Asrock dual sata 2 herkent sata schijf niet in 1 keer

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mijn Asrock dual sata II mobo herkent na de eerste boot nooit mijn 300GB sata Maxtor 10 (6L300S0) schijf. Als ik vervolgens de reset-knop hanteer herkent ie 'm altijd meteen. Ook na een restart van windows nooit een probleem, maar als de PC een paar minuten of langer heeft uitgestaan word de schijf nooit in eerste instantie herkent in de BIOS, en wil ie dus ook niet van de schijf booten. De schijf is aangesloten op de primary sata connector. Aansluiten op de secondary maakt geen verschil.

De CMOS instellingen staan bijna allemaal op default, de SATA operating mode is non-raid, S.M.A.R.T. is ook enabled. De schijf staat als eerste in de boot-sequence. Ik gebruik BIOS versie 1.6. Met 1.4 en 1.5 had ik hetzelfde probleem. Het is geen vreselijk probleem, maar het is gewoon irritant dat ik iedere keer als ik mijn PC opstart, ik hem eerst moet resetten. Dat mobo moet m toch ook kunnen herkennen zonder reset.
Iemand ideeën??

Mijn systeem:
Asrock dual sata II
X2 3800+
2 x 512MB Kingston
Maxtor 10 300 GB sata (6L300S0)
MSI 6800GS (pci-e)
Nec 3550a
ATX 520W p4 voeding
Windows XP32 pro

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mischien heeft je sata schijf even tijd nodig om in te schakelen voordat ie herkent/gevonden kan worden :? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Probeer eens een andere molex of sata stroomkabeltje.
Het kan ook nog aan de sata kabel zelf liggen, probeer eens een andere.
Zet eens de delay op 35sec in de BIOS

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Welk merk is je voeding?

• Mikey5times
  • Niet online
Bedankt voor de adviezen.
Nieuwe kabeltjes wil ik nog wel gaan proberen, maar die moet ik eerst gaan kopen.
Ik kan helaas geen optie vinden in de BIOS om de delay in te stellen??
De voeding kreeg ik standaard bij mijn kast. Dat is een Shenzen Delux DLC-M99. De voeding zal ook wel van hun zijn, want die maken ze daar ook.

Verwijderd

Heb je toevalig al een bios update geprobeert ?

• Mikey5times
  • Niet online
Ja, ik had 'm al meteen geupdate naar versie 1.5, en vorige week naar 1.6 toen deze uitkwam.

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 19:29

redyak

Try and Fail

Is dit een Nforce4 bordje ?

zie dan:Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-05 22:25

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Ik heb ook dit moederbord, en heb precies dat probleem.

Van de Techsupport van Asrock kreeg ik te horen dat ik de "Driving Strength" op "Strong" moet zetten in de BIOS, het gaat trouwens alleen mis op de SATAII controller.

Zelf heb ik dat nooit geprobeerd, had nog een Promise SATAII controller liggen die wel probleemloos werkt.

Laat maar weten of het wat helpt.

@redyak:

Dit is een ULi M1695 bordje.

[ Voor 9% gewijzigd door Daantje20 op 13-02-2006 13:03 ]

• Mikey5times
  • Niet online
Ik heb dit probleem niet op de SATAII controller. Mijn schijf is een gewone SATA schijf, aangeloten op de normale SATA connector. En daarvan kan je de driving strength niet instellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Mikey5times op 13-02-2006 13:14 ]

• Daantje20

Daantje20

Probeer dan eens op de SATAII controller, en dan met driving strength op 'strong', als dat wel werkt is dat altijd mooi meegenomen.
(Sata2 controller op dit bord is een redelijk onbekende chip die aangesloten is via een PCI-e aansluiting)

• Mikey5times
  • Niet online
Kan het geen kwaad om een normale SATA schijf op een SATAII controller aan te sluiten? In de handleiding van het mobo wordt het afgeraden.

• Daantje20

Daantje20

Dat zou ik niet weten, als de handleiding het afraad zou dat mijn problemen toen der tijd wel verklaren. Maar ik heb er later een Samsung SATA2 schijf aangehangen en die deed het ook niet goed.

Denk niet dat het kwaad kan overigens. Het is allemaal compattible in theorie.

Update:

Heb de handleiding gelezen, en er staat idd in:

It is recommended to plug SATAII HDD to SATAII connector (SATAII_1) and
connect SATA HDD to SATA connector (SATA1 or SATA2).

