4fans in een hoek. Cooling overkill? Zie foto

Pagina: 1
Acties:

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-02 21:14
had net een megaverhaal per ongeluk ge-alt-f4-t. damn. Nu nog eens in het kort.

Socket A 2800+ met nexus koelblok
2x 80mm exhaust
1x nexus 350w psu met 120mm aan fan aan de binnenzijde.
Geen intake aan voorzijde

Zie foto

Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/2091/afbeelding2dv.jpg

Beetje veel of niet? Graag advies.
THX!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35
Ik zou zeggen vervang je processor cooler door een groot blok + stille 92 of 120mm fan. En laat die 2 80mm fans achterin je case weg.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Of het teveel is kun je gemakkelijk zelf beantwoorden door jezelf de vraag te stellen:

Heb je door deze opstelling een merkbaar koeler systeem?

Zo ja, lekker laten zitten. Zo nee, haal er een paar weg zodat je systeem in elk geval stiller is ;)

Zie ook het stuk over Airflow in de Frequently Asked Questions T&C.

[ Voor 15% gewijzigd door Rone op 11-02-2006 17:31 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Niet zozeer teveel maar wel verkeerd in deze opstelling.

Waarom? Omdat je geen intake hebt, en dus een onderdruk creert, wat de airflow niet ten goede komt.
Verplaats 1 of 2 fans naar de voorkant(laag) van je kast, en je hebt een goede airflow. Je hardware is niet heel modern meer, dus 1 of 2 fans voorin, en gewoon je voeding als outtake zo redelijk goed moeten werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Kawaii op 11-02-2006 17:34 ]

• fuzzyduck
Haha, ja toen ik die voeding bestelde had ik echt helemaal niet nagedacht hoe het erin zou komen te zitten. Ik ga verder niets meer aanschaffen ofzo, dus moet het met dit doen. Die voeding en cpublok blijven sowieso. Alleen aantal exhausts is een vraagstuk. Die voeding trekt natuurlijk ook al lucht uit de kast daar in die hoek..
aangezien het een htpc is die altijd aanstaat is hoe minder geluid hoe beter.

• fuzzyduck
Kawaii schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 17:33:
Niet zozeer teveel maar wel verkeerd in deze opstelling.

Waarom? Omdat je geen intake hebt, en dus een onderdruk creert, wat de airflow niet ten goede komt.
Verplaats 1 of 2 fans naar de voorkant(laag) van je kast, en je hebt een goede airflow. Je hardware is niet heel modern meer, dus 1 of 2 fans voorin, en gewoon je voeding als outtake zo redelijk goed moeten werken.
Dus als ik zo``n 80mm aan de voorzijde monteer(moet eerst kijken of er wel een rooster zit) zou ik achter alleen de voeding nodig hebben voor exhaust. Prima, das al weer een fan minder. :)

Verwijderd

Grotere fan op je CPU en 1 80mm fan + voeding outtake & 1x 80mm intake :)

zo werkt het hier ook :)

Verwijderd

Mag ik ook een flinke stoot compressorlucht aanraden? Of lijkt het gewoon stoffig door je cam?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2006 17:48 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
goed dat je het ge-alt-f4-t hebt, zo is het al meer dan duidelijk ;)

Met zo'n xp2800 is zo'n extreme koeling niet nodig, je zou die 2x 80 mm outtake niet eens nodig hebben met die voeding.
Of je kan voor een passief koellichaam i.c.m. die 2x 80 mm fans gaan...

U vraagt, wij antwoorden.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:48
In die voeding zit zo te zien een stille 120mm fan. Misschien dat je je 2x80mm op een lager voltage kunt laten draaien zodat de boel wat stiller is. Welke fan maakt op het moment de meeste herrie? Ik gok namelijk dat het de processorkoeler is. Dan heeft het dus meer nut je daar op te focusen (m.a.w. een andere fan op de proc).

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

ik zou die voeding niet bij mn outtake tellen, die fan draait waarschijnlijk niet heel erg snel/staat uit.
Nexus voedingen zijn gemaakt voor stilte, kan best dat dat ding semi-passief is.

• fuzzyduck
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 17:47:
Mag ik ook een flinke stoot compressorlucht aanraden? Of lijkt het gewoon stoffig door je cam?
Hij is helemaal clean. Pic gemaakt met mobiele. Ik zorg er altijd voor dat hij stof vrij is ivm lawaai

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Mijn tip: Stekkertjes van de fans eruit trekken en genieten van de stilte, daar heb je veel meer aan dan die ene 3 graden minder + een bult herrie. In de zomer als het echt te heet wordt kun je de fans altijd weer actief zetten.

