Mogelijkheden met ClarkConnect

Pagina: 1
Acties:

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Na veel proberen en uitzoeken ben ik uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ClarkConnect Home 3.2 R1 de meest geschikte gatewayoplossing is voor de situatie waarin ik een gateway/firewall/webserver nodig heb. Ik heb nu dus ook een server draaien met de volgende specs...

PIII 800 Mhz
512MB SDRAM
30GB HDD
2 NICS (1 onboard, beiden 3COM)
ClarkConnect Home 3.2 R1

Ik heb hierop de volgende modules draaien.

- DNS
- DHCP
- FTP
- HTTP(S)
- MYSQL
- Webmin
- Intrusion detection
- Bandwidth Management
- Firewall

Dit draait allemaal soepeltjes en voldoet in alle opzichten aan de wensen nadat ik nTop heb toegevoegd.
Ik ben zo enthousiast geworden door het gemak in gebruik en de kracht van de distributie dat ik me afvraag wat er nogmeer voor verborgen mogelijkheden in zitten. Ik ben vrij nieuw op het Linux gebied.

Wat ik dus zou willen weten is of er meer applicaties bestaan zoals nTop bestaan die de waarde van mijn gateway/proxyserver kunnen verhogen. Dan heb ik het dus over applicaties die niet via apt te downloaden (als ik het goed begrijp is dat alleen software die door de ontwikkelaars van de distibutie wordt aangeboden(?))

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

huh je zoekt software die niet via apt te downloaden is?

LOL
nofi maar CC is niet de meest uitgebreide distro, probeer gentoo (of debian) eens.

Mja een gateway kan ik ook makens met 2 regels in de console (iets met route ;) ), dus dat is geen kunst.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Bram77
Tsja, ik ben niet zo thuis in Linux. Dus is het opzetten van een gateway die alles kan wat ik wil, ClarkConnect, een stuk minder tijdrovend dan met Debian. Ik wil me er graag eens in gaan verdiepen! Ik heb al wat tijd gestoken in Ubuntu voor desktopgebruik, maar ben niet thuis in de mogelijkheden wat server gebruik betreft. Ik heb er simpelweg geen tijd voor. Vandaar dat de keus is gevallen op CC.

Ik heb alles al gechecked wat ik met apt kan installeren. Ik ben dus juist benieuwd naar de dingen die niet standaard zijn voor CC. Zoals nTop.

edit: Als ik de tijd heb ga ik eens in je forum spitten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bram77 op 12-02-2006 03:48 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

probeer webmin eens trouwens.

Hiermee is het (distro onafhankelijk) mogelijk om je servers in te stellen. Niet perfect ofzo, maar als je begint is het heel makkelijk.

Finetunen leer je vanzelf wel.

PS: mijn forum is wel voor gentoo , niet voor deb of CC. Gentoo is echter wel een distro waar je heel veel van leert als je het beheert en installt.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Wel, als ik me goed herinner is ClarkConnect tegenwoordig RPM-based met APT. Zo eigenlijk moet je gewoon in apt-sources je repository toevoegen om andere RPM based software toe te voegen.

Check deze link:
http://ccfaq.valar.co.uk/...News&file=article&sid=299

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Bram77
Webmin is een standaard optie die in CC 3.2 zit. Heb ik dus ook al draaien. Wel handig voor het filebrowsen en bewerken. Verder kan heel veel ook in de CC webinterface. Ik had j forum idd al even een beetje doorgekeken. Is Gentoo veel lastiger dan Debian? Ik heb debian al eens draaiend gehad op een server, in de meest basic vorm.

apt had ik al ontdekt ja. nTop heb ik geinstalleerd door de dependencys te downloaden via apt en het ntop packeckege via rpm. Dus zo ver was ik al. Ik ben benieuwd welke handige tooltjes er zijn, het liefst met webinterface, die compatible zijn met CC en te downloaden zijn als rpm.

[ Voor 16% gewijzigd door Bram77 op 13-02-2006 14:24 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gentoo is niet lastig hoor.

Opzich is de install wel even goed lezen.
Je moet wel zelf de configjes aanpassen met een editor, maar ze zetten er ook bij waarom je iets doet.
Dat is imo voor beginners de meerwaarde.

