SB Audigy aansluiten via digital out op dts receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 996 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:35
Beste medetweakers,

Ik heb het forum al doorzocht maar kom niet tot het goede antwoord. Ik heb een Harman/kardon DTS receiver en ik wil daar het liefst optisch dan wel coaxiaal mijn Soundblaster Audigy op aansluiten. Op die soundblaster audigy zit een digital out, zo'n soort 3,5mm jack lijkt het. Dus ik dacht dan koop ik een kabel met aan de ene kant toslink voor de receiver en aan de andere kant zo'n optische 3,5mm jack alleen dit werkt dus niet. Weet iemand of er verloopjes zijn van digital out naar optisch of coax op mijn receiver of een andere oplossing?

Alvast bedankt!

Edit: Ik heb gelezen dat je met een speciale creative Optical Digital I/O Card II de mogelijkheid heeft om via de digital out naar een optische en coaxiale uitgang te gaan. Klopt dit en zo ja waar kan ik deze kopen?

[ Voor 17% gewijzigd door wimpie007 op 11-02-2006 15:35 ]

• wimpie007
edit, zie boven

[ Voor 94% gewijzigd door wimpie007 op 11-02-2006 15:35 ]

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
/off-topic: Je kan de originele post ook editten als je nog iets nieuws te melden/vragen hebt.

De Optical Digital I/O Card II heb je niet nodig. Je kunt gewoon een converter van rca(tulp) naar mono jack-plug kopen en achterop de spdif uitgang van je soundblaster zetten. Daarna kan er een normale coaxiale kabel worden gebruikt. Alleen als je perse een optische aansluiting wilt dan is zo'n uitbreidingskaart wel handig.

[ Voor 3% gewijzigd door cool_zero op 11-02-2006 19:41 ]

• r0el
  • Niet online
Wat je ook kan doen is een stereo kabel jack (dus koptelefoonaansluiting) naar 2x tulp (rood/wit) kopen en dan de witte aansluiten op je receiver en de jack in je digital out. Werkt hier ook perfect :)

• wimpie007
Thanks voor de reacties.
Ga jullie suggesties proberen. Als jullie niks horen is het gelukt!

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
r0el schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:15:
Wat je ook kan doen is een stereo kabel jack (dus koptelefoonaansluiting) naar 2x tulp (rood/wit) kopen en dan de witte aansluiten op je receiver en de jack in je digital out. Werkt hier ook perfect :)
Maar aan de topictitel te lezen gaat het ook om DTS, dat gaat op die manier niet lukken.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:09
mlevd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 00:04:
[...]

Maar aan de topictitel te lezen gaat het ook om DTS, dat gaat op die manier niet lukken.
Dat werkt hier anders prima..

• mlevd
mad-dog schreef op maandag 13 februari 2006 @ 00:05:
[...]

Dat werkt hier anders prima..
Dat werkt prima over 2 kanalen, meerkanaals zal toch lastig worden.

• r0el
  • Niet online
mlevd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 00:04:
[...]
Digitaal signaal is toch digitaal signaal? Zolang er 1en en 0en kunnen stromen maakt t toch niet uit welke invulling deze hebben?

• mlevd
r0el schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:02:
[...]

Digitaal signaal is toch digitaal signaal? Zolang er 1en en 0en kunnen stromen maakt t toch niet uit welke invulling deze hebben?
Ja, maar dan sluit je dus aan op de digitale in van de receiver en niet op de rood-witte stereo aansluitingen.

• r0el
  • Niet online
mlevd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:24:
[...]

Ja, maar dan sluit je dus aan op de digitale in van de receiver en niet op de rood-witte stereo aansluitingen.
Ik begrijp nu idd dat er verwarring kan ontstaan |:( er wordt gebruik gemaakt van een standaard analoge kabel van 2x tulp naar jack maar deze wordt wel op de digitale uitgang en ingang aangesloten. Dus niet de standaard rood/wit aansluiting op je receiver

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
klinkt gek maar het zou mischien wel werken

je heb ook gewoon kabel's van digitaal naar mini-jack

1337

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat jij nodig hebt is de Creative Digital I/O Module.

Bij Creative's eigen online shop te koop voor € 29,90.

