[Ubuntu] Wireless lan werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 22:09

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
hallo

Ik heb op een pc voor men zusjes (die als 'chat en internet' pc zal dienen) ubuntu gezet.
Dit werkt heel goed (ze merkten amper verschil met windows :X ) maar alleen het wlan werkt niet .
Ik heb mijn wlan kaartje uit een hp pc gehaald en in die oude pc gestoken (dus ik heb er NIETS van drivers van , zelfs niet de name van de kaart 8)7 |:( )

Bij netwerkverbindingen stond er plots een draadloze verbinding bij , waaruit ik kan concluderen dat hij men wlan kaartje goed herkend heeft.

Daar heb ik dan de netwerknaam + key ingevuld en hem laten connecten ... maar dan heb ik geen verbinding :'(

Wat doe ik fout ? en hoe kan kan ik verbinding krijgen ? Ik ben linux noob dus pls niet met moeilijke termen smijten ...

alvast bedankt , evert

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lckarssen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-06-2023
Probeer eens in een terminal venster het commando "lspci -v" te geven en het resultaat hier te posten (als dat niet werkt, probeer dan eens "sudo lspci -v".
Dan kunnen we zien of we aan de hand van de informatie over de PCI devices iets te weten kunnen komen over het kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd maar hij zegde als ik het zonder de sudo deed dat het een 'unknown command' was en met de sudo erbij gebeurde er gewoonweg niets....

Iemand nog tips/ideeën ?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

lspci is een gewoon commando, werkt hier ook als user (zonder sudo)
Weet je wel zeker dat je het in een terminal venster probeert?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
zomertje schreef op zondag 12 februari 2006 @ 14:01:
lspci is een gewoon commando, werkt hier ook als user (zonder sudo)
Weet je wel zeker dat je het in een terminal venster probeert?
Waarschijnlijk is /usr/sbin niet opgenomen in zn PATH als user, dus dan moet ie `/usr/sbin/lspci` runnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
hmmm, ik heb een soortgelijk probleem.
sinds gisteren ben ik wat aan het klooien met ubuntu 5.10 (breezy), en dat werkt op zich prima.
ook ik weet niets van linux, en m'n wlan kaart werkt niet (usr 5416).
als ik in de terminal iwconfig invul, zie ik de kaart wel.
als ik op naar systeem > beheer (dacht ik) netwerkverbindingen, ga, zie ik eventjes een dingetje in plaats van de cursor, waaran ik kan zien dat het programma aan het laden is, op dat moment staat het programma ook onderin beeld in de "taakbalk".
na een paar seconden verdwijnt het tekentje bij de cursor, en de knop op de "taakbalk" is dan ook weg.

iemand een idee wat dit is?

ik ben bang dat m'n ubuntu install verkl**t is ofzo, want er kloppen wel meer dingen niet heb ik het idee:
sudo werkt niet, als ik sudo [command] doe, krijg ik een melding "unable to lookup [mijn computernaam] via gethostbyname"

iemand tips?

bedankt

ps: sorry voor de topic hijack

[ Voor 11% gewijzigd door nick_haak op 12-02-2006 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Het wlan werkt nog altijd niet ; met het commando Ispci of met die usr er nog voor krijg ik telkens weer het 'unknown command ' te zien.

Met iwconfig krijg ik te zien dat men wlan kaartje niet werkt :P , daar schiet ik dus ook niets mee op ....

Als iemand me nog kan verderhelpen ... ik heb ook op de ubuntu wiki's gekeken , daar stond ook niet veel bruikbaars ... thinking about installing SUSE , weet niet waarom , maar ik heb meer vertrouwen in SUSE dan in ubuntu

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Als t in ubuntu niet werkt is het redelijk makkelijk zelf te fixen, als t in SuSE niet werkt niet.

Je moet erachter zien te komen wat voor kaart je hebt. Dat kan met het lspci commando, wat normaal gesproken /usr/sbin/lspci is. Maar misschien lukt het je ook wel met de gnome device manager oid.

Je kunt natuurlijk ook gewoon je knoppix-cd er even indoen. Als je kaart ondersteund wordt zal ie hoogstwaarschijnlijk in knoppix direct werken.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

In Kubuntu:
code:
1
2