Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Contract niet verlengd, vrije dagen verplicht opmaken?

Pagina: 1
Acties:

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 21:39
Hoi,

Het is weer eens zover, na het fiasco bij haar vorige werkgever dacht mijn vriendin nu de baan van haar leven te hebben, maar het ziet er naar uit dat 't toch anders gaat lopen.

Ze werkt nu bij een tamelijk luxe restaurant wat wel wat hulp van Herman den Blijker zou kunnen gebruiken. Met andere woorden: de tent loopt niet. Ze werkt daar als Chef de Rang en heeft 't -op zich, dankzij collega's- prima naar d'r zin .. maar de eigenaar van het restaurant is van plan het restaurant te verkopen en te verhuizen. De zaak wordt dan hoogstwaarschijnlijk door een of andere Italiaan overgenomen.

Maar nu komt het: In maart loopt mn vriendin d'r contract af, en precies rond die tijd is de verkoop van het restaurant gepland. Volgens mijn vriendin is de kans wel aanwezig dat het personeel (in totaal 6 personen) wordt 'overgenomen', maar er zijn wat 'vreemde' zaken aan de gang:

• Haar huidige werkgever wil geen toezeggingen doen omtrend al dan niet verlenging van haar contract
• Haar huidige werkgever wil geen intentieverklaring tekenen, die ze in principe nodig heeft als ze met mij (aanstaande dinsdag) een appartement wil kopen
• De overige personeelsleden schijnen veel meer te weten van wat er allemaal loopt en speelt dan zij zelf.
• Haar huidige werkgever stáát er op dat ze haar vrije dagen voor afloop van haar contract opmaakt.

Vooral dat laatste punt baart mij ernstige zorgen; volgens haar werkgever is het "zodat ze met een schone lei kan beginnen als die Italiaan de zaak overneemt, maar haar collega's (van wie er 1 meer dan 90 dagen opgespaard heeft :X) hoeven dat niet.

Alles wijst er dus op dat zij er uit geknikkerd wordt, en dat d'r huidige werkgever geen enkele verdere kosten zoals uitbetalen van haar vakantiedagen wil maken.

De vraag is nu ..
Wat kan zij doen, Wat moet ze doen? Wat moet ze juist niet doen?
Ze is lid van de FNV, dus ik heb 'r aangeraden maandagochtend maar direct te bellen om advies te vragen .. maar ik wil 'r graag helpen .. maar weet niet hoe :'(
En does it even make sense dat ze d'r vrije dagen op moet maken :?

Iemand die hier iets zinnigs over te zeggen heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door TheDane op 12-02-2006 01:59 ]

• TheDane
Hmm, ik lees net dit artikel
Uitbetalen vakantiedagen

Heeft een werknemer aan het einde van het dienstverband nog vakantiedagen openstaan, dan moet de werkgever deze vakantiedagen uitbetalen. Dit volgt uit artikel 6: 641 BW.

De uitkering in geld moet gelijk zijn aan het bedrag van het laatst verdiende loon van de werknemer. Onder loon wordt verstaan: het overeengekomen loon, inclusief de vakantietoeslag en eventueel andere emolumenten en vergoedingen waar de werknemer recht op heeft.
Da's dus -op zich- goed nieuws.

Ik kan alleen niet veel vinden over verdere verplichtingen van haar huidige en/of nieuwe werkgever. Ik neem aan dat die nieuwe eigenaar op geen enkele manier verplicht is om mijn vriendin opnieuw een contract aan te bieden .. en al helemaal niet als haar huidige contract toch afloopt :{ .. toch?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De nieuwe WG heeft de verplichting het personeel over te nemen. Er zijn echter uitzonderingen, oproepkrachten, uitzendkrachten en stagiaires vallen hier niet onder. Hij neemt daarbij ook de verplichtingen over van de oude WG.

De datum van het einde van de AOV van je vriendin is hierbij niet van belang. Of het contract nu door de oude of nieuwe werkgever wordt beëindigdt maakt in principe niet uit en mits er geen opzegtermijn is eindigt het contract na de overeengekomen termijn.

Er is geen verplichting tot het opnemen van de resterende vakantiedagen.

ARME AOW’er

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Nu heb ik er wel niet zo heel veel verstand van, maar een aantal jaar geleden heeft mijn moeder ook haar bedrijf met personeel in loondienst verkocht. Ik weet dat zij heel veel moeite heeft moeten doen om een koper te vinden die ook het personeel over wilde nemen zodat die mensen niet in de kou kwamen te staan. Mogelijk heeft dat ook te maken met de wijze van verkoop: de bedrijfsnaam en het bedrijfspand zijn in haar bezit gebleven, machines, personeel en "goodwill" zijn verkocht. De koper is dus onder een andere naam verder gegaan.
Er zijn dus zeker wel mogelijkheden om onder de verplichting van overname van personeel uit te komen.

Het verplicht opnemen van vakantiedagen geeft mij ook een raar gevoel. Als haar collega's meer weten, vertellen die dan niets? Ze heeft daar toch goed contact mee begrijp ik?

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
Er zijn legio mogelijkheden om een bedrijf over te nemen en het personeel op straat te zetten. Allemaal wettelijk correcte manieren. Kun je weinig aan doen.

Carpe Diem

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 19:54
Je kontrakt wordt gestopt bij overname en als de nieuwe eigenaar je in dienst neemt, weer gemaakt en je vakantiegeld plus de nog opstaande snipperuren moeten worden uitbetaald bij beeindiging.
Ook heb je een pensioen opbouw breuk, die zal ook weer opnieuw aangemaakt worden als het tegenzit.

• TheDane
Mja, ik vrees in ieder geval 't ergste :X

Ze gaat morgen in ieder geval de FNV bellen .. kijken of die nog wat zinnigs weten te vertellen, maar for now heeft ze d'r CV maar weer up2date online gezet, veel perspectief biedt bovenstaande niet echt.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval :)
Pagina: 1