Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin en ik zijn sinds enkele maanden flink in de weer met ons vers opstartend reclameburea.
De mond-op-mond reclame bracht ons sneller opdrachten binnen dan dat we eigenlijk tijd hadden om het e.e.a eens goed uit te werken. Kortom...het liep allemaal sneller en beter dan dat we hadden durven hopen.

De bedragen die verdiend worden zijn niet schokkend hoog (we praten over een kleine 800 euro per maand) waarover geen btw wordt gevraagd omdat we het nu nog particulier doen.

In mijn achterhoofd begin ik wel te denken om het particuliere gedeelte om te zetten in een eenmanszaak..maar ik zie enorm op tegen de hele rompslomp waar je mee te maken gaat krijgen..zeker als leek op het economisch vlak met al zijn verplichtingen. Ik heb dit forum wel eens een beetje doorgelezen, maar (zoals velen) wil je je eigen situatie toch altijd graag uitleggen met de daarop goed aansluitende antwoorden..

Enkele vragen die ik heb :

1) Aangezien ik nu een uitkering ontvang (en er liever vanaf ben en mijn eigen boontjes dop), maakt het dan iets uit dat ik misschien *net* niet genoeg met mijn bedrijf ga verdienen om uit de uitkering te komen (alias : meer te verdienen dan het minimumloon) ?

2) De KvK en Belastingdienst zijn zaken waar ik mee te maken zal krijgen, maar net zoals zoveel mensen hier een LEEK in ben..(zelfs met de KvK..ja ja).. Welke kosten kan ik van de kamer van koophandel verwachten, per maand/per jaar ongeveer ?

3) Stel ..dat het allemaal niet zo loopt zoals verwacht...is het moeilijk om te zeggen : Leuk geprobeerd, maar we kappen ermee zonder dat het ons nog een prak geld kost ?

4) Ik las wat tegenstrijdige dingen over het BTW tarief. Ik geef een simpel voorbeeld : Ik vraag voor een opdracht 400 euro. Daar komt ongeveer 90 euro btw bij die ik doorreken aan de klant. De klant betaalt dus 490 euro aan moi. Die btw moet ik weer netjes terug betalen aan de blauwe-enveloppe-brigade en hou dus weer mijn 400 euro bedrag over. Ik las nu dat daar OOK nog eens 51% over betaald moet worden ?? Zo ja..welke belasting is dat dan ? En kan ik dat terug vragen ? Zo nee..dan hou ik dus maar *190* euro ongeveer over aan een geleverde opdracht ? (bedragen zijn even uit mijn hoofd gegokt..pin me er niet op vast)..

5) De boekhouding..Ik heb in mijn vaag verleden wel eens boekhouden gehad..Ik verleen diensten, dus inkoop zit er hier niet in..zou het echt zo ontzettend moeilijk zijn dat netjes zelf bij te houden ? (zeker gezien ik alles netjes volgens de regels wil doen, en een goede boekhouding van belang is tesamen met een betaalrekening (voor eventuele controlle) van het bedrijf) ?

6) Ik weet dat veel vragen waarschijnlijk op dit forum al eens gevraagd zijn, maar om nu 8 uur lang alle topics door te lezen met de wetenschap dat meeste dingen afwijken van mijn huidige en toekomstige situatie leek het me verstandig er toch maar een nieuw topic over te openen..
(excuus voor diegenen die het als 'herhaling' opvatten...i just want to play things fair ..en met mijn lieffie centjes verdienen om leuke dingen in ons leventje te doen O+

Tot dusver al Bedankt ! _/-\o_

tiqo.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Ik hoor net een spotje op de radio:
http://www.startbedrijf.nl

:P

Verwijderd

op KvK.nl is ook veel te vinden:
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=53380

Voor BTW vraag je 19% en draag je 19% af dus daar speel je quite. Op al je inkopen (computer etc.) kan je BTW aftrekken. Aangezien je weinig inkopen heb (let wel het is echt niet geen inkopen) zal dat beperkt blijven.

Als boukhouding volstaat een simpele excel spreadsheet wel waar je de inkomsten en uitgaven bijhoudt en de BTW apart specificeerd. Voor alle BTW die je terugvorderd moet je wel een bon en BTW apart gespecificeerd hebben.

Over je uitkering weet ik niks. Je inkomsten komen als een eenmanszaak gewoon in Box 1 dacht ik. Je moet alleen even nakijken hoe dat met z'n tweeen gaat. Op www.kvk.nl www.belastingdienst.nl en www.google.nl moet alles te vinden zijn. Succes.

