Toon posts:

Semi GamePC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ik ben van plan om een nieuw pc samen te stellen. Deze pc wordt gebruikt voor gamen, en daarnaast gewoon normaal browsen en webdesign, etc.

Van mijn oude pc neem ik het volgende mee:
-Samsung SyncMaster 930BF
-Maxtor PATA harddisk 200GB [6B200P0](2x)
-Pioneer DVD-RW DVR--110D

Na veel online research en googlen, kwam ik tot het volgende systeem:

Case == Thermaltake Tsunami VA3000BWA
Voeding == Tagan TG480-U22 480w voeding
Moederbord == ASUS A8N-SLI
Processor == AMD Athlon 64 3700+ (2,2Ghz, S939, 1MB, 200FSB)
Geheugen == 2xCorsair 1024mb DDR400 PC3200 Value Select [3-3-3-8] (voor dual channel)
Videokaart == XFX GeForce 6800GS 256MB DVI PCI-E XXX
Harddisk == Western Digital Caviar SE16 [WD2500KS] (250GB,7200rpm,Sata300,16mb)
  1. Bij het moederbord zat ik zelf te twijfelen tussen de normale versie en de deluxe versie. Maar van wat ik heb gelezen verschillen ze alleen maar 4 sata porten en 1 gig lan, voor de rest moest de performance gelijk zijn. Vandaar de normale sli.
  2. De tweede dilemma keus was bij het videokaart. Ik wist zelf wel dat ik voor de 6800gs chipset ging, maar het was de merk. Bij mij ging het tussen de MSI en de XFX. Voor het laatst het ik toch maar voor XFX gekozen omdat ie al overgeklokt geleverd werd en dus betere prestatie (denk ik). Iemand die ze al hebben en hun ervaring kunnen delen? Welke beter of slechter is.
Tot mijn geweten heeft al de componenten geen incompatibiliteit met elkaar, maar indien er problemen/conflicten zijn in sommige componenten combinatie, hoor ik ze graag. :) Tips en opmerkingen/ervaringen met componenten zijn van harte welkom.
Hopelijk heeft dit systeem genoeg airflow en is lekker still, omdat ik hem wel 24/7 aan heb staan en hij staat in mijn kamer.

Alvast bedankt voor de tips.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Waarom een SLI moederboard als je een 6800GS koopt? Tegen de tijd dat je wilt upgraden kun je beter gewoon een nieuwe videokaart kopen. Verder een prima systeem.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reply.
RoD schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 00:48:
Waarom een SLI moederboard als je een 6800GS koopt? Tegen de tijd dat je wilt upgraden kun je beter gewoon een nieuwe videokaart kopen. Verder een prima systeem.
Eerst heb ik ook gedacht aan de a8n-e zonder sli, maar omdat die een firewire port mist en het verschil tussen hem en de normale sli niet al te grote verschil zat had ik maar voor de normale sli gekozen. Of is het echt veel beter om de normale te kiezen? of een alternatief ervan?

• RoD
  • Niet online

RoD

Sja, hij is goedkoper. Verder niet. Als jij die firewire poort belangrijk vindt, dan moet je vooral de SLI versie nemen. Wat ik bedoelde te zeggen is, dat je geen SLI bord moet nemen als je toch maar een videokaart erin zet. Dus je om de SLI feature zelf hoef je het niet te doen imo. Maar als je er een andere reden voor hebt maakt dit natuurlijk niet uit.

Ik geloof trouwens ook dat de A8N-E lawaaieriger is.

[ Voor 8% gewijzigd door RoD op 10-02-2006 00:58 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Let op dat je wel nog een casefan (exhaust) plaatst, als die er al niet in zit. Die tagan is niet bedoeld om warme lucht uit je kast te halen, daarom is hij ook zo stil.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja voor mij was het echt meer om de reden van het firepoort.
gladiool schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 00:58:
Let op dat je wel nog een casefan (exhaust) plaatst, als die er al niet in zit. Die tagan is niet bedoeld om warme lucht uit je kast te halen, daarom is hij ook zo stil.
Deze thermaltake tsunami heeft voor en achter een 120mm fan. Ik ben van plan om ze te draaien in eerste instantie. Alleen weet ik niet of het koel genoeg blijft als ik op laagste stand houd.
[Probeerde nog op GOT om reviews van mensen te vinden die ook deze kast heeft, maar schijnbaar is het niet al te populair. :(]

Voor de rest toont het systeem geen conflicten hoop ik?

• RoD
  • Niet online

RoD

Wat is je budget eigenlijk?
Ik denk dat 2GB geheugen een beetje overkil is met je huidige videokaart. Pas als je een echte high-end erin zet heeft het zin om nu 2GB te nemen. Anders kun je beter eventueel later upgraden.

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
Denk dat 2GB absoluut geen overbodige luxe meer is aangezien dit jaar Vista nog uit zal komen, hij pakt hier juist een goed punt wat mij betreft wat veel mensen over het hoofd zien.

