2 SATA schijven in raid, SATA schijf #3 booten

Pagina: 1
Acties:

• OCTheEagle
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-02 20:27
Hoi,

Ikzelf heb een SATA harde schijf van Maxtor waarop al mijn data staat. Sinds kort heb ik 2 maxtor SATA schijven erbij gekocht met als doel die 2 nieuwe SATA schijven in een RAID 1 configuratie te draaien.

Ik heb in het bios ingesteld dat de IDE configuratie als RAID moet worden gezien en dat de 'onboard serial-ata bootrom' als enabled staat.Vervolgens heb ik in de 'Intel application accelerator raid option rom utility' de twee nieuwe harde schijven als RAID 1 ingesteld.

Het probleem zittem nu dat de computer wil booten vanaf die raid configuratie (die 2 nieuwe harde schijven). Dit terwijl de computer hoort te booten vanaf de 'losse' harde schijf. In mijn bios kan ik niet meer selecteren dattie van de losse harde schijf moet booten omdat die 'oude' harde schijf nu als raid gezien wordt. (zie vorige alinea).

Mijn vraag is of het mogelijk is om alsnog van die oude harde schijf te booten, terwijl de 2 nieuwe harde schijven in een raid 1 configuratie staan.

PS: de simpelste oplossing is om windows xp gewoon te installeren op de nieuwe harde schijven, toch zoek ik naar een snellere oplossing.

Ik heb in de FAQ gekeken, op google gezocht en op dit forum gezocht. Echter kan ik niet de correcte zoektermen vinden die ik moet gebruiken om het antwoord te vinden op mijn vraag.

Verwijderd

sata is plug en play, trek de sata schijven die je in raid wilt zetten eens los, start windows op en sluit ze weer aan, als het goed is moet je ook in windows elf raid moeten kunnen aanmaken maar hoe dat moet weet ik niet

Verwijderd

In het Raid menutje na je bios (of in je bios) kun je kiezen van welke aray je wilt starten, je moet wel een aray aanmaken van je losse schijf...

Sucksex

• OCTheEagle
Als ik de twee nieuwe harde schijven even loskoppel en in het bios staat de SATA als een raid dan start windowsxp niet op.

De optie om een losse array aan te maken bij een losse schijf kan ik niet vinden.

Ik heb een screenshot toegevoegd om te laten zien hoe het eruitziet.
Op schijf 6B staat windowsxp + alle overige data, vanaf deze hd moet geboot worden, deze SATA schijf komt niet in een raid.
Schijf 6V en 7V vormen een RAID 1 configuratie. Dit zijn de nieuwe HD's.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/wjnijhof/bf2/raid.jpg

Zelf heb ik een P5GD2 moederbord met een Intel 915 Express chipset en een 82801 FR I/O ICH6R controller.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zie daar bij Bootable "Yes" staan :) Kun je dat niet op "No" ofzo zetten?
De optie om een losse array aan te maken bij een losse schijf kan ik niet vinden.
Meestal is het afdoende om gewoon een JBOD/RAID1 array te aanmaken en 1 schijf te selecteren.

[ Voor 55% gewijzigd door BalusC op 10-02-2006 06:35 ]

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
In het eerste gedeelte van de bios van je moederbord zelf staat onder boot je raid array als boot device. Daar kan je op zich niet de hd selecteren maar wel in dit zelfde veld.
Ik stel voor dat je gewoon even de handleiding leest want je zit in de verkeerde hoek te kijken.

Ik zal je ondanks dat het me tegen staat, ik hou niet zo van mensen die geen handleidingen "willen" lezen toch een beetje op weg brengen.
Er staat een optie in het tabblad "Boot", daar staat "Hard Disk Drives" en daar zie je dus en je raid staan en je hd.
Goed als je nu je boekje erbij pakt en met mijn domme gelul erbij heb je alles werkende binnen een paar minuten. :P

[ Voor 3% gewijzigd door motormuisje op 10-02-2006 07:22 ]

• OCTheEagle
Om eerlijk te zijn, heb ik het handleidingboekje ook gevolgd, probleem is alleen dat het boekje vrij basis is en uitgaat van 2 harde schijven. Het gaat niet uit van wat je moet doen als je meer dan 2 HD's hebt en er zit ook geen FAQ bij van 'als je probleem x hebt dan moet je y doen etc'.

Ik heb precies gedaan wat jij zei, het probleem blijft dat mijn pc windows wil starten en dan gewoon reset. Dit gebeurt zowel als ik de 2 nieuwe HD's erin heb zitten, als dat de 2 nieuwe HD's losgeplugd zijn. Als ik in het BIOS selecteer dattie de SATA disks als IDE schijven moet zien dan gaat alles gewoon goed.
Pagina: 1