Toon posts:

Stof op sensor of op lens?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.385 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Gisteren m'n Nieuwe Nikon D70s +18-70 binnengekregen, ik blij enzo, en ben er direct op uit getrokken om wat foto's te nemen.

Helaas... Er zit iets ranzigs op m'n sensor of m'n lens...

Afbeeldingslocatie: http://www.schuddenvoorgebruik.be/dump/dust.jpg
(sorry voor de niet zo artistieke foto, het is maar een voorbeeld)

De camera terugdoen naar de dealer is niet zo simpel aangezien deze in Dusseldorf woont en ik het prijsverschil van 400€ nogal gigantisch vond...

Ik heb de lens al met een speciaal doekje schoongemaakt, al eens geblazen in de camera en op de achterkant vd lens...

Wat denken jullie dat het is en wat kan ik er aan doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2006 12:51 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:35

breinonline

Are you afraid to be known?

Sensor schoonmaken?

Sensorswab spulletjes kopen en schoonmaken. Simpel zat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

EOS 350D van me ma had er ook last van.. ze heeft hem toen schoonlaten maken onder de garantie. en toen was ie nogsteeds vies. Er zat een stofje op de sensor en dat kwam er pas uit bij een bepaalde diafragma.
Daarna bij dat bedrijf waar ze hem weg moest brengen naar de prof afdeling gebracht en toen werd het wel verholpen.

Nu haalt ze der lenzen er alleen af in een stofarme ruimte.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 12:50:

al eens geblazen in de camera en op de achterkant vd lens...
Dat in iedergeval never nooit doen met je eigen adem!
Koop zo'n speciaal blaasbalgje, die blaast droge lucht uit.
Je adem bevat vocht en dat wil je echt niet op je sensor/lens hebben!

Verwijderd

Topicstarter
Bij foto's op verschillende diafragma's valt hetvolgende op:

Hoe groter het f getal (dus hoe kleiner de opening), hoe scherper het stuk vuil...

Dus op dit moment kan ik er helemaal niets aan doen? (wilde morgen de hele dag foto's nemen, nu zal ik maar maandag kunnen naar de fotoshop gaan :()

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 15:10
Gewoon ff de lens eraf. Lens achterzijde glas bekijken en schoonblazen! Stof krijg je er met een fatsoenlijke Air Rocket er wel af. Voor de sensor, in het Custom Functions menu kiezen voor clean Sensor en dat selecteren. Spiegel klapt omhoog. Hard blazen met je blaasblagje. Met de body op z'n kop. Dus met de sensor richting de vloer. Al het stof dat je losblaast valt zo naar benenden (Logisch effect van Newton) Daarna stroom eraf, lens erop, body weer inschakelen en fotos maken en kijken of het heeft geholpen. Hiervoor ga je niet naar de dealer! :*)

Verwijderd

Zit een stofje op je sensor. Maak eens een foto van de blauwe lucht met je diafragma op 22 (of zo ver als je kan). Je zal schrikken. Bijna elke camera die uit de fabriek komt heeft al stof op de sensor. Ik raad je aan een swabje te kopen, en hem iig schoon te maken. Ik doe dat elke paar maanden en het is nodig. Blazen is leuk maar het gaat van links naar rechts en uiteindelijk blijft de stof in je camera... Wees voorzichtig en schrik niet als het de eerste keer niet lukt, het is een secuur klusje. Als je echt onhandig bent of je durft het gewoon niet aan dan laat je het doen.

PS: dat ding van jou ziet er zo grof uit dat je hem waarschijnlijk met het blote ook ziet zitten op de sensor, kijk maar eens.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2006 13:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stinger666 schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:46:
Hiervoor ga je niet naar de dealer! :*)
Helaas wel, aangezien ik geen zo'n balgje heb

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12 07:46
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:52:
[...]

Helaas wel, aangezien ik geen zo'n balgje heb
Blaasbalgje is verplichte kost als je fotografeert met een dslr...

Verwijderd

Nielsracing schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:57:
[...]

Blaasbalgje is verplichte kost als je fotografeert met een dslr...
Maar niet in de sensor kamer. Je blaast het alleen maar verder de hoekjes in en het komt ALTIJD terug. Tis alleen steeds moeilijker weg te halen. Niet de makkelijke weg kiezen maar gewoon cleanen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 14:35:
[...]

Maar niet in de sensor kamer. Je blaast het alleen maar verder de hoekjes in en het komt ALTIJD terug. Tis alleen steeds moeilijker weg te halen. Niet de makkelijke weg kiezen maar gewoon cleanen.
In het boekje van m'n camera staat er toch echt dat ik m'n sensor met een 'blower' moet cleanen, en niet met een 'brush'...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 14:40:
[...]

