Radio stoort wanneer lichtslang aangesloten?

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Oke, 'k heb dus mijn radio aangesloten op mijn PC enzo...
Radio (rear speaker out) - PC (line-in).

'k heb geaarde stopcontacten, daar zit een verlengdoos aan, en daar zit de stekker van mijn PC in en de stekker van mijn radio in. Ik kan in het stopcontact 2 stekkers doen, er zit er nu 1 in (die stekkerdoos dus) en er is er 1 vrij.

Nu zit ik lekker radio op te nemen en tijdens het opnemen doe ik een stekker in het (overigens geaarde) stopcontact, opeens allemaal ruis door het geluid heen en dat wordt ook opgenomen. Het zelfs zo, als ik de stekker er vlak voor hou, begint de ruis al, naarmate ik de stekker er verder vanaf houd, gaat de ruis geleidelijk weg.

Hoe kan dit?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Tanuki
  • Niet online
Iemand een idee?

Ik heb ook gemerkt dat bij een opname er een soort van piek is, te zien op volgend plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://fpnl.anime-toji.com/i.gif

Zelf denk ik dat dit aan een storing of iets dergelijks ligt, maar ik zou niet weten waarvan? Ik heb mijn stereo netjes aan een geaard stopcontact hangen, heb coax-kabel liggen (dus geen FM of iets dergelijks), heb het volume netjes zo staan zodat het niet boven het rood uit komt zeg maar... Belangrijk, heb ook mijn stereo aan de line-in hangen, niet aan de microfoon ingang dus. :P Ik ben een beetje het spoor bijster. Zou dit misschien iets te maken kunnen hebben met bovenstaand probleem?

EDIT: Heb net nog eens opgenomen, maar nu is er niet een piek. Dit zou betekenen dat het maar af en toe zo is, of alleen in de avonduren of iets dergelijks?

[ Voor 12% gewijzigd door Tanuki op 13-02-2006 17:00 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-02 18:49
CelestialCelebi schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 23:48:

Nu zit ik lekker radio op te nemen en tijdens het opnemen doe ik een stekker in het (overigens geaarde) stopcontact, opeens allemaal ruis door het geluid heen en dat wordt ook opgenomen. Het zelfs zo, als ik de stekker er vlak voor hou, begint de ruis al, naarmate ik de stekker er verder vanaf houd, gaat de ruis geleidelijk weg.

Hoe kan dit?
Zoals je het verteldt lijkt het erop dat de slichtslang als antenne begint te werken, door de grote hoeveelheid koper begint deze het radio signaal in de ether op te pikken, het kabelsignaal is ook gewoon een fm signaal alleen gaat dit niet via de ether maar via een kabel. en aangezien dat de mantel van de radio kabel licht signaal door laat van buiten af ontvangt je radio zowel het radiosignaal van de kabel als het ether signaal.

verdwaalde ict'er op elektro!

• Tanuki
  • Niet online
Maar hoe verklaar je dan dat ik net niet die piek had? Of antwoordde je daar niet op?

EDIT: Oke, nog eens gelezen... Het zou goed kunnen wat je zegt. Mijn vader heeft er dan ook een schakelaar tussen gezet om hem aan/uit te zetten (anders moest ik elke keer de stekker erin / uit doen om hem aan/uit te zetten). Het zou dus ook daar aan kunnen liggen.
Hoe kan ik dit oplossen?

[ Voor 64% gewijzigd door Tanuki op 13-02-2006 18:16 ]

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-02 18:49
CelestialCelebi schreef op maandag 13 februari 2006 @ 18:14:
Maar hoe verklaar je dan dat ik net niet die piek had? Of antwoordde je daar niet op?
Ik probeerde meer te verklaren hoe het komt dat er ruis op zit. Die piek kan vele redenen hebben, wat ik met mijn kennis verwacht is dat je die piek had op het moment dat de spanning zijn top waarde had bij netspanning is de top-waarde wortel2x230=325V aansloot en dat daardoor de spanning ietsje inzakte en daardoor er in de radio wat gebeurde, de kans dat dit zou kunnen is bij 50Hz 1 op 50, niet groot dus. Maar ik durf het echt niet met zekerheid te vertellen ;)

Edit: Dat de lichtslang op een geaard geaardecontact doos zit hoeft niks te zeggen, deze zal misschien wel aarde op de stekker hebben maar is veder niet geaard netzoals een kuntstof lampenhouder met lamp. De aarde dient er primair toe dat er geen vreemde spanning op een metalen behuizing kan komen, en er een gevaarlijke situatie kan ontstaan.
Probeer de lichtslang eens op een andere contactdoos aan te luiten het liefst op een andere groep, om te kijken of het dan nog zo erg is

[ Voor 28% gewijzigd door 5mebibyte op 13-02-2006 18:46 . Reden: exta antwoord / grove taalfout ]

verdwaalde ict'er op elektro!