[GBit switch] Fanloos?

Pagina: 1
Acties:

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb vandaag een Linksys SD2008 gigabit switch gekocht, in de veronderstelling dat deze fanloos is.
Toen ik thuis kwam deed ik vol trots het doosje open en sloot de switch aan. Tot mijn verbazing ging het ding een klere lawaai maken en was mijn middag meteen verpest. Het apparaat komt namelijk op mijn slaapkamer te staan.

Nu ben ik al aan het zoeken geweest naar info over het fanloos maken van deze switch en kwam ik op deze pagina terecht: http://soltesz.net/sd2008/index.html
Echter stoppen deze mensen er toch nog een (stillere) fan in.

Ik heb het ding open gemaakt en heb de chip voorzien van een koperen waaier.
Te zien op deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://overklokking.no/cooling/diverse/northpole_revoltec/picssml/front.jpg

De fan heb ik momenteel los getrokken en het ding draait vooralsnog naar behoren.
Heeft iemand het hier op tweakers ook compleet fanloos draaien?
Ik (en mijn ouders ook) ben een beetje huiverig voor brandgevaar.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-02 15:08
Eventueel kan je een temperatuursensor zetten, die bij 70°C de fan aanzet. (lagere temp ==> fan volledig uit).
Zo heb je (als alles goed gaat) geen lawaai, want de fan draait niet. Is er toevallig 's nachts een enorme load (overdag kan het lawaai van de fan zo geen kwaad), dan heb je ff lawaai, maar je brengt je dure switch niet in gevaar (hij zal eerder kapot gaan door oververhitting, dan branden denk ik).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-02 16:53
misschien is het een idee om er een temperatuurafhankelijke fancontroller tussen te hangen. Die stel je op een vrij hoge temperatuur in. Dan is het risico al een stuk minder.

edit:
te laat

[ Voor 7% gewijzigd door L0we op 11-02-2006 21:24 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
je kan waarschijlnijk wel fanloos draaien , maar als dit zelfs niet genoeg is moet je misschien gaan kijken naar heatpipes , als die tenminste voor dit beschikbaar zijn , voor de rest denk ik wel dat je met zon koperen sinks goed moet kunnen draaien passief , je kan om zeker te zijn natuurlijk ook een temp sensor installeren en die via een fancontroller je fan laten aansturen , als je bijvoorbeeld 65 graden haald moet ie dan aan 2000rpm gaan draaien ofzo

als je een exotischere oplossing zoekt , zou ik je eigelijk adviseren een stille 80 of 120mm fan te halen en deze op 1000 en 700 rpm respectievelijk te laten draaien , dan hoor je ze echt niet ...

en dan een nieuw kastje rond je switch te bouwen wat geoptimaliseerd is om van de airflow van je fan gebruik te maken , das toch wat ik zou doen ,als ik de tijd ervoor had

Out of the box? What box? There is no box.

• Fallout
Goed ik heb nu sterk de neiging om er een potmetertje tussen te zetten. Dan moet hij gemonteerd worden aan de zijkant van de behuizing.
Nu is mijn kennis betreffende electro erg laag en heb ik geen idee aan welke specificaties zon potmetertje moet voldoen. Kunnen jullie mij een voorzetje geven?

• successor
100 ohm moet goed zijn om tussen 5 en 12 volt te schakelen , bij een stroom van 0.1 A door de fan

• Fallout
Kan ik de fan dan ook uitschakelen met de potmeter?
Ik wil de fan het liefst vanaf 0 rpm kunnen regelen.

• DR161
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-01 01:30

DR161

is sarcasminist

-

[ Voor 100% gewijzigd door DR161 op 12-02-2006 20:34 ]

pssst geld kopen?