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/index.xml

Is het handbook, gentoo is imo de best bedocumenteerde distro.

Sorry btw dat ik lekker offtopic ga :X

• Bram77
Als ik een keer de tijd heb ga ik zeker eens kijken wat de mogelijkheden met gentoo zijn! Ik ben eigenlijk reuze nieuwschierig naar de hele Linux afdeling. Ik heb alleen gronisch tijdgebrek (wie niet...)

Webmin is een stuk prettiger om mee te werken geworden door de volgende skin te installeren...
http://www.stress-free.co.nz/content/view/141/2/

Wat een bagger layout zit er standaard bij. Onoverzichtelijk, traag....
Ik had gehoopt dat er nog wat toevoegingen mogelijk waren op Webmin die mijn wens om realtime dataverkeer te monitoren en controle uit te voeren op de gebruikte bandbreedte per LAN ip kon vervullen, ik heb er geen kunnen vinden helaas. Wel een Bandwidth Monitor, maar volgensmij renereerd die alleen een logbestand, niks visueels wat ik wat impulsiever kan gebruiken.

Op zich heb ik nu ion ieder geval wel meer controle over het dataverkeer dankzij de informatie die nTop me kan geven i.c.m. de Bandwidth Management optie die in de Firewall van CC zit. Per IP up-/download limiteren. Al lijkt deze optie nog in kinderschoenen te staan. Als het aantal verbindingen per IP ook nog gelimiteerd zou kunnen worden zou het helemaal mooi zijn!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

probeer iptraf eens als je wil monitoren.
Mja dat kun je doen dat cappen, met (iig met gentoo)

ik zoek even een linkje voor je :)

• Bram77
Thanx! Ik was m al tegengekomen maar wil liever een webbased grafische weergave van de data.
Ik heb m nu draaien en het werkt eigenlijk nog best makkelijk via Putty. Kon m gewoon installeren via apt-get install iptraf.

Ik kwam ook het volgende tegen. Dit bied al wat meer flexibiliteit...
http://www.taedium.com/rrd-iptraf/

edit: Hier staan de binaries van rrdtool
http://people.ee.ethz.ch/.../rrdtool/download.en.html

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een van de dependencies te installeren. D.w.z. dat freetype2 en freetype2-devel geinstalleerd zijn, maar dat rrdtool er om blijft zeuren.

[ Voor 31% gewijzigd door Bram77 op 14-02-2006 00:46 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een van de dependencies te installeren. D.w.z. dat freetype2 en freetype2-devel geinstalleerd zijn, maar dat rrdtool er om blijft zeuren.
Ivm policy: open even nieuw topic (ik wil geen modje achter me aan).
Vertel ook even hoe je het geinstalleerd hebt ;)

ik zou trouwens rrd-tool ook even apt-getten (hou gewoon dat soort dingen bij apt).

• Bram77
Het leek me eerder weinig nuttig om voor elk detail een nieuw topic te starten. De topic-titel is redelijk allesomvattend en zo veel vragen komen er geloof ik ook niet voorbij i.v.m.CC om voor elk wissewasje een topic te openen.

Ik zal even samenvatten welke handelingen nodig waren idd.

Om iptraf te installeren was alleen de volgende handeling nodig
code:
1
apt-get install iptraf

Om iptraf 5 minuten te laten monitoren op een specifieke ethernet adapter kun je de volgende code gebruiken.
code:
1
iptraf -d eth0 -t 5 -B

De gebruikershandleiding van iptraf kun je hier vinden -> http://iptraf.seul.org/2.7/manual.html
De meest recente versie is 3.0.0, maar er is nog geen 3.0 manual

rrdtool kon ik niet vinden via apt en de binaries die ik op de site vond wilde ook niet (zal wel aan mijn gebrek aan kennis liggen). Ik ben dus op zoek gegaan naar een rpm voor Fedora 4 en Redhat EL4. Die vond ik hier... -> http://rpm.pbone.net/

rrdtool vroe om 2 dependencies. N.l. freetype2 en zlib. Zlib is gewoon te downloaden via apt...
code:
1
apt-get install zlib

of als je al een oudere versie geinstalleerd hebt staan...
code:
1
apt-get upgrade zlib

freetype2 voor Fedora 4 is weer te vinden op -> http://rpm.pbone.net/
Na het uitvoeren van de installatie van de meest recente versie die ik kon vinden...
code:
1
rpm -ivh freetype2.rpm