In het boekje van m'n camera staat er toch echt dat ik m'n sensor met een 'blower' moet cleanen, en niet met een 'brush'...
Dan moet je dat gewoon doen. Maar als je tijd hebt lees dan eens het een en ander over sensorcleaning op het net. De fabriek is bang dat een ieder met een theedoek die sensor gaat schoonvegen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als je echt meer wilt weten kan je hier terecht: www.dpreview.com Wil je een test, maak dan een blauwe lucht foto met de diafragma richting 22. Blaas dan je sensor schoon met een balgje en maak die foto nog een keer. Er zal waarschijnlijk wel verbetering zijn maar schoon, das een heel ander verhaal! :) BTW, ik ben fotograaf van beroep.

Oh, en een brush mag natuurlijk nooit! Daar heb je speciale swabs voor. Ook hier in nederland te koop bij de betere fotozaak.

• Schiksie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05-2022
Is het geen ufo ;) ? Nee ik heb het ook eens gehad, effe naar een fotozaak en die hebben em toen netjes schoongemaakt.

Antec Sonata II, AsRock 939Dual, Atl Venice 64 3500+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Asus AX800 PRO 256 TVD, 2*512 Kingston PC3200 DDR, CDRW Lite On LTR-52246S, Lite On DVD 16/48, Maxtor 300Gb D-Max 10 + Maxtor 120 (U133), 2*3Com 3C905B TX PCI 10/100Mbit

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb mijn sensor al 's schoongemaakt met zo'n sensorswab en het stelt echt niks voor. Wat veel mensen vergeten is dat er een klein stukje glas over je sensor heen zit ter bescherming, je sloopt je sensor ook echt niet zomaar. Je moet gewoon je cam in de cleaning stand zetten zodat de spiegel opgeklapt en de sluiter open blijft staan. Vervolgens veeg je een keer in de ene richting de helft van de sensor schoon en daarna draai je de sensorswab 180 graden (zodat je opnieuw een schoon deel gebruikt) en veeg je de andere kant schoon. Het voordeel hiervan is dat je ook vuil wegveegt wat een beetje vastgeplakt zit. Ik heb ook zo'n blaasbalgje, maar ik krijg daarmee m'n sensor niet zo schoon als met een sensorswab.

Dus kortom:

• zorg ervoor dat je batterijen vol zitten voor je begint met cleanen en/of sluit je camera op 220V aan
• doe geen gekke dingen als een 30s sluitertijd omdat je "toch wel op tijd klaar bent", dat gaat een keer mis en dan is je sluiter kapot!
• Wees niet te bang dat je je sensor beschadigt, sensorswabs zijn speciaal hiervoor gemaakt en met dat schuim-achtige spul krijg je echt geen krasje in glas :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk met het wegzuigen van stof?
Er zijn mini zuigertjes beschikbaar maar die zijn duur..

Ik vraag me nu ineens af..kan zoiets niet met een gewone stofzuiger?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:10
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 17:37:
Hoe zit het eigenlijk met het wegzuigen van stof?
Er zijn mini zuigertjes beschikbaar maar die zijn duur..

Ik vraag me nu ineens af..kan zoiets niet met een gewone stofzuiger?
gewone stofzuiger = veel te krachtig, geeft enorm gezeur niet doen. Die heben 'brede zuigekracht', kun je niet precies op je sensor mikken. Geeft allemaal gezeur. Swabs zijn voor hardnekkig vuil erg handig (naast vanish oxy action). Ik gebruik gewoon zo'n blaasbalgie, gaat meeste mee weg.

|>

Verwijderd

gezeur ?

Is dat een synoniem voor iets kapot gaan ?

• simon
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 17:49:
gezeur ?

Is dat een synoniem voor iets kapot gaan ?
het is onhandig, en je kan als er sneller dingen mee slopen. Schoonmaken sensors hoeft misschien niet super precies, maar wel netjes.

|>

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12 21:02

Remy

I usually get 100% accuracy

Van een gewone stofzuiger kan je vaak de zuigkracht instellen: en zoniet dan kan je nog altijd de zuigmond een eindje van je cam vandaan houden hoor. Natuurlijk niet gelijk de zuigmond in je mount proppen ;) Dus tja: gezeur? Ik vind van niet, gewoon met beleid :P