Persoonlijk zou ik als ik de TS ff wachten tot april als AMD hun socket M2 lanceert omdat je dan ook meteen de een nieuwere cpu kan kiezen en betere upgrademogelijkheden hebt. Ook kan je dan DDR2 gebruiken. Vergeet niet dat je op de FX's en dual-core cpu's na namelijk al bijna aan de bottleneck van socket 939 zit.
Je kan zo natuurlijk altijd blijven wachten......maar toch wilde ik het je even zeggen.

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 01:18:
Wat is je budget eigenlijk?
Ik denk dat 2GB geheugen een beetje overkil is met je huidige videokaart. Pas als je een echte high-end erin zet heeft het zin om nu 2GB te nemen. Anders kun je beter eventueel later upgraden.
Op zich wel, maar nu heb je wel gelijk Dual Channel en hoef je je geheugen voorlopig niet te upgraden. Anders zit je nu met 2x512 en moet je later weer moeilijk gaan doen. Als je van plan bent wat langer met je systeem te gaan doen, dan kan dat makkelijk. Zo duur is geheugen tegenwoordig immers niet meer.
Die 2GB gebruik je natuurlijk ook niet alleen maar bij gamen. Als je regelmatig met verschillende grafische/3D programma's openzit, dan wil het geheugengebruik ook al aardig oplopen.

Verwijderd

2GB is imho echt geen overbodige luxe, steeds meer nieuwe first person shooters profiteren er nu al van en denk dat ze in de toekomst die trend wel gaan voortzetten. Ikzelf merkte met mn 6800GT zeker wel vooruitgang door van 1 naar 2 GB te gaan. Daarnaast levert Dual Channel je weer wat performance-boost op. (edit: alweer laat, ik ook altijd met mn lange verhalen :P)

Dat systeem ziet er verder wel goed uit, alleen snap ik niet echt waarom je voor de XFX gaat. Oke, hij is standaard wat hoger geklokt, maar dat kun je ook makkelijk zelf doen. Kaarten van andere merken zijn evengoed over te klokken en kosten vaak minder (Gigabyte/Sparkle).

Verder las nog het volgende in dat Maxtor/Nforce4 topic:
Overigens lees ik steeds vaker dat het niet alleen de combinatie Diamondmax 10 <> Nforce4 is, maar dat er ookal dergelijke problemen zijn geconstateerd met Western Digital schijfen. In iedergeval lijkt het er op dat de S-ATA II features voor iritante problemen kunnen zorgen.
Misschien niet van toepassing voor die WD van jou, maar imo de moeite waard om even na te checken, kan je namelijk veel problemen mee voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 01:29 ]

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
Je moet de frontpage wat beter in de gaten houden :Y)

Van vandaag
nieuws: Maxtor repareert SATA-problemen met nForce4-chipsets
Maxtor repareert SATA-problemen met nForce4-chipsets
Diverse sites maken melding van de firmwarefix die Maxtor online heeft gezet. De patch zou een definitief einde moeten maken aan de problemen die nForce4-chipsets met de populaire drives hebben. Maxtor heeft al langer veel te stellen met klachten over zijn drives, die door een strikte implementatie van enkele SATA 2,5-features nogal eens ruzie met nForce4-moederborden kregen. De schijven die volgens Maxtor in combinatie met de bewuste chipsets niet goed gedetecteerd werden of met datacorruptie te kampen kregen, zijn de DiamondMax 10 en 11, de MaxLine III en de MaxLine Pro 500.

Tot dusverre waren er wel al enkele patches en workarounds voor de SATA 2,5-problematiek, maar die waren niet zaligmakend. Een firmwarepatch die Maxtor vorig jaar uitbracht zou bijvoorbeeld niet goed met Windows XP samenwerken. Ook het doorsolderen van enkele pinnetjes op de harde schijf kon de problemen wel uit de wereld helpen, maar dat ging uiteraard ten koste van de garantie en verdiende dus ook al geen schoonheidsprijs. Naast de problemen met de nForce4 hebben ook diverse kleinere merken, zoals LSI en Promise, controllers op de markt gebracht die niet goed met de Maxtors overweg kunnen. Of de nieuwe oplossing ook voor die controllers soelaas biedt moet echter nog even worden afgewacht.

Verwijderd

Had ik wel gezien hoor :) alleen weet ik niet of dat ook bij WD schijven wordt toegepast?
Wat degene onder mij zegt dus

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 01:38 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

Piggen

Lekker bakkie

Maar het blijft toch de vraag of het alle problemen oplost. Aangezien harde schijven toch niet zoveel voor elkaar onderdoen, zou ik het risico gewoon mijden.