• fuzzyduck
David schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:02:
In die voeding zit zo te zien een stille 120mm fan. Misschien dat je je 2x80mm op een lager voltage kunt laten draaien zodat de boel wat stiller is. Welke fan maakt op het moment de meeste herrie? Ik gok namelijk dat het de processorkoeler is. Dan heeft het dus meer nut je daar op te focusen (m.a.w. een andere fan op de proc).
Hoewel ik al dik tevreden ben over de stilte. Namelijk een hele zachte zoem, is nog altijd: hoe minder geluid hoe beter.

Als ik die 2x80mm fans even vasthoud heb ik de meeste geluidsvermindering,
De cpu-fan is een nexus van 19dba. Zo``n koelblok van ze. Die hoor je bijna niet. Daarnaast staat ie op cool&quite. Dus voltage wordt lager met tempdaling. Een Nexus had ik ook vroeger op mn oude htpcbak. een p4 2ghz.

Ik ben echt dik tervreden over nexus. Ik koel alles met nexus behalve de gpu``s in mn pcs. Das de zalman

• fuzzyduck
WillemJanJansen schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:40:
Mijn tip: Stekkertjes van de fans eruit trekken en genieten van de stilte, daar heb je veel meer aan dan die ene 3 graden minder + een bult herrie. In de zomer als het echt te heet wordt kun je de fans altijd weer actief zetten.
Ja ik moet bekennen dat ik die oplossing nog niet heb geprobeerd. De temp met tvkijken nu(cpu-decoding) is 44 graden. Ik weet niet hoe warm die amd``s mogen worden.

• WillemJanJansen
fuzzyduck schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:43:
[...]

Ja ik moet bekennen dat ik die oplossing nog niet heb geprobeerd. De temp met tvkijken nu(cpu-decoding) is 44 graden. Ik weet niet hoe warm die amd``s mogen worden.
Die processor kan zonder moeilijkheden 85 graden worden, ik heb het zelf ook 2 keer meegemaakt toen ik er ook nog 1 had. Er zat toen een draadje in mijn Zalman dus die draaide niet. De CPU doet nu nog perfect dienst in de PC van iemand in verwegistan (Limburg)

Je moet het ding natuurlijk niet moedwillig op die temp laten komen maar ze kunnen het aan, mijn moederbord zette de pc uit bij die temp.

[ Voor 12% gewijzigd door WillemJanJansen op 11-02-2006 18:46 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
fuzzyduck schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:41:
[...]

Hoewel ik al dik tevreden ben over de stilte. Namelijk een hele zachte zoem, is nog altijd: hoe minder geluid hoe beter.

Als ik die 2x80mm fans even vasthoud heb ik de meeste geluidsvermindering,
De cpu-fan is een nexus van 19dba. Zo``n koelblok van ze. Die hoor je bijna niet. Daarnaast staat ie op cool&quite. Dus voltage wordt lager met tempdaling. Een Nexus had ik ook vroeger op mn oude htpcbak. een p4 2ghz.

Ik ben echt dik tervreden over nexus. Ik koel alles met nexus behalve de gpu``s in mn pcs. Das de zalman
Hoe wil jij cool&quiet aanzetten op een Socket A moederbord, die feature is pas geintroduceerd bij de Athlon 64.
Misschien dat de Xp mobile's het konden, maar de moederborden zeker niet dacht ik. :)

• WillemJanJansen
Metal schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:48:
[...]

Hoe wil jij cool&quiet aanzetten op een Socket A moederbord, die feature is pas geintroduceerd bij de Athlon 64.
Misschien dat de Xp mobile's het konden, maar de moederborden zeker niet dacht ik. :)
Dit dacht ik ook al ja, misschien heeft hij het over Powernow!, als je je desktop processor unlockt kun je dat gebruiken of als je gewoon een Mobile hebt kan dat. Er zijn wel een aantal desktop borden die dit ondersteunen en ik geloof dat er ook een aantal programmatjes zijn om o.a. de multiplier on the fly aan te passen.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:14

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Cool&Quiet heeft met de CPU te maken, die klokt zich onder wanneer hij staat te idlen. Dit gaat over de koeler, die waarschijnlijk omgekeerd evenredig met de temperatuur zijn voltage aanpast.

EDIT: Klinkt dat nou alleen maar heel interessant, of zit er nou ook nog wat in, in wat ik zeg. Want volgens mij misbruik ik het begrip omgekeerd evenredig een beetje.

