Toon posts:

S-Video via scartblok

Pagina: 1
Acties:
  • 994 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was laatst in een PC-Audio speciaalzaak Joosen in Tilburg. Daar heb een scartblokje laten maken die tegelijk audio uit had en s-video in. Ik wilde namelijk geluid vanuit de normale tv zenders naar mijn versterker hebben. Het geluid van mijn PC gaat via de optische uitgang naar de versterker. Het beeld van mijn PC gaat via S-video naar het scartblok en dan naar de TV. Mijn TV heeft van nature geen S-video aansluiting. Via het scartblokje krijg ik via een kabel van 7 meter redelijk goede kwaliteit kleurenbeeld.

Die monteur vertelde mij echter dat het geen zin had om s-video via het scartblokje te laten lopen, omdat het dan in het scartblokje 'via weerstanden omgezet werd in een composiet signaal' (??) en dat dus een composiet aansluiting dezelfde kwaliteit zou geven.

Ik lees hier op het forum echter dat je altijd beter de s-video kan gebruiken (met uitzondering van grote kabellengtes). Nu vraag ik me af of die monteur uit zijn duim loopt te zuigen of dat hij gelijk heeft.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
De monteur heeft gelijk. Het voordeel van s-video zit hem erin dat het kleurensignaal en het helderheidssignaal volkomen gescheiden blijven. Als je het signaal via een s-video aansluiting de tv binnenvoert zal het toestel kleur en helderheid ook intern geheel gescheiden houden. Als je het via dat scartblok doet worden de signalen gemengd voor ze de tv ingaan en dan is het voordeel van s-video verdwenen.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Zijn toch genoeg TV's die S-video op hun scart ondersteunen?

Aannames zijn fataal.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
GaMeOvEr schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:02:
Zijn toch genoeg TV's die S-video op hun scart ondersteunen?
De TV van de TS kennelijk niet. Als de scartingang s-video ondersteunt kan je inderdaad wel de betere kwaliteit krijgen via scart.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 01:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Waar maak jij dat uit op dan? Ik zie de TS alleen maar posten dat de monteur dat zei, dat wil nog niet zeggen dat hij daadwerkelijk gelijk heeft. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
De monteur heeft mijn TV nooit gezien. Ik heb echter geen S-video ingang standaard op mijn TV, of dit automatisch betekent dat mijn tv het niet ondersteunt.. geen idee.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
Je TV moet wel heel oud zijn om geen S-Video over SCART te krijgen, mijn oude Sony uit 1988 deed al S-Video en RGB over SCART.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Sharp uit 2005.

• Jag
  • Laatst online: 19:00

Jag

Als je geen s-video in hebt krijg je zwart/wit beeld. Ik heb nog nooit van scart blokjes gehoord die het signaal omzetten naar composiet video.

Overigens wordt het beeld nooit heel mooi, heeft niks met composiet of s-video te maken. Tv outs geven gewoon nooit zo mooi beeld als bijvoorbeeld de video output van een DVD speler.

Er zijn overigens best wel wat tv's zonder s-video op de SCART inputs. Mijn tv heeft maar op 1 van de drie scart inputs s-video in.

[ Voor 17% gewijzigd door Jag op 11-02-2006 18:49 ]

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Dan heeft hij het vast wel. Let er wel op dan je dan het juiste scartblok hebt, dus eentje die het s-video signaal aan het juiste pennetje toevoert en niet eentje die intern mengt tot composiet.

Verwijderd

Topicstarter
Jij beweert dus dat er een soort scartblok is dat s-video mengt tot composiet en een scartblok dat pure s-video doorgeeft? Want dan is er grote kans dat die monteur dat zei omdat hij zo een slecht scartblok heeft gebruikt.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Zelf heb ik er nooit van gehoord, maar ik neem aan dat als de monteur dat zei, ze wel bestaan. Het kan natuurlijk ook een slechte monteur zijn die er niets van af weet...

