[beveiliging] Hoe kan je proxies blokkeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 731 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01-2025
Hallo,
Bij ons op school is een mediatheek en het is daar niet toegestaan om msn e.d. te installeren.
Er zijn een aantal mensen die proxy's gebruiken om toch programma's te installeren.
Het gaat hier om webproxy's als Phproxy, Cgiproxy etc.

Nu is mij gevraagd om te kijken of ik dit probleem kan oplossen, weet een van jullie misschien wat ik
moet doen om te voorkomen dat mensen naar die proxy's gaan?
Zoals poorten sluiten o.i.d.

Alvast bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door schaap2005 op 09-02-2006 19:44 ]

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-04 16:05

rg-mohwa

Phoe Hé

wacht ff doordat ze bij jou op school een proxy draaien kunnen jullie niks installeren ? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door rg-mohwa op 09-02-2006 18:55 ]

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
bij ons op school doen ze dit door een ISA server,
maar dit is gemakkelijk te omzeilen door webmessenger enz!

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

• Mindsurfer
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06-2024
Het woord proxy bannen in de server mischien.

[ Voor 8% gewijzigd door Mindsurfer op 09-02-2006 18:58 ]

• schaap2005
Mindsurfer schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 18:57:
Ja, dat heb ik al voorgesteld, maar het lijkt me dat er nog een betere/veiligere manier zijn moet, zoals poorten blokkeren.
Dit is een lijstje met poorten die volgensmij dichtkunnen:
80, 8080,1080, 1863 en 3128 en 50050
Klopt dat?

• rg-mohwa

rg-mohwa

Phoe Hé

euh ff een vraagje he .. wat heeft die proxyserver dan te maken met het niet kunnen instaleren ? dat word niet geregeld door de proxyserver hoor... ?
het online zijn dat wel maar instaleren niet

80, 8080 ? blocken ? zo gooi je het internet ook dicht :S

[ Voor 88% gewijzigd door rg-mohwa op 09-02-2006 19:04 ]

• schaap2005
Op een of andere vage manier kan je op de computers in de mediatheek alleen downloaden met een proxy, waarom weet ik ook niet.

Verwijderd

klepel ! klok ?
kortom ga eens wat lezen hoe een proxy server werkt

• rg-mohwa

rg-mohwa

Phoe Hé

Mindsurfer schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 18:57:
alsof je op een school zomaar ff wat mag bannen of veranderen op een server
het is niet voor niks dat ze proxy server draaien ...
ook al heeft die proxy server weinig te maken met het instaleren maar programma's maar goed 8)7

• schaap2005
Nee sorry, ik denk dat ik het verkeerd hebt uitgelegd:
Bij ons op school zijn bijna alle sites geblokkeerd, maar met een proxy kan je wel op die sites komen, ook kan je via zó'n proxy (zoals Phproxy) software downloaden en installeren.

Dit is dus NIET de bedoeling, en daarom moeten die proxy's geblokkeerd worden (vanaf de server)
Ik hoop dat het zo duidelijker is.

• rg-mohwa

rg-mohwa

Phoe Hé

dus je wilt die andere proxy blokeren zodat er niks meer gedownload kan worden ...

Dan stel je dat toch gewoon in op de server ? via een policy

[ Voor 25% gewijzigd door rg-mohwa op 09-02-2006 19:54 ]

• dennisv
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11-2025
Een eigen proxyserver plaatsen en ervoor zorgen dat alle computers alleen via die proxyserver het Internet op kunnen is wellicht een goed idee?

• schaap2005
dennisv schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 20:04:
Een eigen proxyserver plaatsen en ervoor zorgen dat alle computers alleen via die proxyserver het Internet op kunnen is wellicht een goed idee?
Dat zou inderdaad kunnen, maar dat geeft zeker wel een erg grote belasting op de server?

Verwijderd

dennisv schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 20:04:
Dat hebben ze dus gedaan. Maar dit is dus te omzeilen door via een phproxy te browsen. Dan wordt er gebrowsed via 2 proxy's.

Lijkt me beter om gewoon het lokale systeembeleid aan te passen. Dus alleen de administrator mag software installeren.

Msn via de proxy server blokkeren heb ik gedaan door de volgende regel in de squid config te zetten:
acl MSN req_mime_type ^application/x-msn-messenger$
Voor ISA zal het natuurlijk anders moeten maar gaat om het idee. Msnmessenger gaat namelijk als last resort via poort 80, deze regel zorgt er voor dat er niet op poortniveau wordt gebloked maar er gekeken wordt naar welke applicatie er op de verbinding draait.
Je voorkomt hier natuurlijk niet webmessenger mee, het volledig blokkeren van msn is ook niet te doen er worden altijd wel nieuwe manieren gevonden je beveiliging te omzeilen.

• schaap2005
Oke :)
In elk geval bedankt,
ik denk dat woordfilters nog het beste zijn, alleen mensen die echt heel graag msn willen kunnen dan d.m.v renamen nog iets installeren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je hebt een proxy nodig die op application level kan kijken.
Dat kan ISA2004 ook. Alles wat op een bepaalde manier moet communiceren kan je controleren.(behalve SSL/IPsec dan in de meeste gevallen).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 20:02

4VAlien

Intarweb!

Als je het probleem nu eens bij de bron aanpakt : Door bijvoorbeeld de windows installer ontoegankelijk te maken voor de users waar de scholieren achter zitten ? Werkt een stuk effectiever.

Zolang mensen nog bij webmessenger kunnen begin je zowiezo niks, dan moet je idd in de proxy gaan filteren.

[ Voor 23% gewijzigd door 4VAlien op 10-02-2006 19:09 ]

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:47

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Je hebt inderdaad een set aan maatregelen nodig. Ik zal je een voorbeeld geven, uiteraard zijn sommige zaken afhankelijk van een bepaalde producent of os. Globaal komt het echter wel overeen.

We hebben een firewall welke standaard alles blokkeert. We hebben toen gekeken wat gebruikers nodig hebben aan applicaties die verbinding met het web nodig hebben en vervolgens hebben we gekeken welke poorten daar voor nodig zijn. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om Oulook te gebruiken omdat die poorten dicht staan. In de firewall zijn groepen van gebruikers aan te maken die het b.v. wel mogen.

Wat bijna iedereen nodig heeft is poort 80 en 443, voor het browsen dus. Standaard kan men dan nog veel rotzooi uithalen daarom connecteren alle clients verplicht eerst naar een centrale proxy server. Wij gebruiken Webmarshal van NetIQ. Deze filtert het verkeer met een blacklist, handmatig zijn sites toe te voegen. Verder wordt er een hele rapportage bijgehouden dus je kan altijd zien wie op welk moment naar welke site surft. Bestanden worden op extensie gefilterd, b.v. mp3, .exe etc. Deze zijn dus allemaal niet meer te downloaden door de gebruiker. Uitzonderingen zijn mogelijk.
Verkeer wordt verder met een virusscan plugin actief gescreend.

Op werkstations kunnen gebruikers zelf niks installeren. Dit is afgedwongen dmv policies. Zodra een gebruiker iets nodig heeft dient men daar een verzoek voor in te dienen. Wij screenen dat en zodra het akkoord is bevonden krijgt de gebruiker zijn software.

Het kost wat tijd en geld om het op te zetten maar daarna werkt het perfect :) Succes!

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Pagina: 1