[ Voor 33% gewijzigd door Patriot op 11-02-2006 18:55 ]

• WillemJanJansen
timmie_loots schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:54:
Cool&Quiet heeft met de CPU te maken, die klokt zich onder wanneer hij staat te idlen. Dit gaat over de koeler, die waarschijnlijk omgekeerd evenredig met de temperatuur zijn voltage aanpast.
We weten best wat Cool 'N' Quiet is hoor, dit kan echter niet met een Socket A CPU, de TS zei dit net :
Dus voltage wordt lager met tempdaling.
Dus je kan er vanuit gaan dat dit Powernow! is. De koeler past zich zeker niet aan. Dit kan geen enkel Socket A moederbord.

Zo'n 8 CM fan past never nooit zijn eigen voltage aan. Dan moet je al een vrij ingewikkelde (dure) koeler hebben en die zijn er niet. Je moet de Warmtebron aanpakken, niet de warmteafvoer als het even niet nodig is. Wat niet komt hoeft namelijk niet verwerkt te worden.

[ Voor 20% gewijzigd door WillemJanJansen op 11-02-2006 18:59 ]

• fuzzyduck
Ookokokokokokkok :)

jullie hebben allen gelijk. Foutje van mij. Q-fan bedoelde ik.Dat heeft hij wel. Ik was in verwarring met mn andere pc. socket 939 met Cool n Quite.

Anyways. Ik ga morgen eens de 2 80mm fans lostrekken en een benchmark doen voor volle belasting. Heeft iemand nog een goed programmaatje daarvoor? Eentje die temps meet tijdens benchen? En hoe lang moet ik zoiets dan laten draaien?
thx

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:14

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Moet je even in de OC Faq kijken, daar staan 2 programmatjes, 1tje om een stresstest mee uit te voeren (naam ben ik even kwijt) en 1 om de temperatuur te meten (Speedfan).

• WillemJanJansen
Athlon 64 overklok topic

In de startpost staan die programmatjes, gebruik prime95 om te stressen. Zoals hierboven al gezegd werkt Speedfan goed voor de temps alleen die wil er weleens een paar graadjes naast zitten.

Mm ja, ik zat fout, De A7N8X heeft idd Q-fan
ASUS Q-Fan Technologie
Deze unieke technologie stelt automatisch de snelheid van de CPU fan in en houdt rekening met de belasting van het systeem en de temperatuur. Hierdoor kunnen gebruikers genieten van zo weinig mogelijk systeemgeluid en stabiele werking van het systeem.
Waarschijnlijk zal de CPU temp niet veel verschillen tijdens volle belasting.

• fuzzyduck
Heeren, u wordt allen bedankt voor de bijdrage. Ik ga morgen die rare 4-fans-hoek onder de loep nemen en er een stresstest proggie op los laten of hij het houd.

thx allen
groeten

Verwijderd

Vette onderdruk in die kast mag je wel zeggen en natuurlijk koelt ijlere lucht slechter :o

Die 2 outtakefans zou ik proberen aan de voorkant te krijgen of die 2 fans weghalen en de kast voorzien van een degelijke intakefan! De fan van je koeling zuigt de warme lucht van je CPU af. Ik heb dan een 120mm outtakefan omdat mijn voeding slechts een 80mm fannetje bevat. Daarbij gebruik ik ook een intakefan, een papst 92mm die gewoon op 12 volt loopt.

*Binnenpretje: Hoe krijg ik mijn kast vacuum?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 20:58:
Vette onderdruk in die kast mag je wel zeggen en natuurlijk koelt ijlere lucht slechter :o

Die 2 outtakefans zou ik proberen aan de voorkant te krijgen of die 2 fans weghalen en de kast voorzien van een degelijke intakefan! De fan van je koeling zuigt de warme lucht van je CPU af. Ik heb dan een 120mm outtakefan omdat mijn voeding slechts een 80mm fannetje bevat. Daarbij gebruik ik ook een intakefan, een papst 92mm die gewoon op 12 volt loopt.

volledig eens, en door onderdruk krijg je ook nog eens flink stof in je kast.

Je krijgt zelfs meer stof in je kast op TS zijn manier dan met een open kast.

toch maar wat fans voorin zetten dus :)

• fuzzyduck
Hoe je dat doet? Kijk naar de foto! ;)

Even serieus. De kast heeft in het zijpaneel ook nog gatenrooster zitten. Daar komt ook nog lucht doorheen. Maar ik volg jullie advies en ga morgen eens flink sleutelen.

[ Voor 14% gewijzigd door fuzzyduck op 11-02-2006 21:20 ]

Pagina: 1