[Apache2] De implementatiemogelijkheden van mooie urls

Pagina: 1
Acties:

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 18:15

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Mooie urls, ik gebruik ze al een aantal jaren zonder daar problemen mee te ondervinden.

Er zijn voor zover ik weet een drietal manieren:
1) symlinks
2) mod_rewrite
3) forcetype

Ik gebruik zelf optie 3, een file zonder extensie genaamd "view" die mijn path_info filtert. Het nadeel van deze methode is dat je altijd een url hebt als: /view/home (of) /view/photos/category/view/test

Je begrijpt denk ik al waar ik heen wil.. ik wil hiervan (optie 3) af, maar weet nog niet of ik symlinks ga gebruiken of mod_rewrite. Zaken waar ik mee speel zijn vooral gebruiksvriendelijkheid en snelheid. Ik heb zelf het idee dat symlinks niet echt gebruiksvriendelijk zijn, omdat je maar moet afwachten welke file apache serveert. Daarnaast lees ik veel over het feit dat Google je pagina's dan niet kan indexeren.

Dit is overigens geen topic over "hoe moet ik iets maken", maar een "hoe hebben jullie het gedaan"

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-08 12:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Met mod_rewrite is het makkelijker om je urls later aan te passen, en bovendien is je site veel meer portable. Verhuis je van server? Geen probleem, even de .htaccess file meekopiëren, en je bent er. Symlinks kloppend houden is veel lastiger.

Maar dit heeft natuurlijk niets met programmeren te maken. ;) PW>>SA

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• blaataaps
  • Niet online
gvdh81 schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 13:51:
gebruiksvriendelijk zijn, omdat je maar moet afwachten welke file apache serveert. Daarnaast lees ik veel over het feit dat Google je pagina's dan niet kan indexeren.
Bij allebei kan ik me weinig voorstellen.
Waarom is het "afwachten welke file apache serveert"? Het lijkt me gewoon dat apache gewoon het bestand serveert waar je symlinks heenwijzen en niet anders, dit lijkt me eventueel eerder van toepassing op mod_rewrite als je geen duidelijke regels maakt.
En hoe zou google moeten zien of iets een symlink is of niet, (hint: niet lijkt me) en hoe zou het dan "niet geindexeerd kunnen worden"? :)
Ik probeer niet te zeggen "gebruik vooral symlinks", maar het lijkt me wel zo handig de keuze te maken op basis van argumenten die waar zijn.

• gvdh81
  • Laatst online: 13-08 18:15

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
@blaataaps: Zie voor meer informatie deze url: http://turnipspatch.com/faking-multiviews/
Als je multiviews hebt aanstaan kun je dus bijvoorbeeld deze url hebben:
--> website.nl/ik/ben/een/directory
en je hebt in /ik/ (wat ook echt een directory is) de bestanden ik.php en ik.html staan. Apache heeft zijn eigen "beslissings scheme" om te kijken welke file er geserverd zal worden.

p.s. op die pagina staat dus ook het google probleem uitgelegd met een (apache2) patch ervoor.

[ Voor 14% gewijzigd door gvdh81 op 10-02-2006 14:08 ]