casual gamer, lijkt Crossfire me een betere techniek omdat je niet verplicht bent om twee identieke videokaarten te hebben zoals bij SLI het geval is. Bekijk anders ook even deze review van de A8R-MVP:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2617&p=1

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 12-02-2006 03:06 ]

• DJMurtz
Net klaar met een review te lezen op amdzone.com. Ziet er naar uit dat er een aantal minpuntjes zijn waar ik veel waarde aan hecht. Ten eerste lijkt het alsof ASUS meer aandacht geeft aan de SLI versies (en ook de A8N-E) dan deze crossfire. En ten tweede geven ze aan dat de ruimte tussen de twee PCI-e 16x sloten vrij krap is, en aangezien ik van plan ben deze maand nog de resevator aan te schaffen lijkt het me geen goed plan om dit moederbord te pakken.

Ik ga toch maar voor de vertrouwde NForce chipset mee en kies dus voor de A8N-E. Ik denk inderdaad dat de kans dat ik twee videokaarten ga gebruiken redelijk klein is en al is het open houden van opties altijd aantrekkelijk, ik denk dat het hier teveel nadelen meebrengt.

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Neem hierbij geen Maxtor s-ata diamondmax schijf, die zorgen nogal eens voor problemen. Je kunt in dit geval beter een WD of Seagate nemen.

• D-Three
De WD Caviar SE16 en de Hitachi T7K250 zijn op dit moment de beste HD's voor hun geld.
Maxtor zou het probleem met de nForce4 chipsets trouwens opgelost hebben: nieuws: Maxtor repareert SATA-problemen met nForce4-chipsets dus deze kan je eventueel overwegen indien je een goedkope HD wil.

[ Voor 60% gewijzigd door D-Three op 12-02-2006 11:25 ]

• DJMurtz
Ik heb hier al momenteel een Seagate 200g liggen die ik gewoon verder zal blijven gebruiken.

Ik heb wel nog een vraag over de nieuwe koop. Bij mijn vorige nieuwe moederbord zat er niet zoveel verschil in de architectuur behalde dat het nieuwe moederbord SATA ondersteunde en het oude niet. Hierdoor kon ik zonder formateren verder gaan. Ik neem aan dat dit nu niet gaat ivm een totaal nieuw moederbord met PCI-e, 64bit processor en andere dingen die anders zijn?

En als ik dan moet formateren, waar moet ik zoal aan gaan denken waar ik nu 64bit programmas van moet zoeken ipv 32bit? Of moet ik daarvoor nog even mee wachten tot de nieuwe windows live gaat?

• D-Three
Veel kans dat je inderdaad alles opnieuw moet installeren. Dat is trouwens ook veel beter omdat je dan eventuele restanten van andere drivers kwijt bent die anders voor problemen kunnen zorgen.

Over 32bit/64bit zou ik me nog niet teveel zorgen maken. Een Athlon64 biedt ook zeer goede prestaties met een 32-bits besturingssysteem. Voorlopig zou ik gebruik blijven maken van 32-bit applicaties.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
De A8N-E is een HT1000/S939/niet SLI bord.
Er bestaat ook een bord, de A8N5X, die iets goedkoper is, maar ik wil je waarschuwen, ik heb reeds tweemaal dit bord gekocht, in een volledig andere andere configuratie, maar wel telkens met AMD X2 en beide borden heb heb moeten weggooien omdat ze niet werken of niet wouden starten.

Telkens loste een MSI bord mijn problemen op. ZEER slechte ervaringen met de A8N5X dus. (2 borden zijn uiteraard niet representatief, maar ik ben vies geworden van die krengen ;))

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-05 12:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb zelf de A8R-MVP. Ben er erg tevreden over. Het is geen mega OC bord, maar het presteert goed@stockspeed, ook in vergelijking tot de A8N serie.
Pagina: 1