Toon posts:

Het formatteren van een systeempartitie in XP

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd loopt mijn systeem nogal traag, waarschijnlijk door de aanwezigheid van spyware / virussen. Nou heb ik een anti virus progamma + fiewall aangeschaft, maar voordat ik die erop ga zetten wil ik graag eerst een schone XP installatie doen (alles d'r af en vervolgens alles weer d'r op :P).

Op mijn vorige PC met windows ME, maakte ik dan een bootdiskette en vevolgens deed ik format c:
Dat lukt dus blijkbaar niet met XP, wat ik ook in topics gelezen heb toen ik naar dit probleem zocht, alleen heb ik nog niet een geschikte methode gevonden om wel de partitie te formatteren waar XP op staat.

Er werd bijv. gezegd dat je met de setup CD van XP de partities opnieuw kan formatteren, maar de enige partitie die ik kon formatteren is degene waar XP niet op staat (de D schijf). Als ik de partitie selecteer waar XP wel op staat(de C schijf), dan krijg ik als enige optie om XP op die partitie te installeren. Maar daar staat XP dus al op en dan krijg ik een waarschuwing dat als ik door ga met de installatie het systeem mogelijk instabiel wordt als twee besturingssystemen op dezelfde partitie geinstalleerd zijn.

Weet iemand misschien hoe ik wel de partitie kan formatteren waar XP op staat, zodat ik een schone installatie van XP kan doen? Alvast bedankt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Tijdens de installatie (wanneer je boot van de Windows XP cd) moet je gewoon de mogelijkheid krijgen om partities te formatteren. En anders wel de optie om Windows te installeren met of zonder eerst een format te doen. Ik denk dat je gewoon iets beter moet kijken/lezen wat er staat :)

The devil is in the details.

Verwijderd

waar je in de setup van windows kunt kiezen op welke partitie je wilt instaleren, ga naar de c, en dan staat onder in wat je moet drukken om de partitie te verwijderen, als je dat gedaan hebt, maak je hem opnieuw aan, en klaar is kees

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 15:33:...Als ik de partitie selecteer waar XP wel op staat(de C schijf), dan krijg ik als enige optie om XP op die partitie te installeren. Maar daar staat XP dus al op en dan krijg ik een waarschuwing dat als ik door ga met de installatie het systeem mogelijk instabiel wordt als twee besturingssystemen op dezelfde partitie geinstalleerd zijn...
Ik neem aan dat je nu de setup vanuit Windows hebt gestart? Dus in Windows de cd erin?
Dit is namelijk niet echt de bedoeling, stel je bios zo in dat de computer opstart vanaf de cd, plaats de cd in het systeem en start dan je computer op. Nu wordt de echt Windows setup gestart. In deze setup kun je kiezen op welke partitie je Windows XP wilt installeren. Het wekt misschien even de schijn alsof je XP over je huidige XP heen installeert, maar je krijgt uiteindelijk wel de optie om je partitie eerst te formatteren!

Succes

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 15:33:
Als ik de partitie selecteer waar XP wel op staat(de C schijf), dan krijg ik als enige optie om XP op die partitie te installeren. Maar daar staat XP dus al op en dan krijg ik een waarschuwing dat als ik door ga met de installatie het systeem mogelijk instabiel wordt als twee besturingssystemen op dezelfde partitie geinstalleerd zijn.
.....en als je vervolgens die optie kiest krijg je ook de optie om de huidige partitie compleet te formatteren en een nieuwe install te doen.

Gewoon even iets verder door enteren dus, je huidige install is ook al niet veel soeps dus een 2e ernaast op de C: zal ook niet veel schade meer kunnen aanrichten toch?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik had inderdaad niet al te best gelezen wat er stond, er stond namelijk dat je met de toetsen C en D respectievelijk windows kon installeren op de huidige partitie en de partitie kon formatteren. Op de een of andere manier dacht ik dat ze bedoelde dat je op C moest drukken om op de C schijf (hebben dezelfde letter, nogal verwarrend, vandaar) XP te installeren en dat je op D moest drukken om de D schijf te formatteren. In ieder geval, het is nu gelukt door de C schijf te selecteren en op D te drukken.

Bedankt voor de adviezen, als een volgend probleem zich voordoet, zal ik eerst maar eens beter lezen/opletten voordat ik hier een probleem voorleg. :P

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 16:26:
Ik had inderdaad niet al te best gelezen wat er stond, er stond namelijk dat je met de toetsen C en D respectievelijk windows kon installeren op de huidige partitie en de partitie kon formatteren. Op de een of andere manier dacht ik dat ze bedoelde dat je op C moest drukken om op de C schijf (hebben dezelfde letter, nogal verwarrend, vandaar) XP te installeren en dat je op D moest drukken om de D schijf te formatteren. In ieder geval, het is nu gelukt door de C schijf te selecteren en op D te drukken.

Bedankt voor de adviezen, als een volgend probleem zich voordoet, zal ik eerst maar eens beter lezen/opletten voordat ik hier een probleem voorleg. :P
Lol, deze vind ik eigenlijk wel grappig. :*) Zo zie je maar dat je eerst goed moet lezen wat er staat.
Pagina: 1