Toon posts:

Tijd voor nieuw geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Elke keer als ik het spel Far Cry speel, "hangt" na een aantal minuten het
spel.
Door Ctrl-Alt-Del in te drukken kom ik terug in Windows. Daar zie ik dat het
spel een venster heeft gemaakt met daarin de volgende data:
================================
Logged at Sunday, February 12, 2006 00:53:49
FileVersion: 1.1.0.1230
ProductVersion: 1.1.0.1230

Exception Code: 0xC0000005
Exception Addr: 0x001B:0x3550906C
Exception Module: <Unknown>
Exception Description: EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION, Attempt to read from
address 0x8082AD34

The memory could not be "read"

Call Stack Trace:
16) function=0x3550906C
15) function=0x3304BF5E
14) function=0x35515512
13) function=0x3550D2F6
12) function=0x35515512
11) function=0x3550D2F6
10) function=0x35515512
9) function=0x3550D2F6
8) function=0x3550D348
7) function=0x3550D395
6) function=0x35504D44
5) function=0x330BA41B
4) function=0x37001AA8
3) function=0x37004093
2) function=0x7C816D4F
1) function=0x0
================================
Wie kan me uitleggen wat hiermee bedoeld wordt?
Is het tijd om nieuw geheugen te kopen?

Bvd,
KG

Verwijderd

Het betekent volgens mij dat het spel geen toegang heeft gekregen van Windows om een bepaald geheugenadres uit te lezen. Dat adres hoeft overigens niet per se naar je werkgeheugen te verwijzen, maar kan ook aan je HD of je videokaartgeheugen refereren. Al denk ik niet dat dat hier het geval is.

Persoonlijk denk ik dat je hier te maken hebt een bugje in het spel en/of in de drivers van je videokaart, en verwacht ik niet dat er daadwerkelijk iets fysiek mis is met je geheugenrepen. Maar als je daar zeker van wilt zijn, moet je memtest er maar eens op loslaten. :)

Verwijderd

Topicstarter
Je bent me net voor, zojuist heb ik Memtest gedraaid.
Dit leverde 1 fout op, namelijk:

Test:
4

Pass:
0

Failing adress:
0001ca2820c - 458.5 MB

Good:
62775f6b

Bad:
62375f6b

Err - Bits
00400000

Count Chan
1

Omdat ik de video(drivers) verdacht, heb ik een andere videokaart in de pc geplaatst.
Deze levert helaas hetzelfde resultaat.......

Kan die ene fout die memtest vindt de door mij genoemde problemen geven?

Bvd!

Verwijderd

jah lijkt er wel op he... heb 1x met een 128mb machina 4 fouten int geheugen gehad en toen deed windows niet eens meer instalen, hoeveel MB memory geeft windows nog aan?

ws crasht game als ie net iets wil zetten in kapotte gedeelte van het geheugen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 02:40:
hoeveel MB memory geeft windows nog aan?
Windows geeft de volledige 1 GB aan......

Verwijderd

Topicstarter
Overigens heb ik de bankjes apart getest met Memtest, toen kwam er echter geen foutmelding uit beide modules...... 8)7

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 20:20:
Overigens heb ik de bankjes apart getest met Memtest, toen kwam er echter geen foutmelding uit beide modules...... 8)7
geheugencontroller probleempje?
probeer anders eens te spelen met maar 1 reep.

wat je ook nog kan doen is de timings van je geheugen wat minder aggressief zetten, zodat je RAM het wat minder zwaar heeft, en dan geen fouten meer geeft.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 12 februari 2006 @ 20:25:

wat je ook nog kan doen is de timings van je geheugen wat minder aggressief zetten, zodat je RAM het wat minder zwaar heeft, en dan geen fouten meer geeft.
Je zou het bijna gaan denken ja.......
Ik ga het nog een keer proberen, maar dan laat ik beide modules er nog wat langer inzitten. Kijken wat dat oplevert......

