Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

neon veroorzaakt reboot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik had vandaag 2 blauwe neon buizen in mijn pc gestoken, alles verliep goed,
pc ging gewoon aan, geen probleem. maar later zette ik de lampen uit want ik ging film kijke, en daarna zette ik de neon weer aan. opeen rebootte mn pc.
daarna had ik nog een paar keer geprobeerd neon aan en uit te zetten en dat ging goed
maar na een paar keer rebootte hij weer...

waaraan kan dit liggen?
ik heb alle kabels al gecontroleerd, andere molex aansluiting geprobeerd, niks werkt.

mijn systeem:
pentium D 930 (2x3ghx 2x2mb)
asus P5WD2 premium mobo
X850XT PE
1gig ddr 667 ram
37GB raptor, 2x250gb seagate, 1x200gb WD
450watt voeding cooler master
asus dvd brander

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 06:01
Wat voor voeding heb je. Misschien is deze te zwak waardoor je systeem een spannings dip krijgt.

Probeer het is met een buis

[ Voor 14% gewijzigd door josvane op 09-02-2006 23:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Coolermaster RealPower 450W
zou ruim genoeg moeten zijn want mijn systeem verbruikt max 360watt normaal gezien

maar dat van die dip dacht ik ook eerst
maar net zette in de lampen uit en rebootte die weer :?
dus te weinig stroom lijkt me niet meer

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 23:24:
Coolermaster RealPower 450W
zou ruim genoeg moeten zijn want mijn systeem verbruikt max 360watt normaal gezien

maar dat van die dip dacht ik ook eerst
maar net zette in de lampen uit en rebootte die weer :?
dus te weinig stroom lijkt me niet meer
Als je ze uit zet krijg je ook een piek/dip ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Topicstarter
MewBie schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 23:26:
[...]

Als je ze uit zet krijg je ook een piek/dip ;)
oh dat wist ik niet :)

en kan ik dat testen op een manier?

met een buis? wat daarmee bedoeld precies?

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 15:23
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 23:28:
[...]

oh dat wist ik niet :)

en kan ik dat testen op een manier?

met een buis? wat daarmee bedoeld precies?
met één (neon)buis ;)

Verwijderd

Topicstarter
ohzo :P
zal ik vanmiddag eens proberen ja

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hangt de neon samen met een ander apparaat aan 1 voedingskabel?
Zo ja, hang hem dan eens aan een 'eigen' draad vanaf de voeding, vooral harde schijven zijn gevoelig voor spanningswisselingen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Resistor schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 08:05:
Hangt de neon samen met een ander apparaat aan 1 voedingskabel?
Zo ja, hang hem dan eens aan een 'eigen' draad vanaf de voeding, vooral harde schijven zijn gevoelig voor spanningswisselingen.
Nouja, het maakt echt geen ruk uit op welke voedingskabel je ze plaatst (voor het voltage iig), gezien die binnen de voeding toch bij elkaar komen. Het kan enkel uitmaken dat door de hi-frequence van de inverter je hdd's een dip krijgen, maar niet vanwegen een voltagedrop. Dan heb je die namelijk ook vanaf een andere voedingstekker. Ook zal een CCFL niet erg veel stroom verbruiken, om presies te zijn 3 watt, daarvan zal dus je computer niet gaan hikken.

In dit geval kan ik een paar dingen bedenken waardoor jou computer zichzelf gaat herstarten. Ik denk dat de hi-frequence "puls" in dit geval het probleem veroorzaakt. Je zou dit "denk ik" kunnen oplossen door er een redelijk grote elco aan te hangen, icm een redelijk grote diode zodat de stroom nooit kan terugvloeien naar je eigen voeding, maar enkel van je voeding naar de elco/inverter. Die elco zal ik dat geval de stroomdip/hik opvangen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:51:
[...]

Nouja, het maakt echt geen ruk uit op welke voedingskabel je ze plaatst (voor het voltage iig), gezien die binnen de voeding toch bij elkaar komen. Het kan enkel uitmaken dat door de hi-frequence van de inverter je hdd's een dip krijgen, maar niet vanwegen een voltagedrop. Dan heb je die namelijk ook vanaf een andere voedingstekker. Ook zal een CCFL niet erg veel stroom verbruiken, om presies te zijn 3 watt, daarvan zal dus je computer niet gaan hikken.

In dit geval kan ik een paar dingen bedenken waardoor jou computer zichzelf gaat herstarten. Ik denk dat de hi-frequence "puls" in dit geval het probleem veroorzaakt. Je zou dit "denk ik" kunnen oplossen door er een redelijk grote elco aan te hangen, icm een redelijk grote diode zodat de stroom nooit kan terugvloeien naar je eigen voeding, maar enkel van je voeding naar de elco/inverter. Die elco zal ik dat geval de stroomdip/hik opvangen.
zou dat werken dan?
en waar kan ik dat dan krijgen?
bedankt voor je reactie iig

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-11 14:10
Jeez, wat een preek, gewoon niet aan de lijn hangen waar je hd's ophangen en opgelost, is bij eender welke pc zo, of je nu een 1 watt voeding hebt of een 500000000000000000000000000 watt voeding.