.....verwachtte ik dus rrdtool te kunnen installeren....
code:
1
rpm -ivh rrdtool.rpm

Maar deze installatie blijft vragen naar freetype2. Ik heb voor de zekerheid ook maar freetype2-devel geinstalleerd. Zonder dat dit er voor zorgde dat ik rrdtool wel kon installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Bram77 op 14-02-2006 10:41 ]

• Bram77
Ik ben nu bezig om zelf een scriptje te schrijven wat een up/download grafiek genereert en nog wat basic informatie weergeeft aan de hand van een php array dump die nTop genereert. Kan ik m helemaal naar mijn smaak maken :)
Het werkt al in de basis. Ik zal het script wel posten zodra het af is.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nice.

wat trouwens wel slim is, is in vmware eens wat distro's uitproberen.
Je bent dan je pc niet 'kwijt' maar je kunt wel aan verschillende paketten 'ruiken'.

• Bram77
Eerste impressie... Nu alleen nog even textueel.
Grafieken komen nog.

Afbeeldingslocatie: http://www.kraak-forum.nl/uploaded_files/1140044914_LANbandwidthmonitor.jpg

kan vanaf elke willekeurige locatie worden gedraait. In de configuratie geef je aan welk wan-ip de CC server heeft en welke poort gebruikt wordt (die moet natuurlijk wel open staan).
Er komt nog een enkel detail per LAN client bij, maar niet meer dan noodzakelijk.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als het GPL is, wil ik het wel hosten.

MSN\ICQ staat in profiel :)

met hosten bedoel ik : delen met de community . Ziet er enetjes uit.

• Bram77
Ik schrijf het gewoon in PHP. De informatie haal ik uit een Array die nTop dumpt. Die array is dan ook het enige wat de GPL in de weg kan staan. Ik zal t even checken.

Ik kan het op zich ook gewoon hosten....erg veel ruimte zal het niet innemen :P Ik heb nog zo'n 24GB webspace en 480GB dataverkeer per maand over...dus dat lukt wel:)
Aan de andere kant vind ik het natuurlijk wel leuk als er meer mensen plezier van hebben.

• Bram77
Nog wat extra functionaliteit toegevoegd. Mocht een geinsteresseerde (als die er al zijn) nog specifieke wensen hebben, dan hoor ik het wel :)

Afbeeldingslocatie: http://www.kraak-forum.nl/uploaded_files/1140111463_LANWANbwMonitor.jpg

Werkt nu ook i n Mozilla, alleen nog niet XHTML valid.

[ Voor 12% gewijzigd door Bram77 op 16-02-2006 18:41 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

waar ergens draait het progje nu (even kijken+testen enzo).
ik ben best benieuwd, mits het oss is.

• Bram77
oss = open source software?

http://kraak-forum.nl/home_stats/stats.php

edit:
Dit zijn de variabelen tot nu toe die door de gebruiker geconfigureerd moeten worden om de boel te laten draaien....

PHP:
1
2
3
4
5
6
//Configuration
$ntopServer = "http://81.33.67.121";  //Server where nTop is running. Could be 'localhost' or '127.0.0.1' if the script is running on the same machine as nTop is. Otherwise it should be the WAN ip, provided by your ISP.
$ntopServerPort = "3000";  //nTop's default port is 3000
$maxUploadSpeed = "60"; //Your internet connection's maximum upload speed, in KB (KBytes)
$maxDownloadSpeed = "600"; //You internet connections maximum download speed, in KB (KBytes)
$LANipRange = "10.1.1."; //IP range of the privat network that nTop is monitoring. Don't fill in the last value (i.a. 192.168.1.). Only one IP range is possible.

[ Voor 255% gewijzigd door Bram77 op 16-02-2006 20:52 ]

• Bram77
offtopic: Ik zie dat je phpBB gebruikt voor je forum. Ik heb ook nog een (zelgeschreven) Activetopics pagina liggen, als je wil. Heel eenvoudig te implementeren. Je hoeft eigenlijk alleen even een linkje aan de overall_header.tpl toe te voegen.

Roep maar als je er wat mee kan.
Pagina: 1