Nieuwe HDD oude gegevens behouden..

Pagina: 1
Acties:
  • 501 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-02 16:21

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hey, ik krijg morgen een 300GB Maxtor schijf, daar ga ik natuurlijk als een gek mee bezig! Ik heb nu een 27,5 en een 20 gb schijf in mijn pc.

Op de 2e schijf staan wat installatie en filmpjes, op de 1e staan stuk of 6 spellen waarvan de cd's kapot of kwijt zijn.. maar ik wil niet die schijf in mijn pc houden.

Is er een manier dat ik die spellen goed kan overzetten naar mijn andere HDD (de nieuwe?)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:24
gewoon kopieren in de windows verkenner

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

efgeha

trial and error

Op welke schijf staat je OS (windows / linux / ??)?

Of zijn het beiden data schijven.

Als één van de twee ook je OS bevat kun je een imaging programma als Norton Ghost of Acronis True image gebruiken, daarmee kun je een exacte, en werkende kopie van je huidige schijf maken.

Als het gewoon data is wat erop staat, kun je eerst de nieuwe schijf erbij hangen, alles kopiëren en dan de overbodige oude schijven eruit halen.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Sorry, even wat info :).

1 is een oude IDE schijf, met windows xp. Hier staan mijn games en programmas op.
de 2e is de nieuwe schijf. hier komt ook xp op, en is een sata schijf.

Ik heb al een keer alle games en programmas overgezet, helaas kreeg ik toen dus register problemen. toen ik ze weer wou terug zetten, dat is dus niet een optimale oplossing.

//edit, sorry van de nogal verotte spelling en leesteken gebruik. Ben de hele dag al aan het typen en heb er nu wel genoeg van :p.

[ Voor 16% gewijzigd door MrVegeta op 09-02-2006 23:46 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MrVegeta schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 23:42:
Sorry, even wat info :).

1 is een oude IDE schijf, met windows xp. Hier staan mijn games en programmas op.
de 2e is de nieuwe schijf. hier komt ook xp op, en is een sata schijf.

Ik heb al een keer alle games en programmas overgezet, helaas kreeg ik toen dus register problemen. toen ik ze weer wou terug zetten, dat is dus niet een optimale oplossing.
Daarom moet je dus ook gewoon clonen met bijvoorbeeld ghost. Dan gooit hij dit namelijk allemaal mee over. Enige waarvoor je moet zorgen is dat je wel de S-ATA drivers hebt geinstalleerd, anders zal booten wat lastig gaan.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Oke ik zal me er vanavond in verdiepen!
Bedankt voor de info guys!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Wat voor PC is het eigenlijk? kan het moederbord wel een hdd van 300gb aan? misschien handig om dat eerst uit te zoeken en eventueel te fixxen met een bios update of de maxblast utility (mits het een maxtor schijf is).

• efgeha

efgeha

trial and error

MrVegeta schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 23:42:
.......

Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt, moet normaal bij gebruik van een imaging programma geen probleem geven namelijk.

Nu we wat meer weten, en ervan uitgaande dat je de beschikking hebt over een voornoemd programma, alsnog de nieuwe schijf erin, nog niets mee doen, zelfs niet formatteren.

Je bestaande WXP installatie, met de spellen en andere progs natuurlijk, met Ghost overzetten naar de nieuwe schijf, hierbij kun je aangeven of de partitie dezelfde grootte moet behouden, of moet groeien of krimpen.

Als dit klaar is de oude schijf even loskoppelen en opstarten met de nieuwe schijf, of makkelijker, in je bios even aangeven wat de eerste harde schijf in je opstart volgorde moet zijn (de nieuwe dus).

Dan met schijfbeheer je verdere partitie indeling maken en eventueel je andere data overzetten naar partitie op je nieuwe schijf.

edit: reacties hierboven niet gezien, was reply aan het typen.......

[ Voor 4% gewijzigd door efgeha op 09-02-2006 23:53 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
het is een A8N-E mobo :) Nforce4. Dus die kan het wel hebben :)
Mijn HDD was de bottleneck ;).

Hoe ik het toen heb gedaan.
Ik heb toen de 2e schijf als slave gedaan, pc geboot de mappen naar die 2e schijf gesleept. Toen de 1e schijf geformateerd en XP er weer opgezet. Toen ik het wou terug zetten deed vegas, ps2.0 het niet meer. Dat wil ik nu een beetje tegen gaan.

//edit

@efgeha bedankt :) goede tips. Kom er zo wel uit :)

[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 10-02-2006 00:01 ]

• efgeha

efgeha

trial and error

oké dan!

Als het niet gaat lees ik het wel, ga nu tukkie doen :Z

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 17:08

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Om een harddisk te clonen waarop een OS staat, kan je het beste clone programma's gebruiken. Dit omdat de schijf / partitie waarop het originele OS staat, na het clonen (zoals jij het wilt) niet meer actief (en het liefst "hidden") gemaakt moet worden, zodat de OS op de nieuwe schijf niet meer in de problemen komt met de oude installatie.

Een paar voorbeelden van clone programma´s zijn:
PC INSPECTOR clone maxx (gratis)
HDClone v2.0 (gratis versie beschikbaar)
XXCOPY (eigenlijk voor Win9x systemen)
Acronis Migrate Easy 7.0 (aanrader, $40,- )
PowerQuest DriveCopy v4.0 (aanrader, maar moeilijk te verkrijgen)

Een andere optie is de harddisk clonen met bijvoorbeeld Norton Ghost.
Hiervoor moet je wel voldoende ruimte hebben op een andere schijf of partitie dan de 300 GB en de schijf waar XP nu op staat. wel moet je na het overzetten met zo een backup programma de nieuwe schijf "actief" maken met bijvoorbeeld Fdisk (en de oude inactief, of uit de computer halen).

Andere voorbeelden van backup programma's zijn:
Acronis True Image
Active@ Disk Image
Paragon Drive Backup
PowerQuest Drive Image

Let wel: voor bijna al dit soort programma's moet worden betaald, maar kan later (lees: OS niet meer goed, data niet meer goed) goed van pas komen bij het terugzetten van OS / bestanden.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• Swoosh
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 01:16
Namens mij ook bedankt voor degenen die de tips gaven. Ik heb er ook wat aan gehad _/-\o_

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-02 21:23
Toevallig dat ik mij dit zelfde gister ook afvroeg..

is er ergens een duidelijke handleiding over ??

want hoe gaat het preicies je doet je nieuwe hd erbij en start je cloneprog. op en dat zeg je clone naar schijf (D. bv) en dat maakt hij een clone. Dan haal je je oude hd er uit en klaar ??

[ Voor 49% gewijzigd door Remco Tr op 10-02-2006 12:35 ]

Pagina: 1