Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Internet en privacy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Alvorens ik deze topic begin wil ik vermelden dat het een discussie topic is, of deze topic hier thuis hoort of onder Internet en Telefonie laat ik graag aan de Mod's over.

Steeds vaker duikt er in kranten op dat internetters sneller bestraft kunnen worden. Hedendaags is het zo dat als iemand via internet kwaad wil (van serieuse inbraak pogingen bij bedrijven tot het emotioneel kwetsen van iemand door middel van prive materiaal e.d.) dat de persoon in kwestie er vaak onderuit komt door gebrek aan bewijs materiaal, niet openbaar geven van provider gegevens (vaak als misdrijf zo klein is dat de provider gegevens niet geeft of politie er niet naar vraagt), enz..
Nu laten we allemaal sporen achter, zoals bij het downloaden van auteursrechtelijk materiaal. Dit is legaal verklaard en mag dus ook openlijk. Maar nu laat dus elke gebruiker sporen achter en wat ik me dus afvraag kan een instantie achteraf bij een wetswijziging (bijvoorbeeld downloaden word illegaal) jouw sporen terug vinden en jouw aanpakken?

Zo lees je in de krant ook van mensen die lastig gevallen worden via internet. Je kan IP adres van de dader achterhalen, maar wat dan? kan je als gebruiker de persoon aanwijzen? Door middel van zijn internet sporen?

Hoelang worden die sporen bewaard en vooral met welke doeleinden worden deze sporen nu en in de toekomst gebruik. Ik bekijk bijvoorbeeld een auto site en ik wordt overladen met spam over auto's omdat ik daar een spoor achter gelaten heb.

Zelfde geldt voor msn gesprekken, smart bot's die berichten scannen op combi woorden "koop" en "auto"

Nu is het wel zo dat niet iedereen ook echt wat kan met die sporen doordat het te veel gegeneerde data is, maar toch is het denk ik interessant om eens te bekijken in hoeverre we sporen achter laten, wat kan je eruit halen en vooral kan je persoon herleiden?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

op ip adres kan je erg weinig om iemand aan te wijzen.
bij dial-up verbindingen, de meeste ADSL en kabel abbo's heb je een dynamisch IP adres.
reboot je PC of router een keer en je hebt een ander adres.

gekoppeld aan een tijdstip van uitgegeven DHCP lease kan je al een stuk meer, mits dat bijgehouden wordt. (en dat is vaak wel zo).
als de tijd en IP van het misdrijf overeenkomt met de DHCP Lease en het geleasede adres, dan kan je iig al een specifiek huis aanwijzen, mits je provider meewerkt.

maargoed, vaak zit er dan nog een router achter, zodat het meerdere computers kunnen zijn geweest, en wie bepaalt wie achter de computer zat op het tijdstip van het misdrijf?

je kan heel veel loggen hoor, maar specifiek iemand aanwijzen doormiddel van de gelogde gegevens is niet mogelijk afaik...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 19:02

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG -> BV

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 15:03:
op ip adres kan je erg weinig om iemand aan te wijzen.
bij dial-up verbindingen, de meeste ADSL en kabel abbo's heb je een dynamisch IP adres.
reboot je PC of router een keer en je hebt een ander adres.

gekoppeld aan een tijdstip van uitgegeven DHCP lease kan je al een stuk meer, mits dat bijgehouden wordt. (en dat is vaak wel zo).
als de tijd en IP van het misdrijf overeenkomt met de DHCP Lease en het geleasede adres, dan kan je iig al een specifiek huis aanwijzen, mits je provider meewerkt.

maargoed, vaak zit er dan nog een router achter, zodat het meerdere computers kunnen zijn geweest, en wie bepaalt wie achter de computer zat op het tijdstip van het misdrijf?

je kan heel veel loggen hoor, maar specifiek iemand aanwijzen doormiddel van de gelogde gegevens is niet mogelijk afaik...
dat van ip wissel na modem/router rebout dacht ik ook maar na paar testen blijkt bij mij in ieder geval dit IP steeds hetzelfde. het lijkt me dat je dan al stuk specifieker kan aanwijzen, zelfde dat ik eigenlijk niet weet of site's IP adresse registreren en in hoeverre je bij voorbeelkd als microsoft zijnde met hotmail op een gegeven moment IP met email adres kan koppelen

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 15:08:
[...]

dat van ip wissel na modem/router rebout dacht ik ook maar na paar testen blijkt bij mij in ieder geval dit IP steeds hetzelfde. het lijkt me dat je dan al stuk specifieker kan aanwijzen, zelfde dat ik eigenlijk niet weet of site's IP adresse registreren en in hoeverre je bij voorbeelkd als microsoft zijnde met hotmail op een gegeven moment IP met email adres kan koppelen
mijn IP wisselt ongeveer eens in de 2 weken. das prolly wat makkelijker met het bijhouden van logs bij mijn provider.

IPadressen worden nagenoeg altijd geregistreerd. Apache en IIS loggen alle transacties afaik.
en het verhaal hotmail: het ip adres van de verzendende partij wordt meegestuurd evenals de tijdstip van verzending. mocht dat een crimineel mailtje zijn, dan kunnen ze aan de hand van het IP je provider vinden (elke provider huurt een reeks adressen, waar je altijd ergens binnen zal zitten) en het tijdstip jouw verbinding dus terug vinden.
nogsteeds kunnen ze dan niet aanwijzen wie het was.
helemaal kut als je wireless hebt... voor hetzelfde geld dat er een of andere wardriver langsreed die dat mailtje verstuurde.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 14:56:
Maar nu laat dus elke gebruiker sporen achter en wat ik me dus afvraag kan een instantie achteraf bij een wetswijziging (bijvoorbeeld downloaden word illegaal) jouw sporen terug vinden en jouw aanpakken?
Als de maximumsnelheid in 2007 wordt verlaagd naar bijv. 90 km/h krijgt iedereen die in 2006 harder dan 90 km/h heeft gereden ook heus geen boete hoor.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 11:16:
[...]

Als de maximumsnelheid in 2007 wordt verlaagd naar bijv. 90 km/h krijgt iedereen die in 2006 harder dan 90 km/h heeft gereden ook heus geen boete hoor.
+1 slim :)

Pagina: 1