Zelf heb ik ook nog een vraag:
Wat ik wil is namelijk 5.1 geluid naar mijn receiver sturen, liefst digitaal. Daarnaast wil ik mijn Sennheiser PC150 headset blijven gebruiken. Bij beiden wil ik gebruik kunnen maken van Creative's mogelijkheden die te vinden zijn op de X-Fi geluidskaarten, zoals EAX HD, 24-bits Crystalizer, 3D CMSS etc... Uiteraard is dit analoog mogelijk, maar is dit ook digitaal mogelijk?
Anders gezegd, wordt het digitale signaal gewoon ongbewerkt doorgestuurd van de spellen en DVD's of kan ik de 'effecten' zoals hierboven gebruiken?

Als het namelijk alleen analoog kan, ben ik aangewezen op de prijzige X-Fi Elite Pro, waarbij ik analoog naar de receiver ga en mijn headset voor op de I/O module aansluit.
Als het zowel digitaal als analoog kan, dan kan ik genoegen nemen met de X-Fi XtremeMusic i.c.m. bovengenoemde I/O Module van Creative. Scheelt nogal wat in prijs. En dat er meer verschillen zitten tussen deze twee X-Fi weet ik, maar daar gaat het nu niet om.

Alvast bedankt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MooDyBLueS schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:09:

Dat werkt toch alleen met de audigy 2?

[ Voor 60% gewijzigd door MikeyMan op 13-02-2006 17:15 ]

• cool_zero
MooDyBLueS schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:09:

Een mono jack naar rca(tulp) werkt ook gewoon en is een stuk goedkoper.
Zelf heb ik ook nog een vraag:
Wat ik wil is namelijk 5.1 geluid naar mijn receiver sturen, liefst digitaal. Daarnaast wil ik mijn Sennheiser PC150 headset blijven gebruiken. Bij beiden wil ik gebruik kunnen maken van Creative's mogelijkheden die te vinden zijn op de X-Fi geluidskaarten, zoals EAX HD, 24-bits Crystalizer, 3D CMSS etc... Uiteraard is dit analoog mogelijk, maar is dit ook digitaal mogelijk?
Anders gezegd, wordt het digitale signaal gewoon ongbewerkt doorgestuurd van de spellen en DVD's of kan ik de 'effecten' zoals hierboven gebruiken?
Dit kan niet over de digital uitgang bij creative kaarten. Er zijn enkele kaarten die DDlive hebben die het wel kunnen maar die hebben geen EAX HD, cmss enzo.
Als het namelijk alleen analoog kan, ben ik aangewezen op de prijzige X-Fi Elite Pro, waarbij ik analoog naar de receiver ga en mijn headset voor op de I/O module aansluit.
Als het zowel digitaal als analoog kan, dan kan ik genoegen nemen met de X-Fi XtremeMusic i.c.m. bovengenoemde I/O Module van Creative. Scheelt nogal wat in prijs. En dat er meer verschillen zitten tussen deze twee X-Fi weet ik, maar daar gaat het nu niet om.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke kaart je gebruik. Bij beide kun je het frontkanaal op de receiver en headset aansluiten. Het probleem dat je alleen altijd houdt is dat je steeds moet switchen in windows van stereo(headset) naar 5.1.
MikeyMan schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:12:
Dat werkt toch alleen met de audigy 2?
In de link staat wat anders ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cool_zero schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:46:
[...]

In de link staat wat anders ;)
Nouja, de gewone audigy staat er niet bij, lijkt mij?

• cool_zero
Nee dat zie ik ook, het lijkt wel of ze uit elke serie 1 kaart genomen hebben :P Maar je hebt dat ding toch niet nodig dus wat maakt het ook uit :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
cool_zero schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:55:
Nee dat zie ik ook, het lijkt wel of ze uit elke serie 1 kaart genomen hebben :P Maar je hebt dat ding toch niet nodig dus wat maakt het ook uit :)
Dat dat ding niet nodig is, vind ik een beetje overdreven. Deze I/O module is namelijk geen verloopkabel en geeft multiple inputs/outputs. Optisch in en out, coaxiaal in en out. Dus 'je hebt dat ding toch niet nodig' vind ik een beetje raar. Het kan juist heel handig zijn om meerdere I/O's te hebben, laat hier TS (wimpie007) zelf maar over oordelen cool_zero.

