Toon posts:

Welke cpu voor thuisserver

Pagina: 1
Acties:
  • 469 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende spullen thuis voor een thuisserver.
Er komt windows server 2003 op te staan. Ik wil gebruik maken van zwervende profielen :) en verder staat de server wat te downloaden, doet dienst als fileserver en moet via remote desktop te benaderen zijn. Dit alles wordt nu gedaan door een A64 3200+.

Nieuwe config:
Coolermaster stacker STC-001
Dell Perc/Q4 met 2 maal 36 GB 10000rpm in raid 1 als bootschijf
3 maal 120 GB (soft raid 5 misschien) als opslag (eerstvolgende uitbreidingspunt)
512 mb DDR 400

Ik heb nog een s754 Gigabyte K8N moederbord liggen. Goedkoopste oplossing is dus hier een goedkope cpu voor aanschaffen. Sempron of iets dergelijks.

Andere optie is kijken naar een wat ouder server bord met 64 bit pci sloten. De scsi controler is bijvorbeeld een 64 bit kaart.

Laatste optie is veel geld uitgeven aan opteron of xeon.

Ben heel benieuwd naar jullie mening. Wegen de prestaties van de duurdere configuraties op tegen het prijsverschil?

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 15:16
heb je gigabit lan in je eigen pc/de andere pc's waar je heen moet? zoo nee dan zou ik een lekker goedkope processor kopen. wil je echt de gigabit effectief voltrekken dan kan je kijken naar een pci-x bord. het licht er gewoon aan wat je ermee wil doen en hoe lang je wil wachten op je bestanden.

dus de vraag of de prestatie's opwegen tegen de prijs ligt aan je doel.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Opteron of Xeon is zonde. De Opteron is gewoon een normale Athlon64, echter wat beter getest (dus hij gaat misschien wat langer mee en is wat beter over te klokken. Dat langer meegaan hoef je alleen echt geen rekening mee te houden). De Xeon is alleen voor als je je stroom aftapt, anders wordt het een mega-duur grapje. Het klinkt alsof dual-core wel uitkomst kan bieden, maar dat hangt van de serverload af uiteraard. Als het allemaal niet te zwaar wordt belast (dus nooit 100% CPU) kun je nog makkelijk met deze 3200+ verder. Nadeel is alleen dat je niet al het potentieel uit je schijven haalt. Misschien heeft Tyan (servermoederbord-fabrikant) een oplossing voor Socket 754. Voor socket 939 hebben ze het iig. Dus zoek dat even op :).

Verwijderd

Topicstarter
Mijn andere gewone pc waar dus de 3200+ terug in moet heeft Gbit lan, mijn mediacenter heeft ook Gbit lan. Het Gigabyte bord heeft geen Gbit lan.

Een nieuw moederbord zou dus zoiezo ook Gbit lan moeten ondersteunen.

Een belangrijke reden om voor een nieuw moederbord te kiezen zou ook pci-x of in ieder geval 64 bit pci zijn ivm scsi controller en een later te volgen sata raid controller.

• LinuZZ
ik zou kiezen (los van je eisen welke ik nog niet weet) voor een moederbord met s939 en pci-e daar kan je ook leuke kaartjes voor kopen. een sli bord heeft 2 pci-e x8 sloten en meestal 1 van x4 ofzo dat is goedkoper dan pci-x.

pricewatch: Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)

dit moederbord ondersteund raid 5 (onboard) en heeft vga onboard, en een los pci-e slot waar je een raid kaart in zou kunnen stoppen.

[ Voor 29% gewijzigd door LinuZZ op 11-02-2006 09:41 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Hou ook rekening met je energiekosten. grofweg is de regel dat je het wattage van de server vermenigvuldigd met 1,5. dan krijg je ongeveer de prijs wat die dan per jaar aan energie kost. Het zou jammer wezen dat je over een jaar een rolberoerte krijgt van de energie rekening.

Om die reden is mijn webserver nu een oude Compaq deskpro met P3 1 GHz en 384 MB en een totaal wattage van 50 watt.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Verwijderd

ik snap eigenlijk niet waarom iedereen van dat zware spul wil hebben. Ik draai mijn complete bedrijf op een sempron 2300 met 2GB geheugen en gemirrorde schijfjes. Alles het goedkoopste wat er is.
Ik draai SBS 2003 inclusief alle opties die je kan bedenken, er wordt erg veel gemaild door alle gebruikers en er draaien nog wat eigen applicaties voor de koppeling van onze backoffice aan de webshops. Dan draait asterisk nog onder vmware voor de telefonie.
Ondanks de superlage specificaties draait alles al 3 jaar probleemloos en flitsend snel.....

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-04 20:18

jbr

Right back @ ya

Ik ben het met bovenstaande poster eens.
Ik heb dezelfde taken op hetzelfde OS als topicstarter jarenlang op een Duron 700 gedraaid. Gaat prima. Wat dat betreft kun je dus beter naar het verstoken van electriciteit kijken als je een processor wilt aanschaffen.

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:00
Inderdaad waarom zo zwaar voor een thuis server. Ik zelf heb 2de hands een bordje met dual amd athlon MP 1600. met 2 GB aan geheugen. paar schijven er in via een raid kaartje en gaan met die banaan. draait 2003 op met exchange, web, TS, en file server.