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17

Caveman

whahoehaha

Mensen, op een SCARTplug zit helemaal geen s-video (pen 19 video in, pen 20 video uit, beide composiet) je kunt uiteraard wel het s-video signaal op een scart blok krijgen door gewoon de beide signalen van s-video samen te voegen. (dat gebeurt dus ook in scart pluggen met een s-video aansluiting)... Maar we zullen hier wel weer de eeuwige discussie krijgen hoe goed s-video wel niet is en hoe slecht composiet. Het maakt dus echt helemaal nix uit, (de resolutie is hetzelfde, signaal sterkte is hetzelfde enz enz.) het enige voordeel dat s-video heeft is bij kabels van 3 meter of langer, dan blijft er nl. meer van het signaal over, doordat C/Y gescheiden zijn.

geen idee waarom mensen blijven denken dat s-video superieur zou zijn aan composiet, misschien door de s in s-video, en s-video ook wel vaak super-video wordt genoemd en dat weer gerelateerd wordt met super-VHS enzo. Maarja mijn schoonvader denkt ook dat een tl-buis meer stroom verbruikt met starten dan de hele avond branden, en hem dus maar aanlaat 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Caveman op 11-02-2006 21:07 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:06
Cavie schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 21:02
Mensen, op een SCARTplug zit helemaal geen s-video
Op een SCART plug kan best een S-Video signaal zitten.
Het hangt er gewoon vanaf of het betreffende apparaat ondersteuning voor S-VIdeo heeft.
Zie de pinlayout van de SCART connector op deze pagina:
SCART Pin Layout
Cavie schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 21:02
geen idee waarom mensen blijven denken dat s-video superieur zou zijn aan composiet, misschien door de s in s-video, en s-video ook wel vaak super-video wordt genoemd en dat weer gerelateerd wordt met super-VHS enzo.
Een S-Video IS gewoon beter dan een composite signaal, inderdaad doordat C/Y gescheiden zijn.
(Je ben toch niet in de war met COMPONENT ofzo??)

[ Voor 16% gewijzigd door The_Doman op 11-02-2006 23:19 ]

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Cavie schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 21:02:
Mensen, op een SCARTplug zit helemaal geen s-video (pen 19 video in, pen 20 video uit, beide composiet) je kunt uiteraard wel het s-video signaal op een scart blok krijgen door gewoon de beide signalen van s-video samen te voegen. (dat gebeurt dus ook in scart pluggen met een s-video aansluiting)... Maar we zullen hier wel weer de eeuwige discussie krijgen hoe goed s-video wel niet is en hoe slecht composiet.
NOFI Maar dit is wel klinkklare onzin die als feit wordt gepresenteerd. SCART ondersteund zoals hierboven gezegd gewoon s-video. Het zat niet in de originele standaard maar is later toegevoegd. De pin voor rood van RGB wordt dan gebruikt voor de chrominantie. Dit kun je zo op internet terugvinden. Maar je hebt wel kabels waarin niet alle pinnen worden gebruikt en die dus geen RGB ondersteunen. S-video krijg je dan natuurlijk ook niet. Misschien werd dat bedoeld.

En wat betreft die discussie, die is er niet. S-video is gewoon beter dan composite. Dat ligt gewoon aan de gebruikte methode van overdracht. Sterker nog, het kwaliteitsverschil kan aanzienlijk zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door jona op 11-02-2006 23:28 ]

• The_Doman
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 19:20:
Jij beweert dus dat er een soort scartblok is dat s-video mengt tot composiet en een scartblok dat pure s-video doorgeeft?
Je kan van een S--Video signaal op betrekkelijk eenvoudige wijze een composite signaal maken.
S-video to composite video adapter
Alleen de kwaliteit van zulke eenvoudige "schakelingen" is niet geweldig.
Het heeft dus niet zoveel nut om zoiets te gebruiken, het is meer voor noodgevallen.

@tevver:
Kijk eens goed na (handleiding?) wat voor ingangen je TV heeft.
Soms kun je dit al zien door alle externe ingangen te proberen, vaak komt er bij de keuze van de S-Video ingang wel iets in beeld te staan. (S-Video of Y/C)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

The_Doman schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 23:10:
[...]

Op een SCART plug kan best een S-Video signaal zitten.
Het hangt er gewoon vanaf of het betreffende apparaat ondersteuning voor S-VIdeo heeft.
Zie de pinlayout van de SCART connector op deze pagina:
SCART Pin Layout

[...]

Een S-Video IS gewoon beter dan een composite signaal, inderdaad doordat C/Y gescheiden zijn.
(Je ben toch niet in de war met COMPONENT ofzo??)
inderdaad bull :) heb zelf diverse malen vanuit scart het s video signaal gehaald omdat mijn vast s ingang al bezet was. werkt prima

Verwijderd

Topicstarter
The_Doman schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 23:28:
[...]