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 19:59
Volgens mij ben je al niet helemaal zuiver bezig. Volgens de Belastingdienst moet je al BTW afdragen zodra je producten verkoopt of diensten verricht.

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Verwijderd

Ik ben zelf net vorige week ook een bedrijf gestart.
Het makkelijkste is om even naar belasting kantoor te lopen daar een ondernemes gids halen.
Deze moet je goed doorlezen.

Tevens moet je een ondernemingsplan schrijven hiervoor zijn tal van templates te vinden op internet.
Wij hadden van de rabobank genomen ivm een lening. Deze kan je gratis downloaden en met behulp van uitleg die er bij staat kan je hem invullen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Reactie op jouw punten:

1.
Is de uitkerende instantie op de hoogte van jouw extra inkomen? Je maakt nl. nu (deels) onrechtmatig gebruikt van een uitkering.

2.
Bel de KvK

3.
Zie 2. Je kunt je laten uitschrijven bij de KvK.

4.
Bel de belastingdienst. BTW zou je sowieso nu al moeten betalen bij die inkomsten. Je gaat straks loonbelasting, sociale verzekeringen etc, betalen maar het tarief hangt van het e.e.a. af. Je hebt immers ook kosten/inkopen.

5.
Een boekhouding voeren is niet al te moeilijk mits je het regelmatig bijhoudt en bonnen e.d. niet in een schoenendoos propt.

6.
Toch maar eens oude topics gaan lezen. De meeste vragen worden beantwoordt en de antwoorden sijn altijd de moeite waard om te lezen. Je verdiepen in de materie hoort er gewoon bij evenals het inwinnen van informatie.

ARME AOW’er

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:03

paQ

wat GA zegt bij 4 idd :)
bij een eenmanszaak kun je de bedrijfsopbrengsten als 'salaris' / verdiensten, maar dús als inkomsten ontvangen.
Over alle inkomsten betaal je altijd belasting (IB) maar de hoogte hangt van meerdere dingen af.

je moet ook niet zien dat je alleen maar de doorgefactureerde BTW moet afdragen. Je koopt ws. ook dingen in, waarover je BTW betaald. Je telefoonrekening(en), je Internet, aankopen bij de Office Centre etc.
Bij je aangifte wordt dat automatisch verrekend als reeds vooruit betaalde of afgedragen omzetbelasting. Het restant pas je bij. Een beetje boekhoudprogramma rekent dat met 1 druk op de knop voor je uit. (mits je netjes alle boekingen bijhoudt ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 10-02-2006 09:08 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Voor starters die uit een uitkering komen zijn er ook speciale regelingen. De Kamer van Koophandel heeft hier informatie over. Je kan daar het starterspakket aanvragen en eventueel nog andere brochures die op jou van toepassing zijn. Dat kost een paar euro, en na oprichting van je eenmanszaak kan je dit alsnog als kosten boeken. Inschrijving in de KvK voor een eenmansbedrijf is dacht ik rond de 55 euro per jaar.
edit:
Informatie over starten met een uitkering: http://www.kvk.nl/topic/t...Starten+met+een+uitkering

Boekhouden is niet zo moeilijk, ik doe het ook zelf. Zeker bij diensten heb je met een hoop dingen al niets te maken: nauwelijks inkoop (alleen verbruiksartikelen), geen voorraad en maar 1 artikel in de verkoop. Op http://www.download-boekhoudpakket.in-research.info/ staan diverse pakketten om te vergelijken en uit te proberen. Via deze site ben ik aan MKBoek gekomen wat me prima bevalt. Eenvoudig, duidelijk en goede ondersteuning via het supportforum.
Je betaalt inkomstenbelasting over je winst: dus inkomen minus kosten. Dat gaat via de gebruikelijke staffel: 33%, 42%, 52%. De eerste tijd heb je extra aftrekposten, dus op 52% zal je zeker niet direct komen.