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
dit soort van problemen komen meestal voor bij mensen die een mainboard hebben die dual geheugen ondersteunt maar er gewoon 2 verschillende dimm's zijn gebruikt ipv een dual channel kit.

of te snelle timing setting of overklok van freq of spanning,of 2 dimm's die gewoon te veel afwijken van elkaar zodat ze nooit samen goed zullen gaan werken.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

monterey schreef op zondag 12 februari 2006 @ 20:34:
dit soort van problemen komen meestal voor bij mensen die een mainboard hebben die dual geheugen ondersteunt maar er gewoon 2 verschillende dimm's zijn gebruikt ipv een dual channel kit.

of te snelle timing setting of overklok van freq of spanning,of 2 dimm's die gewoon te veel afwijken van elkaar zodat ze nooit samen goed zullen gaan werken.
true, dat komt wel eens voor, maar kan ook goed gaan.
zelf draai ik met 2x 256MB DDR333 RAM. 1 reep Samsung en 1 reep Corsair ValueSelect, en dat draait al sinds het begin zonder problemen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
Als dat het geval is dan is het gewoon een kwestie van het geheugen in een ander slot proppen. Want volgens mij werkt Dual Channel alleen als je geheugen bijvoorbeeld in slot 1 & 3 en/of 2 & 4 stopt.
Als het geheugen in 1 & 2 zit dan wordt er sowieso geen gebruik gemaakt van Dual Channel, ookal zou het wel kunnen. (Kan ook zijn dat 1 & 2 = DC en 1 & 3 = geen DC, maar in ieder geval was het een combinatie van 2 sloten die ervoor zorgde dat DC werkte.)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter

De BIOS settings betreffende memory staan allemaal standaard.

Inderdaad, het gaat hier om een mainboard die dual geheugen ondersteunt.
In 1 & 3 en 2 & 4 heb je een "setje".
Memtest heb ik gedraaid met de dimms in 1 & 2 maar ook met fouten.

Ik heb de bankjes nogmaals los van elkaar getest. Dit keer kwam er één "bad guy" uit.
Echter, bij het spelen van het spel nog steeds een vastloper....... (zonder het door het spel geopende venster met foutmelding dit keer).

Dusssssss.................... :?

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Test eens het geheugen apart, 1 voor 1 met Far Cry. Welke module geeft fouten aan?

Verwijderd

Er lijkt inderdaad iets mis te zijn met je geheugen, en daar zou ik wat aan doen, maar of dat je FarCry-probleem op gaat lossen moet ik nog zien.

• monterey
bedenk wel dat geheugen testen in een pc eigenlijk niet goed mogenlijk is omdat een deel van je geheugen wat in gebruik is niet getest kan worden door welk software dan ook.
dus een echte test alleen mogenlijk met een speciaal apparaat om dit te doen en de meeste winkels zijn niet in het bezit van zo'n ding om de simpele reden dat dit een kostbaar apparaat is.
sommige reepjes willen nu eenmaal slecht samen werken en de geheugen test prg geven alleen aan is een reepje heel of niet verder niets.

Verwijderd

monterey schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:44:
bedenk wel dat geheugen testen in een pc eigenlijk niet goed mogenlijk is omdat een deel van je geheugen wat in gebruik is niet getest kan worden door welk software dan ook.
Volgens mij hebben ze daar bij memtest iets op gevonden, in de vorm van een programma dat zichzelf verplaatst.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 22:58:
Ik heb de bankjes nogmaals los van elkaar getest. Dit keer kwam er één "bad guy" uit.
Dat lijkt me dan duidelijk toch? :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 08:44:
Er lijkt inderdaad iets mis te zijn met je geheugen, en daar zou ik wat aan doen, maar of dat je FarCry-probleem op gaat lossen moet ik nog zien.
Inderdaad......... Ik zat er aan te denken of de voeding wellicht de sapstroom tijdens het (toch wel zware) spel niet aankan.
Sinds ik de pc heb aangeschaft heb ik er aardig wat spul bijgeprikt.

