Win XP Pro opstart probleem: iemand een idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RemcoF
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-02 08:05
Ik heb sinds een week of 2 een hardnekkig opstart probleem. :(

Elke keer als ik probeer op te starten in normale modus crasht XP bij het Windows bootscherm.
Als ik in safe mode opstart is de laatste file die geladen worden (lees: de laatste regel die zichtbaar is op het scherm) agp440.sys

Alle andere opstart mogelijkheden (debugging mode, last known good configuration etc etc) crashen ook op (vermoedelijk) hetzelfde punt.
Mijn systeem heeft sinds de aanschaf probleemloos gedraaid. Ik heb niet onlangs iets verandert aan mijn hardware, noch vage programma's geinstalleerd, dus waarom dit opeens optreedt is mij een compleet raadsel.

Vermoedelijk is er iets op mijn HDD wat windows niet trekt, maar weet niet hoe ik dat kan oplossen.
Heb overigens een testprogramma van Western Digital gebruikt: geen fouten op HDD gevonden.
Memtest86: geen fouten

AGP440.sys in Google geeft een hoop (wisselende) problemen en oplossingen, maar in 99% van de genoemde gevallen is het systeem nog op een of andere manier te benaderen... bij mij (tot op heden) niet... |:(

Heb van alles geprobeerd:
Windows opstarten vanaf XP installatie CD:
Recovery console: laadt niet / crash
Windows opnieuw installeren / herstelinstallatie: crash (PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP: 0x00000050)
(Kan dus ook niet CHKDSK laden)
BIOS bijgewerkt tot laatste reguliere versie (10.09): geen resultaat.
Grafische kaart verwijderd / ouwe PCI kaart erin: zelfde probleem
Geheugenmodules verwijderd / omgewisseld: geen resultaat.

Heb een oude IDE HD (bij het opstarten wordt de S.M.A.R.T. status als BAD opgegeven, dus die schijf leeft niet lang meer) ingeplugd en XP hierop geinstalleerd om vervolgens te proberen om mijn SATA schijf (met 4 partities) te benaderen: gaf eerst problemen met het installeren van drivers voor SATA, maar als ik van deze schijf boot met de SATA ingeplugd loopt XP weer vast (op het moment dat even de SATA wordt benaderd).

Systeem in het kort:

Windows XP Pro (EN) SP2
Asus P4P800E Deluxe met 3,0E Ghz Prescott
2 x 512 MB DDR RAM
120 GB WD1200JD SATA
Asus ATI 9600SE/TD AGP

Wie weet een oplossing?

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:03
http://support.microsoft....spx?scid=kb%3Bnl%3B324764

Eerste link via google!

Had je al gegoogeld?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

aangezien hij crash bij wat mij lijkt het laden van je AGP driver zou je kunnen proberen om die in dos omgeving (via n bootdisk) opnieuw te installeren...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• RemcoF
Had die pagina uiteraard ook al gevonden, echter, zoals ik al aangaf, Recovery console: laadt niet / crasht....

Heb geen idee hoe ik in een dos omgeving kom. Kan wel met een windows 98 flop een dos prompt starten, maar dan kan ik nog steeds die SATA schijf niet benaderen.

[ Voor 43% gewijzigd door RemcoF op 10-02-2006 00:06 ]

• Basement
Exuses

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Systempje al een keer goed 'ontstoft'?
Misschien kan je voor de zekerheid even de voeding van de pc controleren/vervangen.

Alles kan stuk.

• RemcoF
De kast was inderdaad goed stoffig van binnen, heb al een halve spuitbus lucht leeggespoten.
Voeding (de standaard voeding van een AOpen H600B ATX) is volgens mij niets mis mee, als ik de oude HDD met XP start draait ie prima.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

RemcoF schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 00:12:...
oude HDD met XP start draait ie prima.
ow dat had ik effe gemist in je TS. 8)7

Alles kan stuk.

• Basement
Als je oude HD wel draaid, zou je je nieuwere erbij kunnen hangen, belangerijke data backupen, en een nieuwe instal proberen.

Is dat iets? misschien kom je dan wel dingen tegen die je kunt verhelpen.

• RemcoF
Ook dat heb ik al geprobeerd, Second base
RemcoF schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 23:54:[...]
Heb een oude IDE HD [...] ingeplugd en XP hierop geinstalleerd om vervolgens te proberen om mijn SATA schijf (met 4 partities) te benaderen [...]maar als ik van deze schijf boot met de SATA ingeplugd loopt XP weer vast (op het moment dat even de SATA wordt benaderd).
[...]

• Basement
Ik ga slapen. ik lees er telkens overheen.

succes

• RemcoF
Niemand een idee? :?

• Basement
Hoi ik zal proberen niks stoms te zeggen, heb je verhaal goed doorgelezen.

Heb je geen vriend of kennis met een bak die op sata draaid? Misschien zou je op die manier kunnen kijken of het echt je HHD is die dwars ligt, en kan je misschien daar je data veilig stellen.