Nog een andere reden waarom jouw reactie een beetje overtrokken is; TS vraagt om advies en ik geef hem dat, voor de rest moet hij zelf beoordelen wat hij ermee doet, maar anderen hoeven niet gelijk mijn advies de grond in te boren. Dat jij dat vind, fijn! Maar laat zoals gezegd dit soort stomme opmerkingen gewoon achterwege en laat TS zelf beoordelen. Dat het misschien ook met een kabeltje kan, weet ik, maar niemand kan het met zekerheid zeggen, ik kan echter wel met zekerheid zeggen dat die I/O module sowieso werkt. Dus een beetje raar jouw opmerking.

En oh ja, als jullie hadden opgelet, hebben ze alleen de producten die nu nog te koop zijn in de compatibility list gezet. Dat doen ze expres, zodat mensen gaan denken dat hun kaart te oud is. De Audigy SE is echter nagenoeg identiek aan de oorspronkelijke Audigy reeks. Hetzelfde geldt voor de Audigy 2 Value en de Audigy 2 reeks.

[ Voor 14% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-02-2006 12:00 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MooDyBLueS schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 11:57:
[...]

Dat dat ding niet nodig is, vind ik een beetje overdreven. Deze I/O module is namelijk geen verloopkabel en geeft multiple inputs/outputs. Optisch in en out, coaxiaal in en out. Dus 'je hebt dat ding toch niet nodig' vind ik een beetje raar. Het kan juist heel handig zijn om meerdere I/O's te hebben, laat hier TS (wimpie007) zelf maar over oordelen cool_zero.

Nog een andere reden waarom jouw reactie een beetje overtrokken is; TS vraagt om advies en ik geef hem dat, voor de rest moet hij zelf beoordelen wat hij ermee doet, maar anderen hoeven niet gelijk mijn advies de grond in te boren. Dat jij dat vind, fijn! Maar laat zoals gezegd dit soort stomme opmerkingen gewoon achterwege en laat TS zelf beoordelen. Dat het misschien ook met een kabeltje kan, weet ik, maar niemand kan het met zekerheid zeggen, ik kan echter wel met zekerheid zeggen dat die I/O module sowieso werkt. Dus een beetje raar jouw opmerking.

En oh ja, als jullie hadden opgelet, hebben ze alleen de producten die nu nog te koop zijn in de compatibility list gezet. Dat doen ze expres, zodat mensen gaan denken dat hun kaart te oud is. De Audigy SE is echter nagenoeg identiek aan de oorspronkelijke Audigy reeks. Hetzelfde geldt voor de Audigy 2 Value en de Audigy 2 reeks.
Hoho, hold your horses... ik vind het namelijk ook een interessant apparaatje...

Er staat alleen expliciet bij dat het echt alleen maar werkt op de vermelde kaarten...

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mijn reactie komt misschien een beetje raar over, maar over tot de orde van de dag.

Hier de beide kaarten naast elkaar vergeleken:Als we de aansluitingen vergelijken, zien de duidelijk dat er op het plaatje van de Audigy SE (overigens de meest kale versie van de Audigy (1) serie) een groene Digital in/out connector. Op de brackter staat 'DIGITAL_IN' en op de PCB staat 'DIG_IN_OUT1'. Inderdaad dus compatible zoals Creative vermeld.
Bekijken we dan de Audigy (zonder toevoeging) dan zien we helemaal bovenaan een ietwat afwijkende connector (vergeleken met de andere 4 ronde connectoren. Daar staat 'DIGITAL_OUT' bij. Op een ander plaatje van de Audigy (klik) zien we nogmaals dat die aansluiting net wat anders is dan de rest, net zoals bij de Audigy SE. Ook hier gaat het om een 'DIGITAL_OUT' (geen IN) en zal zodoende ook compatible zijn lijkt mij, al zal je alleen de uitgangen kunnen gebruiken.

Mocht hij niet compatible zijn met de normale Audigy, dan hebben we altijd nog de volgende kabel:Zoals Creative zelf erbij vermeld: "This is the adapter required to connect your Sound Blaster digital out jack to the Creative digital speakers family."
In goed Nederlands: Dit is de adapter die benodigd is om je Sound Blaster digital out (jack) aan te sluiten op Creative's digitale speakers. En die speakers hebben gewoon een coaxiale digitale ingang. Net zoals je receiver. Een optische oplossing heb ik verder niet gevonden, maar dat is ook niet nodig in dit geval.
Groot voordeel van het bestellen bij Creative zelf is dat de verzendkosten inbegrepen zijn. Dus het laatste kabeltje kost maar € 9,90 inclusief thuisbezorging. Het past ook nog eens door je brievenbus dus je hoeft niet thuis te blijven.

