PC (P4:550) herstart in 3D applicatie na elke overclock

Pagina: 1
Acties:

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 21:09
Na redelijk wat overclock-ervaring kom ik maar niet uit dit probleem. Als ik mijn CPU overclock (ook al is het maar 2%) herstart de computer zonder pardon in een 3D applicatie (3Dmark05/atiTool).

Nu weet ik dat een computer instabiel kan worden na een overclock maar na 2% lijkt me dit praktisch onlogisch. Misschien dat het geheugen het niet aan kan? De timings staan op hun standaardwaarde. Bovendien wordt de processor met de Zalman 7700Alcu niet warmer dan 48graden.
De voeding zit nooit aan zijn maximum lijkt me.

Spec's:

Voeding: Coolermaster Real Power 450Watt
Moederbord: P5ND2-Sli S775
Processor: Intel Pentium 4 550 S775 (3,4GHZ)
Processorkoeler: Zalman 7700AlCu
Geheugen: Kingston DDR2 DC 1024MB (2X512MB)
Harde schijf: Maxtor MaxlineIII SATA 250GB 16MBcache
Videokaart: Sapphire X1800XT 512MB VIVO
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy4

(Voor de oplettende onder ons, de processor is niet dezelfde als die ik aanbied in de V&A waar ik beweer dat hij nooit overclockt is :) )

Verwijderd

Is ie wel gewoon primestabiel met 2% OC?

• Barre_Code
Yep, verder geen onstabiliteit, alleen als de videokaart er aan te pas komt lijkt wel. :/
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:50:
Is ie wel gewoon primestabiel met 2% OC?

Verwijderd

Gezien het een Intel CPU is kan je alleen Via fsb tweaken, Daar komt dus bij kijken mocht je geen AGP lock hebben dat je AGP Snelheid er ook mee omhoog gaat, Opzich moet ongeveer 78MHz geen probleem zijn maar je kan natuurlijk even een rotte appel in je setup hebben.

• Barre_Code
Ik heb geen AGP in mijn Setup :>
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 14:02:
Gezien het een Intel CPU is kan je alleen Via fsb tweaken, Daar komt dus bij kijken mocht je geen AGP lock hebben dat je AGP Snelheid er ook mee omhoog gaat, Opzich moet ongeveer 78MHz geen probleem zijn maar je kan natuurlijk even een rotte appel in je setup hebben.

Verwijderd

Een pci-e slot heeft ook een busfrequentie, maar waarschijnlijk heeft TS daar al aan gedacht
Tw34jer schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:05:
Na redelijk wat overclock-ervaring kom ik maar niet uit dit probleem.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik zie dan bij mijn tagen 480-u22 de 12 volt lijn altijd een paar procent inzakken, als ik overschakel naar een 3d applicatie. Misschien is voltageregulator van je mobo niet goed genoeg om dat op te vangen?...

instabiele vcore=onstabiele compu

overigens heeft zijn mobo een nforce4 intel edition en die heeft volgens mij goede pci, pci-e ect lock: ofwel alles is apart in te stellen in de bios...

U vraagt, wij antwoorden.

• Barre_Code
Dus als ik het goed begrijp ligt het aan de V-core die instabiel is. En als het aan de voltageregulator zou liggen wat moet ik dan doen? De pci-e bus veranderen?
MeMoRy schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 15:06:
Ik zie dan bij mijn tagen 480-u22 de 12 volt lijn altijd een paar procent inzakken, als ik overschakel naar een 3d applicatie. Misschien is voltageregulator van je mobo niet goed genoeg om dat op te vangen?...

instabiele vcore=onstabiele compu

overigens heeft zijn mobo een nforce4 intel edition en die heeft volgens mij goede pci, pci-e ect lock: ofwel alles is apart in te stellen in de bios...

• MeMoRy
heb je occt wel eens gedraaid? Die werkt i.s.m. bijv speedfan. Dan krijg je na een benchmark mooie grafieken (in html) van je voltages tijdens de benchmark. Kan je al wat van aflezen.