Niks geen problemen.

Weet niet wat je verder eisen zijn maar ik zou gewoon je A64 3200+ blijven gebruiken.

Verwijderd

Je hebt volgens mij in de meeste gevallen meer aan behoorlijk wat geheugen dan aan een dikke processor. Zeker als je exchange draait wordt de 512 MB van de TS erg krap.
Ik heb net even gekeken op mijn server, mijn 2 GB geheugen wordt veel gebruikt, mijn Sempron 2300 wordt gemiddeld voor nauwelijks 25 procent belast. Natuurlijk zitten er best vaak uitschieters bij naar de 100 procent maar het gemiddelde blijft mooi laag.

Verwijderd

Topicstarter
Die 3200+ blijf ik zoiezo niet gebruiken. Die moet in mijn gewone systeem komen.

Maar het overgrote deel raad dus aan gewoon een eenvoudige sempron aan te schaffen voor het gigabyte bord en hier mee te werken.

Capaciteit zou dan ruim voldoende moeten zijn. Als ik het goed zie kan ik meer geld dan beter in extra geheugen stoppen.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik werk ook met een thuisservertje met een Intel Pentium IV 1.4 ghz, 2 gb intern geheugen, 2 x 80 gb S-ata (hotswappable), Asus P4G8X en het werkt echt prima met W2000 en ga misschien binnen 1 jaar over naar W2003 (licentie ligt er al). Mijn volgende proc wordt dan een Intel Pentium 2.4 ghz mobile maar ik moet nog een moederbord ervoor verzinnen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

voor een huis server kies ik voor:
1) energie zuinig
2) prijs
3) performance

die kekke schijfjes kan je beter in je werkstation zetten waar ze misschien nog gebruikt worden! Voor bit-torrents heb je die performance namelijk niet nodig :S

ik draai dan ook een mac mini als htpc & file (media) server

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik heb daarvoor een Celeron 300A met 64MB geheugen. Werkt prima.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb hiervoor een p3 600 met 1GB ram. Voor simpele taken is zoiets snel zat, maar een p3 600 is ook een cpu die erg zuinig met energie omspringt. dat vind ik wel zo fijn voor een server die dag en nacht aanstaat thuis (pap en mam vinden de energierekening al niet zo grappig :+)

Ik denk dat de eisen die jij eraan stelt echt geen monster machine nodig hebben, maar dat een simpele p3 het goed af kan zonder echt veel stroom te zuipen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gheh.. dat relatief lage stroomverbruik van een Coppermine P3 is voor mij juist de reden waarom ik ze loop te hoarden :P
Er staan er nu 4 hier in huis, van 733 t/m 1000.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

megatronics schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 09:40:
Hou ook rekening met je energiekosten. grofweg is de regel dat je het wattage van de server vermenigvuldigd met 1,5. dan krijg je ongeveer de prijs wat die dan per jaar aan energie kost. Het zou jammer wezen dat je over een jaar een rolberoerte krijgt van de energie rekening.

Om die reden is mijn webserver nu een oude Compaq deskpro met P3 1 GHz en 384 MB en een totaal wattage van 50 watt.
Ik draai een Athlon mobile 1.8GHZ als server met CPU-Idle aan
Lekker zuinig en snel zat voor zwaar leechen en hij crashed echt nooit

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Thuisserver? Koop een tweedehands PIII-600 op marktplaats en ga van het geld dat je bespaart lekker op vakantie!

Verwijderd

Ik draai idd ook al jaren met een PIII 1GHZ, mijn vorige gamesysteem zeg maar.
wel 1024 geheugen. Dat van mij is al behoorlijk overkill.

PC'tje draait 24uur per dag.
Videokaart is vervangen dor een simpel pci kaartje etc.(stroom rekening)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga natuurlijk geen p3 kopen, want de rest van de hardware is allemaal aanwezig.

Andere optie is natuurlijk een amd turion processor. Is S754 en natuurlijk heerlijk energie zuinig.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Je moet gewoon de zo geodkoop ogelijke onderdelen kopen. Als mensen al aanraden om een P3 te kopen. Volgens mij kun je best voldoen met een sempron 64 2600 of hoger. Het hoeft niet zo duur te zijn. Voor de rest goedkoop grkaatje( of heb je die nog liggen.). Nog 1024 MB ram. Als je de rest van je budget besteeed aan hardeschijf ruimte. Heb je een lekkere server thuis staan

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Persoonlijk zou ik de hardware die je al hebt liggen gebruiken in een workstation (desnoods voor de verkoop), want het is enorm zonde als je die veel te zware hardware gebruikt voor je thuisservertje.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:42
Ik draai hier een P3 1GHz met 768MB RAM en wat schijfjes.. Dit alles met een SCSI tape drive en kaart op de PCI bus werkt snel zat hij kan 64BIT aan de kaart maar ik behaal nu met mijn backup rond de 100MB. Dit komt mede omdat ik op me PCI bus niks heb zitten behalve die kaart. VGA is een heel simpele ATI rage pro 2 van ik meen 8MB...

De pc dient als WEB/ FTP/ Download/ File / Muziek server en heeft dan ook de taak om alle werkstation up to date houden van de virusdefinities en dergelijke...