Is al 10000x besproken geweest op got en elke keer dezelfde conclusie: ccfl was aangesloten op dezelfde lijn van de hd's.

P.S. Dat van al die lijnen die samenkomen op 1 punt, recente voedingen hebben verschillende rails, dus die zijn gescheiden. Dacht dat de Coolermaster voedingen dit ook hadden.

Een beetje verlies heb je altijd...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 12:47:
zou dat werken dan?
en waar kan ik dat dan krijgen?
bedankt voor je reactie iig
Mja weerstandjes, elco's, diodes en spoeltjes kan je bij de lokale electroboer kopen. Hoe je het stoorsignaal er exact kan uitfilteren dat weet ik ook niet, maar de elco kan iig de spanningsval opvangen die een CCFL genereerd. De CCFL genereerd dat omdat het aanschakelen van de CCFL het meeste stroom trekt. Mocht het een bepaalde golflengte/sinus zijn die de CCFL genereerd waardoor je pc uitvalt dan kan je een spoeltje gebruiken om de hifrequence er uit te filteren (meen ik).
Ik ben niet zo'n held in het tekenen van schema's, dus ik kan je er geen geven (Exter / Sine?!?)

/me zou iets proberen met 2 normale diodes en een 16v elco van ongeveer 5000uF.

@ BlueForce: Dat mag ook wel wat minder hé? Ik zeg helemaal niet dat het aan het grote verbruik ligt, juist omdat een CCFL "slechts" 3 watt is. Echter het inschakelen kost meer stroom en kan ook een storing door je kabel heen jagen. Ook hoor je mij niet klagen over een voeding die te onvoeldoende stroom kan leveren (in wattage), enkel over een spanningdipje en/of hifrequence storing (inverter maakt van je 12v toch iets tussen de 1000 en 2500v, op AC ipv DC) ;)

Waarom denk je dat die computer anders uitvalt? Je kan het probleem wel gaan verplaatsen (van de ene naar de andere kabel), maar dan ben ik er "persoonlijk" voor om het probleem op te lossen ipv te verplaatsen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 15:54 ]

Verwijderd

Ik zou ook denken aan een elco. Vangt idd de spanningsval op, en kan de grote piek in vraag naar stroom opvangen bij het aanschakelen van de CCFL. Diode lijkt me niet nodig mits de spanning over de elco nooit hoger gaat zijn dan de voedingsspanning. Er gaat dan ook geen stroom terugvloeien naar de voeding.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
PeGys schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 15:38:
Jeez, wat een preek, gewoon niet aan de lijn hangen waar je hd's ophangen en opgelost, is bij eender welke pc zo, of je nu een 1 watt voeding hebt of een 500000000000000000000000000 watt voeding.

Is al 10000x besproken geweest op got en elke keer dezelfde conclusie: ccfl was aangesloten op dezelfde lijn van de hd's.

P.S. Dat van al die lijnen die samenkomen op 1 punt, recente voedingen hebben verschillende rails, dus die zijn gescheiden. Dacht dat de Coolermaster voedingen dit ook hadden.
ik heb de neon nieteens aan dezelfde lijn van de hd's aangesloten... ;)
Mja weerstandjes, elco's, diodes en spoeltjes kan je bij de lokale electroboer kopen. Hoe je het stoorsignaal er exact kan uitfilteren dat weet ik ook niet, maar de elco kan iig de spanningsval opvangen die een CCFL genereerd. De CCFL genereerd dat omdat het aanschakelen van de CCFL het meeste stroom trekt. Mocht het een bepaalde golflengte/sinus zijn die de CCFL genereerd waardoor je pc uitvalt dan kan je een spoeltje gebruiken om de hifrequence er uit te filteren (meen ik).
Ik ben niet zo'n held in het tekenen van schema's, dus ik kan je er geen geven (Exter / Sine?!?)

* KingOfDos zou iets proberen met 2 normale diodes en een 16v elco van ongeveer 5000uF.

@ BlueForce: Dat mag ook wel wat minder hé? Ik zeg helemaal niet dat het aan het grote verbruik ligt, juist omdat een CCFL "slechts" 3 watt is. Echter het inschakelen kost meer stroom en kan ook een storing door je kabel heen jagen. Ook hoor je mij niet klagen over een voeding die te onvoeldoende stroom kan leveren (in wattage), enkel over een spanningdipje en/of hifrequence storing (inverter maakt van je 12v toch iets tussen de 1000 en 2500v, op AC ipv DC)

Waarom denk je dat die computer anders uitvalt? Je kan het probleem wel gaan verplaatsen (van de ene naar de andere kabel), maar dan ben ik er "persoonlijk" voor om het probleem op te lossen ipv te verplaatsen
thnx ik ga het eens proberen
Pagina: 1