Verder heeft ati-tray-tools die bij de laaste omega drivers zit de mogelijkheid allerlij nfo in een grafiekje te zetten: temp cpu, tmp vidkaart, voltages etc. Dan kan je kijken of die inzakken... natuurlijk zolang je compu niet reboot of vastloopt... maar op de grens zou je al iets moeten kunnen zien...

edit:
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~memory/voltages.jpg
Hier zie je hoe mijn 12 volt inzakt tijdens games, bewerkte screenshot van de ati-tray tools grafiek
Mijn CPU voltage blijft redelijk netjes op de 1,65 volt (ik heb in de bios tenminste 1,65 ingesteld, ook al staat hier 1,63) zakt nooit in en wordt eerder iets (naar 1,64 volgens de grafiek) hoger (ik pomp 1,65 volt door mijn venice 3500+ om hem op 2650 MHz te laten lopen). Mijn 12 volt zakt wel ernstig in, geen problemen echter.... ik denk dat dit inzakken komt omdat ik ati-tray tools heb ingesteld dat hij mijn x850gto2 van 400/490 MHz naar 594/585 MHz schakelt als hij een 3d toepassing herkent :D

[ Voor 43% gewijzigd door MeMoRy op 11-02-2006 17:18 ]

Verwijderd

volgens mij is het probleem inderdaad dat de pci-e bus niet op zijn normale frequentie blijft staan bij overklokken. Is dit een Intel mobo? Bij nforce moederborden kun je met de nvidia toel zien wat de pci-e frequentie is, er zal vast een tool zijn die dit op een intel mobo kan uitlezen?

• Barre_Code
Ik kijk meestal naar Everest voor de voltages. Volgensmij is mijn 12V meestal wat aan de lage kant. Zal nu ff een benchmark gaan draaien. Zal de uitslag van de voltages op dat moment straks ff posten ;) Dank voor de info overigens _/-\o_ , al hoopte ik natuurlijk stiekempjes dat ik ergens iets fout deed waardoor het gemakkelijk zou zijn op te lossen :D

• Barre_Code
Ik heb het gedaan. De 1e keer 3Dmark rebootte de PC spontaan, zonder dat de CPU overclocked was. Dit probleem was er nooit toen ik nog een XFX 6800GT had.

De 2e keer ben ik voor de zekerheid op de helft van 3Dmark05 gestopt. De voltages zijn volgensmij verre van stabiel:

Max 1,37
Min 1,28

Max 11,96
Min 11,52

(Max. watt is volgens de consumptiemeter 320W)

Het gaat hier om een Asus mobo, niet om een intel.

Het probleem doet zich dus ook zonder overclock voor (blijkt nu maar weer) maar de PC reboot wel veel sneller na een overclock van de CPU.

Wat valt hier aan te doen?
MeMoRy schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 17:01:
heb je occt wel eens gedraaid? Die werkt i.s.m. bijv speedfan. Dan krijg je na een benchmark mooie grafieken (in html) van je voltages tijdens de benchmark. Kan je al wat van aflezen.

Verder heeft ati-tray-tools die bij de laaste omega drivers zit de mogelijkheid allerlij nfo in een grafiekje te zetten: temp cpu, tmp vidkaart, voltages etc. Dan kan je kijken of die inzakken... natuurlijk zolang je compu niet reboot of vastloopt... maar op de grens zou je al iets moeten kunnen zien...

edit:
[afbeelding]
Hier zie je hoe mijn 12 volt inzakt tijdens games, bewerkte screenshot van de ati-tray tools grafiek
Mijn CPU voltage blijft redelijk netjes op de 1,65 volt (ik heb in de bios tenminste 1,65 ingesteld, ook al staat hier 1,63) zakt nooit in en wordt eerder iets (naar 1,64 volgens de grafiek) hoger (ik pomp 1,65 volt door mijn venice 3500+ om hem op 2650 MHz te laten lopen). Mijn 12 volt zakt wel ernstig in, geen problemen echter.... ik denk dat dit inzakken komt omdat ik ati-tray tools heb ingesteld dat hij mijn x850gto2 van 400/490 MHz naar 594/585 MHz schakelt als hij een 3d toepassing herkent :D
MeMoRy schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 17:01:

edit:
[afbeelding]

• Barre_Code
Niemand een idee waarom deze voltages zo dalen?

• MeMoRy
is dat je vcore die 0,1 volt inzakt?!?!?! damn! dan is je mobo niet zo'n overklokker...

misschien kan je voor de zekerheid 0,1 volt extra op je cpu zetten...mits hij goed gekoeld is en niet boven de 50 graden komt...

[ Voor 45% gewijzigd door MeMoRy op 12-02-2006 12:39 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Als je voltlijnen zo erg inzakken, moet je misschien toch eens gaan kijken voor een sterkere voeding. Misschien kan je ergens een sterkere voeding lenen om te kijken of dat het probleem verhelpt.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Barre_Code
Zou het nu aan het mobo of de voeding liggen? Jullie zeggen allerbei iets anders :Y)

Overigens is dit een mobo wat ik RMA heb gekregen van Asus.