Overigens vind ik het volgende in de SB audigy Manual:
Afbeeldingslocatie: http://sitevanalex.no-ip.info/rick/audigy_conn_thumb.jpg

Hieruit kunnen we opmaken dat in ieder geval de laatste verloopkabel gaat werken. Voor € 9,90 inclusief verzendkosten kan je geen miskoop doen lijkt mij.

Ik hoop dat je zo genoeg informatie hebt wimpie007.

• cool_zero
MooDyBLueS schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 11:57:

Nog een andere reden waarom jouw reactie een beetje overtrokken is; TS vraagt om advies en ik geef hem dat
Sorry als mijn reactie wat overtrokken overkomt. Dat was niet de bedoeling. Maar ik vond de hier benedenstaande uitspraak meer als een feit overkomen dan als een advies:
en zoals ik zelf al had gezegd:
cool_zero schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:08:
Alleen als je perse een optische aansluiting wilt dan is zo'n uitbreidingskaart wel handig.
Daar zou idd nog bij kunnen dat je ook verzien bent van digital ingangen. Kan je trouwens met dat ding tegelijkertijd van input en output gebruiken maken?
Dat het misschien ook met een kabeltje kan, weet ik, maar niemand kan het met zekerheid zeggen, ik kan echter wel met zekerheid zeggen dat die I/O module sowieso werkt.
Ik kan met zekerheid zeggen dat het met een kabeltje ook werkt ;)
En oh ja, als jullie hadden opgelet, hebben ze alleen de producten die nu nog te koop zijn in de compatibility list gezet. Dat doen ze expres, zodat mensen gaan denken dat hun kaart te oud is.
Wat gemeen zeg :P

[ Voor 5% gewijzigd door cool_zero op 14-02-2006 18:56 ]

• wimpie007
Hey medetweakers,

Zo ben ff een paar daagjes weg en een shitload aan goede reacties!! Hulde!
Thanks voor alle reacties maar ik heb een Terratec 7.1 pci gekocht daar zit standaard een optische toslink uitgang op dus dan hoef ik niet meer met rare kabels en verloopjes te werken.
Die audigy weer terug gegeven.

• Shadow_Zero
  • Laatst online: 17-02 12:43
Met mijn Soundblaster Audigy kan ik niet tegelijkertijd analoog en digitaal audio outputten. Is er nog een truc oid. dat dit wel kan?
Of zijn er geluidskaarten die dit wel kunnen?
Ik heb namelijk de spdif aan de receiver in de woonkamer hangen en wil tegelijkertijd de analoge uitgang op de speakerset in de computerkamer gebruiken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Shadow_Zero schreef op donderdag 11 september 2008 @ 09:59:
Met mijn Soundblaster Audigy kan ik niet tegelijkertijd analoog en digitaal audio outputten. Is er nog een truc oid. dat dit wel kan?
Of zijn er geluidskaarten die dit wel kunnen?
Ik heb namelijk de spdif aan de receiver in de woonkamer hangen en wil tegelijkertijd de analoge uitgang op de speakerset in de computerkamer gebruiken.
Euh... Je audigy kan dit wel... Alleen niet via de aansluitingen op de achterkant... :P

• Shadow_Zero
MikeyMan schreef op donderdag 11 september 2008 @ 10:28:
[...]

Euh... Je audigy kan dit wel... Alleen niet via de aansluitingen op de achterkant... :P
Hoe dan wel??

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Met de breakout-box...

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:38
Hier zocht ik een tijdje geleden dus ook naar, blijkt dat ze creative een accessoire ervoor hebben:

http://us.creative.com/pr...&dcs.acsF_X=Product%20Img

Ding was alleen niet leverbaar toen, zie op de site dat hun stock inmiddels weer is aangevuld :D

• Shadow_Zero
Daarmee doel je op die I/O module?
Ik zie nog geen verschil dan. Deze sluit je aan op de SPDIF uitgang neem ik aan en dan kun je coaxial en optical tegelijk gebruiken, maar je Soundblaster instellingen staan dan nog steeds op 'use digitale output' en dan heb ik geen analoge audio output.
Of maak ik hierin ergens een denkfout?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, ik doelde op de breakoutbox die bij de platinum zit...
Pagina: 1