Het gaat hier om een 300W voeding die de volgende spulletjes van spanning moet voorzien:

Gigabyte GA-8IPE1000 Pro-G mainboard met Intel P4 3,2 GHz processor
1024 Mb PC3200 (2 x 512 Mb DDR400)
ATI Radeon 9800 Pro 128 Mb videokaart
2x 160 Gb Maxtor SATA harde schijf
1x DVD-ROM speler
1x CDRW
1x DVDRW
1x FDD
Sound onboard
LAN onboard
2x Case-Fan

Is het verstandig de voeding te vervangen voor een exemplaar van 400W of zelfs 450W?

Is dit setje wat om mijn huidige, defecte geheugen te vervangen?
Klik hier

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 20:10 . Reden: Extra vraag ]

• monterey
een zwaardere voeding lijkt me ook geen overbodig iets zeker als ie bv van q-tec is of een of ander hoetsie floets merk je keus voor geheugen is perfect ik gebruik twinx al heel lang en nog nooit geen enkel probleem mee gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Tjah, het merk is "Component Pro" (atx 300 gtf), zat in de kast toen ik de pc kocht.......
Is er nog iets wat jullie me zouden aanraden vwb merk / vermogen met mijn huidige specs?

Verwijderd

McKaamos schreef op zondag 12 februari 2006 @ 20:25:
[...]

probeer anders eens te spelen met maar 1 reep.

heb ik ook gehad omdat mn geheugen te strak stond
nadat ik stuk lager had gezet zaten er geen fouten meer in mn geheugen en farcry liep weer als een zonnetje
stille hint??

monterey schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:44:

je hebt natuurlijk ook een bootable memtest :z

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 20:51 . Reden: typo ]

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Installeer eens Speedfan of Everest en post hier de voltage lijnen en temperaturen onder idle en load met Prime95 of een game.

Verwijderd

Topicstarter
Archimond schreef op maandag 13 februari 2006 @ 20:46:
Installeer eens Speedfan of Everest en post hier de voltage lijnen en temperaturen onder idle en load met Prime95 of een game.
Speedfan - IDLE:
Temp1: 25C
Temp2: 25C
Temp3: 62C
HD0: 31C
HD1: 34C
Temp1: 22C

Vcore1: 1,36V
Vcore2: 2,70V
+3.3V: 3,30V
+5V: 4,25V
+12V: 11,97V

rechter rijtje:
-12V: -9,32V
-5V: -4,55V
+5V: 5,21V
Vbat: 2,03V
==================
Load van Prime95:
Temp1: 25C
Temp2: 25C
Temp3: 71C
HD0: 31C
HD1: 35C
Temp1: 22C

Vcore1: 1,30V
Vcore2: 2,70V
+3.3V: 3,30V
+5V: 4,27V
+12V: 11,78V

rechter rijtje:
-12V: -9,32V
-5V: -4,55V
+5V: 2,39V
Vbat: 2,03V

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 21:18 . Reden: Extra info ]

• monterey
je hebt natuurlijk ook een bootable memtest

ja klopt en ook dit is een prg wat in een deel van je geheugen zal staan wat je wil gaan testen en dat
gaat dus ff niet dus er zal altijd een deel van het geheugen zijn wat je niet kan testen op deze manier.

Verwijderd

monterey schreef op maandag 13 februari 2006 @ 21:37:
je hebt natuurlijk ook een bootable memtest

ja klopt en ook dit is een prg wat in een deel van je geheugen zal staan wat je wil gaan testen en dat
gaat dus ff niet dus er zal altijd een deel van het geheugen zijn wat je niet kan testen op deze manier.
Zoals ik eerder al zei: dat is waar, maar daar heeft memtest iets op gevonden, door zichzelf in het geheugen te verplaatsen. Op die manier kan toch al het geheugen getest worden. Lees de readme maar eens die er bijzit. :)

En zelfs als dat niet het geval zou zijn hebben we het nog maar over een paar kB ofzo.

• monterey
ook al is het deel erg klein wat niet getest word dan nog heb je een probleem al is er van je hele geheugen maar 1 bit defect dan heb je dikke problemen,dat memtest zich zou verplaatsen in het geheugen is dikke onzin zie onderstaande tekst uit versie 1.65.

