Toon posts:

[TFT+DVI] groene strepen bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een nieuw-2ehands TFT scherm gekocht, een HP 1740 17'' scherm. aangesloten op een Radeon 9000Pro dmv een nieuwe DVI-kabel.
Maar... bij opstarten komen er groene strepen in beeld, vooral tegen de rechter schermrand aan, en ze bewegen. Dit treedt dus op bij het opstarten van BIOS e.d. (en mem test). maar, ook bij het windows-xp opstartscherm.

Echter, in winXP pro NL geen enkel probleem. ook als ik de resolutie verlaag of een zwart scherm met witte teksten instel (lichtkrant schermbeveiliging bijv). Vaag dus!
maar, bij het kijken van een film (fullscreen dan), zijn er heel af en toe wat kleine groene puntjes te zien in donkere partijen. die zijn weer NIET te zien op de TV via TV-out.

ik snap er niks van, en vraag me nou af of dat aan de drivers, videokaart of monitor ligt. in het laatste geval breng ik m terug, vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
hier een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img472.imageshack.us/img472/5960/strepen33mr.jpg

dit is een extreem voorbeeld. meestal is t niet zó erg. in windows zelf is er bijna niets van te merken. sommige kleuren lijken een beetje te trillen ofzo.
ik heb wel gemerkt dat zodra ik van de standaard 1024x768 resolutie afwijk- hij de mist in gaat en streperig wordt.
heb nu wel de drivers van de monitor en de videokaart vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 00:08 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:16

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
volgens mij is de standaard resolutie toch echt 1280x1024 aangezien je een 17" TFT hebt...
heb je toevallig tv-out aangesloten? want dan kan het zijn dat die een 50Hz signaal krijgt, en de meeste tft's kunnen daar niet tegen... maar dit probleem heb ik niet eerder gezien..

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Topicstarter
heb idd een tv-out aangesloten, maar als ik tijdens de groene strepen de info van de monitor opzoek (via dat OSD menu) staat er 1280x1024@ 60hz. ik zal t eens proberen zonder tv-out oid.

he tmaakt zowiezo uit of ik 1024x768 met catalyst drivers draai of zonder (dan haalt ie dezelfde resolutie maar is het beeld ook vol groene strepen).
ik vind t heel gek dat ik nu in windows zit en echt helemaal GEEN problemen heb. zou t misschien ook te maken kunnen hebben met de soort dvi-kabel?

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Het is toch wel een DVI-D kabel? Als het signaal namelijk analoog bij je monitor binnenkomt zou dit soort artifacts wijzen op een defecte analoog->digitaal convertor.

Als het signaal digitaal is (je monitor zou dat ook aan moeten geven) is er iets heel vreemds aan de hand. Lijkt wel ofdat de monitor (of vidkaart) de groene kleur op 'aan' laat staan zodra hij die tegenkomt. (Ja, ook een TFT refreshed lijntje voor lijntje).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
het is zo'n connector.
Afbeeldingslocatie: http://xs67.xs.to/pics/06065/DSC00489.JPG

Verwijderd

Topicstarter
nou ik zoek op google lijkt t alsof er meer puntjes op zouden moeten zitten!
ik ga zo even terug naar computerland, daar gaven ze deze kabel. (15 euro ook nog!)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de kabel omgeruild voor een standaard VGA-kabel. jammer dattie t niet anders wilde doen, maar dat lag misschien aan DVI-i danwel DVI-D (?) signaal dat de monitor of de videokaart niet goed verwerkte. hij draait nu op 1280x1024 en hij doettet perfect! alleen lijkt ie wat minder scherp dan voorheen (ook met cleartype aangezet), maar alles beter dan die groene strepen!

(als iemand nog een tip heeft over die scherpte...

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

een DVI-D kabel proberen :)... nu ga je 100% zeker analoog en doet hij het wel dus moet het aan de kabel hebben gelegen of aan de DVI poort op je monitor...

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal eens proberen zo'n kabel van iemand te lenen ofzo. wordt allemaal een beetje duur zo, aangezien ik gister ook al de hele ikea heb leeggekocht. (maar nu staat die mooie flatscreen monitor wel op een nog mooier middenbruin Jonas bureau en zit ik ervoor op een hele relaxte leren Ikea bureustoel - en dat is ook wat waard!)

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Dat is een single-link DVI-D kabel, precies wat je nodig hebt (unless je erg hoge resoluties gaat draaien, zoals 1600x1200).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
tja, en dus doet ie t niet goed ondanks de goede kabel. oftewel: ik hou t lekker bij VGA
Pagina: 1