[debian] /tmp folders beveiligen?

Pagina: 1
Acties:

• tiezeman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06-2025
Hallo,

Op een van mijn systemen bevinden de /tmp en /var/tmp zich niet op een aparte partitie, maar op dezelfde, enige, partitie als de rest van het bestandssysteem.

Als gevolg hiervan kan ik /tmp en /var/tmp niet mounten als nosuid noexec, wat ik zou willen, omdat ze nu vatbaar zijn voor hacks.

Het beste zou zijn om het systeem opnieuw te installeren en de partities goed in te delen, maar dat is voor mij nu geen mogelijkheid. Daarom vraag ik me af of er een andere manier is om de tmp-folder te beschermen, zodat de apache user (www-data) er geen bestanden in kan plaatsen.

Als ik de /tmp folder chmod met minder dan 0777 dan heeft dat gevolgen voor andere processen zoals bijvoorbeeld MySQL, wat dan niet meer werkt. Dat lijkt me dus ook geen optie?

Is er een mogelijkheid om /tmp op een bepaalde manier wel goed te beveiligen, of is er een - niet enorm ingewikkelde manier - om partities toe te voegen op een volledig gepartitioneerde schijf zodat ik /tmp kan mounten op die partitie?

Dank alvast.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-02 01:54

Snow_King

Konijn is stoer!

Mount je /tmp in het tmpfs? (/dev/shm meen ik)

• tiezeman
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
In mijn /dev/shm/ staat in elk geval helemaal niets?

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

voor zover ik weet kan je andere dingen bovenop een directory mounten...

dus als je een andere directory zou kunnen mounten bovenop /tmp moet het wel lukken

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-02 21:03

ralfbosz

xm create bosz -c

tiezeman schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 22:36:
/dev/shm is je geheugen. Je maakt van je /tmp dus een ramdisk.

Alleen doen als je genoeg geheugen hebt. Als je dat niet hebt maakt zo'n mountpount je systeem ENORM traag ;).

rm -r *

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

tiezeman schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 22:36:
/dev/shm is vaak een schijf in je virtuele geheugen, die is rond de 200MB, daar moet het mee lukken.

doe maar eens "df -h"

• tiezeman
Bedankt allen.

Klinkt goed, maar ik heb nog nooit iets gemount in dat geheugen, dus voor de zekerheid; voldoet het als ik de onderstaande regel in fstab zet en reboot? Is ext3 te gebruiken in het geheugen?

/dev/shm /tmp ext3 nosuid, noexec 0 0

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ext3 ff wijzigen in tmpfs :)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En zoiets wijzig je eerst met commando's op de command line en als dat allemaal goed is dan zet je die instellingen in je /etc/fstab.
edit:
Ik heb trouwens mijn /dev op een tmpfs staan. Kan je zo'n /dev/shm wel twee keer mounten? Ja, dus. Grappig.

[edit]
Ah, nu er iets over gelezen te hebben is het me helemaal duidelijk. tmpfs is een filesystem, geen device (dit vervangt dus de "/dev/hda1" in "mount /dev/hda1 /"). Op mijn /dev en mijn /dev/shm is een tmpfs gemount. Die mount op /dev/shm is voor een POSIX functie (POSIX shared memory), dit heeft dus eigenlijk niets met het tmpfs te maken. Een tmpfs wordt gecreerd als het fs gemount wordt (er wordt dus niets dubbel gemount). De maximale grootte wordt gepaald door de size optie van mount.

En dat laatste lijkt me nog een handige optie voor de TS: ik wil weleens zien wat de machine gaat doen als de TS (misschien per ongeluk) een xvid download in de /tmp directory. Je weet dat ieder proces in /tmp mag schrijven?

[ Voor 103% gewijzigd door Sendy op 12-02-2006 22:20 ]

• tiezeman
Bedankt allemaal,
/tmp en /var/tmp zijn nu gemount in het geheugen nosuid en noexec, dat lijkt te doen wat ik wil. :)

@Sendy; blijkbaar wel dan?

[ Voor 12% gewijzigd door tiezeman op 11-02-2006 23:08 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Aanvulling: tmp is meestal mode 1777 en niet 0777 :)
Die 1 staat voor sticky bit, waardoor de bestanden alleen door de maker (en root) verwijderd kunnen worden.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Pagina: 1