Gemiddelde CPU is rond de 12% (als hij download en zo anders meestal lager)

• DJF5
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08-2025
megatronics schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 09:40:

Waar haal je dat 50 watt voedingkje vandaan? klinkt perfect voor mijn server PII-450Mhz 192MB RAM

Verwijderd

j-w schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 11:55:
Thuisserver? Koop een tweedehands PIII-600 op marktplaats en ga van het geld dat je bespaart lekker op vakantie!
Inderdaad.. De dingen die genoemd worden is een P2 al genoeg.. Bespaar je geld en koop een simpel P3'tje !!

En wat een onzin dat over stroomverbruik.. Ik heb een dubbele XEON 3.6Ghz en het koste mijn 28 euro per jaar een stroomkosten.. Wou je 3 euro besparen door een andere CPU te kopen ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Alle kleine beetjes helpen, wacht maar tot de heren eneco en nuon hun tarieven weer eens aanpassen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Mijn Server

PHPSysinfo

Mijn ervaring met deze server is dat hij snel -zat- is, hij heeft bij elkaar (exclusief de HDD's en Video) 400 (395,57 IIRC) euro gekost..

De kast + voedingen heb ik hier van T.net V&A, en werken perfect, als ik er 1 voeding uittrek, blijft hij mooi lopen :)

Ik gebruik hem vooral als fileserver op lan's, waar zijn RAID0 retesnel is, maar als MySQL en Webserver doet hij het ook prima ;)

//edit
Hoogste load factor die ik tot nu toe heb gehad : 2.64, tijdens het compilen en tegelijkertijd kopieren van een paar gigabyte }:O

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2006 13:13 ]

• Brent
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 12:17:
Ik ga natuurlijk geen p3 kopen, want de rest van de hardware is allemaal aanwezig.

Andere optie is natuurlijk een amd turion processor. Is S754 en natuurlijk heerlijk energie zuinig.
Als ik jou was zou ik zoveel mogelijk gebruiken dat je hebt en gewoon een goedkope Sempron halen en klaar is kees (evt onderklokken en ondervolten). Je 64bit's spul kan ook je gewone PCI sloten (als het goed is) dus gaan met die banaan. Zwaarder spul kopen voor zulk simpel gebruik is echt dikke overkill.

Verwijderd

Een 25W mobile Sempron is een goedkope en zuinige oplossing voor socket 754. ;)

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Ik draai zelf hier met een P3 1ghz, met 'maar' 512 ram op windows XP (Getweaked..). Ik heb de licentie voor Windows 2003 server ook al , moet hem alleen nog even installen ;-).

Plankje van 256 moet er nog bij , dan kan er niet meer bij.(is max) Zeer zuinig en gaat altijd mee naar lans om daar als gameservertje/leech te draaien. De bak crashed nooit en is nog zuinig ook ! Ik vind alleen dat er een te grote kast omheen zit, maar ik heb een kleinere kast klaar staan om alles om te bouwen.

Thuis draait ie als printservertje en bittorrent download-machine.

Even wat specs :

P3 1Ghz.
Asus Mobo (weet type niet precies :))
SCSI raid 1, 2x9.1gig 10K. (Is systeem schijf.)
1x 40gig ide. (data schijfje , bijna alles wat gedownload wordt gaat meteen naar mijn eigen pc..Dus meer als 40 gig is niet nodig vind ik zo.)
PCI 8mb vgatje. (Zit wel geen scherm aan maar goed.)

Draait nu 2 weken stabiel ofzo. (moest hem 2 weken geleden rebooten..)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Verwijderd

Wat misschien ook een punt is... stabiliteit.. je kan wel een retesnelle server hebben maar als hij 1x per week of per maand vastloopt word je ook niet vrolijk.

Ik heb zelfs nog een server staan als fileserver... een bx moederbord met p3-500mhz.. en een promise raid controller..met windows 2003, 4 schijven van 120gig.. dat ding is laat ik het afkloppen nog nooit vastgelopen. Heerlijk gewoon.

Het idee was gewoon om van de hardware die ik nog had liggen binnen een bedrijfje een raid opslag te maken, het is de stabielste bak geworden. En er word veel gebruik van gemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2006 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan wordt het dus een sempron of als ik die ergens 2e hands kan vinden een mobile processor voor socket 754.

PCI grafisch kaartje heb ik ook nog liggen. Eigenlijk ontbreekt alleen de cpu nog.

• Brent
Persoonlijk zou ik zelfs die SCSI handel eruit halen en ergens anders gebruiken/verkopen en die IDE schijven lekker standaard laten draaien.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 15:09:
Dan wordt het dus een sempron of als ik die ergens 2e hands kan vinden een mobile processor voor socket 754.

PCI grafisch kaartje heb ik ook nog liggen. Eigenlijk ontbreekt alleen de cpu nog.
Dan zou ik idd voor een mobile ding gaan, lekker energie zuinig en echt snel genoeg.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
ik heb hier een duron 1600 mhz draaien als servertje, teruggeklokt naar 1200 mhz op 1,15 volt en alleen de processor verbruikt full load iets van 17 watt.

complete servertje verbruikt 50 watt en dat is dan met 1 GB PC 3200 geheugen, een 250 GB sata II harddisk van Samsung en een NEC dvd brandertje.

