[OC]AMD 2700+ naar 200fsb

Pagina: 1
Acties:

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Vanuit dit topic bleek dus de laatste generatie Socket A processors met 200mhz fsb erg moeilijk nog te krijgen is, mijn besluit om na een goede 2 jaar niet meer overklokken een laatste poging te wagen voor mijn T-bred 2700+.

Omdat ik op diverse fora las dat de MP locked was, heb ik eerst puur de fsb omhoog geschroeft. Echter bij 182mhz kreeg ik al spontane reboots, wat ook "normaal" lijkt te zijn voor deze CPU. Eigenwijs dat ik was, toch maar in de bios mijn MP omgezet van 13 naar 11 om toch te kijken wat hij doet.
Afbeeldingslocatie: http://www.karremania.cistron.nl/mp.JPG
Ik kon dus wel de MP aanpassen.

Specs
Standaard draait de cpu op 13x166mhz (=2167mhz)
Asus A7N8x-e deluxe
Twinmos dualchannel kit 2x215mb PC3200 (SPD 8/3/3/2.5)
Mijn idee was om te zetten naar 11x200mhz (=2200mhz)
Coolermaster AlCo luchtkoeling, stressed 40-45 graden.

Bios ingesteld op 11 x 200mhz, Vcore naar 1,825v. (daaronder bleef SuperPi fouten geven).
Echter blijf ik nu BSOD's krijgen met de "IRQ non equal or less", wat mij herinnnert aan geheugen problemen. (ingesteld op SPD settings, klopt ook volgens cpu-id). CPU-temperatuur bleef stabiel rond de 45 graden. Vavond ga ik een 2de poging wagen om het systeem wel stabiel te krijgen, maar had ik wat korte vraagjes,

-Kan hogere dimm voltage mijn error verhelpen? (memtest gaat wel perfect op 13x166)
-Haal ik uberhaubt snelheidwinst als ik van 13x166 naar 11x200mhz ga? (slechts 33mhz meer cpu-snelheid, maar wel hogere fsb voor hele systeem).
-Ik ben wat angstig met het ophogen van mijn geheugen voltage, kan door teveel voltage je geheugen kapot gaan?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Waarom niet je geheugen even wat langzamer laten draaien op 166 Mhz.. dus a-sync, langzamer maar wel goed voor de test. Even een Divider instellen dus!

Geheugenvoltage kan je best wat opschroeven, tot 2.9v is er over het algemeen niet veel aan de hand.

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 09:29

oshiro

Chill, dude.

Sinergy schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 11:24:
-Kan hogere dimm voltage mijn error verhelpen? (memtest gaat wel perfect op 13x166)
Zou heel goed kunnen :) Zoals de poster hierboven zegt is er bij 2,9V nog niet veel bijzonders aan de hand.
-Haal ik uberhaubt snelheidwinst als ik van 13x166 naar 11x200mhz ga? (slechts 33mhz meer cpu-snelheid, maar wel hogere fsb voor hele systeem).
Ja, dat scheelt zeker wel.
-Ik ben wat angstig met het ophogen van mijn geheugen voltage, kan door teveel voltage je geheugen kapot gaan?
Dat kan ja, maar 2,9V kun je bijna risicoloos proberen. Hoger begint wel lastiger te worden, door benodigde koeling en dergelijke.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Ik liet mijn inmiddels verkochte XP2600+ op 10,5x200 lopen. Standaard was 12,5x200. De MP is alleen naar boven gelocked, naar onder kan wel dus. Hij draaide dit op 1,7 V stabiel. Als ik hoger ging, kreeg ik hem nooit stabiel. Uiteindelijk wel pifast kunnen draaien op 2,5 GHz, op 12x208,5 volgens cpu-z. Maar zelfs op 2,2 was hij niet 100 % stabiel, liet hem op 1,9V draaien, met waterkoeling. Werd op 10,5x200 @1,9V 43 graden :)

Klik mee voor GoT!........

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Ben weer even verder gegaan.
Vreemd genoeg wil mijn MP nu niet meer terug op 13, hij gaat dan juist op 5. Toch geheugen op 2,9v gezet, deze gaat ook niet hoger in mijn bios :P Dit leek een tijdje te werken totdat ik weer reboots kreeg. Uiteindelijk nu fsb en agp spectrum aangezet op 0,50% en dit lijkt aardig te werken. :) SuperPi haalde de 1M test en CoH liep 2 uur lang stable.

Helaas kan ik dus mijn MP niet meer terug op 13, dus uiteindelijk vergelijkmateriaal is niet meer te maken, enige is een 6 seconde winst op SuperPI :) Dank u voor de antwoorden.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 10-02-2006 23:19 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Je moederbord ondersteund volgens mij geen MP boven de 12,5 (of in iedergeval erg gebrekkig)

Volgens mij moest je juist spread spectrum uit zetten als je gaat overclocken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Ik denk wel dat dat moederbord een multi van boven de 12,5 ondersteunt, anders kan je er ook nooit een 2200+ op zetten. Die is namelijk 133x13x5 (1,8GHz).

Ik heb zelf zo`n 2200+ Thorton op 190 x 13,5 (2560MHz) draait.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Ik draai nu alweer een tijdje 11x200, hij wil echt niet meer terug naar 13x166mhz (de stock instellingen waar hij eerst op draaide). Mijn oude mobo-handleiding gaf juist aan dat bij het aanpassen van de fsb, spread sprectrum ingeschakeld moest worden. Zie niet echt noemenswaardig veel verschil, denk ook door gebrek aan vergelijking (kan dus niet meer terug naar stock).

Enige optie om terug naar 13 te kunnen is een bios reset te doen, mocht je ooit problemen krijgen ;)

Heb nu heel af en toe complete crash, waarschijnlijk moet mijn geheugen weer terug op 2,9v (nu 2,8), maar ik zit nog wat met temperatuur probleempjes :)

Pagina: 1