[ Voor 26% gewijzigd door Daantje20 op 13-02-2006 14:40 ]

• Mikey5times
  • Niet online
Hmm, hij lijkt op de SATAII connector wel meteen herkent te worden! Ik heb de driving strength nog niet eens op strong hoeven te zetten. Ik kijk het nog even aan, want ook op de normale SATA connector werd de schijf een heel enkele keer in 1 keer herkent. Maar ik ben hoopvol! Nu maar hopen dat het geen kwaad kan om 'm aan de SATAII controller te hangen.

Update:

Ik heb te vroeg gejuicht. Hij herkende de schijf alleen maar omdat de SATAII controller op IDE mode stond. Als ik 'm op SATA mode zet wil windows niet starten. :X Toch maar nieuwe kabels proberen, of heeft iemand nog andere ideeën??

[ Voor 27% gewijzigd door Mikey5times op 13-02-2006 15:18 ]

• Daantje20

Daantje20

Windows heeft de driver niet, en kan dan ook niet met de SATA modus overweg.
Je zal Windows opnieuw moeten installeren of de JMicron driver moeten installeren.

• Mikey5times
  • Niet online
Windows opnieuw installeren is voor mij even geen optie. Waar kan ik de JMicron driver vinden?

• Daantje20

Daantje20

Die drivers staan op de CD en op het internet.

http://www.asrock.com/product/939Dual-SATA2.htm

Als je van de drivercd opstart kan je een driver floppy maken.

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Waarom wil je de Sata controller op Sata mode hebben? Met IDE mode heb je het minste problemen en je hebt geen 2 schijven om gebruik te maken van RAID.

• Mikey5times
  • Niet online
Heb ik met SATA dan geen betere prestaties? Ik heb wel gelezen dat het in de praktijk niet zoveel uitmaakt, qua snelheid, maar het staat me toch tegen om genoegen te nemen met mindere prestaties.

• The__Virus
Als het zou werken, zou dat fijn zijn, maar dat hoort niet. Er kunnen een aantal oorzaken zijn: de voeding, die niet genoeg sap kan leveren bij het opstarten (wanneer de meeste energie wordt gevraagd), waardoor de HDD te traag opspint. Je zou eens een andere voeding kunnen proberen of eens zo kaal mogelijk op te starten: bij voorkeur met een PCI-videokaart, één reep geheugen, geen CD/DVD-spelers en fans (op CPU fan na) en alle andere overbodige dingen even af te koppelen en kijken of het dan wel direct werkt. Het kan ook de hardeschijf zelf zijn, dan is het motortje niet goed meer bijv. (kan het me niet echt voorstellen). Kun je uitsluiten door een andere HDD te proberen. Een laatste mogelijkheid is het moederbord zelf wat brak is. Dat kan voorkomen, dan moet je hem RMA'en.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem als de TS.

Mijn systeem:
Asrock dual sata II
X2 4400+
2 x 1024MB Kingston
Western digital raptor 74GB
Asus x800xt pe (agp)
Nec 3520aw
Antec truepower 550W
Windows XP32 pro

Zou mijn voeding dan ook te zwak zijn ?
Of ligt het gewoon aan het moederbord.
Ik gebruik geen sata2 aansluiting.

edit: Nu met de raptor op de sataII aansluiting, lijkt het wel goed te gaan.
Instellingen sataII: IDE mode - Strong
In sata mode - blauw scherm

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 18:22 ]

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ULI

p.s. ik heb hetzelfde op een celeron 1ghz, je hdd spin up time is gewoon te lang voor de bios, als je ide predelay of whatever in kan stellen van paar seconden (ff mee spelen) dan pakt ie wel op tijd

[ Voor 31% gewijzigd door IRCfreAk op 13-02-2006 18:35 ]

• The__Virus
Denk dat dat een totaal ander geval is, nogal appels met peren vergelijken.

@bockwurst: die voeding zal het zeker niet wezen, dat is een bekend A-merk die gewoon goed sterk is. Ik weet echter niets af van die van de TS qua specs, op de site is bijna nix te vinden, omdat die veel te karig is qua info en search en 520 watt zegt niets.

@TS: kun je de kast even open maken en ons vertellen hoeveel amperes er op de verschillende voltlijnen kunnen worden afgegeven (continu)?