HD's zou ik van 2x 120 uitgaan in RAID 1, of een nieuwe grote schijf halen en deze zo regelmatig backuppen.

je moet alleen een beetje verstandig met je zwervende profielen omgaan, je kunt de dikste server neerzetten die je je maar voor kunt stellen maar als jij iso'tjes op je bureaublad gaat zetten ga je je ergeren aan de snelheid :P en ja er zijn mensen die dit met gemak voor mekaar krijgen.

ik zou voor een sempron met 64 bits ondersteuning kijken, goedkoop te krijgen, redelijk snel, lekker zuinig en ook nog eens tot een laag voltage terug te klokken. Mijn neefje heeft zijn Sempron 2600+ ook eens ooit op 1,1 volt of iets dergelijks gehad draaien. Verbruik is dan echt laag bij een vrij goede performance :)

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Volgens mij is TS nog steeds op zoek naar een socket 754 processor ipv allerlei P3tjes :P

• GH45T
rippance schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 21:25:
Volgens mij is TS nog steeds op zoek naar een socket 754 processor ipv allerlei P3tjes :P
en volgens mij is al meerdere malen gezegd dat een lichte sempron snel genoeg is voor wat hij wil ;)

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

DJF5 schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:00:
[...]

Waar haal je dat 50 watt voedingkje vandaan? klinkt perfect voor mijn server PII-450Mhz 192MB RAM
Het is een standaard Compaq Deskpro SFF. Verder maakt het vermogen van de voeding niet uit. Een 350 W voeding zal echt geen 350 W leveren als je systeem er maar 50 W vraagt.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• GH45T
megatronics schreef op zondag 12 februari 2006 @ 13:57:
[...]

Het is een standaard Compaq Deskpro SFF. Verder maakt het vermogen van de voeding niet uit. Een 350 W voeding zal echt geen 350 W leveren als je systeem er maar 50 W vraagt.
Het maakt wel iets uit, de efficientie van een computervoeding is dacht ik het beste bij 70% van de maximum load.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 12:17:

S754 energiezuinig :?

Vergeleken met een dual Xeon ja :o

Ik zou je aanraden eens naar de TCO (dus niet alleen aanschafprijs maar ook stroomverbruik) te kijken. Een vroege CuMine P3 verbruikt beduidend minder dan 20W en kan met gemak de taken die je noemt. Het moederbord hoeft ook geen drol te kosten, als je dan ook nog een AladdinPro5T, SiS635 of ViaApolloPro266-based bord neemt kan je DDR geheugen er zo op. Reken EUR 20 voor bord en EUR 20 voor CPU. Dat is in aanschaf al veel goedkoper dan welke Sempron So754 dan ook, plus dat het je bij een apparaat dat 24/7 aanstaat tientallen EUR gaat schelen op jaarbasis aan stroomverbruik.

Gewoon even verder kijken dan je neus lang is, doorrekenen op wat je echt nodig hebt en bewust zijn van wat er te krijgen is :z

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dion_b schreef op zondag 12 februari 2006 @ 15:04:
[...]

S754 energiezuinig :?

Vergeleken met een dual Xeon ja :o
Turion doet echter maar 25W tot 35W (afhankelijk van welke je hebt). Echt slurpend is dat nog niet echt te noemen.

Een Mobile Sempron kLP met Dublincore kan zelfs nog zuiniger dan dat (tussen 9 en 25W). Een gewone s754 cpu zou ik idd bij wegblijven, die lusten wel wat meer.
zie ook http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k8.php voor de wattages e.d.

• procyon
  • Laatst online: 21:47
Ik heb hier nu al een aantal jaar een simpele server draaien voor downloads enz.
Deze computer verbruikt ongeveer 50 watt.

PIII 1300Mhz
768MB
1 * 160GB
2 * 250GB raid.
PCI Videokaart
DVD Writer.
ff in een nieuwe behuizing gestoken van € 30,-

(Plus externe 160GB hdd, heb daarvoor een USB 2.0 kaartje moeten kopen)

Is eigenlijk altijd aan het downloaden met Edonkey2k en Azareus.
Wanneer hij druk aan het downen is is de processor contunue tot 80% belast.

Verder IIS / Mailserver / bestandsserver /
Het is dus een perfecte mix van prestaties en laag energieverbruik.

Veel geld uitgeven aan zo'n ding is niet nodig, ga idd lekker op vakantie van het geld dat je overhoud :)

[ Voor 5% gewijzigd door procyon op 12-02-2006 18:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:01:
[...]
En wat een onzin dat over stroomverbruik.. Ik heb een dubbele XEON 3.6Ghz en het koste mijn 28 euro per jaar een stroomkosten.. Wou je 3 euro besparen door een andere CPU te kopen ?
misschien heel offtopic, maar hoe reken jij dat uit hoe veel je er aan kwijt bent, ik heb hier wel zo´n meter liggen (watt verbruik kan aflezen enzo)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 20:06:
[...]

misschien heel offtopic, maar hoe reken jij dat uit hoe veel je er aan kwijt bent, ik heb hier wel zo´n meter liggen (watt verbruik kan aflezen enzo)
Als je weet hoeveel Watt per uur je CPU gebruikt en hoeveel 1 kWh (= 1 kiloWatt = 1000 Watt) kost, dan kan je dat toch heel simpel uitrekenen?