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Remy schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 17:52:
Van een gewone stofzuiger kan je vaak de zuigkracht instellen: en zoniet dan kan je nog altijd de zuigmond een eindje van je cam vandaan houden hoor. Natuurlijk niet gelijk de zuigmond in je mount proppen ;) Dus tja: gezeur? Ik vind van niet, gewoon met beleid :P
Met een zuiger krijg je die vastgeplakte zooi niet van je sensor. Jongens, al die briljante ideeen zijn al beproefd toen jullie nog met een 24 shots Kadak filpjes bezig waren. Er zijn maar twee manieren om een sensor schoon te maken en dat is niet door middel van zuigen, blazen of borstelen. En wat betrefd glas over de sensor... ik heb een Canon 10D gecleaned die een zachte sensor had, je kon hem zien indeuken als ik hem aanraakte... Gewoon voorzichtig geswabd (leuk woord) en klaar is klara.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik ben overtuigd van de superioriteit van de Sensorswabs, maar die heeft de lokale fotohandelaar niet, dus die bestel ik ooit wel eens.

Wat hij wel had:
-Blaasbalgje a 5€
-Cleaningset met zuigertje en natte en droge doekjes voor enkele keren cleanen a 60€

Ik ben dus niet gek en heb een blaasbalgje gekocht (no-mark, niet verbazend krachtig), spiegel opgeklapt en geblazen en dat stuk huisvuil is (voorlopig) weg...

Het is dus een goekope tijdelijke oplossing

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Eerst goed schoonblazen met een balgje (stel je voor dat het stofje wat harder is dan je verwachtte :X), en dan swabben maar. Als je meteen met een doekje aan de gang gaat kan je krassen maken omdat het korreltje tussen het doekje en de sensor zit.

Ik zou niet een 'busje lucht' (Dust Off, Jet Clean) of een compressortje gebruiken: die staan waarschijnlijk op een plek waar je ook dingen 'verspaand' (boren, slijpen), en ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als er per ongeluk een hard korreltje (slijpsel) in de spuitmond komt die pas halverwege de blaassessie loskomt en met hoge snelheid op de sensor af vliegt :X

[ Voor 14% gewijzigd door Resistor op 11-02-2006 18:32 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 15:10
Resistor schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:31:
Eerst goed schoonblazen met een balgje (stel je voor dat het stofje wat harder is dan je verwachtte :X), en dan swabben maar. Als je meteen met een doekje aan de gang gaat kan je krassen maken omdat het korreltje tussen het doekje en de sensor zit.

Ik zou niet een 'busje lucht' (Dust Off, Jet Clean) of een compressortje gebruiken: die staan waarschijnlijk op een plek waar je ook dingen 'verspaand' (boren, slijpen), en ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als er per ongeluk een hard korreltje (slijpsel) in de spuitmond komt die pas halverwege de blaassessie loskomt en met hoge snelheid op de sensor af vliegt :X
Daar kan vaak ook nog vocht uit komen!

• KillerDream
  • Laatst online: 03-12 13:17
Stinger666 schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:52:
Daar kan vaak ook nog vocht uit komen!
Ja, en ijs als je het te dicht bij een oppervlak spuit.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
KillerDream schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 19:32:
[...]
Ja, en ijs als je het te dicht bij een oppervlak spuit.
Ja, of helemaal niks dan gewoon een gecontroleerde luchtstroom die je sensor netjes schoonblaast. Maar net als alle methoden moet je zo'n spuitbus met beleid gebruiken. Een paar keer gedaan hierzo en bevalt prima. Die spuitbus heb ik toch staan voor het schoonspuiten van dia's/negatieven voor het scannen.

• Remy
  • Laatst online: 22-12 21:02

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:09:
[...]

Met een zuiger krijg je die vastgeplakte zooi niet van je sensor. Jongens, al die briljante ideeen zijn al beproefd toen jullie nog met een 24 shots Kadak filpjes bezig waren..
Haha, grapjas: ik heb nooit met 24 shots Kadak filmpjes gewerkt :) In een ander topic heb ik dit ook al gepost:
Remy schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 21:00:
[...]
Tja, het nadeel van zo'n blaasbalg is dat het niet het stof verwijdert maar vrolijk rondblaast in je lightbox: een wattenstaafje met wat alcohol is dan een definitievere oplossing, anders zit het stof na 2 dagen gewoon weer op je sensor door de spanning/aantrekkingskracht van dat ding.
Want ja, hardnekkig vastzittend spul krijg je alleen met wat vocht los: zelfde geldt voor troep op je lens ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Resistor schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:31:

Die was ik nog vergeten, de lucht die uit sommige busjes komt is zo koud dat je sensor spontaan pixels afstoot.

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Zo van: Spuit niet langer dan 10 sec of je zit zo weer met een cam van 2 megapixel? }:O

Spuitbus lucht gewoon niet te dichtbij, en niet scheef houden. Die rubber blaasbalgen laten soms kleine stukjes rubber los en dan begint het feest weer van voren af aan.

