Toon posts:

Firmware updaten op Compaq HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het zoeken naar wat extra informatie over de SCSI HD's die ik heb kwam ik bij HP een pagina tegen met vernieuwde firmwares voor deze drives.

Ik kan echter niet goed bepalen of deze updates zin hebben voor het functioneren van de drive, echt sneller zal hij er niet van worden, maar wellicht iets stabieler ?

Er zijn hier ophet forum een aantal meningen te vinden:

- Firmware op een HD ? haha, neenee dat bestaat niet (Deze mening skippen we maar ;))
- Het kan de stabiliteit iets vergroten wanneer er een "bug" in zat. (geen last van gehad)
- If it ain't broken, don't update. (zit wat in, lijkt me wel wat)

De laatste variant op de meningen kan ik me goed in vinden. Ik ben zelf ook niet echt een voorstander om een BIOS te updaten wanner dit gewoon geen zin heeft volgens de changelog. Het vreemde is dat ik bij de changelogs van de HD's niets kan vinden wat er gefixed is. Ik loop ongeveer 2 versies achter.

Zijn er mensen met ervaringen op SCSI gebied en deze Firmwares ? Wellicht dat er bij hun iets ineens beter ging werken ?

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:01
In een professionele server-omgeving wordt soms vereist dat je de firmware van de drives update voordat je een firmware update van je RAID-controller doet. Bij HP/Compaq SmartArray-controllers heb ik dit weleens gezien.

Voor de rest zou ik inderdaad zeggen if it ain't broken, don't update :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou er ook van af blijven als je geen problemen hebt.

Zo heb had ik wat 15k.3's van seagate, die bij bepaalde u320 controllers bus-resets of whatever vertoonden, je kan van seagate dan op aanvrag firmware krijgen. Ook als je graag je firmware hetzelfde wil hebben op al je schijven, wat vaak aangeraden wordt in een raid omgeving kun je ze wel eens flashen.

HP/compaq schijven zou ik helemaal mee uitkijken, omdat die soms ook nog eens hun eigen meuk er in stoppen.

specs

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Bij HP/Compaq systemen zorg ik er altijd voor dat alle schijven in de array de zelfde firmware hebben. Ik heb hier 2x problemen me gehad.

Verwijderd

Topicstarter
s_broekhoven schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 01:04:
Bij HP/Compaq systemen zorg ik er altijd voor dat alle schijven in de array de zelfde firmware hebben. Ik heb hier 2x problemen me gehad.
Had jij toevallig performance-problemen ? Ik heb in dit topic gemeld dat ik een vreemd snelheidsverschil heb:

[rml][ Raid10] Meerdere arrays ipv één grote ?[/rml]

Nog nooit echt last van gehad eigenlijk :?

@gladiool: erg bedankt voor de informatie, ik ben ook wat huiverig.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2006 16:47 ]

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik heb ervaringen met de HP (voorheen Compaq en daarvoor DEC natuurlijk) raidcontrollers waaronder de HSx reeks (HSZ80, HSG80) en de daarin gebruikte Universal Disks hebben merkbare performance verschillen tussen de firmware versies. De allernieuwste versie is niet noodzakelijk, wel het punt dat alle disks in een raidset dezelfde firmware hebben. Bij een format vanuit de controller is het verschil in tijd opmerkelijk als er een of meerdere disks tussen zitten met andere firmware, rond de 30% in een geval.
Kortom, alle disks dezelfde firmware lijkt naar mijn ervaring belangrijker dan de allernieuwste versie.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus raar. In Array1 zitten allemaal dezelfde HD's met een nieuwe als Hotspare. In Array 2 zitten 3 type verschillende HD's en deze is toch beduidend sneller dan Array1.

Ik ga even een topic-merge vragen :)

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:57
Ik heb laatst drives in mijn DL380s geupgrade. Resultaat, 2 dode drives. Bedankt HP ;)
Motto, if it ain't broken, don't fix it :P

Verwijderd

Topicstarter
Goed plan UltraSub !

Zonde van je schijven, had je wel wat voordelen uit de HD's die het nog wel deden ?

• UltraSub
Nope, niks gemerkt. Uiteindelijk spul uitgezet, maakte veel te veel herrie, en toen maar geinvesteerd in een nieuwe AMD64 als linux server.. Doodstil, veel zuiniger met stroom :P

Verwijderd

Topicstarter
UltraSub schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:06:
Nope, niks gemerkt. Uiteindelijk spul uitgezet, maakte veel te veel herrie, en toen maar geinvesteerd in een nieuwe AMD64 als linux server.. Doodstil, veel zuiniger met stroom :P
Hebbûh :)

• UltraSub
Kopûh.. ;)
Gaat weg in losse onderdelen. :P
Heb nog 4x 1GB ram liggen (en nog eens 3x256 volgens mij).
4*36GB en 4*18GB.
3x Xeon 700?
En de rest natuurlijk wat er allemaal in die doosjes zit ;)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat is ook het vervelende, als je flash fout gaat is je schijf zo dood als een pier. En daarbij kun je bij veel raid controllers je schijven niet flashen, die moet je dan aan een andere niet raid controller hangen.

specs

Verwijderd

Topicstarter
UltraSub schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 19:02:
Kopûh.. ;)
Gaat weg in losse onderdelen. :P
Heb nog 4x 1GB ram liggen (en nog eens 3x256 volgens mij).
4*36GB en 4*18GB.
3x Xeon 700?
En de rest natuurlijk wat er allemaal in die doosjes zit ;)
Ja dat bedoel ik ook :) Voor niets gaat de zon op :)

Doen we buiten het forum om wel even ;)
Pagina: 1