Klein voorbeeldje:
Zeg dat een CPU 50 Watt slurpt en je hebt 'm 24/7 aan. Dat kost je dus 50 x 24 x 365 = 438.000 Watt uur = 438 kiloWatt uur. 1 kWh kost iets van €0,05 €0,20 » 438 x 0,20 = €87,60 per jaar :)

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 12-02-2006 20:28 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

December schreef op zondag 12 februari 2006 @ 20:10:

Als je weet hoeveel Watt per uur je CPU gebruikt en hoeveel 1 kWh (= 1 kiloWatt = 1000 Watt) kost, dan kan je dat toch heel simpel uitrekenen?

Klein voorbeeldje:
Zeg dat een CPU 50 Watt slurpt en je hebt 'm 24/7 aan. Dat kost je dus 50 x 24 x 365 = 438.000 Watt = 438 kiloWatt. 1 kiloWatt kost iets van €0.05 » 438 x 0.05 = €21,90 per jaar :)
Een kilowattuur is iets anders dan een kilowatt. Een kilowattuur is de hoeveelheid energie die wordt afgenomen in een uur tijd. Een kilowatt is alleen maar een vermogen. Je berekening klopt gewoon niet, ik gok dat er nog een factor 3.6 in verwerkt moet worden.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Hier draait wat jij zoekt (ook k8n) voldoet prima! Alleen die sillicon sata controller sucked onder linux...

iRacing Profiel

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 13:29
December schreef op zondag 12 februari 2006 @ 20:10:
[...]

Klein voorbeeldje:
Zeg dat een CPU 50 Watt slurpt en je hebt 'm 24/7 aan. Dat kost je dus 50 x 24 x 365 = 438.000 Watt = 438 kiloWatt. 1 kiloWatt kost iets van €0,05 » 438 x 0,05 = €21,90 per jaar :)
een kWh kost toch echt zo'n 19 euroct.

Dus een PC die idle 24/7 aanstaat kost minimaal zo'n 1,60 per Watt per jaar.
Gemiddeld zo'n 60 - 90 Watt voor een server die je een beetje zuinig samenstelt, dus zo'n 100 - 150 euro per jaar en als 'ie lange tijden flink staat te stampen, zal dat alleen maar duurder worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 12:55
doe niet moeilijk pak gewoon het oude systeem en zet er een andere cpu in(je had toch alleen cpu nodig)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• _Ernst_
  • Laatst online: 22:28

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 20:14:
[...]

Een kilowattuur is iets anders dan een kilowatt. Een kilowattuur is de hoeveelheid energie die wordt afgenomen in een uur tijd. Een kilowatt is alleen maar een vermogen. Je berekening klopt gewoon niet, ik gok dat er nog een factor 3.6 in verwerkt moet worden.
Berekening klopt hoor :) Hij schrijft het alleen niet geheel correct op, aangezien hij op 438KiloWatt uitkomt, dat moet KiloWatt uur zijn..
Volgens mij is elektra alleen wat duurder dan 5 cent met KW/h, dacht iets van 15 cent ofzo?

Last.fm

• Hahn
Die 5 cent was ook maar een voorbeeld :P En er staat mij ook iets bij van een factor 3.6 gebruiken (Natuurkunde enzo), maar wat eruit komt klopt wel weer aardig. Volgens mij heeft die factor 3.6 te maken met van seconde naar uren gaan, maar dan ook van Watt naar kiloWatt (60 x 60 = 3600 / 1000 = 3.6), maar volgens mij heb ik dat gedeelte gewoon overgeslagen :+

Nu klopt m'n berekening wel, ook met (ongeveer) kloppende prijs.

[ Voor 50% gewijzigd door Hahn op 12-02-2006 20:26 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
PcChips M789CLU ( v3.0 ) + CPU VIA C3 2000+ ( 800 Mhz ) is online te koop voor € 67,50 incl BTW & Porto.

Afbeeldingslocatie: http://img490.imageshack.us/img490/7033/m789cg7ap.jpg

CPU is zeer zuinig voor wat betreft verbruik ;) En bordje heeft ook VGA onboard en LAN en Sound enz enz enz

Specs ;

Processor On-board VIA C3 2000+ processor, 133 MHz
Chipset VIA CLE266/8235
Front Side Bus FSB 133MHz
Geheugen 2 x 184 pin DDR SDRAM DIMM slots Ondersteunt DDR266/200 Ondersteunt
tot 2 GB system geheugen LAN Ja
VGA Ja
Interne I/O Aansluitingen
2 x UltraDMA 133/100/66/33
1 x FDD
1 x 20pin ATX power aansluiting
1 x USB header, ondersteunt extra 2x USB 2.0 ports
1 x Front panel switch/LED header
1 x CPU / SYS FAN headers
1 x Speaker header
1 x Front panel audio header
1 x CD in header
1 x USB kaartlezer header
Geluid 2-channel audio Codec
Uitbreiding slots
2 x PCI
1 x CNR
Achter panel I/O
1 x PS/2 toetsenbord/ 1 x PS/2 muis
1 x Serial Port aansluiting
1 x Parallel Port aansluiting
1 x VGA port
4 x USB2.0 ports
1 x RJ-45 LAN
1 x Audio I/O Line In/Line Out/Mic.in
Form Factor Flex-ATX
Afmetingen (bxh) 22.5x17.0 cm
Software Ja
Driver Ja