Koeling en stof heb je al naar gekeken evt de lijnen van je voeding kan je doormeten met een multie meter.

En wat ik nog kan verzinnen, is dat je evt een pci sata kaart probeert. En je huidige uitschakeld.

• RemcoF
Goed, ik heb mijn Windows nog niet aan de praat gekregen, maar heb een Knoppix CD-rommetje gedownload en daarmee start de pc zonder problemen op.

Voorlopige conclusie is dus dat er niets mis is met mijn hardware (alles wordt keurig door Knoppix herkend en geinstalleerd, ook mijn SATA schijf).Bijkomend voordeel is dat ik nu door al het gedoe weer een brandschone computerkast heb.

Maar goed, ik kan dus weer bij mijn data, dus de belangrijkste data kan ik nu op een aantal schijfjes branden (althans, dat hoop ik).

Nu is het punt dat ik eigenlijk weinig zin heb om mijn Windows helemaal opnieuw te installeren. Op zich is het installeren van XP niet zo dramatisch, maar alle overige software moet ik dan ook weer installeren, en dat kost meer dan een paar uur. Voor dat ik daar aan begin wil ik eerst nog andere mogelijkheden uitproberen, te meer omdat het systeem voor deze crash eigenlijk altijd probleemloos draaide.

Wat ik dus eigenlijk wil is ff een paar bestandjes van XP deleten waarop het systeem nu blijft hangen als XP opstart, zodat ik daarna misschien wel een herstel installatie kan doen.

Mijn vervolgvraag is dus tweeledig:

Kan ik met Knoppix (of een andere een Linux bootable CD-ROM) met een Windows emulator bestanden aanpassen op mijn HDD en zo ja, welke bestanden zou ik dan kunnen verwijderen om een herstelinstallatie mogelijk te maken. (de vraag wordt misschien een beetje offtopic, maar goed)

Of is het op een of andere manier mogelijk om via een dos-prompt op mijn SATA schijf te komen en dan wat bestandjes weg te gooien?

Anyone?

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 09:41
Kun je niet een keer opstarten met de optie om niet automatisch te rebooten bij een BSOD. Dan zie je misschien meer.

• RemcoF
Ik weet eerlijk gezegd niet meer of ik dat ook geprobeerd heb, maar zoals als ik in mijn eerste berichtje schreef blijft het systeem bij alle 3 de safe mode opties hangen bij de agp440.sys en bij de overige niet-standaard opstarts krijg ik een BSOD met de volgende fout:
(PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP: 0x00000050)

Maar ik zal het misschien vanavond toch even proberen.

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:04
Misschien een raar idee, maar ik krijg het idee dat de bestanden van je videodrivers misschien corrupt zijn. Heb je misschien een ander oud videokaartje liggen wat je tijdelijk in je PC kan doen, om misschien te zorgen dat hij de stuurprogramma's van je huidige videokaart niet gaat laden? :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• RemcoF
Zelfs dat heb ik al geprobeerd (zie eerste post), AGP kaart eruit, oude PCI kaart erin, maar dat maakte geen verschil. Het kan natuurlijk aan die genoemde agp440.sys liggen, maar net zo goed aan een bestandje dat daarna door Windows geladen wordt (ik denk zelfs dat agp440.sys het laatste bestand is wat succesvol geladen wordt). Het probleem is dat ik niet weet wat er daarna geladen wordt en of dat het bestand is wat de crash veroorzaakt.

Het vreemde is dat zelfs als ik aangeef dat ik vanaf CD XP opnieuw wil installeren het systeem crasht. Normaal gesproken wordt door setup volgens mij eerst gekeken of er al een bestaande installatie is, en zelfs dat trekt ie dus niet (systeem crasht voor ontdekt/gemeld is dat er al een XP is). Lijkt mij dat tijdens de setup gewoon een paar standaard drivertjes geladen worden, dus niet (eventueel vernieuwde en misschien nog niet helemaal perfecte) drivers. Het is overigens precies dezelfde CD waarmee ik XP geinstalleerd heb, dus die drivers zouden hetzelfde moeten zijn.

Er staat gewoon ergens op die HDD een brokje data waar Windows elke keer over struikelt. Punt is dat ik dus niet weet welke data / welk bestand dat is.
Zou dus graag chkdsk of zoiets willen draaien, maar ik weet niet hoe.

• RemcoF
Goed, standaard opstarten met automatische reboot uitgeschakeld levert dus inderdaad op dat ie een BSOD geeft met (PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP: 0x00000050).

Ik vrees dat er niets anders opzit dan mijn C: schijf te formateren Heb alleen geen idee hoe. :?
Kan iemand me een tip geven hoe ik dat kan doen?

En dan maar hopen dat het probleem met een nieuwe install niet terugkomt.

• Basement
Iedere fabrikant van hdd's heeft tools voor te formateren, diagnostiek e.d.

Ik heb ze van maxtor en seagate gebruikt en werkt goed.

In jou geval zou ik eens kijken of dat lukt:

http://support.wdc.com/download/index.asp?cxml=n
Pagina: 1