Soms wel, soms geen internet achter Linksys BEFSR41 *

Pagina: 1
Acties:

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-04 19:21
Beste Tweakers,

drie dagen rommelen op mijn studentenvereniging levert niet het gewenste resultaat, het volgende is namelijk het geval.

Eerst hadden we een oude server met daarop unix, helaas kent bij ons niemand unix dus als het een keertje niet werkt, kan niemand het maken. Degene die die server gebouwd heeft is bijna lid af, dus moest er een andere oplossing komen. We bouwden een computer met windows xp pro om via remote desktop te besturen en deze pc wordt gebruikt als fileserver. Om het internet door het hele pand te verdelen dachten we erover na om een router in het netwerk te plaatsen. Eerst geprobeerd met een sweex en dat werkte, maar we willen iets betere beveiliging van ons netwerk, dus kochten we een linksys.

En daar begint het verhaal, de router is geconfigureerd, geeft als status verbonden aan, verkrijgt netjes 2 DNS servers van XS4all en deelt via DHCP netjes IP adressen uit aan alle pc's in het netwerk. Ook op alle pc's zijn diezelfde dingen met het ipconfig /all commando te zien. Internet doet het soms wel, soms niet, het router staat via keep alive met het modem verbonden. Bij directe verbinding met het router (dus zonder switches) doet de router het ook niet, als je een laptop direct aan het moden hangt, werkt het perfect. De firmware is bijgewerkt tot de laatste versie, alle firewalls staan uit, pingen en tracert kan (soms). En bedenk dat de boel met een sweex router wel werkte, heeft iemand suggesties wat er hier aan de hand kan zijn want wij hebben geen idee meer

Alvast bedankt
Niels

Het gaat hier om de wired 4 poorts Cable/DSL router van linksys

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-04 16:34
om welk model gaat het?

• nielsl
BEFSR41 v3 met firmware 1.05.00

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-04 16:34
Zelf heb ik een wrt54g. Hier heb ik ook al heel wat problemen mee gehad.

Eentje die zich vaak voordoet is dat zijn cache ontzettend snel volloopt (dit probleem doet zich bij bijna alle routers voor, als er op een gegeven moment te veel verbindingen zijn). Het probleem is dan dat hij zo goed als niet meer werkt.

Zit je alleen een beetje te surfen dan is er in principe geen probleem. Maar zodra je gaat downloaden (en dit gaat erg snel als je met meerdere pc's bezig bent) dan stopt je router er binnen de kortste keren mee.

De grote vraag is nu dus, wat jullie met je netwerktje doen?

• nielsl
we hebben een 3 mbit adsl verbinding liggen, voor de rest vindt er niet veel netwerkverkeer plaats, afgezien van internetten, iemand die zo af en toe een spelletje download en wat LAN games (voornamelijk starcraft en counterstrike) er zitten in totaal zo'n 10 pc's op het netwerk maar er zijn er 4 die wat intensiever gebruikt worden. Zoals ik zei, een beetje internetten, zo af en toe een filmpje binnenhalen en wat LAN games spelen. lijkt me dat dit moet kunnen?

Verwijderd

welkom in de wonderlijke wereld van de BEFSR41...

probleem heb ik dus bijna ook..

maar ipv 1.05 heb ik een private beta van linksys weten te krijgen...

--> Firmware Version: 1.06.05, Jul 22 2005

daardoor doet ie het beter bij mij, maar soms nog steeds internet problemen...

Verwijderd

Titelefix, lees Attentie!! eens door.

• nielsl
ik heb ergens gelezen dat het zou kunnen komen vanwege een dhcp conflict met mn speedtouch modem. We hebben zo'n hele oude zwarte (internet is in 2001 geleverd) het schijnt dat zowel het modem als de router ip adressen aan het hele netwerk uitdeelt en dat het daarom niet altijd werkt, zou dat kunnen?

• nielsl
heb na veel wikken en wegen besloten het kreng terug in te leveren, teveel gedoe, het werkte af en toe, niet betrouwbaar. Ben heftig teleurgesteld in linksys en zie dat er meer mensen zijn met soortgelijke problemen. Ik snap niet dat cisco hier zn naam aan durft te verbinden. Linksys: eens maar nooit weer

*edit: heb overigens gezien het lage budget een sitecom router gekocht, scheelde me 20 euro, werkt perfect!

[ Voor 16% gewijzigd door nielsl op 13-02-2006 23:50 ]

Pagina: 1