[ Voor 79% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 12-02-2006 20:26 ]

• TD-er
WiLLoW_TieN schreef op zondag 12 februari 2006 @ 20:23:
PcChips M789CLU + CPU VIA C3 2000+ ( 800 Mhz ) is online te koop voor € 67,50 incl BTW & Porto. CPU is zeer zuinig voor wat betreft verbruik ;)
offtopic:
Via C3 met een 2000+ rating... :?
Die dingen waren per MHz toch langzamer dan een Intel, dus dan zouden ze zegmaar een 533+ rating moeten hebben :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• LinuZZ
WiLLoW_TieN schreef op zondag 12 februari 2006 @ 20:23:
PcChips M789CLU + CPU VIA C3 2000+ ( 800 Mhz ) is online te koop voor € 67,50 incl BTW & Porto. CPU is zeer zuinig voor wat betreft verbruik ;)
http://cool-prices.nl/ind...d--2,sgid--169,artId--122

54,95 ex verzending,

die 2000+ waar is deze aan gerelateerd? zou dat de zelfde 2000+ zijn van de athlon xp serie?

niet dus.. http://www.tomshardware.com/2002/06/05/via/page8.html
specificatie's zijn wel hetzelfde voor zover ik kan zien alleen de afmetingen niet... dat is wel erg gek.

[ Voor 20% gewijzigd door LinuZZ op 12-02-2006 20:35 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
LinuZZ schreef op zondag 12 februari 2006 @ 20:26:
[...]

http://cool-prices.nl/ind...d--2,sgid--169,artId--122

54,95 ex verzending,

die 2000+ waar is deze aan gerelateerd? zou dat de zelfde 2000+ zijn van de athlon xp serie?
Die link van jou is NIET hetzelfde bord kijk maar eens goed naar de layout.
Geen idee ik heb hem ook en ga hem gebruiken voor een CarPC projectje. Denk eerder aan een Duron 800 ongeveer...

[ Voor 15% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 12-02-2006 20:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn voorkeur gaat dus eigenlijk nog steeds uit naar een mobile cpu voor op socket 754. En daar doelde ik dus ook op toen ik lekker zuinig zei.

Systeem dat nu als server draait moet weer gewoon als desktop gebruikt gaan worden. Was een soort test periode om eens te kijken hoe het werken met een server zou bevallen. Echt alle onderdelen buiten de cpu heb ik al en wil dit ook graag gaan gebruiken.

• jbr

jbr

Right back @ ya

Ik moet zeggen dat de meesten hier veel betalen per kWh. Wij betalen net iets meer dan 7 eurocent per kWh namelijk. Dus bijna een factor 3 minder dan de bedragen die ik hier langs zie komen!
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:01:
Wat verbruikt een server dan zoals jij hem gebruikt? Zelf tegen mijn energieprijs zou jouw systeem gemiddeld ongeveer 45 Watt vreten. Dat lijkt me voor een dual Xeon erg weinig. Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Ik wil graag nog een server in huis plaatsen, maar ik ben me dus ontzettend in de EPIA systemen aan het verdiepen vanwege het lage verbruik. In een artikel in CHIP stond een dergelijk systeem dat een Compact Flash kaartje gebruikte als harde schijf en daarmee ongeveer 18 Watt gebruikte. Met 1 harde schijf aan was dit ongeveer 25 Watt. Een dual Xeon snoept die overige 20 Watt wel op, lijkt mij....

• Hahn
jbr666 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 22:54:
Ik moet zeggen dat de meesten hier veel betalen per kWh. Wij betalen net iets meer dan 7 eurocent per kWh namelijk. Dus bijna een factor 3 minder dan de bedragen die ik hier langs zie komen!

[...]

Wat verbruikt een server dan zoals jij hem gebruikt? Zelf tegen mijn energieprijs zou jouw systeem gemiddeld ongeveer 45 Watt vreten. Dat lijkt me voor een dual Xeon erg weinig. Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Ik wil graag nog een server in huis plaatsen, maar ik ben me dus ontzettend in de EPIA systemen aan het verdiepen vanwege het lage verbruik. In een artikel in CHIP stond een dergelijk systeem dat een Compact Flash kaartje gebruikte als harde schijf en daarmee ongeveer 18 Watt gebruikte. Met 1 harde schijf aan was dit ongeveer 25 Watt. Een dual Xeon snoept die overige 20 Watt wel op, lijkt mij....
Ik gok erop dat hij z'n computer gewoon niet meer dan 3 uur per dag aan heeft staan. Of hij moet ongeveer zoveel als jij betalen voor z'n stroom, dan misschien 8 á 9 uur per dag.

Overigens vind ik €0.19 zelf ook vrij duur, daarom had ik m'n eerste berekening met €0.05 gedaan. Op Nuon.nl hebben ze het over prijzen van zo'n €0.06~€0.09, dus €0.07 kan makkelijk.
@December, die prijzen @ de nuon site zijn dus alleen voor kWh verbruik, en dus niet voor levering.
Ah ok, wist niet dat er twee keer gerekend werd voor hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 12-02-2006 23:14 ]

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

Even over energie prijzen, je moet even goed opletten. Wat je betaald nl 3 dingen:
* vast recht (vast bedrag per jaar voor je aansluiting)
* per kWh verbruik
* per kWh levering door netbeheerder

Totaal kom je dan uit op zn € 0,15 - € 0,18 per kWh

@December, die prijzen @ de nuon site zijn dus alleen voor kWh verbruik, en dus niet voor levering.