• RoD
  • Niet online

RoD

MPmad schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 01:37:
Maar het blijft toch de vraag of het alle problemen oplost. Aangezien harde schijven toch niet zoveel voor elkaar onderdoen, zou ik het risico gewoon mijden.
Precies, dat raad ik ook altijd aan :)
Bovendien blijkt uit cijfers dat Maxtors meer RMA's te verwerken krijgen, dus gewoon een ander merk nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn budget ligt rond de 1100 euro. Met de opstelling die ik heb zit ik er ongeveer.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 01:27:Misschien niet van toepassing voor die WD van jou, maar imo de moeite waard om even na te checken, kan je namelijk veel problemen mee voorkomen.
Dit is zeker een goeie opmerking. Ik heb zelf nergens gelezen over WD problemen heeft met de nforce 4 chip. Alleen meer maxtor schijven, vandaar dat ik het ook niet heb gekozen. Ik zou eens grondig googlen om ervan zeker te zijn dat WD geen probleem zou leveren met de chipset.

• RoD
  • Niet online

RoD

Aangezien je wilt dat je systeem ook stil is, kun je beter een Samsun Spinpoint nemen. Uit reviews blijkt dat die erg stil is.
Ow, en neem dan ook een andere koeler dan de stock koeler voor je cpu/gpu.

[ Voor 24% gewijzigd door RoD op 10-02-2006 01:49 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

Piggen

Lekker bakkie

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 01:46:
Ik zou eens grondig googlen om ervan zeker te zijn dat WD geen probleem zou leveren met de chipset.
Doe geen moeite, die zijn er niet.

En wat mij betreft kun je aan het bestellen gaan ziet er prima uit. Hoogstens zou je wat geheugen kunnen kiezen met een iets lagere CAS-latency, maar zoveel maakt dat ook niet uit en misschien overschrijdt je je budget dan.

[ Voor 30% gewijzigd door Piggen op 10-02-2006 01:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
MPmad schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 01:50:
Doe geen moeite, die zijn er niet.
.
Bedankt, dat bespaart wat googlen.
1 ding waarbij ik eigenlijk nog wilde vragen is wat betreft mijn oude Maxtor schijven.
Maxtor PATA harddisk 200GB [6B200P0]
Het probleem met de nforce 4 chip betreft toch alleen de SATA schijven? of ook de idee schijven?

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 02:34:
[...]

Bedankt, dat bespaart wat googlen.
1 ding waarbij ik eigenlijk nog wilde vragen is wat betreft mijn oude Maxtor schijven.
Maxtor PATA harddisk 200GB [6B200P0]
Het probleem met de nforce 4 chip betreft toch alleen de SATA schijven? of ook de idee schijven?
Alleen met de SATA schijven ja, die PATA kun je zonder problemen gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het systeem eindelijk gebouwd en hij runt op dit moment wel goed. Behalve van wat ik eerst had vermeld, heb ik de cpu box cooler vervangen met een Arctic Cooling Freezer 64 Pro. Daarnaast omdat de chipset cooler op de a8n-sli board een ontzettende lawaai maakte heb ik hem ook maar vervangen met een passief nb cooler (Zalman ZM-NB47J).
Voor de rest heb ik de cool&quiet functie enabled + de Q-fan functie in de bios. Voorlopig een beetje zitten lopen testen op temp en geluidsproductie.
Bij idle krijg ik de volgende temps:

Temperatures:
Motherboard 37 °C (99 °F)
CPU 36 °C (97 °F)
GPU 55 °C (131 °F)
GPU Ambient 41 °C (106 °F)
Maxtor 6B200P0 37 °C (99 °F)
Maxtor 6B200P0 37 °C (99 °F)
WDC WD2500KS-00MJB0 46 °C (115 °F)
Chipset 52°C

Cooling Fans:
CPU 1133 RPM
Chassis 680 RPM

Voltage Values:
CPU Core 1.12 V
+3.3 V 3.33 V
+5 V 5.03 V
+12 V 11.97 V
+5 V Standby 4.97 V
VBAT Battery 3.12 V

Bij een potje gamen krijg ik de volgende temps:

Temperatures:
Motherboard 43 °C (109 °F)
CPU 45 °C (113 °F)
GPU 70 °C (152 °F)
GPU Ambient 47 °C (113 °F)
Maxtor 6B200P0 42 °C (108 °F)
Maxtor 6B200P0 46 °C (115 °F)
WDC WD2500KS-00MJB0 55 °C (131 °F)
Chipset 64°C

Cooling Fans:
CPU 2220 RPM
Chassis 680 RPM

Voltage Values:
CPU Core 1.40 V
+3.3 V 3.33 V
+5 V 5.03 V
+12 V 11.97 V
+5 V Standby 4.97 V
VBAT Battery 3.12 V

Bij de kast heb ik alle drie de fans aanstaan. [De voorfan, achterfan en de zijkant fan]
De temp lijken mij wel een beetje op de hoge kant (of is het normaal?) dus ben ik maar even bij de cooling got aan het bekijken en hopelijk wat te vinden wat ik kan doen om misschien temp te verlagen, want het lijkt me niet zo gezond met zo'n temp, maar met zo'n temp loopt mijn computer wel gewoon normaal.
Enige wat ik wel merk is dat als ik wat luister dan hoor ik soms hakkelig geluid. Vraag me af of dat door de onboard geluidskaart komt wat dat doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 01:01 ]

Pagina: 1