De voeding lijkt me sterk. Heb deze nog geen 3 maanden en gebruikt niet meer dan 310Watt in bijv. 3Dmark05. Dan moet hij toch goed zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Barre_Code op 12-02-2006 15:35 ]

• Barre_Code
Ik heb het voltage in het BIOS nu op 1,40v ingesteld. Nu wisselt het niet meer tussen 1,34/1,28 maar tussen 1,40/1,30. ;(
MeMoRy schreef op zondag 12 februari 2006 @ 12:38:
is dat je vcore die 0,1 volt inzakt?!?!?! damn! dan is je mobo niet zo'n overklokker...

misschien kan je voor de zekerheid 0,1 volt extra op je cpu zetten...mits hij goed gekoeld is en niet boven de 50 graden komt...

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Tw34jer schreef op zondag 12 februari 2006 @ 15:24:
De voeding lijkt me sterk. Heb deze nog geen 3 maanden en gebruikt niet meer dan 310Watt in bijv. 3Dmark05. Dan moet hij toch goed zijn?
Die meter die erbij zit is ook niet zo precies dat je er van uit kan gaan dat je voeding dan ook maar 310 watt gebruikt. Bovendien kan je voeding alsnog op z'n gat gaan als je PC veel te veel van een van de voltlijnen (bijv. de 12 voltlijn) vraagt.
Ik heb het gedaan. De 1e keer 3Dmark rebootte de PC spontaan, zonder dat de CPU overclocked was. Dit probleem was er nooit toen ik nog een XFX 6800GT had.
Ook dit wijst erop dat het aan je kan voeding liggen, aangezien een x1800XT wel iets meer van je voeding vraagt dan een 6800GT.

Je zou ook eens kunnen proberen of je PC wel goed werkt in 3D-applicaties als je opstart met zo min mogelijk dingen als DVD-spelers en insteekkaarten.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• MeMoRy
mijn 12v zakt in tot 11,52... maar mijn mobo (DFI lanparty UT nf4 ultra-D) compenseerd ruim... je Vcore wordt door je mobo geleverd, die het van de 12V haalt... als je Vcore zo inzakt is je mobo niet goed...

edit: is hij trouwnes nu wel stabieler met die 1,4 volt?

[ Voor 13% gewijzigd door MeMoRy op 12-02-2006 17:43 ]

• Barre_Code
Hij staat op 1,4volt. Echter haalt hij dat nooit. De speling blijft zo'n 0,1Volt. Wat me opvalt is dat de 3Dmark05 score met 300Pnt zomaar is gestegen. Hij is overigens altijd laag ook al heb ik de nieuwste drivers enz. (nu 7650PNT) Misschien is het toch een brakke voeding?

@Paddixx
Ik heb zonnet alle PCI kaarten en DVDspelers enz. eruit gehaald wat geen beter effect opleverde.
MeMoRy schreef op zondag 12 februari 2006 @ 17:42:
mijn 12v zakt in tot 11,52... maar mijn mobo (DFI lanparty UT nf4 ultra-D) compenseerd ruim... je Vcore wordt door je mobo geleverd, die het van de 12V haalt... als je Vcore zo inzakt is je mobo niet goed...

edit: is hij trouwnes nu wel stabieler met die 1,4 volt?

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

12Volt hoort 12Volt te zijn. Als die uitschiet naar 11,5 da's echt te laag. De keren dat ie NOG LAGER gaat hang je dan ook gewoon.

Niet de eerste keer dat ik dit zie ook.

Kan je een Zalman of Tagan aanraden gebruik niks anders in m'n zelfbouw.

Staar je niet blind naar de wattage echter, het merk maakt veel meer uit. En coolermaster voedingen vind'k persoonlijk niet zo leuk. Nuja, we gaan geen merken bashen, maar zoals je ziet trekt ze het niet.

Je 12v mag een beetje bewegen naar 11,95 1,9 of whatever maar niet een halve volt of meer. beeldkaart slaat gewoon uit als er teveel % speling op komt en gedaan met spelen.

Ter vergelijking, Zalman voedingkje hier 12,16 Volt, 12,04 Volt in een game, lager gaat ie niet.

Heb het paar weken geleden nog meegemaakt bij collega's gamemonster pc met SLI en zo... voeding vloog naar 11,5 11,4 en crashte constant. Voeding buitengekeild, gedaan met probs.

Je Vcore doet idd ook een beetje lelijk, dus sla me niet de kop in als dat bord geen overclockrecords gaat breken... RMA bordje schrikt me ook wat af. Maar als je voeding ligt te kermen onder de andere belasting is het redelijk normaal dat Vcore meer schommelt dan normaal. Zover ik weet zet je bord die immers ook om van de... jawel 12volt lijn. Dat leuk vierkant 2x2 stekkertje.