Het probleem zou hem dan toch in het mobo zelf kunnen zitten, als je hoort dat er meerdere mensen zijn met dit probleem. Kunnen jullie geen BIOS-update proberen?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:00

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dat je op SATA mode op de SATAII controller een blauwscherm krijgt is vrij logisch indien de drivers voor de JMicron chip niet zijn geinstalleerd. Sluit je schijf aan op de SATA1 controller, enable de SATAII controller, zet 'm op SATA mode, boot in windows (al dan niet na een reset ;) ) zodat Windows de controller detecteert. Voer 'm de drivers en boot vervolgens met je schijf aan de SATAII controller.

Hier stond een dode link.

• Mikey5times
  • Niet online
@The_Virus:

AC input:
230V - 50Hz 4A

DC output (max)
+5V - 40A
-5V - 0,5A
+12V - 20A
-12V - 0.8A
+3,3V - 35A
+5VBS - 2A

Bij mij lijkt het intussen te werken op de SATAII connector in SATA mode (met dank aan Daantje20 _/-\o_ ). Driving strenght staat gewoon op normal.
Een IDE delay functie kan ik gewoon niet vinden in de BIOS, iemand anders met dit bordje wel?
Ik heb trouwens nog wat gezocht, maar ik kan niet echt vinden of SATA mode nou veel voordelen biedt over IDE mode.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

SATA mode schakelt bij SATAII harde schijven functies als NCQ in, voor zover ik weet. Merk je met een gewone SATA schijf als het goed is niks van.

Verwijderd

Ik krijg steeds bij opstarten: nieuwe hardware found (ide controller). Als ik nu de driver wil installeren, dan verwijs ik handmatig naar de bijgeleverde cd, en krijg vervolgens de melding dat de driver niet geinstalleerd kan worden. Welke ide driver ik ook aanwijs.(het zijn er geloof ik 3 - voor de gewone sata, sataII en nog wat voor xp64)
Verder werkt alles wel naar behoren, behalve elke keer na opstarten - nieuwe hardware found.
Ik weet niet wat ik vervelender vind: een paar meldingen wegklikken, of reset indrukken.

• Daantje20

Daantje20

Zelf heb ik het ook nog eens geprobeerd met mijn Samsung Spinpoint SP2504C SATAII schijf op de SATAII controller, helaas is het mij niet gelukt.

Bij elke koude start blijft Windows hangen in het Bootscherm :( , heb beide schijven nu aan de ULi controller hangen, en dat werkt ook prima :)

Helaas geen NCQ/TCQ maar ja, zoveel verschil maakt dat in mijn beleving ook niet. B)

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Heb ik ook gehad, Daantje20. Na een RMA van het mobo waren mijn problemen opgelost, met een Samsung SP2004C SATAII schijf. Misschien heb jij dan nu mijn bord :P

• Daantje20

Daantje20

Ik ben toch niet van plan heel lang van dit bord gebruik te maken, dus het zal me nu allemaal worst wezen :P

(@strandbal: ligt er aan waarnaartoe je dat bord voor RMA hebt gestuurd)

[ Voor 4% gewijzigd door Daantje20 op 14-02-2006 19:18 ]

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 21:42:
Ik krijg steeds bij opstarten: nieuwe hardware found (ide controller). Als ik nu de driver wil installeren, dan verwijs ik handmatig naar de bijgeleverde cd, en krijg vervolgens de melding dat de driver niet geinstalleerd kan worden. Welke ide driver ik ook aanwijs.(het zijn er geloof ik 3 - voor de gewone sata, sataII en nog wat voor xp64)
Verder werkt alles wel naar behoren, behalve elke keer na opstarten - nieuwe hardware found.
Ik weet niet wat ik vervelender vind: een paar meldingen wegklikken, of reset indrukken.
Probeer dit eens:
Ga naar start>uitvoeren, type in: regedit
Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE>SOFTWARE>MICROSOFT>WINDOWS>CURRENTVERSION
Zie je daar de register keys: RunOnce staan? Als dat er niet bij staat moet je die sleutel even aanmaken.

Ga ook naar HKEY_CURRENT_USER>SOFTWARE>MICROSOFT>WINDOWS>CURRENTVERSION
Daar moet ook de register key: RunOnce staan.

Pak anders de drivers van Asrock site, die zijn nieuwer en verhelpen misschien wat problemen.
Verwijder eerst eens de IDE controller, ga daarna opnieuw opstarten en installeer dan pas de nieuwe drivers.

