Toon posts:

Eventjes nadenken over mailinstellingen exporteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik werk met Outlook Express en ik ga mijn Windows opnieuw installeren. Ben dus volop aan het back-uppen op mijn andere partitie. ;) Ik heb niet echt problemen, maar het zette mij wat aan het denken over het overzetten van configuraties van de ene pc naar de andere.

Immers, bij het back-uppen van mijn mailinstellingen heb ik heel wat werk:

Adresboek exporteren (heel onduidelijk als je het mij vraagt: .pst of .vcf of .dbx), de mailinstellingen zelf (accountinformatie, wachtwoorden), en natuurlijk ook de berichten. Dat laatste is niet zo'n probleem, want ik ga naar opties, kijk naar de map waar de mails in opgeslagen worden, kopieer dat adres en plak het in Verkenner, kopieer dan de hele map naar mijn andere partitie en verander het verwijsadres in Outlook. Gedaan met het lastige en tijdrovende exporteren.

Nu zat ik wat te denken: dat zijn enkel de berichten. Als je werkelijk alles wil overzetten, dan moet je nog veel meer exporteren . Werk je in Outlook Express dan is dat bovendien heel onduidelijk, want sommige exporteeropties hebben geen overeenkomstige importeeroptie. Neem maar eens de proef op de som: bij exporteren in menu Bestand... kun je kiezen voor Adresboek ... of Berichten ...
maar bij Importeren zijn de opties veel groter:

Adresboek...
Ander Adresboek ...
Berichten ...
E-Mailaccountinstellingen ...
Nieuwsaccountinstellingen ...

Misschien is dit te wijten aan mijn gebrekkige kennis over mailsystemen, maar is het niet logisch dat elke exporteeroptie een tegenhanger bij de importeeropties heeft? In Microsoft Outlook is het trouwens net hetzelfde. Daar staat Importeren en Exporteren ... wel als één menu in Bestand ..., maar dan kom je toch terecht in een Wizardvenster waar vijf van de zes opties gaan over importeren en slechts de laatste optie een mogelijkheid tot exporteren is: exporteren naar Bestand ... .
En onder deze opties zitten dan weer zeven verschillende opties verscholen: .pst, met lijstscheidingstekens in Dos of Windows, Acces, Excel, .... Tegen dat een mens dat allemaal leert kennen, dat mag toch allemaal best wat laagdrempeliger zijn, niet? 8)7

Nu vroeg ik me af: wat zouden volgens jullie de organiserende principes van een mailprogramma moeten zijn?

1. Ik vind bijvoorbeeld dat je mails als gewone bestanden (dus niet samengepakt in een .pst-bestand per map in je Outlook) op je harde schijf zou moeten kunnen terugvinden in mijn documenten: vb. Mijn mails. Waarom gebeurt dat niet?

2. Ik vind ook dat het zou moeten mogelijk zijn om al de rest van de instellingen, zoals bijvoorbeeld handtekeningen, maar ook de schikking van je knoppen op de werkbalk, je standaard briefpapier, de indeling van je vensters, kortom alle kleine ditjes en datjes waar je bij het herinstalleren veel werk aan hebt, op te slaan in één enkel configuratiebestand. Is dit mogelijk?

3. Ik vind ook dat wizards goed zijn zo lang ze repetitieve handelingen helpen versnellen, maar dat ze storend zijn als ze je geen idee meer geven van wat nu eigenlijk verandert. Zo word je immers dom gehouden.

Laat me eens weten wat jullie hier van denken en wat de mogelijkheden zijn. Ik ben geen IT'er, dus schiet me niet dood als dit onzinnige vragen blijken te zijn.

Greetz,

B.

Verwijderd

Een antwoord op je 3 vragen, in het kort:

Waarom zou de schrijver van software de e-mails en instellingen opslaan in losse bestanden? Die programmeur doet het op de manier waarop hij denkt dat het het handigst werkt voor zijn applicatie.

Als je de boel wilt importeren op een andere PC, of in een andere mailclient, moet dat andere stuk software er maar voor zorgdragen. Een programmeur is er niet bij gebaat om één of ander formaat te bedenken waarmee de mails en instellingen heel eenvoudig in andere software gebruikt kan worden. Laat de auteur van die andere software daar maar voor zorgdragen, als die software zoveel beter is.

En wizards zijn voor mensen die snel iets willen instellen zonder zich zorgen hoeven maken over de technische details. De wizard moet dan maar voor "sane" instellingen zorgen. Wil de gebruiker meer controle, moet hij maar geen wizard gebruiken. Als dat niet mogelijk is, kan het natuurlijk zijn dat de programmeur dat niet nodig vond.

En een beetje gemeen, maar daarom niet minder logisch: als je het zelf zo goed weet, waarom schrijf je zelf geen mailclient?

Verwijderd

Topicstarter
Hihi; een beetje gemeen inderdaad :9 , maar wel terecht. Ik weet het natuurlijk niet beter, en programmeurs zullen wel hun redenen hebben, maar ik vind dat men bij het ontwerpen van software altijd moet vertrekken van de gebruiker, en dat gebeurt althans bij Microsoft veel te weinig vind ik.

Ik ben zeker geen programmeur, maar dat wil niet zeggen dat ik geen eigen mening heb over wat gebruiksvriendelijke software zou moeten zijn. In de open-source projecten merk je veel duidelijker de stem van de gemiddelde gebruiker. En die moet het uitgangspunt zijn vind ik. Hoe transparanter hoe beter, ook voor de programmeur denk ik dan.

PS: Graag ook een reactie op punt 2. B)