Toon posts:

Plextor PX 755A brander doet lang over het branden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier het volgende systeem :

Amd Athlon 64 3000+
1 gig DDR ram
1 x 36 gig SATA RAPTOR schijf (10.000 rpm)
2 x 250 gig SATA schijven in een striped RAID opstelling
1 x 160 gig IDE schijf (gewoon 7200 rpm)
Plextor PX 755 A 16x brander

Als ik een DVD brandt op 16 speed (met philips DVD's of Verbatim) dan duurt het ongeveer 6,5 minuut om de dvd te branden.... terwijl het 3,5 zou moeten duren. Op zich is dit niet heel erg maar ik vind het vervelend dat de volledige snelheid niet benut wordt. Ik heb zowel van de IDE hardeschijf als van de RAID schijf geprobeerd te branden met hetzelfde resultaat.

Nou heb ik hier zitten zoeken met de search en kom ik erachter dat het o.a. te maken kan hebben met de DMA instellingen in apparatenbeheer. Nu heb ik daar gekeken en bij de PATA controller vind ik de 160 gig schijf en de brander. De schijf staat op DMA 5 (ultra 100) en de brander op DMA 2 (ultra 33). Bij de SATA controller vind ik alleen de 10.000 rpm schijf en die staat op Serial ATA DMA.
Ik heb ook een RAID controller maar daar kan ik geen DMA instellingen van vinden.

Volgens mij staan deze instellingen goed dus vraag ik me af of het branden wel kan in 3,5 minuut of dat 6,5 minuut echt het minimum is. Ik moet binnenkort 110 dvd's gaan branden dus is het wel belangrijk of dit 12 of 6 uur gaat duren.

Alvast bedankt !

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
3,5 minuut is onmogelijk. Afhankelijk van de techniek die de brander gebruikt is voor een SL schijfje in het beste geval ongeveer 5,5 minuut haalbaar. De brandsnelheid begint namelijk nooit op 16x. Hoe snel de Plextor precies is weet ik niet, maar iets meer dan 6 minuten klinkt vrij normaal.
Als je DMA problemen zou hebben, krijg je bijvoorbeeld een snelheidsbegrenzing van 4x en dan duurt het branden van een 16x schijfje toch nog een kwartier of zo. Kleine afwijkingen kunnen veroorzaakt worden door slechte fragmentatie of belasting van de databus tijdens het branden.

Verwijderd

Topicstarter
mmm, ok als dit het beste is dan is goed zo. Ik vind het dan wel raar dat nero wel 3,5 minuut aangeeft en niet meerekent dat er een snelheidsverschil zit tijdens het branden... waarschijnlijk gaat nero gewoon uit van continu 16 speed.

Bedankt voor je reply.

Zijn er nog andere mensen met dezelfde brander (of andere 16 speeds) die dit soort tijden halen ??

edit:
typo

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2006 14:08 ]

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 14:07:
Zijn er nog andere mensen met dezelfde brander (of andere 16 speeds) die dit soort tijden halen ??
Ik heb een Plextor PX-716AL en die doet ook exact 6,5 min over een vol DVDtje. Lijkt me prima dus.