2x Bose 2.1 > 5.1/5.2

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• brehloi
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-02 09:05
Gelieve geen negatieve danwel positieve reacties over Bose. Daar zijn genoeg andere topics mee gevuld.
Ik ben zelf beetje noob wat audio betreft maar heb me er de afgelopen weken wel in verdiept. Toch heb ik nog een aantal vragen.

De situatie:
Ik heb twee exemplaren van de volgende set, alles in perfecte conditie:
  • BOSE ACOUSTIMASS 3 Series 3
    Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/vanvelden/bart/bose.jpg
Ik heb dus:
  • 2 subwoofers
  • 4 satellieten
Op de subwoofer staat het volgende aangegeven:
Compatible with ampifiers or receivers rated 10-100W/Ch - 4-8 ohms i.e.c. rating 50W/Ch

Het plan:
Een 5.1 (of 5.2) setup creeëren met behulp van deze 2 sets. Te gebruiken voor zowel films als muziek.
Natuurlijk is er surround-reciever/versterker nodig. En wel een met:
  • optische ingang voor xbox
  • optische ingang ter voorbereiding op digitale tv
  • radio met rds
  • stereo ingang voor televisieuitzendingen (Dolby ProLogic)
  • dolby digital decoder
  • 6 uitgangen met klem (sub en 5 satellieten).
Daarnaast heb ik een center speaker nodig. Nieuw heeft deze een adviesprijs van €295,-. Ik ga proberen een tweedehands Bose-center te regelen om het netjes te houden. Een ander merk is eventueel ook een optie.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/vanvelden/bart/bose_center_klein.jpg
De vragen:
  1. Het lijkt mij dat de huidige sub(s) het inkomende stereo-signaal splitst in hoge en lage tonen. De lage tonen produceert het zelf en de hoge tonen worden doorgegeven aan de 2 satellieten. Klopt dit?
  2. Kunnen deze satellieten rechtstreeks op een versterker aangesloten worden?
  3. Kan een subwoofer op de versterker worden aangesloten?
  4. Zo ja produceert deze sub dan echt al het inkomende signaal?
  5. Ik vind het prettig niet te horen waar de bas vandaan komt. Kan ik ook beide subs gebruiken? Of gaat de bas dan overheersen?
  6. Word dit een slechte/acceptabele/goede setup?
Uiteraard:
_/-\o_ _/-\o_

• brehloi
Anybody?

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-02 08:49

ranzige pad

kwaaak kwaak

De vragen:
  1. Het lijkt mij dat de huidige sub(s) het inkomende stereo-signaal splitst in hoge en lage tonen. De lage tonen produceert het zelf en de hoge tonen worden doorgegeven aan de 2 satellieten. Klopt dit? JA
  2. Kunnen deze satellieten rechtstreeks op een versterker aangesloten worden? JA
  3. Kan een subwoofer op de versterker worden aangesloten? Lig aan je versterker, passief of actief.
  4. Zo ja produceert deze sub dan echt al het inkomende signaal? Nee alleen laag, door het ingebouwde filter
  5. Ik vind het prettig niet te horen waar de bas vandaan komt. Kan ik ook beide subs gebruiken? Of gaat de bas dan overheersen? Misschien
  6. Word dit een slechte/acceptabele/goede setup? Hmmm, blijft moeilijk he, het is en blijf bose :)
Vul gerust aan

HT & NAS & Inventaris

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-02 17:37
Ik ben geen Expert, maar het lijkt mij dat je beide subs moet aansluiten. Je hebt dan voor je front er rear een aparte sub. nadeel van deze opstelling is dat je geen bass van je center signaal hoort.
De meeste verstekers hebben wel een aparte sub-out, maar dan heb je een aparte sub versterker nodig (of twee).

Je vragen:
1. Ja
2. waarschijnlijk wel. (moet je kijken wat het max vermogen van je satalieten is en op je versterker instellen dat je small speakers hebt, oftewel geen bass naar je satelieten wilt)
3. Ja met subwoofer versterker (of je moet een versterker vinden met ingebouwde sub-versterker, ik weet niet of die bestaan)
4. Als je een sub rechtstreeks op een sub-out aansluit dan gaat al het bas signaal naar je sub. het 5.1 signaal bestaat namelijk uit een apart kanaal voor de bass (de 1)
6. Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven, dit zul je moeten proberen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Sluit sub + sats gewoon als front en rear aan, en zet er nog een center bij. Zet dan in de receiver de subwoofer uit, en front/rear op "large". Zo werkt het het beste.

Als je wil dat je subs niet plaatsbaar zijn had je een ander setje moeten kiezen, maar twee subs zullen alleen maar een verbetering brengen, ook wat betrefrt staande golven e.d.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• brehloi
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik het beste zo kan doen:
-één set inclusief sub op front-left en rear-left aansluiten
-één set inclusief sub op front-rear en rear-right aansluiten
-één center erbij
-eventueel een echte subwoofer erbij

Het aansluiten van de ene set op de fronts en de andere op de rears zou er voor zorgen dat de lage tonen van stereo-muziek gecombineerd worden in één sub. Als ik er toch twee subs heb dan kan het beter maar gescheiden blijven.

Het vermogen van de versterker kan toch het beste overeenkomen met de iec-rating, 50 watt per kanaal?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

brehloi schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:12:
Het vermogen van de versterker kan toch het beste overeenkomen met de iec-rating, 50 watt per kanaal?
Zie FAQ!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

brehloi schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:12:
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik het beste zo kan doen:
-één set inclusief sub op front-left en rear-left aansluiten
-één set inclusief sub op front-rear en rear-right aansluiten
-één center erbij
-eventueel een echte subwoofer erbij

Het aansluiten van de ene set op de fronts en de andere op de rears zou er voor zorgen dat de lage tonen van stereo-muziek gecombineerd worden in één sub. Als ik er toch twee subs heb dan kan het beter maar gescheiden blijven.
Ja ik denk dat dat de beste optie is. Hoewel; dan luister je dus ook muziek altijd met 2 subs, het kan zijn (gezien het toch al wat 'boemerige' karakter van deze subs) dat dat wat te veel is. Je kan dan ook de ene set gebruiken voor front, en de andere voor rear. Als je dan gewoon stereo luistert, gebruik je maar 1 sub.

hoezo 'eventueel een echte subwoofer erbij' ? Wou je dan 3 subs gaan gebruiken?? Als je dat wilt zou ik deze twee speakersets verkopen en voor hetzelfde geld een betere 5.1 set halen van JBL of Tannoy ofzo; deze hebben over het algemeen leuke, betaalbare sets. Maar goed, en zijn in de winkel natuurlijk plenty geschikte sets te vinden. (zeker gezien het feit dat je ook nog een aparte center erbij wilt kopen)

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Pagina: 1