Toon posts:

Bootblock melding bij nieuwe CPU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn nieuwe CPU binnen gekregen:

AMD Athlon XP 3000+ FSB333 Socket A

Het mobo dat ik heb is een:

Asus A7V600

Probleem is nu dat ik op het moment draai op 2167 MHz (staat zo in de bios)
Echter als ik op 2600 MHz wil draaien krijg een bootblock error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Award BootBlock Bios v1.0
Copyright

BIOS ROM Checksun error
Keyboard error or no keyboard present
Detecting floppy [....]
Detecting Api [....]

Sec. Master [...]
Sec Slave [...]

Disk boot failure, instert system disk and press enter....

Ik ben al naar de Asus site geweest en heb ik de laatste versie van de bios gedownload en vervolgens de bios geupdate. Het updaten ging goed en vervolgens startte hij goed op.
Alleen stond de CPU nog niet goed. Ik zette hem dus meteen op 2600MHz, en toen kreeg ik gelijk die bootblock. Ik weer oude CPU erin opstarten afsluiten. Nieuwe CPU erin en op 2167 MHz gezet en dat werkt zonder problemen. Bios resetten kon ik in het mobo boekje zo snel niet vinden dus vandaar deze methode.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn BIOS mijn CPU pakt als hij op 2600MHz staat ingesteld?

Alvast bedankt

- Martijn

PS: Ik heb de search gebruikt maar kon niets bruikbaars vinden.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

als hij geen hd kan vinden kan dat zijn omdat er simpel nog een floppy inzit. Dit kun je oplossen door de flop te verwijderen of de boot priority in de bios te veranderen (hd eerst, ipv flop eerst)

Ook kun je geen agp/pci lock hebben gebruikt met je overklok zodat je pci bus ook sneller is geworden. Hierdoor worden schijven ook niet bereikbaar.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
Er zit geen flop in.. En wat betreft de boot priority, die staat al goed.

En wat bedoele je met

Ook kun je geen agp/pci lock hebben gebruikt met je overklok zodat je pci bus ook sneller is geworden. Hierdoor worden schijven ook niet bereikbaar.

• The__Virus
  • Laatst online: 27-05 11:34
PCI/AGP lock. Denk dat je IDE controller op de PCI-bus is aangesloten en dus die hoge snelheid niet aankan. Of zet je alleen de multiplier omhoog?

Uuh nog iets, de 3000+ loopt standaard op 2167Mhz. Jij bent dus aan het overklokken en je zit daardoor in het totale verkeerde subforum.

[ Voor 33% gewijzigd door The__Virus op 10-02-2006 11:46 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Je bent idd aan het overclocken, dan kun je dit soort gekke dingen verwachten. Ergo: je hebt geen probleem :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even opgezocht en ja ik ben inderdaad aan het overclocken.
Maar wat bedoel je met:

PCI/AGP lock. Denk dat je IDE controller op de PCI-bus is aangesloten en dus die hoge snelheid niet aankan.

Verder kan ik zelf kiezen op welke kloksnelheid ik wil draaien. De bios geeft een lijstje weer met kloksnelheden. Bij het kiezen van een kloksnelheid past de BIOS zelf de multiplier aan en de externe CPU frequentie. Er is ook de mogelijkheid dat ik zelf deze waarden instel.
Is er een mogelijkheid dat ik de boel kan overclocken?

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:10
De CPU draait niet op 200 FSB!!!, dus zet m daar ook niet op.. Zet m op 166 mhz zoals t hoort..
Die van mij (2e pc) draait op 180 FSB)

Verwijderd

Topicstarter
De FSB staat in mijn BIOS op 166/33. Ik kan hem ook nog op 200/? zetten Het getal dat op het vraagteken moet komen weet ik even niet uit mijn hoofd. Maar hij staat nu op 166/33 en de multiplier is 13.

Is er een mogelijkheid dat ik de boel wat overclock met behulp van deze informatie?

• Theo
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 12:05:

Maar wat bedoel je met:

PCI/AGP lock. Denk dat je IDE controller op de PCI-bus is aangesloten en dus die hoge snelheid niet aankan.
jij ben aan het overklokken. Gewoonlijk is de pci/agp afhankelijk van de fsb. Dus in jouw geval is de pci 1/5 van jouw fsb snelheid. Voer je de fsb op gaat ook je pci snelheid omhoog. Je IDE controller (waar je hd opzit) is intern ook op de pcibus aangesloten. Deze snelheid heb jij nu dus ook op 40 MHz gezet, en dat vind menig IDE contoller _niet_ leuk, en is ook een reden waarom hij in staking is gegaan.

Gelukkig hebben biosmakers hier iets moois voor bedacht, namelijk een optie zodat je pci/agp snelheid ONafhankelijk zijn van de fsb snelheid. Deze optie hebben ze "agp/pci lock" genoemd. In de bios moet je deze dus op ENABLE zetten, en dan kun je je fsb zo hoog maken als je wilt terwijl je pci gewoon zijn werk blijft doen op 33 MHz.

een beetje faq werk dit, maarja...

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
Okay, bedankt voor de duidelijke uitleg :)
Ik ga als ik thuis ben even aan de slag :)

Bedankt iedereen!

- Martijn
Pagina: 1