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

JeanLeGrand schreef op zondag 12 februari 2006 @ 02:06:
Zo van: Spuit niet langer dan 10 sec of je zit zo weer met een cam van 2 megapixel? }:O

Spuitbus lucht gewoon niet te dichtbij, en niet scheef houden. Die rubber blaasbalgen laten soms kleine stukjes rubber los en dan begint het feest weer van voren af aan.
ik zou het toch niet met een spuitbus doen :)
Als je het toch doe eerst naast de camera spuiten om wat vuil en alcohol restanten uit te blussen en dan pas op de sensor spuiten.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:09:
[...]

Met een zuiger krijg je die vastgeplakte zooi niet van je sensor. Jongens, al die briljante ideeen zijn al beproefd toen jullie nog met een 24 shots Kadak filpjes bezig waren.
:O
Er zijn maar twee manieren om een sensor schoon te maken en dat is niet door middel van zuigen, blazen of borstelen.
Pertinent onwaar, maar het is duidelijk waar jouw voorkeur ligt. De stofzuigermethode werkt wel degelijk en is in 99% van de gevallen afdoende, net als blazen (op verschillende manieren) en borstelen. Voor alle methoden geldt: eerst je hersens gebruiken, dan pas je schoonmaakmiddelen. Weinig kans dat er dan iets fout gaat.
En wat betrefd glas over de sensor... ik heb een Canon 10D gecleaned die een zachte sensor had, je kon hem zien indeuken als ik hem aanraakte... Gewoon voorzichtig geswabd (leuk woord) en klaar is klara.
Wil dat dan zeggen dat er geen protective sheet over de 10D sensor ligt? Dat is namelijk wel degelijk het geval. Het IR blocking filter ligt bij de 10D net als bij nagenoeg alle dSLR's (rare jongens als de 20Da uitgezonderd) direct op de sensor en fungeert tevens als beveiligingslaag voor de sensor. Maar 20mm gepantserd glas is het natuurlijk ook weer niet, dus ja, het kan best een beetje indeuken als je er lomp mee omgaat.

• simon
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 23:12:
[...]

Die was ik nog vergeten, de lucht die uit sommige busjes komt is zo koud dat je sensor spontaan pixels afstoot.
die vallen er dus uit, misschien moet ik dan maar bakje eronder zetten om ze op te vangen. No offence, maar wel eens achterop gelezen hoe je met zo'n spuitbus moet omgaan? Door het fatsoendelijk horizontaal te houden is de lucht bijna kamertemperatuur, niet minus nogwat. En er zit nog steeds glas voor. Misschien moet je wat minder uit de hoogte praten.

|>

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-12 12:24

Lancer

What the......

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:40:
Bij foto's op verschillende diafragma's valt hetvolgende op:

Hoe groter het f getal (dus hoe kleiner de opening), hoe scherper het stuk vuil...
Is dit geen indicatie dat het stof voor het diafragma zit? En dat dus het schoonmaken van de sensor geen zit heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door Lancer op 13-02-2006 08:49 ]

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• simon
Lancer schreef op maandag 13 februari 2006 @ 08:49:
[...]

Is dit geen indicatie dat het stof voor het diafragma zit? En dat dus het schoonmaken van de sensor geen zit heeft?
Nee, focus ligt dichterbij. Dit is gewoon ook zo bij mij, soms zie ik stof wat op m'n sensor ziet niet bij f/4, maar wel bij f/10 of hoger.

|>

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12 15:27

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik heb zowel de Sensor Brush als het 'stofzuigersetje' dat bestaat uit een bus gecomprimeerde lucht, een tuitje om je sensor af te zuigen, drie natte swabs en drie droge swabs. De Sensor Brush is ideaal voor als je weinig tijd hebt en er een niet hardnekkig stofje op je sensor zit. Als er echter wel een hardnekkig vuiltje op je sensor zit, dan moet je de natte methode gebruiken. Ik zuig dan wel als eerste de sensor schoon, zodat er geen losliggende rommel meer op zit. Hoewel ik daar wel steeds vaker de Sensor Brush voor gebruik, daar dat wat handiger werkt. Hierna even swabben en je sensor is schoon.

Het schoonmaken van de sensor is trouwens niet moeilijk. Toch kan ik begrijpen dat je het de eerste keer met knikkende knieën doet. Was bij mij ook het geval. Ik raad trouwens aan om je sensor in de badkamer schoon te maken. Dit is namelijk de meest stofvrije ruimte in een huis, als gevolg van de waterdamp die vrijkomt bij het nemen van een douche en langzaam neerdaalt en daarbij 'al' het stof in de lucht meeneemt.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Pagina: 1