Gewoon voeding buiten keilen en een stevig monster kopen. De laatste serie van Tagan zijn echte monsters bvb TG580-U15 of TG580-U22.

Niet schrikken om 100+ € aan een voedingkje te geven, belangrijkste deel in PC en word bijna altijd over het hoofd gezien.

[ Voor 26% gewijzigd door misterpro op 13-02-2006 03:41 ]

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

• Barre_Code
Ok, bedankt voor je reactie. De 12V lijn blijft overigens hetzelfde als ik alle CD/DVD en PCI kaarten enz. eraf haal. Dus zou het ook een brakke voeding kunnen zijn?

2 maanden geleden nog 80 euro aan uitgegeven 8)7

Edit: Ik heb 2ehands hier op Tweakers een p5nd2SLI Deluxe met 1gig geheugen gekocht. Ik zal laten weten of het probleem zich dan nogsteeds voordoet. ;)
misterpro schreef op maandag 13 februari 2006 @ 03:27:
12Volt hoort 12Volt te zijn. Als die uitschiet naar 11,5 da's echt te laag. De keren dat ie NOG LAGER gaat hang je dan ook gewoon.

Niet de eerste keer dat ik dit zie ook.

Kan je een Zalman of Tagan aanraden gebruik niks anders in m'n zelfbouw.

Staar je niet blind naar de wattage echter, het merk maakt veel meer uit. En coolermaster voedingen vind'k persoonlijk niet zo leuk. Nuja, we gaan geen merken bashen, maar zoals je ziet trekt ze het niet.

Je 12v mag een beetje bewegen naar 11,95 1,9 of whatever maar niet een halve volt of meer. beeldkaart slaat gewoon uit als er teveel % speling op komt en gedaan met spelen.

Ter vergelijking, Zalman voedingkje hier 12,16 Volt, 12,04 Volt in een game, lager gaat ie niet.

Heb het paar weken geleden nog meegemaakt bij collega's gamemonster pc met SLI en zo... voeding vloog naar 11,5 11,4 en crashte constant. Voeding buitengekeild, gedaan met probs.

Je Vcore doet idd ook een beetje lelijk, dus sla me niet de kop in als dat bord geen overclockrecords gaat breken... RMA bordje schrikt me ook wat af. Maar als je voeding ligt te kermen onder de andere belasting is het redelijk normaal dat Vcore meer schommelt dan normaal. Zover ik weet zet je bord die immers ook om van de... jawel 12volt lijn. Dat leuk vierkant 2x2 stekkertje.

Gewoon voeding buiten keilen en een stevig monster kopen. De laatste serie van Tagan zijn echte monsters bvb TG580-U15 of TG580-U22.

Niet schrikken om 100+ € aan een voedingkje te geven, belangrijkste deel in PC en word bijna altijd over het hoofd gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre_Code op 14-02-2006 13:20 ]

• Barre_Code
Heb dus het mobo vervangen door een deluxe versie en een andere processor (D830) erin gezet. De core v.d. processor lijkt nu stabiel. De 12V lijn blijft 11.90V stabiel. De computer loopt nu vast in een 3Dmark applicatie. Ik denk dat de core nu wel stabiel blijft omdat deze minder voltage vraagt dan de vorige processor.

Eerst herstarte de PC. Nu loopt hij vast 8)7

Eerst maar even Windhoos opnieuw installen, dan klaag ik weer verder.
:+
Tw34jer schreef op maandag 13 februari 2006 @ 15:40:
Ok, bedankt voor je reactie. De 12V lijn blijft overigens hetzelfde als ik alle CD/DVD en PCI kaarten enz. eraf haal. Dus zou het ook een brakke voeding kunnen zijn?

2 maanden geleden nog 80 euro aan uitgegeven 8)7

Edit: Ik heb 2ehands hier op Tweakers een p5nd2SLI Deluxe met 1gig geheugen gekocht. Ik zal laten weten of het probleem zich dan nogsteeds voordoet. ;)

[...]

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik vind het eerlijk gezegd geen wonder dat je PC het nu nog steeds niet doet. Je vorige processor had minder watt nodig dan deze Pentium D (Die overigens een echte zuipschuit is met een TDP van 130 watt). Als ik jou was zou ik echt even kijken of je niet ergens een sterke A-merkvoeding kan lenen, zoiets als een 500+ watt Tagan, Enermax, Antec, enz.

Pagina: 1