[ Voor 6% gewijzigd door cowgirl op 10-02-2006 09:53 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 16:26

ralpje

Deugpopje

Nog even verder denken: als je bedrijf een bepaalde hoeveelheid inkomsten heeft, maar je zorgt aan het einde van het jaar dat al die inkomsten worden 'opgevangen' aan uitgaven (inkopen dus, een PC, printer, telefoon, whatever), dan is je netto winst over dat boekjaar nul, en hoef je dus ook geen inkomstenbelasting (als particulier) over je 'winst uit onderneming' te betalen?
In dit geval natuurlijk niet relevant, maar iemand die een bedrijfje opstart in de avonduren naast zijn 9-to-5 baan, kan hier voordeel uit halen, lijkt me?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• cowgirl
Natuurlijk moet je zoveel mogelijk kosten op het bedrijf opvoeren, maar de belastingdienst stelt vrij duidelijke regels hoever je hiermee mag gaan. Een kantoorruimte is bijvoorbeeld nauwelijks nog aftrekbaar. Een PC deels omdat je hier ook prive voordeel van hebt. Enzovoort.
Een groot deel boek je al weg door de startersaftrek en eventuele meewerkendenaftrek.

• paQ

paQ

ralpje schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:17:
Nog even verder denken: als je bedrijf een bepaalde hoeveelheid inkomsten heeft, maar je zorgt aan het einde van het jaar dat al die inkomsten worden 'opgevangen' aan uitgaven (inkopen dus, een PC, printer, telefoon, whatever), dan is je netto winst over dat boekjaar nul, en hoef je dus ook geen inkomstenbelasting (als particulier) over je 'winst uit onderneming' te betalen?
In dit geval natuurlijk niet relevant, maar iemand die een bedrijfje opstart in de avonduren naast zijn 9-to-5 baan, kan hier voordeel uit halen, lijkt me?
welk voordeel dan?
als er geen belastbaar inkomen is, heb je dus ook in weze niks verdiend.
(behalve een PC van de 'zaak' en een gratis Inet verbinding... maar dat is geen bedrijf)

[ Voor 65% gewijzigd door paQ op 10-02-2006 09:32 ]

• ralpje

ralpje

Deugpopje

paQ schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:24:
welk voordeel dan?
als er geen belastbaar inkomen is, heb je dus ook in weze niks verdiend.
(behalve een PC van de 'zaak' en een gratis Inet verbinding... maar dat is geen bedrijf)
Voordeel in die zin dat een hoop mensen dit waarschijnlijk doen om een bedrijf te runnen, op deze manier hier nog wat leuks aan over te houden (PC, etc.) en aan het eind van het jaar geen extra inkomsten bij hun opgave te hoeven tellen.
Dus: beetje klussen, er wat leuks aan over houden (en nog BTW aftrekken ook) en géén extra belasting betalen. Klinkt te mooi om waar te zijn, dus waarschijnlijk zie ik wel één of ander regeltje over het hoofd :)

• paQ

paQ

ralpje schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:31:
[...]

Voordeel in die zin dat een hoop mensen dit waarschijnlijk doen om een bedrijf te runnen, op deze manier hier nog wat leuks aan over te houden (PC, etc.) en aan het eind van het jaar geen extra inkomsten bij hun opgave te hoeven tellen.
Dus: beetje klussen, er wat leuks aan over houden (en nog BTW aftrekken ook) en géén extra belasting betalen. Klinkt te mooi om waar te zijn, dus waarschijnlijk zie ik wel één of ander regeltje over het hoofd :)
als jij een jaar lang alleen maar BTW aftrekt zonder omzet te boeken waarover BTW berekend kan worden, dan houdt dat vlug een keertje op ;)

• ralpje

ralpje

Deugpopje

paQ schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:33:
[...]

als jij een jaar lang alleen maar BTW aftrekt zonder omzet te boeken waarover BTW berekend kan worden, dan houdt dat vlug een keertje op ;)
Ik heb het ook niet over geen omzet boeken :)
Ik heb het over diensten leveren, daarover omzet boeken, maar door je uitgaven goed in de gaten te houden, aan het eind van het (boek)jaar 'break even' te staan.
Dus genoeg omzet, maar ook genoeg uitgaven, en daardoor geen (of slechts weinig) winst of verlies.

edit:

Het is inderdaad ook een beetje topic-kaping van me, ja. Laten we er maar over ophouden :)

[ Voor 10% gewijzigd door ralpje op 10-02-2006 09:44 ]

• paQ

paQ

ik heb de indruk dat het de TS gaat om juist uit het uitkering traject te komen en 'zijn eigen boontjes te doppen'.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Daar kan hij afaik over gaan babbelen met de uitkerende instantie. Een aanvulling op zijn inkomsten behoort denk ik zeker tot de mogelijkheden.

ARME AOW’er

• cowgirl
Nog even verder gekeken:
Wat gebeurt er met mijn uitkering?