Nog wat ideeen om energie te besparen:
* PCI vga kaartje
* geen diskette stations/cd spelers aansluiten

[ Voor 14% gewijzigd door Reinstein op 12-02-2006 23:13 ]

Open source modeltrein besturings software

• TD-er
r.l.feenstra schreef op zondag 12 februari 2006 @ 23:11:
Even over energie prijzen, je moet even goed opletten. Wat je betaald nl 3 dingen:
* vast recht (vast bedrag per jaar voor je aansluiting)
* per kWh verbruik
* per kWh levering door netbeheerder

Totaal kom je dan uit op zn € 0,15 - € 0,18 per kWh

Nog wat ideeen om energie te besparen:
* PCI vga kaartje
* geen diskette stations/cd spelers aansluiten
Vergeet de energieheffing van de overheid niet.
Op mijn essent-rekening van afgelopen jaar, heb ik vorige week nog gekeken en toen zat ik gemiddeld op net iets meer dan 18 ct en tegenwoordig is de prijs weer wat hoger, dus ik vrees dat ik met 19ct nog wat aan de lage kant zit met de schatting (en dus ook met 1,60 euro per watt per jaar)

Het geen waar je het meest mee kunt besparen is een kwaliteitsvoeding nemen die een goede efficientie kan halen.
Een budget voeding met 60 - 66% efficientie kost namelijk 50 - 66% meer op je rekening dan wanneer je 100% efficientie zou kunnen halen.
Een kwaliteitsvoeding haalt zo'n 80 - 85%
Wanneer je computer dus 100Watt continue zou verbruiken, zit je dus op 150Watt uit het stopcontact bij een voeding met 66% efficientie en 117 Watt bij 85%.
Dat is een verschil van 33Watt oftewel ruim 50 euro op jaarbasis.

• Pantagruel
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

De enige toevoeging die ik kan maken is dat je wellicht te zwaar inzet voor wat je wilt (en je gigantisch op kosten jaagt). Meerdere hebben al een PIII (700 a 1000 MHz) config voorgesteldt welke voldoende kracht heeft en niet een rib uit je lijf kost.

Het voorstel van een Via C3 (eden/Nehemiah) bordje is leuk als je naar de papieren spec's kijkt. In de echte wereld trekt zo'n config het gewoonweg niet. Daarnaast is de ondersteuning van Via uit belabberd en zijn de setups alles behalve vergevingsvriendelijk mbt hardware en randaparatuur.
Ik heb zelf een Via epia M10000 gehad met het idee hier een server op te baseren (volledig geintergreerde omgeving (VGA/sound/cpu/etc, laag verbruik van ca 30 a 40 watt voor een setup met 1 GB RAM en +500 GB aan opslag). Na wat gehannes draaide linux uiteindelijk en leek alles goed te gaan, jammer genoeg ging de setup onder load (+1) iedere keer weer op zijn gezicht (hangers en enkel door de stekker te trekken was de setup de reanimeren), niet echt iets wat je wilt.

Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar een P3-866 MHz (ca 23 Watt verbruik voor de CPU) op basis van een i815 mobo (onboard VGA, gok zo'n 10 W voor de plank), +500 GB opslag (ca 20 W) en jammer genoeg slechts 512 MB SDRAM (5W gok ik, i815 ondersteund max. 512 MB geheugen). Deze stap 'terug' betekend een iets hoger verbruik (op basis vd gegokte Watts) maar wel op basis van een werkende setup die niet breekt onder stress.

P.S.: Hiervoor had ik een dual P3-600 draaien (1 GB RAM, Asus P2B-D mobo) en die heeft een stamp gehad ivm het verbruik. Enkel de dual P3-600 trok al bijna 70 Watt ( 34,5 W per CPU) en deed als totale server ca 100 Watt per uur (auw, ca euro 150 per jaar). BTW de CPU data komen uit Intel spec sheets en zijn max. verbuikswaarden!)

[ Voor 17% gewijzigd door Pantagruel op 12-02-2006 23:42 . Reden: typo ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Wat is tegenwoordig nog het verschil tussen een server moederbord en een workstation moederbord ? Weet wel dat vroeger het verschil was b.v. onboard VGA, dubbele NIC's, RAID etc. maar tegenwoordig heeft elke plank deze functionaliteit wel..

Wat maakt een server bord zo anders als een werkstation bord ( op chipset na ) ??

• _Ernst_
  • Laatst online: 22:28

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 20:30:
Wat is tegenwoordig nog het verschil tussen een server moederbord en een workstation moederbord ? Weet wel dat vroeger het verschil was b.v. onboard VGA, dubbele NIC's, RAID etc. maar tegenwoordig heeft elke plank deze functionaliteit wel..

Wat maakt een server bord zo anders als een werkstation bord ( op chipset na ) ??
Voor thuis gebruik kun je elk worstation moederbord ook inzetten als serverboard, werkt allebei prima en het verschil zul je echt niet snel merken.

