Fout tijdens xp installatie en hd's/os vraag.

Pagina: 1
Acties:

• T.Struik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-08-2022
Hallo luitjes :),

Ik heb twee vragen;

-Als ik in mijn computer 2 hd's zet, op de 1 van +/- 40Gb mijn o.s.[alleen o.s.] en de ander van 160Gb gewoon leeg laat voor het installeren van ''de rest'', zal dat dan merkbare snelheids winst hebben? Zelf kan ik dat nog niet uitesten en ook niet controleren bij derden, daarom vraag ik het maar hier. Ik hoor verschillende berichten dat het wel zo is en anderen zeggen van niet. Zelf denk ik dat je snelheidswinst maakt, maar of het veel is betwijfel ik?

-Mijn tweede vraag is als volgt;
Bij familie was de hd gecrasht, deze zat in een oud[er] beestje [AMD]. Ik heb er toen een nieuwe hd in gezet Maxtor 40gb 2mb cache IDE. Alles goed en wel, heb niks veranderd aan het jumpertje achterop. Pc gestart in de bios gekeken en daar stond het volgende;
Primary Master: Maxtor hd [die nieuwe hd dus, er zit er nl maar 1 in]
Secondary Master: None
Primary Slave: CD-rom [er zitten 2 stations in 1 cd-lezer[sec slave] en 1 cdbrander]
Secondary Slave: None

In het bootscreen geeft hij dat ook aan. Maar nu komt het probleem.
Als ik xp probeer te installeren prop ik de xp cd erin en bij het opstarten bij het bpootscreen vraagt ie of ik van de cd wil opstarten, zo ja druk enter. Ik druk dus enter. Dan gaat ie alles configureren/voorbereiden/initialiseren/etc. in die blauwe nostalgische interface. Hij vraagt ook of de schijf geformatteerd moet worden dat doe ik dan ook en kies een partitie waar hij op moet. Ik kies dan gewoon de hd, er is maar 1 partitie met de gehele schijf grote. Alles gaat goed. Op het end van het verhaal gaat hij rebooten binnen 15 sec. je ziet dan ook zo'n laadbalkje die langzaam rood wordt. Hij gaat dan rebooten en doet de gewoonleijke controller checks, maar dan geeft hij aan:
Fout tijdens het laden van het besturingssysteem.
En dan kan ik vervolgens niks meer, ja de hele precedure nog een doorlopen maar het blijft hetzelfde.
Zelf heb ik er geen idee van wat het kan zijn ik heb Google ook al afgestruint maar ik vind niks bruikbaars en betrouwbaars. Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt! :7

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-03 17:37
heb je in de bios , de hd als boot gezet?
Virus protectie in de bios uitgezet? (moet uit staan met installeren)

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Wat vraag 1 betreft, volgens mij is het niet sneller. Je 40 GB disk is een stuk langzamer dan je 160 GB disk (minder data per platter, en misschien ook nog lagere toerental), zodat het waarschijnlijk langzamer is dan als je alleen je 160 GB disk zou hebben (met 1 of 2 partities).

Ik heb zelf toevallig twee pc's die redelijk op elkaar lijken, waarbij de 'snelle pc' een athlon64 3400+ met 200 GB SATA disk is (2 partities, windows partitie is 40 GB), en de 'langzame pc' een athlon64 2800+ met een 40 GB disk als windowsschijf. Beide draaien een redelijk verse windows xp x64 editie, de doorstarttijd van windows op de snelle pc is echt veel minder (ongeveer een factor 2).

Dus ik kan je aanraden om de 160 GB harddisk te gebruiken als windows-schijf (eventueel met een partitie van 40 GB en 120 GB), en de 40 GB harddisk erbij te hangen voor data.

[ Voor 4% gewijzigd door sewer op 11-02-2006 21:33 ]

• T.Struik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-08-2022
jan99999 schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 20:52:
heb je in de bios , de hd als boot gezet?
Virus protectie in de bios uitgezet? (moet uit staan met installeren)
hd als boot gezet? :? Dat is dan toch gewoon Master? :/.
En virus protection heb ik niet uitgezet nee, nooit gedaan bij installaties, bij anderen ook niet. Ik kan het proberen maar ik denk niet dat het daar aan ligt, thanks anyway.. ;)
Btw die 40gb of eigenlijk 36,4 Gb is een wd Raptor 8mb cache 10.000rpm

[ Voor 19% gewijzigd door T.Struik op 11-02-2006 21:39 ]