Toon posts:

oude server, wat kan ik daarmee doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude IBM server op de kop weten te tikken.

Gegevens:
Server 85 System Board
32MB RAM
System Board Async Port 1 (weet iemand wat dat is?)
Primary Token-Ring Adapter (weet iemand wat dat is?)
370 MB SCSI hard driver
2 netwerkkaartjes 10mb(moeten nog worden geinstalleerd)

op dit moment wil ik hem gaan gegbruiken als router om internet te delen. Over twee compus.

Maar mischien zijn er andere ideeën die beter zijn. Ik hoor ze graag en ook hoe ik dat dan kan doen. Ben geen newbie maar ook geen crack.

Groeten

Verwijderd

Op maandag 22 januari 2001 13:09 schreef JMK_ het volgende:
Ik heb een oude IBM server op de kop weten te tikken.

Primary Token-Ring Adapter (weet iemand wat dat is?)
Tokenring is een door IBM ontwikkeld systeem wat vooral in veel grote instanties gebruikt wordt/werd. Tokenring is 4/16 mbit. Collitions komen niet voor op tokenring doordat iedere pc als het ware omstebeurt een paketje mogen verzenden. Of je er echter wat hebt voor je netwerkje thuis is enkel nog maar de vraag. Zie bijvoorbeeld eerst maar es een MAU (multiple access unit) te vidnen, die dingen zijn uitgesorven.. ;)

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 11:26
geen thin ethernet / coax?
je zou floppy fw kunnen gebruiken...

I’m not like the OTTERS

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03-2025
je kunt hem natuurlijk ook als file-server gebruiken. Natuurlijk wel ff een grotere hd kopen :)

Bestuh!!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
}:O :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er volgens mij wel twee 10Mb netwerkkaarten er in zitten te weten;
3com Etherlink III
en Smart 16/4 MC32 Ringnode (volgens mij is dat die tokenring heb ik dus waarschijnelijk niks aan of zie ik dat verkeerd?)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Is het geen MCA bak dan? Nep :)

• Dennis Nijhuis
  • Laatst online: 09-03-2025
kun je daarop toch gewoon je netwerk aansluiten? No Problem

Bestuh!!

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

PC dumpdag in de RAI. Ga op zoek naar een MCI Ethernet card en je kunt hiermee ook aan een 'gewoon lan' mee doen. Het zoeken naar een MAU lijkt me onzinnig, want dan moet je minstens 1 extra Token-Ring kaart op de kop zien te tikken voor een gateway. En deze kaarten zijn niet goedkoop... de MAU's trouwens ook niet. Overigens zijn die Token-Ring adapters wel ruimschoots aanwezig op de dumpdag. Maar toch denk ik niet dat dat is wat jij wilt.

Ik heb voor mijn Model95 een MCI Ethernet adapter gescoord voor 'maar' 50 gulden. :)Helaas zijn deze alleen maar in 10Mbit/s te verkrijgen :( Als ze wel in 100Mbit/s bestaan, dan zijn ze iig niet te betalen.:(

edit:

MCI? MCI? MCA bedoel ik natuurlijk |:( :)

[edit2]
Zegt ie getverdrie gewoon terwijl ik zit te tiepen, dat hij al een ethernet kaart heeft... |:( Nou dan moet je deze maar gewoon aan je LAN hangen. Zorg wel dat je een switch hub hebt als de rest van je segmenten op 100 Mbit/s draaien, want die kaart van jou draait op Mbit/s
[/edit2]

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Topicstarter
Sorry heb mij berichtje over de netwerk kaarten gewijzigd.

hier om nog ff de vraag.
Smart 16/4 MC32 Ringnode is dat zo tokenring kaart?

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een MCA Bak?

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 22 januari 2001 13:31 schreef JMK_ het volgende:
Wat is een MCA Bak?
Volgens mij staat MCA voor Micro Channel Adapter. Is een systeem dat door IBM is ontwikkeld. Eigenhandige tegenproduct van de ISA en VESA bus systemen. Totaal incompatible en het bewijs, dat IBM echt staat voor Ik Ben Moeilijk! :)

Heal the internet ...

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 22 januari 2001 13:29 schreef JMK_ het volgende:
Sorry heb mij berichtje over de netwerk kaarten gewijzigd.

hier om nog ff de vraag.
Smart 16/4 MC32 Ringnode is dat zo tokenring kaart?
Ja :)

Over mijn vorige reactie. De vertaling van MCA weet ik niet zeker, maar de rest van de uitleg zou wel aardig moeten kloppen. :)

Heal the internet ...

Verwijderd

microchannel architecture.

Destijds had je alleen isa bussen op je pc en toen dat voor servers te weinig werd kreeg je eerst Eisa en MCA (beide nooit echt ver gekomen) als uitbreidingsbussen op servers. Eisa was open, MCA van IBM. Wel goed hoor, maar kort daarna kreeg je Local Bus (en nog weer een strijd tussen vesa/opti/PCI local bus, het werd PCI) en toen was het dus afgelopen voor MCA. Het wordt heel moeilijk om daar kaarten voor te vinden, maar die heb je toch niet nodig als je die ethernet kaartjes gebruikt om 'm als router te laten werken. Wat betreft die token ring adapter: zou ik gewoon in je bios disablen. Kost toch alleen maar hoofdbrekens.

Verwijderd

Topicstarter
Aan die tokenring kaart hen ik dus niks, maar als ik nog zo 3com kart op de kop kan tikken kan ik hem gebruiken als Router of niet?

• Freggel_United
  • Laatst online: 01-07-2025
Op maandag 22 januari 2001 13:34 schreef FoolZero het volgende:

[..]
Volgens mij staat MCA voor Micro Channel Adapter. Is een systeem dat door IBM is ontwikkeld. Eigenhandige tegenproduct van de ISA en VESA bus systemen. Totaal incompatible en het bewijs, dat IBM echt staat voor Ik Ben Moeilijk! :)
MCA = Micro Channel Architecture (toch :?)

Het is een ontzettend klote systeem, want helemaal nix ondersteund het, en het is zo traag als de ziekte.

By each crime and every kindness, we birth our future

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 22 januari 2001 13:38 schreef JMK_ het volgende:
Aan die tokenring kaart hen ik dus niks, maar als ik nog zo 3com kart op de kop kan tikken kan ik hem gebruiken als Router of niet?
idd, zie mijn eerste posting op deze topic...

[off-topic]
micro channel adapter/micro channel architecture pffft wat maakt het uit |:(
nou ja heb ik ook weer wat geleerd :)
[/off-topic]

Heal the internet ...

Pagina: 1