Verwijderd

Had precies hetzelfde, in de BIOS bij HDD opties de SATA controller op Enabled gezet ipv Auto, dat loste bij mij het probleem op. Ik had het probleem btw met de 250gb SATA diamondmax10.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
even voor de search/record/whatevah

Ik moest net een Maxline III 250gbaan de praat krijgen op een asrock dual sataII 939 bios p1.50

Op het sataII kanaal liep het tijdens de post vast bij detecteren. In sata en IDE mode, en met driving strength op normal en strong.

Toen op de normale sata kanalen geprobeerd, in NON-RAID mode.

Windows setup start op, maar reboot ergens vlak voor op F8 drukken. Dit is dus zonder driverdisk waar Asrock het wel over heeft.

Toen met driverdisk geprobeerd, en nu lijkt het eindelijk te werken.

Op de site van asrock staat er bij support dat je de bios moet updaten, en anders de firmware van de maxtor schijf. Iemand dat gedaan?

Maar als het op het normale sata kanaal wel goed werkt vind ik dat best zo....helaas.

specs

Verwijderd

Ik heb het boord nu z'n half jaar met het zelfde probleem. Verschil is dat ik een Western digital sata II heb. Het zit um volgens mij in de sata-drivers die bij het boord geleverd worden. Bij de installatie van Windows XP volg je de procedure van het laden van de drivers (F6), die installatie gaat niet echt makkelijk en windows ziet geen sata schrijf. Met de strong drive ziet windows wel een schrijf maar alleen als ik in de bios de schrijf op IDE zet.

Kortom het is mij niet gelukt om een sata 2 schrijf ook zo te laten draaien, balen want ik heb niets voor niets een sata 2 schrijf gekocht. Het draait nu redelijk dus op IDE. Regelmatig al in het begin een schijffout, een blauw scherm ivm die drivers of een vastloper tijdens het opstarten van windows. Ik ben van plan het nog een keer te proberen met een clean install maar kom daar nog ff niet aan toe.

ps. ik draai met een 1.4 bios.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 10:10 ]

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 12:23

KatirZan

Wandelende orgaanzak

okay, een heel oud topic even flink omhoog gooien vanwege zo'n zelfde soort probleem :

Systeem :
ASrock Dual Sata2
AMD Athlon 64 3000+ Barton
2gb dual ddr 333 geheugen
60gb IDE schijf op IDE 0
160gb IDE schijf op IDE 1
Windows Vista Ultimate (boot via IDE 1)
Windows XP Pro (boot via IDE 0 )
250gb SATA2 WD met 16mb cache geheugen
Bios versie : 2.30 (latest)

JMicron drivers geinstalleerd
SATA schijf op SATA2 geprobeerd en op SATA

Beide bieden mij de volgende problemen :

Bij koud-booten SOMS trage POST en van daaruit beide Windows systemen die niet doorstarten maar op het Windows logo blijven lopen. Systeem loopt niet vast want de indicator loopt gewoon door.
Na een reboot wordt de POST sneller, windows start dan niet altijd door, soms wel.

Instellingen indien op SATA2 port : Drive = Strong, Type = SATA (heb ook IDE geprobeerd)
Instellingen op SATA : Type = non-raid

Met de instellingen hierboven krijg ik dus soms geen boot. Indien windows wel doorboot moet ik vaak de schijf opnieuw activeren. Dit gaat dan wel goed en kan ik de schijf, die ondertussen bijna vol staat, wel benaderen.

Als ik de schijf op de SATA poort heb staan in RAID modus, dan boot deze direct door in windows en geeft het minste problemen. Voor alsnog loopt windows hier bij de boot soms nog steeds op vast, maar stukken minder dan in non-raid of sata2 mode (ide of sata).

Ik ben daarom eens wezen zoeken en ben eigenlijk tot nu toe maar tot 1 conclusie gekomen en dat is de onboard sata-hardware. Of dit nu sata2 of gewoon sata is, dat maakt niet uit.

Bij een sata/sata2 controller geeft dit totaal geen problemen en kan ik ten alle tijden gewoon normaal booten.

Nu is mijn probleem dus wel opgelost, maar dit moederbord zou het makkelijk aan moeten kunnen zonder extra controller.

Iemand ondertussen al wat meer te weten gekomen?

Wabbawabbawabbawabba

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 12:23

KatirZan

Wandelende orgaanzak

niemand? is toch best irritant namelijk, heb nu zelfs mijn onboard sata controller moeten uitschakelen omdat ik nauwelijks door mijn POST heen kwam....

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1