Je kan van een S--Video signaal op betrekkelijk eenvoudige wijze een composite signaal maken.
S-video to composite video adapter
Alleen de kwaliteit van zulke eenvoudige "schakelingen" is niet geweldig.
Het heeft dus niet zoveel nut om zoiets te gebruiken, het is meer voor noodgevallen.
Het scartblok wat ik dan zou willen hebben, heeft natuurlijk dan een pure doorgave van S-video. Blijkbaar kan dat door de rode RGB ontvangst te gebruiken voor de chrominantie. Ik ben bang dat de monteur dit niet gedaan heeft, aangezien hij beweerde dat S-video geen zin had en zei dat dit gelijk stond aan composiet.

• The_Doman
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 00:49:
[...]
Het scartblok wat ik dan zou willen hebben, heeft natuurlijk dan een pure doorgave van S-video. Blijkbaar kan dat door de rode RGB ontvangst te gebruiken voor de chrominantie. Ik ben bang dat de monteur dit niet gedaan heeft, aangezien hij beweerde dat S-video geen zin had en zei dat dit gelijk stond aan composiet.
Wanneer je TV dus een S-Video ingang heeft via SCART dan kun je gewoon een standaard SCART adapter gebruiken zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/1987.jpg
Deze adapter zet dus geen S_Video om naar composite!

Wanneer je TV GEEN S-Video ingang heeft heb je dus een conversie nodig van S-Video naar composite.
Vaak wordt hiervoor een adapter bij je videokaart geleverd.
Als je dit niet hebt kun je deze vaak wel los krijgen of anders zelf iets (laten) maken zoals in bovengenoemd schema.

Verwijderd

Topicstarter
Jah zo een scartblok heeft de monteur dus gebruikt om aan mijn wensen te voldoen. Namelijk dat ik de schakelaar niet meer hoef te gebruiken om in/out te switchen.
Het scartblok is nu zo dat standaard audio uit is en svideo in.
Stel nu dat die monteur een pinnetje vergeten is te verbinden, zoals dat pinnetje voor de chrominantie, zou ik daar dan wat van merken qua beeld? dus bijvoorbeeld zwart/wit of helemaal niets zien. Of zou het dan alleen maar wat slechtere kwaliteit beeld geven?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

tja sluit het aan en je weet het zou ik zeggen. Ik neem aan dat je tv aangeeft wat zijn input is ? (of dat is vast wel in te stellen) nou het moet y/c zijn dan zit je goed (niet cvbs dus, dat is composite)

Verwijderd

The_Doman schreef op zondag 12 februari 2006 @ 01.22:
[...]
Wanneer je TV GEEN S-Video ingang heeft heb je dus een conversie nodig van S-Video naar composite.
Dan kun je dus net zo goed een composite kabel neerleggen. Die zijn goedkoper en de kwaliteit is dan precies hetzelfde of vergis ik me daar in?
Ik heb namelijk hetzelfde. Mijn aankomende tv heeft ook geen s-video in. Maar zoals ik uit dit topic opmaak heeft een s-video kabel aanleggen dus geen enkele zin en wordt het gewoon een composite.

BTW, ik wil ook een combi scart om audio uit en video in te krijgen. Zijn die dingen ook ergens op internet standaard (lees: kant en klaar) te krijgen (liefst met kabel van 15 meter..)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2006 23:26 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Dan kun je dus net zo goed een composite kabel neerleggen. Die zijn goedkoper en de kwaliteit is dan precies hetzelfde of vergis ik me daar in?
Nee, als je TV geen s-video ondersteund heeft het geen zin een idd. duurdere s-video kabel aan te leggen en kun je beter direct uit je pc video kaart met composiet naar je tv gaan. Is ook nog eens een dunner kabel iha. Als de afstand niet te groot is volstaat zelfs 1 draad van een gewone tulp-tulp audio kabel. Een 'echte' coaxiale composiet kabel is wel beter natuurlijk.

Hier kan je allerlei materiaal kopen waarschijnlijk ook jou scart kabel wel.
s-video-composiet converter: http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=1400
composiet kabel: http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=618

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17

Caveman

whahoehaha

Okok.... :o :o :o Ik heb me schaamteloos vergist, er zit idd wel s-video op een scart aansluiting (hele oude schema's hier liggen, toen dat er nog niet op zat)

Maare je moet helemaal niet naar Joosten gaan, in de stad zit een fantastisch electronica zaakje, Piet Kennis, hebben echt alles en weten veel.... :)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Pagina: 1