2 aparte lans met router via internet verbinden

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 20:59
Wie kan mij helpen met het volgende.

Ik wil mijn lan thuis koppelen aan het lan van mijn zwager, kortweg, 1 'groot' netwerk aanleggen, waarin alle pc's van beide netwerken elkaar kunnen zien.

De situatie is als volgt:
Locatie 1 (bij mij thuis)
Router: linksys WRT54G met dd-wrt v23 firmware
LAN IP Router: 192.168.2.1
WAN IP Router: 83.84.162.xxx
LAN Netwerk: 192.168.2.0
LAN Subnet: 255.255.255.0
Alles DHCP, behalve router,
In dit netwerk hangen zo'n 4 PC's

Locatie 2 (bij mijn zwager thuis)
Router: linksys WRT54G met dd-wrt v23 firmware
LAN IP Router: 192.168.1.1
WAN IP Router: 83.84.142.xxx
LAN Netwerk: 192.168.1.0
LAN Subnet: 255.255.255.0
Alles DHCP, behalve router,
In dit netwerk hangen ook zo'n 4 PC's

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/joost/situatie.jpg

Allebei hebben we een flinke Casema internetverbinding met een (zo goed als) vast IP.

de routers hebben allebij een PPTP server EN client,
dus zouden deze naar elkaar kunnen 'inbellen'.

Ik kan via een windowsmachine in netwerk 1 inbellen op de vpnserver van netwerk 2.
Ik krijg dan een ip 192.168.1.x toegewezen, en kan de pc's in het netwerk op locatie 2 zien.

echter, ik wil NIET alle pc's apart via VPN laten inbellen, want dit zou via die routers kunnen.

Wanneer de routers via VPN met elkaar verbonden zijn, moet ik dan nog routes aanpassen ?
op de een of andere manier krijg ik wanneer de routers zijn verbonden geen pc's in zijn netwerk te zien....

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Verwijderd

Ga eens niet af op "zien", maar doe het eens met ping en tracert.

• theezeefje
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 15:49:
Ga eens niet af op "zien", maar doe het eens met ping en tracert.
dohh 8)7
ga ik gelijk proberen :D

* feels stupid *

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• theezeefje
pingen/tracen lukt niet...

moet ik nog routes aanpassen ?

Verwijderd

Geeft hij op de router wel aan dat de vpn tunnel up is? Kan je vanuit de router zelf ook een ping test doen? In principe hoef je geen routes aan te passen, zolang je pc's maar gewoon het internet op kunnen en die tunnel up is op de router zou het moeten werken.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2006 16:38 ]

• theezeefje
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 16:37:
Geeft hij op de router wel aan dat de vpn tunnel up is? Kan je vanuit de router zelf ook een ping test doen? In principe hoef je geen routes aan te passen, zolang je pc's maar gewoon het internet op kunnen en die tunnel up is op de router zou het moeten werken.
Ik kan nergens vinden hoe ik deze status kan bekijken :(
ik weet dus niet eens zeker of de verbinding uberhaupt up is :/

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
theezeefje schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 17:05:
[...]

Ik kan nergens vinden hoe ik deze status kan bekijken :(
ik weet dus niet eens zeker of de verbinding uberhaupt up is :/
ik zou denken dat de verbinding niet "up" is als je niet vanop die router naar de andere zijn intern adres kan pingen. Natuurlijk sla ik dan een paar stapjes over, maar als je geen andere controlemogelijkheid hebt...

• theezeefje
The_Stickie schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 17:10:
[...]

ik zou denken dat de verbinding niet "up" is als je niet vanop die router naar de andere zijn intern adres kan pingen. Natuurlijk sla ik dan een paar stapjes over, maar als je geen andere controlemogelijkheid hebt...
ik kan via SSH op router inloggen, en heb daar gewoon een linuxachtige console....

• theezeefje
helaas, in de router zelf staat niets waarmee ik de status van de vpn kan opvragen.
de /var/log/messages is leeg, dus daar heb ik ook niet veel aan :)

- pingen/tracen gaat niet
- via windowspc kan ik perfect connecten naar de VPN van mijn zwager, dus de server werkt....

Verwijderd

Zit er in je Linksys router geen mogelijkheid voor het instellen van een VPN verbinding? Dan is het zo dat je router de VPN verbinding onderhoud en niet het werkstation wat via die VPN moet kunnen connecten.

Ik kan je vanuit mijn eigen situatie wel een voorbeeld geven. Ik maak gebruik van een software-matige router, IPCop. Dat is een linux-distributie die ik hier op een ouwe P2 draai. Ik kan daar simpelweg een VPN instellen die inbelt op een andere VPN server en gewoon voor alle machientjes die achter mijn router hangen de VPN verbinding NAT (Network Address Translation) zegmaar. Er word dus centraal op de server een VPN verbinding levend gehouden en alles wat er achter hangt kan van die openstaande verbinding gebruik maken.

• theezeefje
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 02:28:
Zit er in je Linksys router geen mogelijkheid voor het instellen van een VPN verbinding? Dan is het zo dat je router de VPN verbinding onderhoud en niet het werkstation wat via die VPN moet kunnen connecten.

Ik kan je vanuit mijn eigen situatie wel een voorbeeld geven. Ik maak gebruik van een software-matige router, IPCop. Dat is een linux-distributie die ik hier op een ouwe P2 draai. Ik kan daar simpelweg een VPN instellen die inbelt op een andere VPN server en gewoon voor alle machientjes die achter mijn router hangen de VPN verbinding NAT (Network Address Translation) zegmaar. Er word dus centraal op de server een VPN verbinding levend gehouden en alles wat er achter hangt kan van die openstaande verbinding gebruik maken.
Bedankt voor je reactie, echter, het is niet wat ik gedoel.
Zie m'n startpost.
Mijn router heeft de mogelijkheid om VPN in te loggen.
Daarnaast kan ik al via software inbellen op router.

het is de bedoeling dat alleen de twee routers met elkaar verbinden.
Ik heb ontdekt dat ik via pptp een verbinding op kan zetten, echter voor max. 2 minuten.
Vervolgens verbreekt de verbinding (user request (???)).

het is nu dus puzzelen, hoe ik die pptpd met configgen.

Pagina: 1