• Big4SMK
  • Laatst online: 04-02 10:18
Ik heb zelf een gbit switch van conceptronic, 8 poorts. Daar zit ook zo'n lawaaimakertje in. Heb hem gewoon eruit geknipt en hij doet het nog steeds perfect (al zeker een half jaar dag en nacht aan op een paar uur na). Ik zou hem er lekker uitgooien, en pas gaan kijken naar fans e.d. als je merkt dat hij af en toe uitvalt.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Het ligt er altijd aan hoeveel geld je er voor over hebt.

U vraagt, wij antwoorden.

• successor
van 0 tot max ? dan moet je een potmeter hebben die ook uitschakelt , bij een bapaalde stand , want van 0 tot oneindig potmeter , dan kan je niet meer regelen op bijvoorbeeld 7 volt want dan zit je een halve millimeter ofzo van het begin van die pot .

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-02 15:08
Als je goed wil kunnen regelen, kan je beter deze schakeling maken: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17 .

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 15:29

Flo

Ik heb hier ook dezelfde switch en t viel mij ook zwaar tegen van die fan(s).
Bij normaal gebruik (4 studenten met internet en af en toe bestanden overzetten) word het ding niet warm en vraag je, je ook af waarom er een fan op zit.
Maar we hebben in januari een LAN gehad met 10 man. De linksys en een sweex 8prt 100mbit switch verzorgden toen het netwerk. De linksys werd hier echter wel flink warm. Hij moest dan ook regelematig spul verplaatsen met Gbit snelheid. Toen was de fan blijkbaar wel nodig. Maar wij zaten er aan te denken er een kast ofzo om heen te zetten met wat isolatie erin. Hierdoor behouden we toch garantie.

• Fallout
Goed... mijn switch is vandaag overleden

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
-Fallout- schreef op zondag 14 mei 2006 @ 18:33:
Goed... mijn switch is vandaag overleden
Fan aansluiten en RMA dat ding ;)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-01 01:22
Deze 3Com misschien een idee? Hij is 8-poorts en in deze serie heeft de 16 poorts pas een fan, welke overigends pas aan gaat als hij te warm dreigt te worden.

3Com® OfficeConnect® Gigabit Switch 8

Als je hem tweedehands wilt kopen, let op de A aan het einde van het type. Dit is al de 2e 8 poorts GBit switch blijkbaar.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
FiXeR.nl schreef op zondag 14 mei 2006 @ 18:34:
[...]

d0h, en bij die nieuwe meteen checken of je er een zalmann ofzo op kunt fix0ren :9

• Fallout
Shaggy_NL, bedankt voor je alternatief. Ik denk inderdaad dat ik deze maar ga kopen.
Jammer dat ik het niet bij linksys kan houden ;(

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-02 15:09

Soul__assasin

de Belbelg

FiXeR.nl schreef op zondag 14 mei 2006 @ 18:34:
[...]

doe dat toch niet man het is zijn fout dat het ding stuk is ga dan toch niet de lul gaan uithangen door RMA te claimen...

www.weefab.com

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
opgesomd: "Ik heb een nieuw apparaat gekocht, maar ik vond hem teveel lawaai maken. Toen heb ik de koeling eraf gehaald om het geluid weg te halen. Nu is hij kapot en wordt mij aangeraden hem, RMA te sturen" |:(

Soms vraag ik me af waarom we nog apparaten ontwerpen die opengemaakt kunnen worden.. 8)7

U vraagt, wij antwoorden.

• successor
het is denk ik vrij duidelijk dat je je garantie verliest als je je koeling uit je systeem haalt.

verder denk ik dat RMA moet kunnen in bepaalde gevallen wanneer je toch alles hebt gemod en het vrij duidelijk dat het daar niet aan lag.

dat neemt niet weg dat er hier geen uitsluitsel kan gegevan worden over aan wat het ligt , dus ik zou het eerlijk spelen en geen RMA aanvragen (al zal niemand je dooschieten als je het toch probeert)

ik zou nu gewoon op zoek gaan naar een Gbit switch die sowieso fanloos werkt

Pagina: 1