Dat is afhankelijk van de uitkering die u heeft:
Heeft u een WW-uitkering, dan stopt die op het moment dat u als zelfstandige begint. Wordt het bedrijf binnen anderhalf jaar beëindigd, dan komt u weer in aanmerking voor een uitkering als u werkloos bent.
Gaat u voor halve dagen een eigen bedrijf beginnen en heeft u voor veertig uur een WW-uitkering, dan eindigt alleen het recht op uitkering voor de twintig uur die u gaat werken. Het resterende deel van de uitkering loopt dan gewoon door.
Heeft u alleen arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA, WAO, Waz of Wajong), dan beoordeelt het UWV of u nog kunt werken, en zo ja, hoeveel u daarmee kunt verdienen. Dit heet de `theoretische verdiencapaciteit'.

Uw theoretische verdiencapaciteit
Verdient u meer dan uw 'theoretische verdiencapaciteit' (het bedrag dat u theoretisch op de arbeidsmarkt zou kunnen verdienen) dan heeft dit invloed op uw arbeidsongeschiktheidsuitkering. Uw uitkering wordt dan verlaagd, omdat u als minder arbeidsongeschikt wordt beschouwd. Die verlaging is niet altijd definitief, met name niet in situaties waarin sprake is van het opstarten van een eigen bedrijf. De inkomsten worden dan wel gekort op uw uitkering, maar als deze inkomsten weer wegvallen (bijvoorbeeld omdat het niet lukt om winst te maken) dan krijgt u weer uw oorspronkelijke uitkering.

Zijn uw inkomsten gelijk aan of lager dan uw 'theoretische verdiencapaciteit dan heeft dit geen gevolgen voor uw arbeidsongeschiktheidsuitkering. Onder bepaalde voorwaarden kunt u in aanmerking komen voor een aanvulling.

Een aanvulling op uw uitkering
In sommige gevallen heeft u recht op een aanvulling op uw uitkering.
U komt in aanmerking voor deze aanvulling als de verdiensten uit uw bedrijf lager zijn dan uw 'theoretische verdiencapaciteit'. De aanvulling bedraagt maximaal 20% van de `theoretische verdiencapaciteit' en wordt in vier jaar afgebouwd. Het UWV kan u vertellen of u recht heeft op deze aanvulling. Als u een WIA-uitkering heeft, komt u niet in aanmerking voor deze aanvulling.
Er is best veel over te vinden.

• k7of9
  • Laatst online: 25-10 10:16
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 06:08:
1) Aangezien ik nu een uitkering ontvang (en er liever vanaf ben en mijn eigen boontjes dop), maakt het dan iets uit dat ik misschien *net* niet genoeg met mijn bedrijf ga verdienen om uit de uitkering te komen (alias : meer te verdienen dan het minimumloon) ?
Erg belangrijk om je te realiseren is dat de uren die je als zelfstandig ondernemer werkt gekort moeten worden op je uitkering. Hierbij wordt dus totaal niet gekeken naar wat voor inkomen je verkrijgt uit zelfstandige werkzaamheden.
Werk je bijvoorbeeld 20 uur als zelfstandige, dan ben je 20 uur van je uitkering kwijt en hou je dus, uitgaande van een uitkering gebaseerd op 40 uur werkloosheid, ongeveer de helft over.
Die uren worden _blijvend_ gekort. Dat wil zeggen zodra je de werkzaamheden uitbreidt naar bijvoorbeeld 30 uur, en daarna vervolgens een periode minder werk hebt als ondernemer en bijvoorbeeld weer 20 uur werkt, de korting van 30 uur stand houdt.

Het is anders als je als freelancer werkt ,maar daar is hier zo te zien geen sprake van.

[ Voor 3% gewijzigd door k7of9 op 10-02-2006 11:43 ]

Mijn fotografie en videografie

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 20:07
Ik heb een uitkering voor 32 uur P/W en ga vrijwillig 10 uur inleveren voor mijn eigen zaak. Is allemaal rond met het UWV. Komt er op neer dat ik een WW uitkering krijg voor 22 uur per week, welke verder helemaal afhankelijk is van hoe druk ik het met me zaak krijg.

Die 22 uur vul ik in met diverse uitzendbaantjes, schoonmaken, poetsen etc. etc.

Verwijderd

Hou rekening met de belastingdienst. Die komt hard achter je aan. Ik ben april vorig jaar begonnen en had een beetje te enthousiaste omzetverwachting ingediend. Achteraf corrigeren kan niet meer. Ik moest in december de volle mep overmaken. Dat komt wel weer goed als ik de bealstingaangifte over 2005 doe, maar de belastingsdienst loopt daar vast op vooruit. Op basis van de schatting van vorig jaar mag ik in februari vast alles vooruit betalen voor 2006.