Meestal zijn speciale serverboard net iets beter getest zodat ze stabieler zijn en minder snel uit zullen vallen, wat in bedrijfscritieke situaties wel zo handig is. Ook zijn ze soms met net wat meer exotische features uitgerust, meerdere pci-x sloten, veel geheugen sloten, scsi onboard, etc.

Last.fm

• Pantagruel
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 20:30:

Het verschil zit hem in de kwaliteits eisen die de producent de plank oplegt en de verwachting die de eindgebruiker heeft van de plank.

Betekend niet dat een server plank per definitie erg veel functionaliteit meebrengt. Bijv. Intel heeft ook server planken die behoorlijk kaal zijn (Entry level serverboard) maar wel bedoeld zijn voor in een server (single P4).

Voor een huis, tuin en keuken server kun je best een generieke plank gebruiken, dit scheelt flink in de kosten (standaard CPU, geen ECC regged geheugen e.d.). Binnen de zakelijke omgeving zullen ze je met een dergelijk voorstel de laan uitsturen, maar ja daar gelden ook andere eisen.

Evt. een gebruikte server plank voor je thuis server is een optie, maar de pech wil wel dat ECC reg geheugen redelijk exotisch en dus duur kan worden (ook op Ebay/marktplaats). Daarnaast met je geduld kunnen hebben voordat je de setup bij elkaar gesprokkelt hebt (koste me ca 4 weken om een Intel SAI2 plank, 2 Gb betaalbaar ECC regged SDRAM en 2 matched Tualatin CPU's (1266 MHz) te verzamelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Pantagruel op 14-02-2006 22:58 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• sammyZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-02 11:46
vraagje?
welke CPU's verbruiken het minste stroom?
Sempron socket A of de 754
of
Celeron socket 478 of de 775

ben zelf namelijk ook opzoek naar een CPU en MOBO voor mijn server.
deze moet niet te veel stroom slurpen en tevens een beetje te betalen zijn.

zat zelf te denken aan een socket 754 Sempron 64 2800+ met een asrock mobo (onboard Video)

• LinuZZ
op http://balusc.xs4all.nl vind je het verbruik van elke processor,

[ Voor 6% gewijzigd door LinuZZ op 15-02-2006 18:46 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb vorig jaar voor een op een MSDE database'je gebaseerd boekhoudpakket een P4 3.0 GHz neergezet als server. (voor 5 gebruikers ofzo). Mijn gevoel zei ergens al dat dit weleens een beetje overkill kon gaan zijn, en mijn verstand ook. Maarja, de leverancier hamerde er op dat dit pakket toch echt wel een P4 als server moest hebben. Prima, dan doen we dat. Resultaat: maximale CPU belasting 3%. Nou ja hij is iig stable as hell dus we laten hem maar staan.

Eens te meer geeft dit aan dat het begrip 'server' een overgewaardeerde term is, vooral bij mensen die niet weten waar ze over praten. Hiermee doel ik overigens niet op de TS ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door smvs op 15-02-2006 19:09 ]

Verwijderd

smvs schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:07:
Ik heb vorig jaar voor een op een MSDE database'je gebaseerd boekhoudpakket een P4 3.0 GHz neergezet als server. (voor 5 gebruikers ofzo). Mijn gevoel zei ergens al dat dit weleens een beetje overkill kon gaan zijn, en mijn verstand ook. Maarja, de leverancier hamerde er op dat dit pakket toch echt wel een P4 als server moest hebben. Prima, dan doen we dat. Resultaat: maximale CPU belasting 3%. Nou ja hij is iig stable as hell dus we laten hem maar staan.

Eens te meer geeft dit aan dat het begrip 'server' een overgewaardeerde term is, vooral bij mensen die niet weten waar ze over praten. Hiermee doel ik overigens niet op de TS ofzo.
Ik heb zelf een gameserver met CS Source draaien voor 20man.. Ik merk dat mijn CPU ( Dual XEON ) echt niets aan het doen is.. Echter zit mijn ram ( 1GB ) altijd propvol..

Als er ooit nog eens een server komt dat wel een wat "mindere" CPU met wat "meer" RAM :p

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik zou ook kijken naar een Turion, als ik toch al een Socket 754 mobo zou hebben. Enig nadeel is wel dat ze aan de dure kant zijn, maar je hoeft in ieder geval niet naar de snelste te kijken. De Turion MT-32 bijvoorbeeld, die kost in de pricewatch 167 euro en verbruikt maximaal 25W. Als je er dan ook nog even 512MB RAM bij doet, dan zit je verder wel goed ja. De tip voor de voeding ergens hierboven vond ik overigens ook wel een goede, dit kan ook veel invloed hebben op het verbruik en het lawaai wat het ding zou kunnen maken.

• jbr

jbr

Right back @ ya

sammyZ schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 18:11:
vraagje?
welke CPU's verbruiken het minste stroom?
ben zelf namelijk ook opzoek naar een CPU en MOBO voor mijn server.
deze moet niet te veel stroom slurpen en tevens een beetje te betalen zijn.
Hier kun je nog meer doen dan alleen naar het verbruik van de processor kijken:
http://www.jscustompcs.com/power_supply/

Pagina: 1