Toon posts:

Groene (reflectie) strepen in foto

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met mijn Canon EOS 300D, EX430 flitser, EF-S 18-55 en Sigma 55-200 F4 5.6 maak ik nogal eens 'hard news' foto's. Overdag gaat dat prima maar zodra het donker begint te worden zijn de foto's nogal eens verprutst. Dat komt of omdat de foto's te donker zijn (maar daar werk ik aan), of de refeclectie van bijvoorbeeld brandweer-pakken geven een enorme lichtbundel af of ik heb last van groene strepen in mijn foto's. Het lijkt erop dat dit een weerkaatsing is van de reflectie-strepen van bijvoorbeeld de pakken...

Is er iemand die enig idee heeft hoe dit op te lossen? Of als iemand andere ideeën heeft om de foto's knap te schieten hoor ik dat ook graag. Het is op de één of andere manier een heidens karwei om het goed voor elkaar te krijgen.

Overigens schiet ik de foto's in het donker in de 'M' stand '40 of 50', ISO 800 of 1600...
Hieronder een foto met daarin de groene strepen.....

Afbeeldingslocatie: http://www.radiobeverwijk.nl/nieuwsfoto/2006-02-11-001.jpg

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-12 21:34

Remy

I usually get 100% accuracy

van groene strepen in mijn foto's.
Heb je een filter op je lens/lenzen? Dit is namelijk nogal een voorbeeld van reflectie tussen een filter op de lens en de voorste lens-elementen :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Op de standaard 18-55 lens zit inderdaad een UV-filter. De foto zoals hierboven is met die lens geschoten. Op de Sigma lens zit vooralsnog geen UV-filter

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Inderdaad reflectie. Ik heb er ook vaak last van omdat ik steeds vergeet die filters er af te halen 's avonds ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm tis inderdaad het proberen waard en best logisch dat het UV-filter de boosdoener is....

Ik ga dit de volgende keer zeker proberen!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

Gebruik een multi-coated filter (bv. B&W MRC of Hoya HMC), dat scheelt enorm.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-12 21:34

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 17:04:
Hmmmm tis inderdaad het proberen waard en best logisch dat het UV-filter de boosdoener is....

Ik ga dit de volgende keer zeker proberen!
Succes: ik heb zelf ook 'the hard way' moeten leren wanneer je wel en wanneer je niet filters nodig hebt: zelfs met de beste filters ontstaan er reflecties helaas, en kan je beter een zonnekap ter bescherming gebruiken, of enig UV-gebeuren in post processing weghalen :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1