Het komt allemaal wel weer goed, maar je moet nu betalen. En een BTW tip: zet die op een aparte rekening. Het saldo op je bankrekening is maar een onderdeel van je financiele situatie en door de geinde, maar nog niet betaalde BTW lijk je rijker dan je bent

Punt 4: Denk altijd in ex-BTW bedragen - dat is wat je er aan overhoudt voor belasting. Door de BTW lijkt het bedrag wel veel hoger, maar zolang je met bedrijven werkt kan het ze niks schelen - de btw is voor hun immers ook weer aftrekbaar.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 21:26
In het topic wordt een paar keer geroepen dat je nu ook al BTW moet rekenen maar dat is pertinent _niet_ het geval! Dit is zelfs zwaar illegaal. Zolang je (voor de belastingdienst) geen ondernemer bent mag je geen BTW op je facturen zetten, je draagt deze namelijk niet af dus hoeft je opdrachtgever deze ook niet te betalen.

Ondernemersplan is niet nodig zolang je geen startkapitaal aanvraagt bij b.v. een bank. Enige dat je nodig hebt om te starten is een formulier bij de belastingdienst, zelfs KvK is niet strikt noodzakelijk (maar wel handig).

Ik zie dat je al bij de UWV bent geweest, goede zet, als je dat niet goed regelt kan je van een erg koude kermis thuis komen.

Schat je omzet niet te positief in (zie ook broncode), fuk niet met de belastingdienst (vul de formulieren op tijd in!) en ga aub even een avond (of 2) goed zitten om je administratie goed op te zetten of geef dat uit handen aan mensen die daar wel verstand van hebben en het leuker vinden om te doen dan jij...

Oh, ga ook even richting belastingdienst om daar de starters handleiding (of hoe heet dat ding) op te pikken, staat erg veel info in. Zoek ook even goed uit hoe het met je vriendin zit, er zijn speciale regelingen voor meewerkende partners. Koop anders bij de boekhandel een pocket over ondernemen/freelancen, veel compacte info voor weinig geld. Kan je later erg veel kopzorgen besparen.

Succes iig met jullie bedrijfje!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-10 13:38

dusty

Celebrate Life!

Ondernemersplan is misschien niet verplicht, echter is het wel een pilaar waar je op kunt bouwen en je eigen verwachtingen op vast kunt leggen, dan kan je na een tijd bekijken of je plan werkt of niet en of je wel in de goede richting aan het gaan bent. Is dat niet het geval kan je je plan aanpassen of besluiten om te stoppen.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

ralpje schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:17:
Dat pikt de belastingdienst terecht niet. Ik heb zo'n bedrijfje buiten mijn fulltime baan en ze zeiken al als ik een jaar geen facturen ondanks het feit dat ik ook geen aftrekposten op geef. Ze gaan er terecht vanuit dat niemand werkt als soort van bezigheidstherapie, dus het netto resultaat op 0 uit laten komen dat kan misschien het eerste jaar, maar uiteindelijk heb je een eigen bedrijfje om wat mee te verdienen. Zeker bij gevallen zoals moi, waar je het erbij doet zijn ze ook kritisch op aftrekposten. Stel je hebt 1 PC, dan zul je die ook prive gebruiken, tel je hebt 1 vaste lijn, dan zul je die ook prive gebruiken. Kortom zitten wel wat haken en ogen aan.

@TS

Je betaald nooit meer (belasting) dan je binnenkrijgt. En hoe meer inkomstenbelasting je betaald des te meer je verdiend dus daar is weinig mis mee. Kan hooguit wat frustrerend zijn, maar dan moet je emigreren :) Als ik je zie met je 800 euro en de term reclamebureau, bekijk dan wanneer je start ook de tarieven. Ik weet niet wat voor een werk je levert. Maar normaal gesproken hangt er aan concept werk en uitwerking bij bureau's een aardig prijskaartje. Je hoeft natuurlijk niet bij de top te zitten maar wees wel realistisch en jezelf te goedkoop verkopen zorgt niet dat je serieuzer genomen wordt. Ik werk ook op een reclamebureau en verdien dat voor mijn werkgever eerder per dag. Niet dat ik daar wat aan heb ;) maar goed om even een vergelijk te maken. Gewoon even goed op de hoogte zijn van geldende tarieven is belangrijk. Met matswerk beleg je geen boterham als je er van wilt leven.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1