- Which memory is tested?

As much as possible of the system memory is tested. Unfortunately memtest86+
can usually not test all of the memory. The reason for this is that todays
processors have become so complex that they require a small amount of memory
to keep accounting data of the processor state. If memtest were to write
over these areas the state of the processor becomes invalid and it's
behaviour unpredictable. Alas it is also impossible to relocate these areas
in the memory.

This means that a small area of your memory can not be tested by memtest. If
this part of the memory is defective you will know soon enough though as the
processor, or parts of the processor simply won't work correctly if this
part of your memory is defective. Do realise though that in very rare cases
memtest will show no errors even though the module is defective, not because
memtest can't detect the error, but because memtest can't test the area the
error is located in.

ik geloof niet dat ik hier nog iets aan toe moet voegen dit spreekt voor zich.

• empy
  • Laatst online: 27-05 16:18

empy

Rijdt rondjes

ik weet niet of iemand zijn temps heeft gezien, maar die zitt3n dik in de 60 graden... kan het niet gewoon zijn dat je pc door de hitte niet meer geheel vlekkeloos wilt werken en daardoor misschien wel blijft hangen?

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Dat zie je vaker bij P4 Prescott systemen. Omgevingstemperatuur is dan laag alleen de CPU temperatuur is dan erg hoog.

Of het door overhitting van je CPU komt kan je testen door een tafelventilator of meerdere fans tegen de CPU heatsink te houden. Probeer de temperatuur beneden de 59 graden te houden.
Desnoods doe je de deuren of ramen even open en trek je een jas aan :+

Je +5V en 12V is ook aan de lage kant, sluit eens zo min mogelijk onderdelen aan, alleen de dingen die je nodig hebt om Farcry, memtest of prime95 op te starten sluit je aan.
Hopelijk trekt je +5V weer richting de 5.0V

[ Voor 23% gewijzigd door Archimond op 14-02-2006 23:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
shrenghang schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 14:56:
ik weet niet of iemand zijn temps heeft gezien, maar die zitt3n dik in de 60 graden... kan het niet gewoon zijn dat je pc door de hitte niet meer geheel vlekkeloos wilt werken en daardoor misschien wel blijft hangen?
Ik heb een andere CPUfan gekocht en het probleem lijkt uit de wereld......
De CPUtemp in idle is nu net is boven de 40 graden Celsius!

Verwijderd

In 3d applicaties heb ik ook last van vastlopers na een aantal seconden / minuten. Bij mij komt dit omdat Mijn ati 9600 pro en mijn asus p4p800e-deluxe niet lekker met elkaar communiceren op een agp speed van 8x.
De oplossing bij mij is om in de ATI drivers de optie smat-gart op 4x te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Of ik een andere voeding ga aanschaffen is geen punt van discussie meer. De vraag is alleen: 400W of 450W. De specificaties van de pc zoals hij nu is:

Gigabyte GA-8IPE1000 Pro-G mainboard met Intel P4 3,2 GHz processor
1024 Mb PC3200 (2 x 512 Mb DDR400)
ATI Radeon 9800 Pro 128 Mb videokaart
2x 160 Gb Maxtor SATA harde schijf
1x DVD-ROM speler
1x CDRW
1x DVDRW
1x FDD
Sound onboard
LAN onboard
2x Case-Fan

In de toekomst wil ik safe zitten wanneer ik een andere videokaart en/of processor aanschaf.

• empy
  • Laatst online: 27-05 16:18

empy

Rijdt rondjes

ik denk dat je het zelf ook wel had kunnen bedenken, maar als je later uit wilt gaan breiden, zit je het best met een 450 watt voeding, die kan echt veel meer trekken als een 400..
en als je het doet, doe het wel goed en koop dan wel een echt merk, en niet voor 4 tientjes een 600 watt q-tec, want dan doet je systeem alsnog niet wat je wilt ;)
Pagina: 1